Juliet Jones kirjoitti:Mutta pikkuinen.. kun ei siitä Sepon eläkemaksusta tule minulle enempää kuin itse olen eläkettä maksanut työtuloistani. Seppo saa eläkettä oman tel- rekisterinsä mukaan. Faktuaalinen on sitä, jonka todellisuudessa saan, olipa se silloisten vahvistettujen säädösten mukaan mitä tahansa. Silti minun eläkettäni ei todellisuudessa kerrytä kukaan muu kuin minä itse.
Tässäpä onkin se juju, jota ette tajua.
Katsos kun se, miten paljon sieltä tel-rekisteristä maksetaan rahaa teille sitten on summa, joka kulloinkin säädöksillä vahvistetaan. Mistä arvelet, että tuo summa "keksitään" kulloinkin eli mistä "revitään" sen säädöksen sisältö, joka määrittelee, paljonko hetkellä X saatte eläkettä? Ihan ilmastako se otetaan? Heitetään lonkalta?
EI!
Juurikin se, paljonko saatte eläkettä, lasketaan tarkkaan sen mukaan, mikä se kokonaiseläkepotti on, joka valtion eläkeyhtiöissä on rahaa. Eli ynnätään, paljonko on siitä kokonaispotista rahaa maksaa eläkkeitä kulloinkin ja sitten sen mukaan tehdään säädökset siitä ja maksetaan sitten. Jos rahaa on enemmän - saatte enemmän korotuksia jne. Jos rahaa on vähemmän - saatte vähemmän korotuksia jne. Jos hiton vähän, nostetaan eläkeikää tms.
No...
Mitä enemmän on niitä, jotka kantavat sinne eläkepottiin rahaa, sitä enemmän eläkepotissa on rahaa. Sitä enemmän sieltä voidaan jakaa eläkkeinä ihmisille rahaa ja yleensä sitä enemmän sieltä myöskin jaetaan ihmisille rahaa.
No...
Kun sitten väestöryhmä X tienaa keskimääräistä enemmän, niin se kartuttaa eläkepottia enemmän. Kun sitten kuitenkaan tämä väestöryhmä X ei saa itse sitä koko pottia, vaan se potti jaetaan kaikkien kesken, niin hyöty ei tulekaan suoraan pelkästään väestöryhmälle X. Puhumattakaan, jos väestöryhmän X edustajat kuolevatkin pois keskimääräistä nopeammin, silloin heidän eläkerahastoihin tuoma pesämuna jää muiden käyttöön - eli niiden, jotka ovat tuoneet sinne vähemmän ja/tai jotka elävät pidempään.
Jos ette tätäkään rautalankaväännöstä ymmärrä, niin esitänpä kysymyksen: Mihin katoavat Matti Möttösen eläkerahat, kun hän kuolee 71 vuotiaana? Minne ne menevät? Kuka ne saa? Kertokaa! Ei raha voi savuna ilmaan kadota, mihin ne menevät? Pohtikaapa myös, miten Hulda Virtanen voi saada eläkettä vielä 105-vuotiaana ilman että Huldan eläkerahat loppuvat kesken?
Joko sytyttää?