Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
keijo_kaleva
Lauri Hanhivaara

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja keijo_kaleva »

QWERTY kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 10:15 am
No, tämä nyt on sellaista reflektointia, jonka ymmärtää kunnolla vain psykiatri, jolla vankkaa kokemusta kaikenmoisesta, ja psykoterapiasta/psykoterapioista vankkaa osaamista.

Kokonaisuus varmastikin aivan maailmanlaajuisestikin poikkeuksellinen.

Todellisuus on kyllä tarua ihmeellisempää, tämmöinen juonihan olisi kirjassa ihan överin epäuskottava.
Kiitos.

Vaikka epäilet vain monipuolisesti kokeneen psykiatrin ymmärtävän, niin väittäisin, että hyvin ja uskottavasti välittyy haastavuus ainakin minulle, vaikken sellainen olekaan. Ei ole ollut helppo positio "hoitaneelle".

Samoilla linjoilla myös ainutlaatuisuuden suhteen.
Ulrica

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Tikkasen kerrottu itsediagnosoima adhd ei täsmää henkilönsä käytökseen/persoonaan. Ainoat kommentit tässä ketjussa voisivat kuvastaa adhd-persoonaa ovat TYC-nimimerkin kertomukset Tikkasesta (ei tietoa ovatko edes totta) ja haastattelu (Enemmän kuin lääkäri). Haastattelussa tuotiin esiin energistä nuorta miestä.

En usko adhd-diagnoosin todenperäisyyteen. Ei olisi selvinnyt opinnoista ilman lääkitystä. Tai sitten on päihteiden, lääkkeiden avulla suoriutunut opinnoistaan adhd:na. Adhd-lääkkeet ja amfetamiini toimivat adhd-diagnoosilla eri lailla kuin ilman diagnoosia.

Esimerkiksi koko henkirikos ja henkirikoksen jälkeinen toiminta esimerkkinä voisi olla amfetamiinin käyttöä adhd-ihmisellä. Ihan kuin toteuttaisi järjestelmällisesti jotakin agendaa. Valvonut usean vuorkauden putkeen, käyttäytynyt epätyypillisesti uhrin omaisten mielestä (siivousvimma, mikä amfetamiinin käyttäjälle usein tulee päälle, ylitseampuva järjestelmällisyys, katsekontaktin välttely lähimpien kanssa, uhri oli ylipaketoitu (kesti viranomaiselta pitkään avata käärö), suuta kuivasi (osti Triplan kauppareissullaan sokeria ja juomista) jne. Olisi luullut, että olisi ollut nälkä monen päivän valvomisen johdosta, ruokahalua ei ollut. Oli nukkumassa, kun uhrin omaiset etsivät asunnosta perjantaina uhria. Jonkinlainen pelokkuus, vainoharhaisuus jää uupumaan käytöksestä, mikä voisi amfetamiinilla olla, jonka vuoksi edellä esitettyyn en usko.

Henkilö, jolla ei adhd-diagnoosia, tekee amfetamiini vilkkauden ja impulsiivisuuden. Esimerkiksi Lahden taksisurmaaja kertoi ennen tekoa käyttäneensä päihteitä. Selitystä ei pidetty uskottavana, koska ei ollut impulsiivinen jne Hänellä esim mahdollista, että adhd ja aine vaikutti toisin.

Ei tietoa milloin Tikkanen itsediagnosoinut adhd:n. On fakta, että Tikkanen on toistuvasti jäänyt kiinni patologisesta valehtelusta (Alko, mereenajossa kertoi Volvon laitteiston olevan entuudestaan tuntematon). Henkilö joka valehtelee, käyttää osatosiseikkoja valheiden väliin, ollakseen uskottava ja peitelläkseen totuutta. Tikkanen on voinut diagnosoida adhd:n päästäkseen pälkähästä Valviran rajoitettua toimintaansa. Tikkasen vastine Valviralle on salattu. On voinut esittää adhd:n aikaansaaneen keskittymiskyvyttömyyttä (paperihommat tekemättä, nukahtelu, univaikeudet jne.). Hänellä on voinut adhd olla oikeasti tai käyttää sitä hyväkseen. Tuskinpa sellainen diagnoosi olisi estänyt ammatinharjoittamista, jopa inhimillistäkin. Oikeudet kuitenkin palasivat suht nopeaan. Jotenkin korjannut tilanteen tuolloin. Tai on voinut diagnosoida mereenajon jälkeen adhd"n. Ehkä keino selittää söhläily vaimolle.

Niin tai näin. Uskon Tikkasen kärsineen jo nuoresta aikuisiästä lukien addiktiosta, lääkeriippuvuudesta, mihin jäi koukkuun. Käyttänyt erilaisia lääkkeitä niistä ajoista lukien. Eipä ihme, että pönttö sekaisin.

En usko hänen olleen mukavuusalueellaan parisuhteissa. Uhri on tutustunut toiseen henkilöön, kuin mikä Tikkanen oli. Pikkuhiljaa suhteen edetessä, todellinen Tikkanen paljastui. Tikkanen on itse maininnut jotakin epämukavaa tapahtuneen ennen häitä. Miksi on niin sanonut? Luulen, että esitutkinnassa jotakin tullut ilmi muiden kuulemisissa, jotakin mitä uhri on läheisille sanonut. Luulen Tikkasen oman näkemyksen asiaan ollut valheellinen. On saattanut olla jokin pään sekoamisoire jo tuolloin Tikkasella, josta puhuu itseään pois. Sopisi salaukseen (terveystieto).

Kuvauksen mukaan Tikkanen on ollut huoliteltu, siistinoloinen surman jälkeen. En usko hänen olleen vaikeasti masentunut ellei seurausta itselääkinnän lopetteluista ja lääkecoctaileista. Sellaista sairastaessa, ei henkilö pidä itsestään huolta. En mitätöi mt-ongelmia, sairauksia. Tässä ketjussa on niin monta seikkaa tullut ilmi, mikä riitelee ja on ristiriidassa vaikeaan masennukseen. Teon jälkeen on näyttänyt olevan lääkitys, mikä on toiminut siten, että toiminnanohjaus onnistunut ainakin tovin.

Ja kiinniottohetkellä Tikkasen maininta psykoosista. Oikean psykoosin havaitsevat muut, ei psykoosiin menevä/mennyt itse. Muut eivät tällaisia havaintoja ole tehneet.

Päihdeihmisen / lääkkeitä väärinkäyttävän ihmisen kanssa elämä on raskasta. Kyllähän toi mereenajo on pysäyttänyt terveen ihmisen, uhrin. Ihminen, joka vaarantaa noin koko perheen lapsia myöten, on sairas. Uhri on kyllä sen ymmärtänyt. Suomessa on vakavia mt-sairastajia, kukaan heistä ei ole kyennyt ajamaan perhettään mereen kaiken kansan edessä.Tikkanen ei ole halunnut apua, hakenut vain saikkua. Taloudellisen tilanteensa vuoksi ei olisi sitä tarvinnut, on hakenut saikkua vain todistaakseen vaimolleen, että hoidon piirissä ja paranemassa. Saanut jatkaa kaikessa rauhassa lääkkeiden tuomaa mukavaa rauhaa kotosalla. Toisekseen, Tikkanen on tietänyt oireidensa todellisen syyn, addiktion, hän tiesi, että terapiat ym eivät olisi auttaneet, miksi siis mennä niihin. On tuossa Tikkasen ja uhrin välillä muitakin tilanteita ollut, nämä isoimmat vain ylittäneet uutiskynnyksen. Uhri on pitänyt ne omana tietonaan, kuten mereenajon jälkipyykin läheisiltään. Uhri ei esimerkiksi ole Tikkasen sairastelua yksityiskohtaisemmin ole tuonut uhrin läheisten tietoon, maininnut vain olevansa väsynyt hoitamaan kaiken yksin perheen ainoana aikuisena. Siksi uskon henkirikoksen kuitenkin tulleen uhrin läheisille yllätyksenä. Jollain tapaa uskon Tikkasen kertoneen vain osatotuuksia terveydestään vaimolleen, ehkäpä näitä feikkidiagnooseja. Esitän myös, että julkisuudessa on ollut esillä henkilöitä, jotka ovat syyllistyneet henkirikokseen tai tehneet itsemurhan mt-syistä - ovat he hakeneet pääsyä osastohoitoon juuri teon kynnyksellä, mutta eivät ole päässeet.

Tässä ketjun tapauksessa ei ole sellaisia samankaltaisia viitteitä osastolle aidosti pyrkimisestä.

Mun mielestä syytetty on vain itse tuonut tätä väitettä esiin korostaakseen mahdollista syyntakeettomuutta tekohetkellä. Näen myös Tikkasen puheet osastolle menemisestä liittyvät mereenajon jälkeiseen selittelyyn uhrille. Mä näen " mt-ongelmat " enemmän aiheutuneet itselääkinnällisistä syistä. Näen myös tapauksen laajan salauksen liittyvän syytetyn päihde/lääkkeiden väärinkäyttöongelmaan enemmän tai sitten syytetyn esittämiin feikkidiagnooseihin, jotka puoltaisivat syyntakeettomuutta jne. Feikkidiagnoosien turvin saa myös oikeudenkäyntiaineistonsa kätevästi salattua itselleen sopivasti. Näen feikkidiagnoosit keinona saada lääkitystä, johon Tikkanen on koukussa. Näen ne myös syynä Tikkaselle peitellä todellista sairauttaan, addiktiota.

Mustasukkaisuusmotiivi. En näe ehkä ihan mustasukkaisuutta, vaan enemmän vainoharhaisuutta. Pitänyt jotakin kansiota puhelimessaan vaimon toiminnasta saadakseen omille epäilyksilleen tukea. Sairasta tämmöinenkin toiminta. Voi olla jonkinlainen ns. puolustus itseään kohtaan. Henkilö, joka paljastuu, esim lääkkeiden väärinkäyttö paljastuu, voi alkaa harrastaa manipulointia ja alkaa etsiä uhrista jotakin virhettä, kääntää huomiota itsestään pois. Ehkä todellineen syy siihen, että Tikkanen halusi pitää uhrin puhelinta silmällä, oli se, että halusi tietää, onko hänen sairauden tilaa/syitä uhri levitellyt eteenpäin. Mitä tulee Tikkasen eroon lastensa äidistä. Hakenut itse eroa. Veikkaan, että lääkeaddiktio paljastunut tai jotakin epäsopivaa toimintaa, lähtenyt lipettiin tämän vuoksi. Lasten tapaamisoikeudet eivät ehkä tämän vuoksi olleet ihan läpihuutojuttu. Se on myös syy rajata tapaamisoikeuksia. Osa huoltajuusasian käsittelystäkin salattu.

Jos jokin motiivi täytyy henkirikokseen löytää, voisi se liittyä Tikkasen addiktion tuloon päivänvaloon tai niin hän otaksui tulevan. Ongelmat saattoivat olla niin suuria, että lääkärin oikeudet olisivat taas menneet. Ehkä Tikkanen halusi sen vuoksi olla saikulla tovin. Vaimolle se ei sopinut. Ehkä vaimo oli narkomaanille vain este päihteiden käytölle.

Motiivi teoille, mereenajo, henkirikos voisi olla addiktio ja sen paljastuminen. Henkilö, jolla on addiktio, kykenee surmaamaan. Tikkanen on asiantuntija pershäröissä, diagnooseissa. Hän voi olla jopa valmis ottamaan ennemmin psyykkisen sairauden, persoonallisuushäiriön niskaansa, ennemmin kuin paljastaa addiktionsa. Tällä tavalla saisi myös lääkettä riippuvuuteensa, jos todettaisiin tuomiossa koppihoitoon. Ehkäpä urakin suuntautunut tutkimustyöstä siihen suuntaan, missä lääkevarastot ovat olleet kädenulottuvilla. En usko Tikkasen olevan psykopaatti, enkä persoonallisuushäiriöiden ohjanneen surmatöitä, en usko hänen olleen burnoutissa tai masentunut - vain narkomaani, joka peitteli kaikin keinoin sitä sairauttaan. Ehkä se kaikki alkoi itselääkinnästä saada opinnot maaliin, mutta koukku oli valmis. Tikkanen on koko tutkintavankeusajan ollut sairastuvalla, vältellyt vankilaa, eiköhän jatkossakin halua vankilan välttää ja rakentanut puolustuksen siihen suuntaan.

Uskon henkirikoksen olleen joko suunniteltu juurikin sillä syyllä, että addiktio oli paljastumassa ja hyökkäsi uhrin kimppuun suunnitelmallisesti. Toinen mahdollisuus, että henkirikos tapahtui suunnittelematta ja tekoillassa ollut jokin sanallinen ärsyke, mikä ylittänyt Tikkasen rajan.

En myöskään usko avioliiton olleen rakkausavioliitto syytetyn taholta. Vaan jonkinlainen kulissi. Ehkä sai uuden täysjärkisen vaimon avulla tavata säännöllisemmin lapsiaan tai avioliitto toimi kulissina paremmin ulospäin addiktion peittelyyn. Tai ehkä Tikkasen seksuaalinen suuntautuminen oli sellainen, että ei halunnut harrastaa seksiä vaimonsa kanssa. Feikkimt-ongelmat olisivat luonnollinen este sillekin. Jotakin Tikkanen piilotteli, jotakin totuutta itsestään.

Spekulaatiota yllä. Enkä näillä tiedoilla mitä on asiasta annettu usko muuhun tuomioon kuin murhaan (elinkautinen) ja päihdekuntoutus "terapiaksi". Kohtahan se selvinnee.

Mielenkikntoinen näkökulma linkin takana, syyntakeettomuus mainittu.
https://www.potilaanlaakarilehti.fi/uut ... laajemmin/
mielistelijä
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja mielistelijä »

Qwerty:

Toivottavasti spekuloit jatkossakin. Kiinnostaakin mikä sinun mielestäsi voisi olla motiivina perheen mereen ajossa?
Elokuvaa odotellessa..
Even Steven

Viesti Kirjoittaja Even Steven »

mielistelijä kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 12:14 pm Qwerty:

Toivottavasti spekuloit jatkossakin. Kiinnostaakin mikä sinun mielestäsi voisi olla motiivina perheen mereen ajossa?
Elokuvaa odotellessa..
Kysymys ei tullut minulle mutta mieleen tuli heti ylimielinen suomenruotsalainen nalkuttava akka. Kun auto oli meressä, tämä kiipesi katolle, ilmeisesti kenkiään pelastamaan. Ei tullut muuta mieleen vaikka autossa oli lapsia.
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

QWERTYN viestiin edellä kommetoin lainaamatta pitkää tekstiä.

Minäkin osaan eläytyä hoitavan psykiatrin tilanteeseen, vaikka en olekaan psykiatri. Toki myös ainakin yrittää lukea todisteluaan rivien välistä.

Mainittakoon, että hoitosuhde psykiatrin kanssa käynnistyi 18.8.2021 ja mereenajo oli seuraavna päivänä 19.8.21, eli ei voinut hoitava psykiatri vielä silloin tietää / epäillä mitään katastrofia tulevaksi. Sehän tässä kiinnostaisi mitä ja miten T on seuraavalla käynnillä kuukauden kuluttua puhunut psykiatrin kanssa mereenajosta. Onko psykiatri kysynyt saitteko kriisiapua, tarvitsisitteko sitä? Hoitavan psykatrin kuviteltu pohdinta: Vahingoksihan sen olivat poliisit todenneet. Ihan kauhea vahinko, onneksi kaiki selvisivät.

Miksi, millä perusteella hoitava psykiatri olisi aika pian nähnyt, mikä "soppa" on kehittymässä / kehittynyt. Miksi olisi halunnut irrottautua casesta? Haastavasta tapauksesta. Ei kait kokenut psykiatri niin tekisi tai edes haluaisi tehdä?

T kävi ihan nyvin noin 7 kk ajalla kuukauden välein psykiatrilla 8/2021 - 3/2022. Sen jälkeenkin oli ilmeisesti sovittu noin kuukauden päästä, mutta T ei ollutkaan varannut aikaa. Kului 8 kk, kunnes T meni varaamalleen, viimeiseksi jääneelle ajalle 23.11.22. Ja kuitenkin oli väliajalla jäänyt kokonaan pois töistä, ilmeisesti ei kesäkuussa lomalle jäätyään enää mennyt töihin, ainakin 8/22 lähtien ollut poissa töista. Lisäksi tieto, että oli syksyn aikana voinut huonosti.

T on saattanut olla pettynyt, kun masennuslääke toisensa jälkeen ei ole auttanut. Ei vaikka miten on lääkityskokeilusta itse vastannut.
Kuviteltuja Tn mietteitä omassa huonossa tilanteessaan: Olenko näin huono psykiatri? Enko pysty enää tekemään työtäni. Mikää lääke ei tehoa minulle. Onko masennukseni lääkeresistentti? Pitäisikö hakeutua hoitoon osastolle, kokeilisivat siellä sähköshokkihoitoa ja ellei se tehoa ketamiini-infuusiota. Ei ole vaan kivaa, kun osstolla on töissä tuttuja ihmisiä kollegojakin. Hitsi vie vaimokin oli ystävänsä kanssa matkoilla, eikä edes vastannut suurinpaan osaan tekstiviesteistäni, miksi. Onkohan se kyllästynyt minuun? Ei kait se eroa suunnittele, toivottavasti ei. Ehkä minä tästä vielä tokenen. En jaksa olla lasteni kanssa. En jaksa mennä ruokakauppaan. Onneksi V käy kaupassa ja tekee ruokaa. En jaksakaan mitään. Tulevaisuus näyttää toivottomalta. Miten ihmeessä selviän tästä. Onneksi minulla on V. Toivottavasti hän jaksaa minua.

Hoitava psykiatri on varmasti yrittänyt parhaansa ja luulen hänenkin ajatelleen sitä, miten tärkeää olisi yrittää saada T pysymään omassa potilaan roolissaan. Lisää kuviteltuja hoitavan psykiatrin ajatuksia. Mokoma kun itse tekee lääkityskokeilujaan ja ihan liian tiiviiseen tahtiin. Tekee, vaikka olen yrittänyt olla napakka ja sanonut hänelleOnneksi on tämä sähköinen resepti, siitä näen Tn lääkkeiden käytön. Ei tarvitse epäillä väärin käyttöä. . Ehti olla jo vähän huolta Tsta, kun hän ei varannut sovitusti aikaa huhtikuulle. Mutta olipa mukava, että T 23.11. käynnillä voi jo paremmin, kertoi kokeneensa itsensä rauhalliseksi ja oli saanut nukuttua paremmin. Toisaalta, miksi hän ei ollut vielä valmis palaamaan töihin. Sair.lomaa ollut jo pitkään, kohta pitää laatia jo Kelaan B-lausunto määräaikaista eläkettä varten. Kirjoitin vielä 6 vk sl. Tapamme Tn kanssa sitten vuodenvaihteen pyhien jälkeen tammikuussa, ehkä hän sitten alkaa olla työkunnossa. Pitkällä sairauslomalla voi olla varjopuolensa. Sitä kyllä ihmettelen, ettei T ole suosittelemaani terapiaa tyhtynyt järjestämään. Muistutin siitä hän tuntui myötämielisemmältä.

En tiedä, kokiko hoitava psykiatri Tn pyörittäneen häntä. Masennuslääkkeiden oatoimisessa kokeiluissa kyllä. Muuten?

Tuossa. miten T kertoi 23.11. voineensa paremmin, kokeneensa itsensä rauhallisemmaksi - OLISI EHKÄ VOINUT HÄLYTYSKELLOT SOIDA! 
Eikö ole melko tavallista vaikeasti masentuneiden potilaiden kohdalla - että tuon tyyppinen voinnin "korjaantuminen" voi ennakoida suicidaalisuutta.

Hoitava psykiatrin kuviteltuja mietteitä lauantaina 17.12.2022: Ei helevetti, mitä se mies meni tekemään. Eihän tässä näin pitänyt käydä. Niin kauniisti puhui vaimostaan vastaanotoilla, ei poikkipuolista sanaa. Hän arvosti ja ihaili vaimoaan. Apu, minua alkaa oksettaa, huimaakin. Olisiko minun pitänyt aavistaa jotain, kun oli 8 kk väli vastaanotolle hakeutumisessa. Sitten kuitenkin olin tyytyväinen, kun kertoi voivansa paremmin. Eikö se ollutkaan totta? Mitä kaikkea hän valehteli minulla. Olinko näin sokea? Onko tapahtunut minun vikani? Olisiko voinut estää tämän jotenkin? Mite vaimonsa lapset, omaiset? Toivottavasti heille järjestetään nyt kriisiapua.

T EI SIIS TEHNYT VÄITÖSKIRJAA MURHAFANTASIOISTA, vaan väkivaltarikollisten rokosten uusimisesta löytyi se geenikin MAOA. Tieto on, että olisi jonkun tutkimuksen tehnyt murhafantasioista. En nyt löytänyt tutkimustensa luettelon otsikoiden perusteella, mikä se niistä on.

Jos olisimme Briteissä, niin tästä tapauksesta tehtäviin 3-4 osainen sarja. Suomessa tästä tehtänee dokkari, ei ehkä leffaa.

Ilmeisesti tarkoitat fb:n suljettuja Lääkärit ja Erikoislääkärit ryhmiä? En olekaan sitten korona-ajan vilkkaiden kekustelujen jälkeen käynyt noissa ryhmissä. En ihmettele yhtään, että kollegat eivät siellä omilla nimillään keskustele tästä tapauksesta. Lauerma toi silloin alkuviheessa esille sen, miten kääkärikunta, kollegkunta ovat olleet syvästi järkyttyneitä.

Todellisuus voi olla joskus tarua ihmeellisempää, mutta todellisuus voi olla ja useinmiten taitaa olla hyvinkin tavallista. Jopa vaimon tappaminen esim. ilman mitään murhafantsioita tai salaliittoteorioitakaan.
taotao
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja taotao »

Ulricalla erittäin hyvää ja perusteellista pohdintaa. Jotain saman suuntaisia ajatuksia on minulla myös.

En voi lakata ihmettelemästä, miksi addikteilla on niin vimmattu tarve salata addiktiotaan. Mikä ihme siinä on. Vaikka löytyy ruiskut kämpästä, niin ne on "jonkun muun sinne tuomia". Varmaan vaikka löytyisi ruisku kiinni kädestä, niin senkin on siihen joku muu pistänyt kuin addikti itse.

Tuo pisti silmään kun kirjoitit:

" Motiivi teoille, mereenajo, henkirikos voisi olla addiktio ja sen paljastuminen. Henkilö, jolla on addiktio, kykenee surmaamaan. "

Tuo on hyvin vahvasti sanottu. Toki addiktio muuttaa persoonallisuutta, ja narsismi ja pakonomainen valehtelu kuuluvat aina addiktioon.

Mutta että kykenee surmaamaan. Miten perustelet sen?
QWERTY
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja QWERTY »

Ulrica kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 11:43 am
Ulrika: samoilla linjoilla monessa kohtaa.
Mutta mulla on perustavanlaatuisesti toisenlainen näkemys siitä, mikä tässä on muna ja mikä kana.

Näen primaaristi tämän vaikeana narsistis-psykopaattisena häiriönä, johon monellakin tapaa helposti assosioituu addiktio.
Kunnon psykopaatti (vaikeasti ja kirjaimellisesti auttamattomasti persoonaltaan sairas) on monella tapaa altis addiktioille.

Psykopaatti kaipaa säpinää: tavallinen elämä on tylsää, hajutonta ja mautonta. Päihteillä tavallista elämää saa kivasti spaissattua värikkäämmäksi.
Toiseksi, psykopaattia vaivaa syvä krooninen tyhjyys ja merkityksettömyyden kokemus, ja se kokemus on oikeasti kamala. Sitä voi ”hoitaa” päihteillä siedettävämmäksi.
Kolmanneksi, koska psykopaatille loppuviimeksi käy (melkein aina) ”huonosti” (siis kulissit kaatuu jossain vaiheessa…) päihteillä voi pitkään sumuttaa itseään kohtaamasta ikävää todellisuutta tässäkin kohtaa.
QWERTY
Nikke Knatterton

Talvi24 kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 12:23 pm QWERTYN viestiin edellä kommetoin lainaamatta pitkää tekstiä.

Minäkin osaan eläytyä hoitavan psykiatrin tilanteeseen, vaikka en olekaan psykiatri. Toki myös ainakin yrittää lukea todisteluaan rivien välistä.

Mainittakoon, että hoitosuhde psykiatrin kanssa käynnistyi 18.8.2021 ja mereenajo oli seuraavna päivänä 19.8.21, eli ei voinut hoitava psykiatri vielä silloin tietää / epäillä mitään katastrofia tulevaksi. Sehän tässä kiinnostaisi mitä ja miten T on seuraavalla käynnillä kuukauden kuluttua puhunut psykiatrin kanssa mereenajosta. Onko psykiatri kysynyt saitteko kriisiapua, tarvitsisitteko sitä? Hoitavan psykatrin kuviteltu pohdinta: Vahingoksihan sen olivat poliisit todenneet. Ihan kauhea vahinko, onneksi kaiki selvisivät.

Miksi, millä perusteella hoitava psykiatri olisi aika pian nähnyt, mikä "soppa" on kehittymässä / kehittynyt. Miksi olisi halunnut irrottautua casesta? Haastavasta tapauksesta. Ei kait kokenut psykiatri niin tekisi tai edes haluaisi tehdä?

T kävi ihan nyvin noin 7 kk ajalla kuukauden välein psykiatrilla 8/2021 - 3/2022. Sen jälkeenkin oli ilmeisesti sovittu noin kuukauden päästä, mutta T ei ollutkaan varannut aikaa. Kului 8 kk, kunnes T meni varaamalleen, viimeiseksi jääneelle ajalle 23.11.22. Ja kuitenkin oli väliajalla jäänyt kokonaan pois töistä, ilmeisesti ei kesäkuussa lomalle jäätyään enää mennyt töihin, ainakin 8/22 lähtien ollut poissa töista. Lisäksi tieto, että oli syksyn aikana voinut huonosti.

T on saattanut olla pettynyt, kun masennuslääke toisensa jälkeen ei ole auttanut. Ei vaikka miten on lääkityskokeilusta itse vastannut.
Kuviteltuja Tn mietteitä omassa huonossa tilanteessaan: Olenko näin huono psykiatri? Enko pysty enää tekemään työtäni. Mikää lääke ei tehoa minulle. Onko masennukseni lääkeresistentti? Pitäisikö hakeutua hoitoon osastolle, kokeilisivat siellä sähköshokkihoitoa ja ellei se tehoa ketamiini-infuusiota. Ei ole vaan kivaa, kun osstolla on töissä tuttuja ihmisiä kollegojakin. Hitsi vie vaimokin oli ystävänsä kanssa matkoilla, eikä edes vastannut suurinpaan osaan tekstiviesteistäni, miksi. Onkohan se kyllästynyt minuun? Ei kait se eroa suunnittele, toivottavasti ei. Ehkä minä tästä vielä tokenen. En jaksa olla lasteni kanssa. En jaksa mennä ruokakauppaan. Onneksi V käy kaupassa ja tekee ruokaa. En jaksakaan mitään. Tulevaisuus näyttää toivottomalta. Miten ihmeessä selviän tästä. Onneksi minulla on V. Toivottavasti hän jaksaa minua.

Hoitava psykiatri on varmasti yrittänyt parhaansa ja luulen hänenkin ajatelleen sitä, miten tärkeää olisi yrittää saada T pysymään omassa potilaan roolissaan. Lisää kuviteltuja hoitavan psykiatrin ajatuksia. Mokoma kun itse tekee lääkityskokeilujaan ja ihan liian tiiviiseen tahtiin. Tekee, vaikka olen yrittänyt olla napakka ja sanonut hänelleOnneksi on tämä sähköinen resepti, siitä näen Tn lääkkeiden käytön. Ei tarvitse epäillä väärin käyttöä. . Ehti olla jo vähän huolta Tsta, kun hän ei varannut sovitusti aikaa huhtikuulle. Mutta olipa mukava, että T 23.11. käynnillä voi jo paremmin, kertoi kokeneensa itsensä rauhalliseksi ja oli saanut nukuttua paremmin. Toisaalta, miksi hän ei ollut vielä valmis palaamaan töihin. Sair.lomaa ollut jo pitkään, kohta pitää laatia jo Kelaan B-lausunto määräaikaista eläkettä varten. Kirjoitin vielä 6 vk sl. Tapamme Tn kanssa sitten vuodenvaihteen pyhien jälkeen tammikuussa, ehkä hän sitten alkaa olla työkunnossa. Pitkällä sairauslomalla voi olla varjopuolensa. Sitä kyllä ihmettelen, ettei T ole suosittelemaani terapiaa tyhtynyt järjestämään. Muistutin siitä hän tuntui myötämielisemmältä.

En tiedä, kokiko hoitava psykiatri Tn pyörittäneen häntä. Masennuslääkkeiden oatoimisessa kokeiluissa kyllä. Muuten?

Tuossa. miten T kertoi 23.11. voineensa paremmin, kokeneensa itsensä rauhallisemmaksi - OLISI EHKÄ VOINUT HÄLYTYSKELLOT SOIDA! 
Eikö ole melko tavallista vaikeasti masentuneiden potilaiden kohdalla - että tuon tyyppinen voinnin "korjaantuminen" voi ennakoida suicidaalisuutta.

Hoitava psykiatrin kuviteltuja mietteitä lauantaina 17.12.2022: Ei helevetti, mitä se mies meni tekemään. Eihän tässä näin pitänyt käydä. Niin kauniisti puhui vaimostaan vastaanotoilla, ei poikkipuolista sanaa. Hän arvosti ja ihaili vaimoaan. Apu, minua alkaa oksettaa, huimaakin. Olisiko minun pitänyt aavistaa jotain, kun oli 8 kk väli vastaanotolle hakeutumisessa. Sitten kuitenkin olin tyytyväinen, kun kertoi voivansa paremmin. Eikö se ollutkaan totta? Mitä kaikkea hän valehteli minulla. Olinko näin sokea? Onko tapahtunut minun vikani? Olisiko voinut estää tämän jotenkin? Mite vaimonsa lapset, omaiset? Toivottavasti heille järjestetään nyt kriisiapua.

T EI SIIS TEHNYT VÄITÖSKIRJAA MURHAFANTASIOISTA, vaan väkivaltarikollisten rokosten uusimisesta löytyi se geenikin MAOA. Tieto on, että olisi jonkun tutkimuksen tehnyt murhafantasioista. En nyt löytänyt tutkimustensa luettelon otsikoiden perusteella, mikä se niistä on.

Jos olisimme Briteissä, niin tästä tapauksesta tehtäviin 3-4 osainen sarja. Suomessa tästä tehtänee dokkari, ei ehkä leffaa.

Ilmeisesti tarkoitat fb:n suljettuja Lääkärit ja Erikoislääkärit ryhmiä? En olekaan sitten korona-ajan vilkkaiden kekustelujen jälkeen käynyt noissa ryhmissä. En ihmettele yhtään, että kollegat eivät siellä omilla nimillään keskustele tästä tapauksesta. Lauerma toi silloin alkuviheessa esille sen, miten kääkärikunta, kollegkunta ovat olleet syvästi järkyttyneitä.

Todellisuus voi olla joskus tarua ihmeellisempää, mutta todellisuus voi olla ja useinmiten taitaa olla hyvinkin tavallista. Jopa vaimon tappaminen esim. ilman mitään murhafantsioita tai salaliittoteorioitakaan.
Talvi24: kysymyksiisi ei voi täällä vastata, ellei aio kirjoittaa oppikirjaa psykiatriasta ja persoonallisuushäiriöistä.
Mun kommentit pohjautuvat ammattitaitoon ja pitkään kokemukseen.
Siksi laitoin: ” No, tämä nyt on sellaista reflektointia, jonka ymmärtää kunnolla vain psykiatri, jolla vankkaa kokemusta kaikenmoisesta, ja psykoterapiasta/psykoterapioista vankkaa osaamista.”
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Kiitos Qwerty ja Ulrica.
Vihdoin todellista asiantuntemusta tähän ketjuun.

Olen samoilla linjoilla Qwertyn kanssa ja ilahdun, että joku muukin tuo esille tuon mahdollisen psykopatian. Ja olen ehdottoman samaa mieltä lääkkeiden pitkäaikaisesta väärin käytöstä, feikkidiagnooseista ja ympäristönsä järjestelmällisestä kusetuksesta.

Tuo tauko Tikkasen käynneissä kollegalla, sitoutumattomuus, lääkityksen itsemäärittely on minusta ollut Tikkaselta 'keskisormennäyttö' puolitutulle kuorokaverille. Tavallaan nauranut ja vetänyt toisen mukaan soppaansa. Homman olisi voinut hoitaa itsekin, mtta kollegan kirjaukset tarvittaessa on uskottavampia kuin omat. Veikkaampa, että on valinnut 'avustajansa' täysin sen perusteella, että tiennyt ketä on helppo pyörittää mennen tullen.

Ja aiheesta toiseen.

Pahimmassa tapauksessa Vici olisi kadoksissa ja Tikkasen yllä leijuisi pieni epäilyksen varjo, josta Tikkanen todennäköisesti nauttisi, mutta mitään ei koskaan pystyttäisi todistamaan.
Ei se Tikkasen suunnitelma itseasiassa ollut täysin huono. Se vaan ei toiminut niin kuin oli tarkoitus. Toisin sanoen: MUUT pilasivat sen :lol: :lol:
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä olen viime talvesta asti salaa toivonut, että Miira Karhula on tarttunut jo tähän.

''Kaiuksen'' elämästä voisi hyvin tehdä 8 osaisen ''ei :roll: tositapahtumiin'' perustuvan trillerin.
Liitteet
Kaijus.jpg
Kaijus.jpg (23.43 KiB) Katsottu 734 kertaa
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Pakko vielä lisätä tämä :shock:
Liitteet
Veljekset kuin ilvekset.JPG
Veljekset kuin ilvekset.JPG (16.25 KiB) Katsottu 716 kertaa
QWERTY
Nikke Knatterton

Talvi24 kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 12:23 pm
Mainittakoon, että hoitosuhde psykiatrin kanssa käynnistyi 18.8.2021 ja mereenajo oli seuraavna päivänä 19.8.21, eli ei voinut hoitava psykiatri vielä silloin tietää / epäillä mitään katastrofia tulevaksi.
Vielä tästä:

Eli tämä oli Talvi24 kommentti pitkän tämänpäiväisen viestini väitteeseen/kommenttiin siitä, mitä kokenut psykiatri-psykoterapeutti käynnillä yleensä hiffaa/syntyy vahva hypoteesi.

Vastaan:
Kyllä: jo ensikäynnillä syntyy koulutukseen, kokemukseen ja näkemykseen perustuva kyky nähdä syvälle pinnan ja puhutun alle. Ei tietystikään 100 % varmuudella, eikä varsinkaan siten, että tuota ymmärrystä voisi sairauskertomukseen auki kirjoittaa.
Yleensä tällaiset havainnot on mahdollista vilauttaa tavalla tai toisella ns rivien välissä, jos niin haluaa (yleensä ei alustavia aanauksia tuoda esille edes peitellysti). Mutta aukihan niitä ei voi kirjoittaa, monestakaan syystä.

Huomaa, että joko vähättelet erikoisalaani ja psykiatrian erikoislääkäreitä; toinen mahdollisuus on, että jostain syystä vedätät ajattelua RT edulliseen suuntaan.

En tiedä, minkä alan el olet. Minä olen psyk el, enkä kovin kepeästi esittäisi tietäväisempää jollain muulla erikoisalalla tuon alan spesialistille.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Even Steven kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 12:18 pm
mielistelijä kirjoitti: Ti Helmi 27, 2024 12:14 pm Qwerty:

Elokuvaa odotellessa..
Kysymys ei tullut minulle mutta mieleen tuli heti ylimielinen suomenruotsalainen nalkuttava akka. Kun auto oli meressä, tämä kiipesi katolle, ilmeisesti kenkiään pelastamaan. Ei tullut muuta mieleen vaikka autossa oli lapsia.
Ostan tämän, lyhyestä virsi kaunis! Ehkä mereenajo oli kuitenkin vahinko, joka johtui monesta tekijästä (nalkutus, takapenkkien kommentoinnit,,, ehkä musiikki soi täysillä ja koira tunki kuskin jalkoihin..)
QwertyKeyboard
Javier Pena

Re: Hki Ullanlinna - psykiatri epäiltynä vaimonsa murhasta 12/22 ja aiemmasta perhemurhan yrityksestä

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

QWERTY kirjoitti: La Marras 18, 2023 4:13 am Mutta päihteitä ei linnassa saa, kundia ei siellä arvosteta eikä ole massia. Päihdehuuruinen pää selkiää, ja ajatus kulkee kirkkaammkin.
Nyt on suuri hyöty siitä, että tuntee kentän.
Nyt kannattanee näytellä syyntakeetonta, välttyä tuomiolta ja mennä Niuvaan. Ja sopivan johdonmukaisesti parantua.
Tunnen hieman tätä vankilamaailmaa. Tikkasen taustalla on todella rasittavaa "lusia" vankilassa, koska muu vankipopulaatio pitää häntä ylempään sosiaaliluokkaan kuuluvana elitistisenä mulkkuna. Suurin osa muista vangeista on Suomessa alempaa keskiluokkaa tai täysin syrjäytyneitä. Hyvin pieni osa on varakkaita, lähinnä vain muutamat valkokaulusrikolliset, joita on todella vähän vankiloissa. Tikkasella on hyvin vähän kosketuspintaa muuhun vankipopulaatioon sosiaalisen taustansa takia.

Tikkanen on myös muihin vankeihin nähden varakkaan ihmisen maineessa. Vaikka vankilassa ei saakaan olla rahaa hallussa, jokaisella vangilla on oma tili vankilan puolesta, jolla vanki voi kerran viikossa ostaa vankilan kanttiinista tupakkaa, herkkuja ja muuta purtavaa sekä muita tuotteita. Se, että Tikkanen on varakkaan ihmisen maineessa, tarkoittaa sitä, että häneltä pummataan rahaa tauotta, aina kun joltakin puuttuu tupakat, kahvikerma, nuudelit, puhelinaika tai mikä tahansa muu kanttiinista saatava. Todennäköisesti Tikkaselta pummataan jatkuvasti rahaa, jotta hän ostaisi tätä tai tuota, tai vaihtoehtoisesti jotta joku siirtäisi rahaa heidän vankkitililleen. Tikkasen selityksiä siitä, ettei hänellä ole rahaa, ei hevillä uskota, ja pahimmillaan tämä pummiminen voi muuttua painostukseksi ja uhkailuksi.

Tähän päälle tulee vielä kaikki rasittavuus siitä, että joutuu viettämään 24/7/365 aikaa ihmisten kanssa, joista iso osa on polttanut aivonsa pilalle huumeilla ja alkoholilla. Vaikka kaikki vankipopulaatio ei kuulukaan tähän ryhmään, heitä on kuitenkin vankilassa paljon. Erityisesti Tikkaselle, joka on elänyt elämäänsä Helsingin arvoalueilla, pudotus ja elämänmuutos on valtava verrattuna vaikkapa ihmiseen, joka on asunut rauhattomassa lähiössä ja joutunut sieltä vankilaan. Tikkasen taustalla ei saa juurikaan arvostusta vankilassa.

Jos Tikkanen kuuluu tuohon spekuloituun ryhmään. Tikkanen on ehkä tullut lopputulokseen, että paras vaihtoehto hänelle on välttyä tuomiolta ja kaikilta sen mukanaan tuomilta rasitteilta ja ottaa vastaan pakkohoidon rasitteet jokuseksi vuodeksi. Jos Tikkanen kuitenkin joutuu suorittamaan tuomionsa normaalin vankilan puolella tilanne voi eskaloitua siihen, että Tikkanen joutuu Aarnion tapaan pelkääjien osastolle pedofiilien kanssa tai olemaan koko tuomionsa eristettynä muista vangeista joka sekin on raskasta pitemmän päälle. Juurikin näiden helposti eskaloituvien rahan pummausten tai muiden syiden takia mitä helposti kumpuaa kun on sosiaaliluokaltaan huomattavasti paremmassa asemassa kuin muut ympärillä.
Vastaa Viestiin