Erittäin hyvä tiivistelmä, Tikkasen sairastelun aikajanaa olenkin kaivannut, kiitos!Talvi24 kirjoitti: Ma Helmi 26, 2024 12:11 pm
Ennen kuin työelämän viimeisin alamäki alkoi, on T:sta tiedossa 1-6/2021 siis puolen vuoden hoitosuhteesta sen 7. luokkalaisen nuoren ja äitinsä (oli mukana vastaanotoilla) hyvät kokemukset. Juttu on viimmeiksi linkattu tännä viikon sisällä. Siis hyvät kokemukset.
Ilmeisesti kesällä 2021 masennus alkanut, 8/21 ensikäynti psykiatrilla. Mainittu olleen "uusi psykiatri", eli joskus aiemminkin on ollut hoitosuhde? Masennusta on ehkä / todennäköisesti potenut sitä jo aiemminkin. Miten lie vuodet 2000 - kesään 2021 menneet?
Tikkasesta pikemminkin kerrotaan hänen olleen kiinnostunut potilaistaan, tutkineen potilaat perusteellisesti - eikä hänen potilastyötään ole moitittu (ei ainakaan julkisuuteen tuoduissa tiedoissa).
T:lla alkoi uusi elämänvaihe 2020 hänen tavatessaan Vn. T:n viimeisin työelämän alamäki alkoi siis kesällä 2021. Hyvää aikaa heillä ehti olla vrsin lyhyesti. On V:kin ollut varmaan ihmeissään Tn muutoksesta. Oletettavasti T ei ollut kertonut nuorena sairastamastaan psykoosista ja muista mt-ongelmistaan V:lle. Onkohan T pitänyt avioliittoa virheenä. Minä luulen, ettei. Ei vaikka onkin ollut jossain määrin mustasukkainen.
V puolestaan on mitä ilmeisimmin pitänyt avioliittoa virheenä.
Ei kukaan, ei Tikknenkaan (aiempi työhistorinsakin huomioiden) ole varmsti halunnut jäädä viettämään minkäänlaisia "kissanpäiviä", ei varmasti.
Luulen, että T on voinut todell huonosti ja hänen masennuksensa on ollut vaikeahoitoinen, lääkeresistentti. Olisi tarvinnut tehokkaampaa hoitoa ja ehkä diagnoosin tarkentamistakin (oliko vai ei kaksisuuntainen mielialahäiriö, jolloin toisenlainen lääkitys). T ei ollut ilmeisesti kertonut psykiatrille siitä syksyn aikaina olleesta psykoottisesta oireestaan. Kunpa T olisi kertonut totuuden voinnistaan ja oireistaan hoitaneelle psykiatrille ja sen, että selvästi oli myös itse kokenut olevansa osastohoiden tarpeessa. Siihen (turhaan) liian korkea kynnys, hävennyt itseään, tilannettaan - turhaan. Apua olisi ollut saatavilla, ehkä se olisi vaatinut "puoliväkisin" osastohoitoon saattamisen.
V on voinut pitää avioliittoa virheenä jo ennen häitä mutta Tikkanen on voinut puhua morsiamen pyörryksiin ja vakuuttanut että me saamme tämän kyllä toimimaan, Tikkasen sairaushistoriakin on voinut tulla esille jossain vaiheessa ja se saanut V:n epäröimään? Tikkanen teki paljon töitä vielä 19-20 vuosina (verotustietojen mukaan) ja se on osaltaan voinut olla syynä terveydentilan romahtamiseen lopullisesti.