Haarahaukka kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 12:16 pm
hmrp kirjoitti: Ke Helmi 28, 2024 12:00 pm
Eikös Onttola kuulu Kontiolahteen?
Lentoasema ainakin kuuluu Kontiolahteen, mutta taitaa Ontolaa riittää myös Joensuuhun ja Liperiinkin.
Kontiolahteen kuuluu, lähes kokonaan. Puolet lentokentästä taitaa olla Liperin puolella ja Joensuuhun ehkä Kydön asuinalue menee.
Lentokentälle kääntyvän Onttolantien pätkän varressa ei ole asumusta, vaan pääasiassa varuskunnan ympäristössä. Puntarikoski ja Kunnasniemi kuuluu myös Onttolaan ja sielläpäin taas on pelkästään omakotitaloja.
Oma veikkaus on että on joku nuorempi pari joka on rakentanut talon viimeisten vuosien aikana suunnalle Puntarikoski/Kunnasniemi jossa itse asun, tai sitten Halla-ahontie/Saarelantien varteen johon myös rakennettu.
Vanhemmassa rakennuskannassa asuu taas reilusti +40-50v ylöspäin ja ovat yleensä ihan alkuperäisasukkaita.
Reilu kolmekymppisiä on rakentanut uusia taloja alueelle, eniten nimenomaan Puntarikoski/Kunnasniemi suunnalle viimeisen 5-6 vuoden aikana runsaasti, kun maata on enemmän tarjolla.
Itse olen reilut reilut 30 vuotta alueella asunut ja valtaosa naapureista on ainakin kasvotuttuja, kaksi samaa ikäluokkaa olevaa miestä tiedän. Toinen asuu yksin ja ainakin sukulaisten puheista on saanut käsityksen, ettei puolisoa ole ja on edelleen 36. Toinen voi mahdollisesti olla jo 37 ja ainakin mitä nuorempana muistan, niin melkoisen "perinteisillä suomalaisilla arvoilla" oleva henkilö oli silloin kyseessä.
Ja perinteisilla arvoilla meinaan viinanjuontia, nainen tekee niinku mies sanoo ja niin edelleen. Selvinpäin mukava mies, mutta humalassa hyvinkin vittumainen ja arvaamaton.