Koulukiusaaminen

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
1101
Sabrina Duncan

Re: Koulukiusaaminen

Viesti Kirjoittaja 1101 »

Opettajille myös annettava lisää valtuuksia kurinpitoon. Opettajien koulutukseen lisättävä kurssi tehokkaasta kurinpidosta. Kännykkäkielto kouluihin.
Tästä olisi hyvä - ja helppo - lähteä.
Opettajille auktoriteettiin vaadittavat kyvyt takaisin, ja koulupäivän ajaksi kännyt kaappiin.
Skloddi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

1101 kirjoitti: La Huhti 06, 2024 12:27 am
Opettajille myös annettava lisää valtuuksia kurinpitoon. Opettajien koulutukseen lisättävä kurssi tehokkaasta kurinpidosta. Kännykkäkielto kouluihin.
Tästä olisi hyvä - ja helppo - lähteä.
Opettajille auktoriteettiin vaadittavat kyvyt takaisin, ja koulupäivän ajaksi kännyt kaappiin.
Niin että opettajalle lupa nostaa korvasta ja tempoa karttakepillä sormille ja kännykät opettajan laatikkoon päiväksi, niin tältä tragedialta (Vantaa Viertola moder huom!) olisi vältytty? Ihan ihme pa*kaa täällä jaksetaan jauhaa. Koulupolitiikalle ja sen arvostelulle on varmaan omat fooruminsa jossain vauva.fi:ssä tai vastaavissa.

Siirretty Viertola-ketjusta
-NILS-
ajanpatina
Javier Pena
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ajanpatina »

Mitenkä edes kuvitellaan koulukiusaamista saatavan loppumaan, kun maassamme suunnin piirtein, kaikki kiusaa kaikkia, tavalla tai toisella, jos missäkin yhteydessä. Pikkulapsiakaan ei tartte opettaa kiusaamaan, eikä pahaakaan tekemään, se osaa sen taidon ihan luonnostaan. :shock:
Lapset kiusaa pihalla, kuten koulussakin, jos jolla kulla lapsella on jotakin tavallisuudesta poikkeavaa, kuten esim, silmälasit. Taikka lapsi on lihava, tai rääkkää ärrää, tahi "suhauttaa" ässän vähän erikoisesti, taikka änkyttää...
Riippuen missä päin maata asuu, jos esim. stadin skoleen "tulloo savvoo hiljee ja kovvoo" puhuva savolaislapsi, niin sata varmasti se saa kuulla siitä vittuilua, jos kohta vahvemmat antaa vähän "opetusta" sakihivutuksen kera... :shock:
Erikoinen ulkonäkö riittää kiusaamisen aloittamiseen, jos sekin, että lapsi on hiljainen, taikka ns. "himopinko" joidenkin mielestä.
Niin ikään luokan ja skolen kovikset tykkää laittaa ruotuun heikompiaan... :?

Kautta aikain kouluissa on kiusattu heikompia ja "erilaisia" lapsia. :evil:
Pispan kansakoulussa oli välitunneilla kaksi opettajaa pihalla valvomassa..., aikas usein..., jos kahveeltaan kerkesivät. Silloin, kun opet käveli pihalla, ei silloin kiusattu ainakaan voimakeinoin. Korkeintaan auottiin päätä niin, ettei opet kuulleet.
Tänä päivänä kiusaaminen kouluissa on lisääntynyt ja pahentunut valtavasti, mitä kännykät ja tietsikat somealustoineen avittaa ja edes auttaa.
Periaatteessa olemme Suomessa jo siinä tilanteessa, että kouluihin pitäisi palkata aseistetut vartijat, kuten jenkeissäkin on. Isompiin kouluihin useampikin ja landelle pieniin kouluihin edes se yksi... :roll:
Mutta mitenkä valvoa ja kontrolloida kännyköitten ja tietsikoiden kautta tapahtuvaa kiusaamista, uhkailuja, kiristystä..., ah´ siinäpä kysymys? :roll:
Periaatteessa valvonta ja kontrolli kuuluisi holhoojalle, eli lasten ja teinien vanhemmille, mutta... :?:
Jo 70-luvulla SDP:n haravahammas ministeri Kaarina Suonio oli valmis kieltämään vanhempien kontrollin 12-13-vuotiaisiin lapsiin nähden ja suositteli, että tuossa iässä pitäisi lapsien antaa dokata, jotta he aikuisena osaavat sitten käyttää alkoholia. Saman tapaisia arvoja tämän päivän vasemmisto ja muutkin liberaalit, kuten Vihreätkin kannattavat. Onhan lehdissä jo ollut joidenkin politiikkojen, oikeusoppineiden kannanottoja, ettei vanhemmilla ole oikeutta "tullata" lastensa kännyköiden ja tietsikoiden sivuhistorioita, eikä rikkoa "kirjesalaisuutta", joilla toimilla rikotaan lasten oikeuksia ja yksityisyyden suojaa. :shock:
Niinpä hyvä kysymys kuuluukin, miten vakavasti kuvitellaan kiusaamisen loppuvan koulussa, kun se kadulla, pihalla ja ihan kotonakin jatkuu, kuten aina ennenkin. :evil:
Kaikella on aikansa.
Puhelinkortti
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Puhelinkortti »

Toffo kirjoitti: Pe Heinä 12, 2024 11:59 am Itse olen liki viiskymppinen mies,olin koulukiusattu ja pahoinpidelty erään veljesparin puolesta koko ylä-asteen,ne aina vei röökit ja rahat ja löi.Syytä ei ollu,mutta olin helppo uhri pieni kokoisena enkä lyönyt takasin siihen aikaan.
Se oli 1993 eli noin 31 vuotta sitten.
Veljekset katos jonneki muualle 1994 aivan kokonaan,päädyin vankilakierteeseen kymmeneksi vuodeksi,treenasin itseni 52 kiloisesta 115 kiloiseksi kahdessakymmenessä vuodessa ja mietin poikia,että mihin helvettiin ne katos,pitäs pari asiaa selvittää nyt..? ja mietin toisinaan edelleen.En ole unohtanut.Muistan kaiken kirkkaasti.

Olen vuosien mittaan monesti tarkastellut heidän someja missä asuvat,toinen asuu ruotsissa,toinen espanjassa,ruotsi on siitä metka maa että ihmisen nimellä löytyy hänen kaikki tiedot,tarkka osoite,vaimon nimet ,työpaikka,yritykset,mitä omistaa jne. ihan googlesta.

Emme ole olleet missään yhteydessä vuoden 1994 jälkeen,mutta jos minä joskus sairastun vakavasti ja pysyvästi,niin pojat saa vieraan jota kutsutaan menneisyydeksi joka palaa heidän elämään. Se on ikävä kun ruotsin Kiirunassa lentää yhtäkkiä talon ikkunat sisään,se on tulessa keskellä yötä ja joku mies seisoo pihalla ase kädessä.
-Kuka vittu tuo on?? En ole ikinä nähnykään ja mitä se täällä tekee,tappaa meät?

Poikien kannatttaa toivoa mulle pitkää ja tervettä elämää.
Ihan oman terveytensä kannalta.Tuskin edes muistavat minua kuten minä muistan heidät,tiedän heidän vaimojen nimet,sukulaiset ,kaikkien asuinpaikat joten pakopaikat on hyvin vähissä, jos minun elämä menee ikävään tilaan.
Mutta en minä silleen mitään suunnittele,mulla on perhe,lapsia ja hyvä työpaikka,mutta uskon että noin olisi mahdollista heille käydä jos mulle tulee tosi pahamieli eikä mulla ole toivoa tulevaisuudesta.

Minä ymmärrän täysin tuon Toffon asenteen. Itse hoisin oman kiusatuksi tulemiseni noin puolen vuoden kiusauksen jälkeen niin tehokkaasti, että kiusaaja mielistelee minua vielä 45 vuotta myöhemminkin. En yhtään ihmettele että Toffo ei unohda kokemuksiaan. Näitä asioita ei vaan kaikki pumpulissa kasvaneet ja elävät ihmiset ymmärrä.

Tämä ja kaksi seuraavaa viestiä siirretty Linnainmaa-ketjusta
-NILS-
Nice shirt
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Nice shirt »

Nimimerkki Toffon kirjoitus osoittaa, että kiusaajat eivät koskaan tiedä, milloin kosto voi tulla. Voi tulla vuosikymmentenkin takaa.
Naantalissa paistaa aurinko sinnekin, mihin se ei muilla paista!
TampereenSalapoliisi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja TampereenSalapoliisi »

Puhelinkortti kirjoitti: Pe Heinä 12, 2024 5:27 pm
Toffo kirjoitti: Pe Heinä 12, 2024 11:59 am

Sulla on kyllä niin putkinäkö juttuja että et näe metsää puilta.

Itse olen liki viiskymppinen mies,olin koulukiusattu ja pahoinpidelty erään veljesparin puolesta koko ylä-asteen,ne aina vei röökit ja rahat ja löi.Syytä ei ollu,mutta olin helppo uhri pieni kokoisena enkä lyönyt takasin siihen aikaan.
Se oli 1993 eli noin 31 vuotta sitten.
Veljekset katos jonneki muualle 1994 aivan kokonaan,päädyin vankilakierteeseen kymmeneksi vuodeksi,treenasin itseni 52 kiloisesta 115 kiloiseksi kahdessakymmenessä vuodessa ja mietin poikia,että mihin helvettiin ne katos,pitäs pari asiaa selvittää nyt..? ja mietin toisinaan edelleen.En ole unohtanut.Muistan kaiken kirkkaasti.

Olen vuosien mittaan monesti tarkastellut heidän someja missä asuvat,toinen asuu ruotsissa,toinen espanjassa,ruotsi on siitä metka maa että ihmisen nimellä löytyy hänen kaikki tiedot,tarkka osoite,vaimon nimet ,työpaikka,yritykset,mitä omistaa jne. ihan googlesta.

Emme ole olleet missään yhteydessä vuoden 1994 jälkeen,mutta jos minä joskus sairastun vakavasti ja pysyvästi,niin pojat saa vieraan jota kutsutaan menneisyydeksi joka palaa heidän elämään. Se on ikävä kun ruotsin Kiirunassa lentää yhtäkkiä talon ikkunat sisään,se on tulessa keskellä yötä ja joku mies seisoo pihalla ase kädessä.
-Kuka vittu tuo on?? En ole ikinä nähnykään ja mitä se täällä tekee,tappaa meät?

Poikien kannatttaa toivoa mulle pitkää ja tervettä elämää.
Ihan oman terveytensä kannalta.Tuskin edes muistavat minua kuten minä muistan heidät,tiedän heidän vaimojen nimet,sukulaiset ,kaikkien asuinpaikat joten pakopaikat on hyvin vähissä, jos minun elämä menee ikävään tilaan.
Mutta en minä silleen mitään suunnittele,mulla on perhe,lapsia ja hyvä työpaikka,mutta uskon että noin olisi mahdollista heille käydä jos mulle tulee tosi pahamieli eikä mulla ole toivoa tulevaisuudesta.
Minä ymmärrän täysin tuon Toffon asenteen. Itse hoisin oman kiusatuksi tulemiseni noin puolen vuoden kiusauksen jälkeen niin tehokkaasti, että kiusaaja mielistelee minua vielä 45 vuotta myöhemminkin. En yhtään ihmettele että Toffo ei unohda kokemuksiaan. Näitä asioita ei vaan kaikki pumpulissa kasvaneet ja elävät ihmiset ymmärrä. Ehkäpä Rikullekin tuli joku mitta täyteen ja siitä seurasi tuo Amok-juoksu?
Kun ei tiedä tapauksen tarkkoja taustoja, on toki mahdotonta ottaa kantaa tuohon asiaan pelkän kirjoituksen pohjalta! Mutta näin pelkästään tekstin lukeneena kuulostaa aika mielisairaalta puuhalta alkaa selvittää ihmisten kotiosoitteet, perheenjäsenten tiedot, mitä tekee elämässän nykyään, jne, kuulostaa mielipuoliselta vainoamiselta.

Mutta kuten sanottu, näen pelkän kirjoitetun tekstin ja ainoastaan sen varassa teen tulkintani, joten tästä viestistä ei kannata pahoittaa mieltänsä, kosika tekijän tuntemukset voivat olla TÄYSIN AIHEELLISIA, koska emme tiedä mitä on oikeasti tapahtunut!

Se täytyy ylipäätään muistaa kun tämmöistä palstaa lukee ja tänne kirjoittaa ja nettiin ylipäätään kun kirjoittaa, se on vain teksti, mistä jokainen tekee oman tulkintansa ja oleteuksensa, minäkin, mutta siellä taustalla voi olla aivan toisenlainen TOTUUS!
hikkyukko
Alokas

Viesti Kirjoittaja hikkyukko »

Omakin elämä meni aikoinaan koulukiusaamisen edesauttamana melkolailla vituiksi. Itse olen kokenut hyväksi yksinkertaisesti olla märehtimättä asiaa sen enempää, ei siitä saa pitemmän päälle kun itselleen lisää pahaa oloa. Vaikka toki jonkunlaista lyhytaikaista helpotustakin sitä on kaikennäköisestä Toffon kaltaisesta fantasioinnista jokainen samassa asemassa ollut saanut. Ei sitä omaa elämää ja oloa saa korjattua muuten kuin keskittymällä täysin itseensä. Parhaitenhan tässä elämässä selviää kun ei ole oikeassa elämässä missään tekemisissä ihmisten kanssa, jos nyt ei ihan pakko syystä tai toisesta ole.
Satunnaisohikulkija
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Satunnaisohikulkija »

TampereenSalapoliisi kirjoitti: Pe Heinä 12, 2024 7:14 pm Kun ei tiedä tapauksen tarkkoja taustoja, on toki mahdotonta ottaa kantaa tuohon asiaan pelkän kirjoituksen pohjalta! Mutta näin pelkästään tekstin lukeneena kuulostaa aika mielisairaalta puuhalta alkaa selvittää ihmisten kotiosoitteet, perheenjäsenten tiedot, mitä tekee elämässän nykyään, jne, kuulostaa mielipuoliselta vainoamiselta.
Aika harva kuitenkaan kostaa enää vuosikausien jälkeen mitään (saati 40 vuoden jälkeen), mm. siksi, että heillä on jo oma elämä, joka painaa vaakakupissa enemmän kuin kostamisen tuottama mielihyvä. Mutta kostofantasiointi on paljon yleisempää. Ja mikäs siinä. Kostolla fantasiointi todennäköisesti tekee itselle paremman olon, mutta ei vahingoita oikeasti ketään. Mitä nyt ehkä veljekset tätä lukiessaan vähän pelästyvät ja alkavat katsella olen yli. Mikä ehkä olikin kirjoittajan tarkoitus.
BLOFELD007
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja BLOFELD007 »

Kaikki koulukiusaajat pitäisi karkottaa siperiaan, pilaavat helposti toisen ihmisen loppuelämän eivätkä saa edes rangaistusta
Rehelliseksi ja luotettavaksi tunnettu
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Kun ajattelee millaista taistelua työelämä on, niin en ihmettelisi vaikka koulukiusaaminen olisi CV:seen laitettuna meriitti. Ainakin markkinointialalla. Ärsyttää kun johonkin ruokakauppaan ei pääse niin millään helkkarin ilveellä ilman että pitää kulkea jonkun myyntiässän, tai todennäköisemmin jopa parin tällaisen ohi. Ja vaikka miten teen elekielellä selväksi että ei voisi vähempää kiinnostaa heidän operaattorinsa tai lehti tms., niin ei kun pitää kumminkin sitä saatanan moikkaa huutaa perään. Mielestäni pitäisi olla itsestäänselvää että jos ihminen ei ota katsekontaktia, hänelle ei aleta mitään huutelemaan. Jos minä en katso päin, niin se tarkoittaa että en halua mitään kanssakäymistä sen toisen kanssa.

Koulussahan se oli juurikin niin, tai ainakin tuntui siltä, että jos vahingossa välitunnilla vilkaisi jotakuta, niin tämä tuli kiusaamaan. Ja mahdollisesti otti oikein kaverit mukaan. Kohdallani kiusaaminen ei ollut fyysistä väkivaltaa, mutta herkkänä lapsena riitti pelkkä vittuilukin masentamaan maanrakoon.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
McCall
Michael Knight

Viesti Kirjoittaja McCall »

YLE 28.5.2026 / https://yle.fi/a/74-20228554

Ulkopuolinen pakotti koululaisen autoonsa Nivalassa – poliisi epäilee rikosta, taustalla kiusaamis­tilanne

Poliisi tutkii tapausta vapauden­riistona, lievänä pahoinpitelynä ja laittomana uhkauksena.

Oulun poliisi tutkii nivalalaisessa yläkoulussa keskiviikkona tapahtunutta välikohtausta, jossa koulun ulkopuolinen henkilö vei koulun oppilaan autoonsa vastoin lapsen tahtoa. Asiasta uutisoi ensin Nivala-lehti.

Kyseessä on ollut kiusaamistilanteen selvittely, kertoo tapauksen tutkinnanjohtaja rikoskomisario Tero Luukkonen Ylelle.

– Siellä on lähdetty kiusaamistilannetta selvittelemään väärin konstein, Luukkonen kertoo.

Luukkosen mukaan lapsen on vienyt autoonsa koulun ulkopuolinen henkilö, eli kyseessä ei ole oppilas tai koulun henkilökunnan jäsen. Luukkosen mukaan henkilöllä on kuitenkin kytkös kouluun.

Hän ei ota kantaa siihen, onko kyseessä esimerkiksi jonkun oppilaan läheinen.

Poliisi tutkii tapausta tällä hetkellä rikosnimikkeinä vapaudenriisto, lievä pahoinpitely ja laiton uhkaus. Tapauksen tutkinta jatkuu osallisten kuulemisella.
Sipi
Perry Mason

Re:

Viesti Kirjoittaja Sipi »

DonHessu kirjoitti: Ti Elo 28, 2007 2:35 pm Miten ihmeessä joku voi kiusata isoista rinnoista tai köyhyydestä?

Köyhyydellehän ei nyt mitään voi, ja isot rinnathan on vain plussaa?
No ne isot rinnat kun alkaa näkyä 9-vuotiaana, se on kaikkea muuta kuin plussaa. Niistä supistaan, niille nauretaan, pojat kuittailee (ala-asteikäiset,jotka eivät tajua mistään mitään) ja tyttö yrittää kaikin tavoin pitää ne piilossa. Yläasteelle mennessä koko koulu tietää, että se megamunkki on tulossa seiskalle. Ainakin pienellä paikkakunnalla.

Mieti nyt itse jos miehellä olisi metrinen maila, joka olisi puntissa pullollaan. Se voisi olla ehkä cool sen yhden iltapäivän, mutta kun siitä tulee lopulta ainoa asia mikä sinusta tiedetään, mistä sinulle puhutaan ja miksi sinua kutsutaan sitä alkaa toivoa, että voisi olla yhden päivän vaikka ihan tavallinen Jussi.
Vastaa Viestiin