Ulvilan tapaus ( ketju 3 )

Keskustelua Ulvilan tapauksesta
Marsalkka
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

joey kirjoitti:
cicero kirjoitti: Veitsi on hyvin usein naisenkäyttämä ase kotioloissa tapahtuneissa surmissa
Niin on miehelläkin. Jotta tuossa sanomassasi olisi mitään järkeä, naisen pitäisi tarttua veitseen miestä useammin.
Äläs nyt. Kyllä tuota asiaa voi tutkia poliisia paremmin näkemättä rikospaikkaa ja tuntematta todistusaineistoa. ;)
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Marsalkka
Horatio Caine

H.P. kirjoitti:
joku tuossa juuri kirjoitti että poliisi ilmeisesti on alkanut testejä ottamaan myös lapsilta miksei siis myös muita paikalla olleita olisi jäänyt testaamatta?
Minä kirjoitin, että poliisi on ottanut myös lapsilta näytteitä. En siis kirjoittanut että poliisi on nyt vasta ottanut lapsilta näytteitä.
Tuo oli kyseiseltä kirjoittajalta hyvin tyypillistä vääristelyä. Kannattaa totutella siihen. Täytyypä mennä päivittämään Voimakas tuoksu-osio!
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
Marsalkka
Horatio Caine

cicero kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
cicero kirjoitti:luetko lainkaan näitä tekstejä tai ajatteletko yhtään mitä kirjoitat? joku tuossa juuri kirjoitti että poliisi ilmeisesti on alkanut testejä ottamaan myös lapsilta miksei siis myös muita paikalla olleita olisi jäänyt testaamatta?
Tuossa ei lue, että on alkanut, vaan että on ottanut.
niin miten vaan. hyvä että on ottanut koska juttu ei ole yhtään edistynyt.
Miksi halusit äsken kirjoittaa asiasta virheellisesti?
niin ja mikä saa minut ajattelemaan näin...koska suomessa poliisi ei useastikaan tutki niitä ihmisiä jotka tulevat paikalle jälkeenpäin eli ambulanssihlökuntaa jne...ei kuulu yleiseen käytäntöön
Ja faktaa tälle, kiitos!
mutta nyt voisivat kun eivät ole varmoja että ovatko dna ja kengänjälki todisteita vai eivät..
Mikä saa sinut ajattelemaan, että poliisi ei ole varma, onko kengänjälki todiste vai ei? Faktaa tällekin, kiitos!
mielestäni poliisi ei ole kertaakaan sanonut varmaksi
Ihan kiva mielipide. Muta ei yhtään mitään muuta.
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Kyllikki S kirjoitti:Poimintoja arkiston uumenista:

------------------------
TESTAUKSISTA

"- Meillä on taltioituna miehen dna, johon haetaan nyt vastinetta. Testattavien joukossa on paitsi paikallisia miehiä, myös turkulaisia, helsinkiläisiä ja kuopiolaisia. Näissä kaupungeissa Lahdella on ollut henkilöhistoriaa, Joutsenlahti selvittää.

Myös kaikki Lahden asunnossa vierailleet miespuoliset henkilöt on dna-testattu. Tähän joukkoon kuuluu myös pikkulapsia.
- Tutkintalinjan takia selvitämme kaikkien asunnossa vierailleiden mieshenkilöiden dnat, jotta heidät pystytään rajaamaan varmuudella tapauksen ulkopuolelle, Joutsenlahti korostaa.

Poliisi vahvisti tammikuussa 2007, että tekijä loukkaantui surmatyön yhteydessä ja tämän vaatteet tahraantuivat vereen.
"

-----------------
Saa nähdä onnistuuko tämä mun quote, kokeillaan.. Tämän on siis Kyllikki postannut aiemmin. Kenties Kyllikki osaa itse kertoa lähteen tuolle poliisin lausumalle?

//edit: lyhensin lainausta
Nosce te ipsum!
Kyllikki S
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Lähde:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008052 ... 1_uu.shtml

Tuossa poliisi siis vahvistaa tekijän loukkaantuneen teon yhteydessä. Mutta sitä ei vahvisteta, että paikalta olisi löytynyt tekijän omaa verta. (on siis voinut tahriintua vain Lahden vereen)

Testauksista löytyy lähde alla olevalta sivulta. (Joeyn kopsaus aamulehdestä)
http://www.murha.info/phpbb2/viewtopic. ... &start=870
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Kyllikki S kirjoitti:
joey kirjoitti: Spekulaatio siitä, että tuo verijälki olisi ambulanssihenkilökunnan tjsp (mielenkiintoista sinänsä, että ambulanssihenkilökunnalla olisi duuniaikana maiharit jalassa) kuulostaa lähinnä huonolta vitsiltä.
Onko kellään tietoa millaisissa kenkuissa nämä ambulanssi-ihmiset työaikanaan tepastelevat? Onko jotkut erikoiskengät joita kaikki em henkilöt käyttää?
Entä poliiseilla?
Just tuon näköisissä kengissä näyttäisi ainakin poliisit kulkevan...
Eikä nuo oikein varsinaiset maiharit ole. Hyvät kengät varmaan jokaiselle liikkuvaa työtä tekevälle.

Voihan olla, että joku näistä on tilanteen kaaosmaisuudessa epähuomiossa hyppinyt lattialle levinneelle verelle muttei ole kasvojen menetyksen ja ammatillisen uskottavuuden takia kehdannut tunnustaa mokaansa.

Lautamiehistä muuten löytyy nyt tällekin ketjulle oma kackelsberg-osio. Joten varokaa sanojanne ja ajatuksianne!! :lol:
Turvakengät, saapasmallia ovat yleisimmät jos on mahdollista joutua esim. auto-onnettomuuspaikalle. Lisäksi narkkikämpät ovat täynnä neuloja ym. paskaa johon ei tee mieli astua lenkkareillakaan...jotkut toki käyttävät kesäaikaan jopa pelkkiä sandaaleja mutta nämä sairaankuljettajat ovat yksityisen firman palveluksessa ja tekevät yleensä vain sairaalasiirtoja. Eiköhän Ulvilan ambulanssi ole tullut paikalliselta paloasemalta ja siellä käskytetään jo ylhäältäpäin pitämään turvakenkiä myös saku-vuoron ajan.
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Nylonköysi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

Anile kirjoitti:
Nylonköysi kirjoitti: Se selittäisi, miksi miestä ei ole löytynyt kuten myös sen, miksi vaimoon ja lapsiin ei koskettu juuri lainkaan.
Eeh, tuota, vaimoa iskettiin fileerausveitsellä ja hän joutui sairaalaan.
En sanoisi ettei koskettu juuri lainkaan.
Vrt Lahden saamiin vammoihin.
Nylonköysi
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Nylonköysi »

jamppa kirjoitti: Itse uskon jonkinnäköiseen henkilökohtaiseen kostoon, kuten täälläkin on jo kirjoitettu niin tekijä voisi olla jonkun läheinen joka on joutunut kärsimään Lahden takia. Mielestäni pitäisi tutkia sellaisia henkilöitä ja läheisiä joilta on mennyt elämisen perusteet irtisanomisten takia, esim. taloa alta, kun ei olla pystytty maksamaan lainoja ja muija siinä sivussa sitten pakannu laukut ja lapset matkaan. Tekijä voi myös olla hyvin sellainen joka on myös itse menettänyt omaisuuttansa jos on ollut jonkun luvatalaisen lainojen takaajana ja siitä sitten kimpaantuneena, kun kahdelta on mennyt omaisuus tehnyt teon.
Tällaista skenaariota minäkin pidän todennäköisimpänä. Ja uskon, että tekijä ei ole ollut virolainen palkkamurhaaja (ei edes vaimon palkkaama) vaikka tämänkin mahdollisuuden puolesta olen pari jaa-ääntä antanut (onhan se mahdollista). Mutta joo, itse näkisin että syyllinen on joku saneerauksessa paljon menettänyt tai joku hänen läheisensä.
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

^ Minä en taas tuohon usko siksi, että luulisi tuollaisen henkilön jo löytyneen. Lahden työ oli toki monipuolista ja hän on työnsä puolesta kanssakäynyt varmasti satojen ihmisten kanssa, joten toisaalta ainahan johonkin nurkkaan on voinut joku unohtua... Jotenkin vain minusta tuntuu todennäköisemmältä, että kyse on jostakin vanhemmasta asiasta, sellaisesta, jota kukaan ei ihan tosissaan ole tullut ajatelleeksi vaikka muisteluaikaa on ollut kohta kaksi vuotta. Tätä tukisi myös se oletus, että Lahti oli persoonana hieman erikoinen, jopa hankala joidenkin mielestä. Sellaiset luonteenpiirteet pääsevät luonnollisesti helpommin esiin yksityiselämässä ja nimenomaan yksityiselämässä niiden aiheuttamasta vahingosta ei aina jää jälkiä.

Nuo uhkailut vaivaavat minua jatkuvasti: en tajua miten niistä ei ole sen tarkempaa tietoa, vaikka Lahden sanotaan jutelleen niistä usealle henkilölle. Mitä hän niistä on sitten jutellut?
Huss
Jack Taylor

Ulvilan tapaus

Viesti Kirjoittaja Huss »

Minua kummastuttaa edelleen (on kummastuttanut alusta asti) se, että Lahti on saanut useita uhkauksia ja kertonut niistä. Kuinka moni "tavallinen" suomalainen saa uhkauksia? En voi kuvitella, että itseeni tai läheisiini kohdistuisi minkäänlaista uhkaa. Jos joku minua uhkaisi, en totisesti pitäisi sitä omana tieotonani. Mitä nuo uhkaukset koskivat? Niiden on PAKKO liittyä Lahden surmaan. Ei voi olla tavallista, että joku saa uhkauksia!!??

Vaimon syyllisyydestä ... Kaiken lukemani perusteella vaikuttaa aivan uskomattomalta, että vaimo olisi tekaissut kaiken ja olisi itse syyllinen tai avustaja! Vielä omat lapset todistamassa veritekoa!!???
Yggdrasil
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

Huomasin että olin pahasti jättänyt huomioimatta pari tärkeää asiaa. Tässä kuvassahan näkyy selkeästi miten lasinsiru on tehnyt void-alueen kengänpohjan kuvioihin, eli se on siis ollut lattialla ennen kuin verisellä kengällä on siihen kohtaan on astuttu.

Mitä lienee kengän koko, olisiko n.42 kun kengän pituus on n.30cm. Ei tue mielestäni kohtuu kookkaan tekijän merkkeihin.

Kuva
Kuva
Kyllikki S
Adrian Monk

Re: Ulvilan tapaus

Viesti Kirjoittaja Kyllikki S »

Huss kirjoitti:Minua kummastuttaa edelleen (on kummastuttanut alusta asti) se, että Lahti on saanut useita uhkauksia ja kertonut niistä. Kuinka moni "tavallinen" suomalainen saa uhkauksia? En voi kuvitella, että itseeni tai läheisiini kohdistuisi minkäänlaista uhkaa. Jos joku minua uhkaisi, en totisesti pitäisi sitä omana tieotonani. Mitä nuo uhkaukset koskivat? Niiden on PAKKO liittyä Lahden surmaan. Ei voi olla tavallista, että joku saa uhkauksia!!??
Moni miettii varmaan ihan samaa.
Alla muutama kohta tuosta lehtijutusta jossa näistä uhkailuista:

- Hän oli puhunut työkavereilleen ja lähipiirilleen uhkailuista jo edellisestä keväästä lähtien, rikoskomisario Juha Joutsenlahti Porin poliisista vahvistaa.
Uhkailua on jatkunut todella pitkään.

Jos on jutellut asiasta monille, niin eikö kukaan ole ollut utelias tietämään asiasta enempää??

Joutsenlahti ei kuitenkaan paljastanut kenellekään, kuka Lahtea uhkasi ja miksi.

No mutta! Jos kerran Joutsenlahdella tämä tieto on, ja poliisi uskoo uhkailujen liittyvän surmaan, niin miksi juttu ei ole jo selvä??

Poliisi on pyrkinyt kaikin mahdollisin keinoin selvittämään uhkausten sisältöä.
- Ongelma on siinä, ettei hän yksilöinyt uhkauksia niistä kertoessaan. Hän puhui niistä hyvin yleisellä tasolla, Joutsenlahti sanoo.

Ahaa! Juha ei siis tiedäkään kaikkea.
Mutta mitä Lahti sitten on puhunut uhkailuista jos kerran kukaan ei tiedä uhkausten sisällöstä??
Eikö kukaan ole huomannut kysäistä mitä asia on pitänyt sisällään?
Miten tämänkaltaisesta asiasta muka voi puhua yleisellä tasolla?
Kuulostaa siltä, että Lahdella ei ole ollut ketään läheistä ystävää tai luottohenkilöä jolle olisi voinut asiasta puhua.

Lahti ei ottanut uhkausten takia yhteyttä poliisiin. Hieman epäselvää on myös se, kuinka huolestunut hän uhkailuista oli.

Normaalitilanteessa normaalia perhe-elämää viettävä normaali perheenisä olisi olisi ottanut nopeasti poliisiin yhteyttä.
Tuntuu nyt aika vahvasti siltä, että jokin mättää em. kriteereissä.

Lisäksi veikkaan, että tunsi uhkaajansa.
Tuntematon uhkailija olisi varmasti saanut ottamaan yhteyttä poliisiin.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2008052 ... 1_uu.shtml
H.P.
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja H.P. »

Joutsenlahti ei kuitenkaan paljastanut kenellekään, kuka Lahtea uhkasi ja miksi.

No mutta! Jos kerran Joutsenlahdella tämä tieto on, ja poliisi uskoo uhkailujen liittyvän surmaan, niin miksi juttu ei ole jo selvä??
Tuossahan on selvästi taas pienin kömmähdys käynyt. Siis tietenkään Joutsenlahdella tätä tietoa ei ole ollut, ja tuossa varmasti pitäisi olla että Lahti ei paljastanut kenellekään :wink:

Mutta noista uhkauksista.. Riippuu vähän siitäkin, mitä kanavaa ne on Lahdelle tulleet. Esim, jos ne on lähetetty vaikka Lahden kotisivujen yhteydenotto lomakkeen kautta tai vastaavaa, ehkä Lahti tosiaan ei ole ottanut niitä niin tosissaan. Kenties pitänyt niitä jopa pilana.

Eri asia on sitten taas, jos Lahti on uhkaukset saanut ns henkilökohtaisemmin, siinä tapauksessa on kyllä hieman outoa ettei hän ryhtynyt toimiin niiden pohjalta eikä kertonut niitten sisällöstä. Kenellekään. Kuten olen jo aiemmin pohtinut, voi tosiaan olla että uhkauksien takana on jokin seikka Lahden elämästä, josta hän ei hirveästi halunnut huudella. Mikä tällainen asia olisi - mene ja tiedä.

Tuossa tapauksessa voitaisiin myös ajatella, että Lahti on ottanut uhkailut hyvinkin vakavasti, mutta oman henkensäkään uhalla ei ole halunnut näitä asioita tuoda päivänvaloon.
Nosce te ipsum!
Jack the Ripper
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Jack the Ripper »

Yggdrasil kirjoitti:Huomasin että olin pahasti jättänyt huomioimatta pari tärkeää asiaa. Tässä kuvassahan näkyy selkeästi miten lasinsiru on tehnyt void-alueen kengänpohjan kuvioihin, eli se on siis ollut lattialla ennen kuin verisellä kengällä on siihen kohtaan on astuttu.

Mitä lienee kengän koko, olisiko n.42 kun kengän pituus on n.30cm. Ei tue mielestäni kohtuu kookkaan tekijän merkkeihin.

Kuva
Kuva
Mittasin just maiharini pituuden ja se on 31cm ja koko 44. Voisin olla tuon kuvauksen mukainen vatsakas ja pyöreäkasvoinen roteva mies. (silmien suuresta keskinäisestä etäisyydestä en tiedä...) Että arviosi kengän koosta meni pieleen. Toki koot vaihtelevat merkistä riippuen kuten kaikki kenkäkaupassa popoja sovitelleet tietävät. :?

Kuka muuten on tutkinnanjohtajana? Joku KRP:n Vaasan tyyppi? Jos J.J. jatkaa niin sanon että TERVE. :x
"Olen pessimisti. Tiedän kaiken turhaksi, mutta todennäköisesti olen taas tässäkin väärässä"
Yggdrasil
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Yggdrasil »

Jack the Ripper kirjoitti: Että arviosi kengän koosta meni pieleen. Toki koot vaihtelevat merkistä riippuen kuten kaikki kenkäkaupassa popoja sovitelleet tietävät. :?
Nuo maihareiden kengän koot vaihtelevat merkittäin mutta tuo kenkä joka tuossa photoshoppaamassani kuvassa on ei todellakaan ole edes 30cm, saati 31cm pohjaltaan. Sen voit itsekin laskea noista 5cm palikoista kengän vieressä.

Mittasin eilen piruittani työkaverini maiharin, tasan 30cm ja kaveri käyttää muita kenkiä kooltaan 42. Pituutta sällillä 172cm. Tiedä häntä ehkä hän voi sitten nuo kengät jalassa olla kookaskin, tuleehan siitä heti melkein 2cm lisää pituutta.
Viimeksi muokannut Yggdrasil, La Syys 20, 2008 10:49 am. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Lukittu