Tapahtumien kulusta ei voi kukaan sanoa todeksi mitään, ellei ole itse ollut paikalla tai tutkinut asiaa ammattitaidolla (viranomaiset). Tavallaan mielenkiintoista lukea, mitä kaikkea täällä ihmiset ovat keksineet päästään ja päätyneet lopputulokseen, että minä olisin tappanut jonkun.
Minä olin valitettavasti paalupaikalla kokemassa tätä alleajoa. Henkilöauto ajoi suoraan keulaani juuri ennen Killerin ramppia. Henkilöauto tuli suoraan Keljon suunnasta, ei rampilta alas. Vauhtia autolla oli reippaasti ylinopeutta, oma vakionopeudensäätimeni osoitti 83km/h. Reaktioaikaa minulle ei jäänyt tässä tilanteessa edes muutamaa sekuntia. Selkärangastani tulleen väistöliikkeen vuoksi (kyllä, yritin reaktiomaisesti väistää) täysperävaunuyhdistelmäni ajautui kaiteen läpi, jyrkännettä alas ja järven puoleiseen metsään. Henkilöauto kimposi yhdistelmäni keulasta törmäyksen uskomattoman kovan voiman vuoksi taaksepäin tulosuuntaansa.
Tänne minun lienee turha kirjoittaa laajemmin asiasta, sillä nimettömänä on helppo huudella hävyttömyyksiä ja syyttää vaikka ja mistä. Kuten ketjua lukiessa huomasin, jotkut on syystä tai toisesta sitä mieltä, että olisin ajanut tahallisesti jonkun toisen päälle tarkoituksena vahingoittaa.
En tuntenut alleni ajanutta ihmistä lainkaan, enkä tiedä mikä hänet ajoi sellaiseen tekoon. Nämä asiat eivät minulle kuulukaan. Toivon, ettei tälläisiä tilanteita tulisi elämässä eteen kellekään: surun ja trauman ulottuvuus on aina valtava, kun ihminen kuolee. Etenkin, jos kyseessä on nuori ihminen, jolla on paljon koulukavereita ja laaja lähipiiri.
Asiasta käynnistynyt viranomaistutkinta on tullut päätökseensä. Minä olin tutkinnassa asianomistajana; en siis syytetyn asemassa.
Kolarin jälkeen lukuisat lähipaikkakuntalaiset, nuoret ihmiset, lähettelivät minulle mitä kummallisimpia viestejä sosiaalisessa mediassa. Osassa käskettiin tappaa itseni, osassa uhkailtiin ja lopuissa lähinnä haukuttiin mielikuvituksettomasti. Uskon, että nämä ihmiset ovat olleet ehkä ensi kertaa kohtaamassa isoa traumaa ja menetystä elämässään. Suru ja yllätys yhdistettynä voi aiheuttaa shokkitilanteen, jossa lähdetään sitten pää punasena vaahtoamaan sille, jota on helpointa syyttää. Tässä tapauksessa tietysti minulle. Olen ohjannut jaksamiseni mukaan näitä ihmisiä keskustelemaan Kriisipuhelimen kanssa, sillä minä en ole heille oikea keino purkaa pahaa oloaan.
Täällä joku kirjoitti minun tehneen äkkijarrutuksia liikenteessä ja käyttäytyneen holtittomasti autoillessani pitkällä rekalla. Toivon todella, että jos joku näkee yhdistelmäajoneuvon (tai minkä vaan ajoneuvon) käyttäytyvän näin, silloin on oikea hetki soittaa poliisi. Minun perääni ei ole sellaisia soitettu. Itse soitin pitkän harkinnan jälkeen kerran poliisit, kun työpäivän aikana kaksi nuorta naista hopeisessa Volkswagen Golfissa lähtivät seuraamaan minua. Myöhemmin selvisi, että soitin ihan oikeasta syystä; nämä olivat ilmeisesti kuolleen tuttavia, jotka suutuspäissään seurasivat minua ja näyttivät myös keskisormea ohitettuaan minut Petäjävedellä.
Kuten aiemmin sanoin, shokki voi saada ihmiset käyttäytymään kummallisin tavoin. Itse sain kolarin jälkeen loistavasti tukea sairaanhoidosta, työyhteisöstäni, ystävistäni ja monesta eri suunnasta purkaakseni tilannetta ja tunteitani. Onnekseni olen syntyperäisesti henkisesti vahva ja tasapainoinen ihminen, joten palautumiseni järkyttävistä tilanteista on muutenkin tehokasta.
Asiasta ei ole uutisoitu kolarin jälkeen, kuten ei yleensä uutisoidakaan. Nämä asiat valitettavasti jäävät usein uutiskynnyksen alle. Muistakaan poliisin tutkinnoista ei ymmärtääkseni juurikaan uutisoida, ellei kyseessä ole joku isompi tapahtuma.
Tutkinta ja asia on puolestani loppuunkäsitelty, enkä tule keskustelemaan asiasta täällä enempää. Toivon, että jokainen minua, läheisiäni ja työnantajaani häirinnyt ihminen miettii hetken sanojaan ja lopettaa pööpöilyn. Kokemuksistani aion puhua, kuten kaikesta muusta ennenkin, avoimesti tuntemieni ihmisten kanssa. Vaikeiden asioiden kanssa ei tule jäädä yksin, ja toivon kaikkien pääsevän avun piiriin ennenkuin on liian myöhäistä.
Toivon turvallisia kilometrejä kaikille tien päälle.
Kriisipuhelin 24/7 09 2525 0111
Kriisiapua Kriisikeskus Mobilesta 044 7888 470 ma-to klo 8-20 ja pe klo 8-17