Naiset armeijaan/sotimaan vaikko ei?

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.

Naiset armeijaan/sotimaan vaikko ei?

Sinne vaan
49
52%
Ei
46
48%

Ääniä yhteensä: 95

Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

ketsku kirjoitti: Daa... Siksi kun molemmat eivät voi jäädä kotiin poikkeusoloissa vaan on pakko tehdä valinta. Suomen laki on tehnyt ainoan oikean valinnan: miehet sotaan sopivampina lähtevät sotimaan. Julmaa se on. Todella kamalaa. Mutta mikään sotatilanteessa ei ole normaalia eikä helppoa. Kenellekään.

Itse asiassa omasta mielestäni en ole vanhanaikainen. Ajattelen luonnonmukaisesti. Miksi meillä on niin suuret erot, miehellä ja naisella jos sillä ei ole mitään merkitystä kuitenkaan missään asiassa? Ihmiset on vieraantuneet luonnosta todella paljon. Miehen tehtävä on aina ollut saalistaa ja suojella perhettään. Miksi se olis nyt muuttunut niin, että nainen suojelee perhettään ja mies on kotona lasten kanssa (nyt puhutaan taas sodasta)? Asiat joissa sukupuolella on merkitystä tulisi sellaisina säilyttääkin. Miehillä on luonnostaa enemmän voimaa kun naisilla ja ihan tarkoituksella naisilla on mahdollisuus lisääntyä, imettää lastaan (nainen voi siis pitää lastaan hengissä pitkäänkin ilman, että lapselle annetaan muuta ruokaa) jne. Miksi näitä luonnon luomia faktoja pitää koko ajan yrittää muutella? Ei kai sitä maitoakaan naiselta tulisi jos luonnon tarkoitus on, että isä jää vastasyntyneen kanssa kotiin? Ihan biologista tosiasiaa tuo äidin ja lapsen suhde on jos mietit asiaa hieman.
Juuri näin se on ollut ja tulee olemaan. Jostakin kumman syystä näille naisten pakollisen asevelvollisuuden puolustajille on vieläkin epäselvää, mitkä ovat miehen ja naisen väliset erot, ja miksi miehet pääsääntöisesti sopivat sotilaiksi naisia paremmin. Epäselväksi on näemmä jäänyt sekin, miksi maanpuolustus yleensä on velvollisuus, eikä yksilön omavalintainen asia.
Jos joku asialle omistautunut nainen haluaa mennä sotimaan, niin siitä vaan. Jätkäksi jätkien joukkoon.

Varsinaista asepalvelusasiaa ovat useat kommentoineet ihan perustellen.
- Ongelmallinen liikekannallepano ja osastojen muodostaminen
- Ongelmallinen puolustuksen toimivuus rintamalinjoilla
- Ongelmallinen kahden eri sukupuolen yhteistyö, intiimiasioiden hoito ym.
Ja juma, jos joku nyt hihkuu sieltä, että nämä ovat olettamuksia ja tässä nyt vain sitten kehitellään eri skenaarioita.. Maanpuolustukseen liittyen on pakko varautua etukäteen niin, että mahdolliset ongelmat on minimoitu jo ennenkuin aktiivista maanpuolustusta tarvitaan.

Kuvio on hieman erikoinen tässä keskustelussa, sillä juuri ne, jotka eivät ole sotaa t o d e l l a kokeneet haluavat välttämättä tuon velvollisuuden naisille, tasa- arvon vuoksi. Ne taas, jotka sodassa ovat olleet, eivät missään nimessä pidä naisia sopivina taisteluihin, tai rintamalinjaan yleensäkään.
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

ketsku kirjoitti:Jos seisoo aatteidensa takana niin sen eteen tehdään jotain jotta asia toteutuisi. Eli siis menisit itse (ja miehesi menisi) armeijaan ja myös lähtisit sinne sotaan sitten jos sellainen syttyisi koska olet sitä mieltä, että naiset eivät ensisijaisesti jää kotiin lasten kanssa. Ja myös ajaisit naisten pakkoarmeija- asiaa tasa- arvon nimissä.
Paitsi että olen sen seitsemän kertaa sanonut, että ennemmin poistaisin asevelvollisuuden miehiltäkin, mutta ellei tämä olisi mahdollista, niin asevelvollisuus naisillekin.

Se, että minä menisin vapaaehtoisena armeijaan, ei edistä tasa-arvoa tämän asian suhteen mitenkään. Se ei tarkoittaisi, että miehellä ja naisella olisi samat velvollisuudet ja oikeudet.

Niinpä en mene armeijaan, kun ei ole pakko. Ei mene miehenikään, vaan valitsee sivarin. Meidän elämäntilanteessamme sivari ei onneksi sotke asioita kuin ainoastaan sen koulutuskuukauden ajaksi, eli tämä asevelvollisuuden epätasa-arvoisuus ei sinänsä edes kosketa minua. Silti minulla on siihen mielipiteet, ja niiden mukaisesti elän. Muuta en voi tehdä kuin äänestää, jos asiasta joskus äänestetään.
Clyde
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Clyde »

Tarkoitus oli mennä armeijaan ja alkaa sieltä aloittamaan uraansa poliisiksi vaan kuinkas kävikään. Levillä laskettelu koitui armeijan ja poliisihommien kohtaloksi ja niin oli pakko valita uusi tulevaisuuden suunnitelma.
Eli kyllä, olisin mennyt. Enkä vain nyt naisena sano, mikä yleensä on vastaus kun tästä puhutaan; "helppo sun on naisena sanoa". Nii-in, voihan tuo edellä mainitsema selitys olla ihan täyttä potaskaa eikä minua ollenkaan ota päähän etten sinne päässyt :roll:
Myös avokki on armeijansa käynyt kunnialla ja spolleksi päässyt. Eksäni oli niin laiska ettei olisi halunnut lähteä ja yritti kovasti päästä sivariin, moinen vain menee ymmärrykseni yli ja lujaa. Tottakai ymmärrän jos ei oikeasti voi lähteä mutta useammilla taitaa se vika olla siinä nuorten poikien selkärangassa.
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

vandt kirjoitti:
Niinpä en mene armeijaan, kun ei ole pakko. Ei mene miehenikään, vaan valitsee sivarin. Meidän elämäntilanteessamme sivari ei onneksi sotke asioita kuin ainoastaan sen koulutuskuukauden ajaksi, eli tämä asevelvollisuuden epätasa-arvoisuus ei sinänsä edes kosketa minua. Silti minulla on siihen mielipiteet, ja niiden mukaisesti elän. Muuta en voi tehdä kuin äänestää, jos asiasta joskus äänestetään.
Suomessa miehet joutuvat tekemään vielä nykyäänkin monen mielestä tuomittavan ratkaisun mentäessä sivariin. Ihmiset ihmettelevät kovasti, kun mies menee sivariin. "Mikä miehessä on vialla?" Turhaa mielipahaa ja stressaavia tekijöitä aiheuttaa tuollainen vastakkainasettelu. Naisten ja miesten pitäisi saada ajatuksensa 2000-luvulle, eikä jumittua vanhanaikaisiin mies- ja naismalleihin. Hetken päästä täällä varmaan joku alkaa epäilemään sivarimiesten olevan homoja tai vastaavaa. Intissähän ei sellaiset käy, kun siellä ovat ns. tosimiehet.

Sivarin hyvä puoli on tosiaan se, että saa olla läheistensä lähellä ja varsinkin jos on pieniä lapsia. Lisäksi sivari on rohkea ratkaisu, eikä valtavirran mukana menemistä. Kunnioitan henkilöitä, jotka valitsevat siviilipalveluksen.
Paavo Arhinmäki on äijä!
vandt
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja vandt »

loneliness kirjoitti:Sivarin hyvä puoli on tosiaan se, että saa olla läheistensä lähellä ja varsinkin jos on pieniä lapsia. Lisäksi sivari on rohkea ratkaisu, eikä valtavirran mukana menemistä. Kunnioitan henkilöitä, jotka valitsevat siviilipalveluksen.
Lapsethan miehelläni nykyisin syynä onkin, mutta eipä hän ollut aiemminkaan armeijaan menossa.

Sivari on sankari - totaali on tosimies :lol:

Minä en katso pahalla minkään ratkaisun tekijää. Totaalien ratkaisua ihmettelen, kun haluavat kuitenkin itselleen niin vittumaisesti tehdä, mutta oma on asiansa.

Niitä katson kyllä pahalla, ketkä kiihkoillen sinne armeijaan juoksevat, koska ovan Miehiä.
PaulaDrew
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja PaulaDrew »

ketsku kirjoitti:Kerrotko vielä mitä nämä mun keskiaikaiset mielipiteet naisten ja miesten eroista on? Toisessa ketjussa syyteltiin feministiksi, nyt keskiaikaiseksi. Enpä taida olla kumpaakaan... Feministit ei kaiketi kovin keskiaikaisia ole vai?
En ala analysoimaan ajatteluasi, koska en usko löytäväni siitä johdonmukaisuutta mihinkään aatteeseen tai ajattelutapaan. Muutaman mielestäni erittäin vanhanaikaisen ja mihinkään pätevään tietoon perustumattoman mielipiteen kuitenkin pyydettäessä otin tuolta keskustelun alkupäästä, siltä ajalta kun itse jaksoin tässä ketjussa olla aktiivisemmin mukana.
naisen tehtävä ei ole sotia vaan olla sodan aikaan muissa tehtävissä. Jos on lapsia niin hoitamassa niitä ja naiset voivat hoitaa sairaita ja haavottuneita ym.
Tämäntyyppisiä postauksia sinulla on valtavasti. Olen ymmärtänyt, että perustat mielipiteesi sille, että miehen on luonnollista sotia, koska he ovat aina sotineet. Minusta tässä on nimenomaan yksi niistä suurimmista ongelmakohdista, miksi ajattelumme eivät kohtaa ja miksi emme ymmärrä toisiamme. Minun mielestäni sotiminen ei ole luonnollista, luonnollista ihmiskunnalle on pyrkimys rauhaan ja turvaan. Se, että ihmisen historiassa on sodittu, ei mielestäni kerro siitä että se olisi ihmisen luonnollinen ja oikea tapa toimia eikä siitä voi vetää johtopäätöksiä nykypäivään. Tarkoitan sitä, että ihminen kehittyy (toivottavasti) ja tuo perustelu on kutakuinkin samaa kuin sanoisi ettei ihmisen ole luonnollista kävellä pystyasennossa. Naisilla ehkä on luonnostaan suurempi hoivavietti, mutta ei se ole peruste sille, että sairaiden hoito kuuluisi vain naisille. Monia terveydenhoitoalalla olevia miehiä pidetään erityisen hyvinä työssään ja varmasti ovat siinä parempia kuin sotimisessa. Eikä jollain alkukantaisella vietillä tai sen puutteella ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvin hommansa hoitaa. Minua myös omien kokemusten valossa hieman epäilyttää tuon koko vietin olemassaolo, mutta en jaksa nyt perehtyä nykytutkimuksiin.
Lisäksi naisten mielialat vaihtelevat (voi olla vaaraksi) kuukautiskierron mukaan. Lisäksi naiset ovat henkisesti herkempiä kun miehet ja kukaan ei ehdi siellä lohdutella mitään kuukautiskivuista kärsivää hysteerisesti vollottavaa naista.

Vaikuttaa siltä, että uskot edelleen Freudiin ja käsitykseen hysteerisestä naisesta. Nykyajan psykiatriassa ei enää edes ole koko hysteriaa, kuten varmasti tiedätkin, ja oireita joita ennen pidettiin hysteerisinä, esiintyy niin miehillä kuin naisillakin. Myös tuon henkisen herkkyyden voi kyseenalaistaa. Kukaan ei tiedä miten henkistä herkkyyttä tai lujuutta mitataan pitävästi. Voi myös kysyä, kuinka paljon naisten "pinnallisesta" herkkyydestä, tarkoitan siis herkkyyttä joka on totuttu liittämään naisiin ja jota he näyttävät ulospäin, on kasvatuksen ansiota. Ajatellaanpa vanhuksia, naisia ja miehiä joilla ei ole enää juurikaan tarvetta miellyttää vastakkaista sukupuolta. Minun kokemukseni vaikkapa molemmista isovanhemmistani ovat raudanluja matriarkka joka piiskaa lasten pyllyt verille ja pistää Raamatun käteen versus lastenlastaan polvellaan pitelevä papparainen, jonka silmät vetistyvät suviaamujen kauneudesta... Nuorina naiset pillahtelevat itkuun saadakseen haluamansa ja samalla tarkkailevat silmäkulmastaan miten mies reagoi. Ja kehuvat myöhemmin, miten helppoa onkaan pitää valtaa käsissään...
Miksi pitää oikein yrittää tehdä naisesta jotain alati väkivaltaistuvaa hirviötä kun miehet ovat joka tapauksessa väkivaltaisempia kun naiset? Miksi sitä faktaa on niin vaikea hyväksyä?
Naisten väkivaltaisuus on kovin vaiettu asia, koska vanhastaan ajatellaan (juuri kuten sinäkin) että sellaista ei ole ja jos joku niin väittää, yrittää hän tekemällä tehdä naisesta alati väkivaltaistuvaa hirviötä. Tästä voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta epäilen jaksaako kukaan lukea. Joka tapauksessa aihetta on tutkittu jonkin verran, mutta se on herättänyt yllättävän vähän kiinnostusta. Naisten väkivaltaisuudesta vaietaan, koska se ei sovi idealisoidun naisen ja äidin rooliin. Itse en usko, että nainen on luontaisesti sen väkivallattomampi tai väkivaltaisempi kuin mieskään. Perinteisesti väkivaltaisen naisen väkivalta on kohdistunut häneen itseensä, mutta kun tiukka muotti naisesta hoivaavana äitinä romuttuu, on se surullisella tavalla saanut naisen väkivaltaisuuden suuntautumaan myös muualle. Aiemmin myös ajateltiin, että naisten uhreiksi joutuvat lähinnä omat perheenjäsenet, mutta väkivaltaisen naisen profiili on kuitenkin muuttumassa: yhä useammin uhrit ovat myös tuntemattomia eikä miesten ja naisten harrastaman väkivallan tavoissa ole niin suuria eroja kuin on ajateltu olevan. Toki väkivaltaisuutta esiintyy miesten keskuudessa huomattavasti enemmän kuin naisten, mutta naisten väkivalta on mielestäni ongelma, josta ei tule vaieta myöskään siksi, että se kohdistuu paljon lapsiin. Minusta se on myös ongelma, jota ei voi selittää sillä, että naiset vain yrittävät olla kaikessa samanlaisia kuin miehet ja että feministit ovat pilanneet maailman. Sen syyt ovat syvemmällä.

Tarkoitukseni ei ole väittää, että naiset ja miehet ovat samanlaisia tai haukkua kumpiakaan eikä myöskään väittää että olen oikeassa. Minusta näitä asioita on oikeasti kyseenalaistettava ja pohdittava sekä seurattava tutkimustietoa ja kokemuksia eikä itsepintaisesti huutaa luutuneeseen käsitykseen perustuvaa mielipidettä faktana.

Ja vielä siihen ajatukseesi, että seka-armeijaa olisi mahdotonta koota rintamalle käytännön syistä, haluan huomauttaa että edellisten sotien aikaan meillä ei ollut tietokoneita, ATK-pohjaista väestörekisterijärjestelmää eikä edes henkilötunnuksia ja silti rintamalle saatiin koottua sinne kykenevät.
ketsku
Christopher Lorenzo

Viesti Kirjoittaja ketsku »

PaulaDrew kirjoitti:
ketsku kirjoitti:Kerrotko vielä mitä nämä mun keskiaikaiset mielipiteet naisten ja miesten eroista on? Toisessa ketjussa syyteltiin feministiksi, nyt keskiaikaiseksi. Enpä taida olla kumpaakaan... Feministit ei kaiketi kovin keskiaikaisia ole vai?
En ala analysoimaan ajatteluasi, koska en usko löytäväni siitä johdonmukaisuutta mihinkään aatteeseen tai ajattelutapaan. Muutaman mielestäni erittäin vanhanaikaisen ja mihinkään pätevään tietoon perustumattoman mielipiteen kuitenkin pyydettäessä otin tuolta keskustelun alkupäästä, siltä ajalta kun itse jaksoin tässä ketjussa olla aktiivisemmin mukana.
naisen tehtävä ei ole sotia vaan olla sodan aikaan muissa tehtävissä. Jos on lapsia niin hoitamassa niitä ja naiset voivat hoitaa sairaita ja haavottuneita ym.
Tämäntyyppisiä postauksia sinulla on valtavasti. Olen ymmärtänyt, että perustat mielipiteesi sille, että miehen on luonnollista sotia, koska he ovat aina sotineet. Minusta tässä on nimenomaan yksi niistä suurimmista ongelmakohdista, miksi ajattelumme eivät kohtaa ja miksi emme ymmärrä toisiamme. Minun mielestäni sotiminen ei ole luonnollista, luonnollista ihmiskunnalle on pyrkimys rauhaan ja turvaan. Se, että ihmisen historiassa on sodittu, ei mielestäni kerro siitä että se olisi ihmisen luonnollinen ja oikea tapa toimia eikä siitä voi vetää johtopäätöksiä nykypäivään. Tarkoitan sitä, että ihminen kehittyy (toivottavasti) ja tuo perustelu on kutakuinkin samaa kuin sanoisi ettei ihmisen ole luonnollista kävellä pystyasennossa. Naisilla ehkä on luonnostaan suurempi hoivavietti, mutta ei se ole peruste sille, että sairaiden hoito kuuluisi vain naisille. Monia terveydenhoitoalalla olevia miehiä pidetään erityisen hyvinä työssään ja varmasti ovat siinä parempia kuin sotimisessa. Eikä jollain alkukantaisella vietillä tai sen puutteella ole mitään tekemistä sen kanssa kuinka hyvin hommansa hoitaa. Minua myös omien kokemusten valossa hieman epäilyttää tuon koko vietin olemassaolo, mutta en jaksa nyt perehtyä nykytutkimuksiin.
Tämä vandtille antamani vastaus pätee tähänkin eli: Itse asiassa omasta mielestäni en ole vanhanaikainen. Ajattelen luonnonmukaisesti. Miksi meillä on niin suuret erot, miehellä ja naisella jos sillä ei ole mitään merkitystä kuitenkaan missään asiassa? Ihmiset on vieraantuneet luonnosta todella paljon. Miehen tehtävä on aina ollut saalistaa ja suojella perhettään. Miksi se olis nyt muuttunut niin, että nainen suojelee perhettään ja mies on kotona lasten kanssa (nyt puhutaan taas sodasta)? Asiat joissa sukupuolella on merkitystä tulisi sellaisina säilyttääkin. Miehillä on luonnostaa enemmän voimaa kun naisilla ja ihan tarkoituksella naisilla on mahdollisuus lisääntyä, imettää lastaan (nainen voi siis pitää lastaan hengissä pitkäänkin ilman, että lapselle annetaan muuta ruokaa) jne. Miksi näitä luonnon luomia faktoja pitää koko ajan yrittää muutella? Ei kai sitä maitoakaan naiselta tulisi jos luonnon tarkoitus on, että isä jää vastasyntyneen kanssa kotiin? Ihan biologista tosiasiaa tuo äidin ja lapsen suhde on jos mietit asiaa hieman.
Lisäksi naisten mielialat vaihtelevat (voi olla vaaraksi) kuukautiskierron mukaan. Lisäksi naiset ovat henkisesti herkempiä kun miehet ja kukaan ei ehdi siellä lohdutella mitään kuukautiskivuista kärsivää hysteerisesti vollottavaa naista.

Vaikuttaa siltä, että uskot edelleen Freudiin ja käsitykseen hysteerisestä naisesta. Nykyajan psykiatriassa ei enää edes ole koko hysteriaa, kuten varmasti tiedätkin, ja oireita joita ennen pidettiin hysteerisinä, esiintyy niin miehillä kuin naisillakin. Myös tuon henkisen herkkyyden voi kyseenalaistaa. Kukaan ei tiedä miten henkistä herkkyyttä tai lujuutta mitataan pitävästi. Voi myös kysyä, kuinka paljon naisten "pinnallisesta" herkkyydestä, tarkoitan siis herkkyyttä joka on totuttu liittämään naisiin ja jota he näyttävät ulospäin, on kasvatuksen ansiota. Ajatellaanpa vanhuksia, naisia ja miehiä joilla ei ole enää juurikaan tarvetta miellyttää vastakkaista sukupuolta. Minun kokemukseni vaikkapa molemmista isovanhemmistani ovat raudanluja matriarkka joka piiskaa lasten pyllyt verille ja pistää Raamatun käteen versus lastenlastaan polvellaan pitelevä papparainen, jonka silmät vetistyvät suviaamujen kauneudesta... Nuorina naiset pillahtelevat itkuun saadakseen haluamansa ja samalla tarkkailevat silmäkulmastaan miten mies reagoi. Ja kehuvat myöhemmin, miten helppoa onkaan pitää valtaa käsissään...
Ei,ei ja ei. Satun vain tietämään, että naisella hormonivaihtelut aiheuttavat ongelmia joita miehillä ei ole. Kovia kipuja, mielialanvaihteluita jne. jne. Olen ihan varma, että tämä on yksi syy siihen miksi lain mukaankaan naisille ei armeijapakkoa ole. Ei tuollaista asiaa voi vain sysätä sivuun. Kuukautiskierto aiheuttaa asioita sekä fyysisesti, että henkisesti naisella eikä sitä pidä väheksyä. Sillä ei ole mitään tekemistä Freudin vaan naisen anatomian kanssa.
Miksi pitää oikein yrittää tehdä naisesta jotain alati väkivaltaistuvaa hirviötä kun miehet ovat joka tapauksessa väkivaltaisempia kun naiset? Miksi sitä faktaa on niin vaikea hyväksyä?
Naisten väkivaltaisuus on kovin vaiettu asia, koska vanhastaan ajatellaan (juuri kuten sinäkin) että sellaista ei ole ja jos joku niin väittää, yrittää hän tekemällä tehdä naisesta alati väkivaltaistuvaa hirviötä. Tästä voisin kirjoittaa pitkästikin, mutta epäilen jaksaako kukaan lukea. Joka tapauksessa aihetta on tutkittu jonkin verran, mutta se on herättänyt yllättävän vähän kiinnostusta. Naisten väkivaltaisuudesta vaietaan, koska se ei sovi idealisoidun naisen ja äidin rooliin. Itse en usko, että nainen on luontaisesti sen väkivallattomampi tai väkivaltaisempi kuin mieskään. Perinteisesti väkivaltaisen naisen väkivalta on kohdistunut häneen itseensä, mutta kun tiukka muotti naisesta hoivaavana äitinä romuttuu, on se surullisella tavalla saanut naisen väkivaltaisuuden suuntautumaan myös muualle. Aiemmin myös ajateltiin, että naisten uhreiksi joutuvat lähinnä omat perheenjäsenet, mutta väkivaltaisen naisen profiili on kuitenkin muuttumassa: yhä useammin uhrit ovat myös tuntemattomia eikä miesten ja naisten harrastaman väkivallan tavoissa ole niin suuria eroja kuin on ajateltu olevan. Toki väkivaltaisuutta esiintyy miesten keskuudessa huomattavasti enemmän kuin naisten, mutta naisten väkivalta on mielestäni ongelma, josta ei tule vaieta myöskään siksi, että se kohdistuu paljon lapsiin. Minusta se on myös ongelma, jota ei voi selittää sillä, että naiset vain yrittävät olla kaikessa samanlaisia kuin miehet ja että feministit ovat pilanneet maailman. Sen syyt ovat syvemmällä.
No markjaa tarkoitin kun se väittää kaikkea uskomatonta potaskaa aiheeseen liittyen. Naisten tekemä väkivalta on tottakai vakavasti otettava asia paitsi jos se on itsepuolustusta väkivaltaista miestä kohtaan niinkuin usein on. Eikä siitä pidä vaieta tietenkään.
Tarkoitukseni ei ole väittää, että naiset ja miehet ovat samanlaisia tai haukkua kumpiakaan eikä myöskään väittää että olen oikeassa. Minusta näitä asioita on oikeasti kyseenalaistettava ja pohdittava sekä seurattava tutkimustietoa ja kokemuksia eikä itsepintaisesti huutaa luutuneeseen käsitykseen perustuvaa mielipidettä faktana.
Mun käsitykseni ja mielipiteeni aiheeseen liittyen eivät ole millään lailla luutuneita vaan ihan täysin mietittyjä ja tuoreita.
Ja vielä siihen ajatukseesi, että seka-armeijaa olisi mahdotonta koota rintamalle käytännön syistä, haluan huomauttaa että edellisten sotien aikaan meillä ei ollut tietokoneita, ATK-pohjaista väestörekisterijärjestelmää eikä edes henkilötunnuksia ja silti rintamalle saatiin koottua sinne kykenevät.
Niin. Oli puolet vähemmän seulottavaa (vrt naisetkin pitäis seuloa), ei tarvinnut kartoittaa kenenkään lapsenhoitoa, ei ollut siviilipalvelusta eikä lintsareita. Menis jo ihan pelleilyksi koko maanpuolustus kun hädän hetkellä alettas ihmettelemään, että kumpis tosta pariskunnasta nyt haluaa jäädä himaan ja olikos se nyt niin, että tossa perheessä se pena oli heiveröisempi kun vaimonsa.
Bambinos
Agentti Scully

Viesti Kirjoittaja Bambinos »

ketsku kirjoitti:Menis jo ihan pelleilyksi koko maanpuolustus kun hädän hetkellä alettas ihmettelemään, että kumpis tosta pariskunnasta nyt haluaa jäädä himaan ja olikos se nyt niin, että tossa perheessä se pena oli heiveröisempi kun vaimonsa.
Edelleenkään sinne aseelliseen palvelukseen ei olla survomassa kaikkia naisia! Eihän miehistäkään kaikki käy armeijaa! Mielestäni kukaan ei missään vaiheessa tätä keskustelua ole sanonut, että kaikkien naisten olisi käytävä armeija niinkuin miestenkin.
ketsku kirjoitti:Lisäksi naisten mielialat vaihtelevat (voi olla vaaraksi) kuukautiskierron mukaan. Lisäksi naiset ovat henkisesti herkempiä kun miehet ja kukaan ei ehdi siellä lohdutella mitään kuukautiskivuista kärsivää hysteerisesti vollottavaa naista.
Erittäin todennäköisesti kuukautiskivuista kärsivä, vollottava nainen ei suorita aseellista palvelusta, ja näin ollen ei joudu rintamalle. Yksinkertaista. Edelleen kysyn, kuka täällä on väittänyt, että rintamalle lähetettäisiin sellaisia yksilöitä, joista ei siellä hyötyä ole?
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

ketsku kirjoitti:Edelleen kuukautiset ovat asia mikä pitää ottaa huomioon kun suunnitellaan pidempiaikaista naisten sijoittamista metsään tai muihin oloihin joissa hygienian hoito on hankalaa. Sano mitä haluat mutta näin on.
Sinulla ei ole mitään perspektiiviä asioihin. Sinusta ongelma on naisten hygienian hoito kun minusta ongelmana on se, että miehiä pistetään kuolemaan ja haavoittumaan ja kärsimään sotaan vain siksi, että ovat miehiä. Sinusta naisten kuukautiset ovat siis suurempi ongelma kuin se, että miehiä kuolee. Just.
Tuosta pätkästäsi taas näkee sen millainen sovinisti olet.
Tyypillistä Orwellilaista käsitteidenvääristelyä. Ei ole sovinismia vaatia naisille samoja oikeuksia ja velvollisuuksia kuin mitä miehilläkin on.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
markja
Adrian Monk
Viesti:

Viesti Kirjoittaja markja »

Juliet Jones kirjoitti:Jostakin kumman syystä näille naisten pakollisen asevelvollisuuden puolustajille on vieläkin epäselvää, mitkä ovat miehen ja naisen väliset erot,
Kaikilla yksilöillä on eroja. Ei se silti anna perustetta poistaa oikeuksia tai lisätä velvollisuuksia heille. Ei sen pitäisi tehdä sitä naisillekkaan.
ja miksi miehet pääsääntöisesti sopivat sotilaiksi naisia paremmin.
PÄÄSÄÄNTÖISESTI. PÄÄSÄÄNTÖISESTI.
Voisitko jo ystävällisesti vastata, kun tähän ei millään tahdo saada mitään vastausta: Eikö olisi parempi valita miehistä ja naisista ne, jotka parhaiten armeijassa pärjäävät (asettaa rima sellaiselle korkeudelle mikä parhaaksi katsotaan kokonaismaanpuolutuksen kannalta) ja laittaa muut joko kokonaan vapautettavaksi tai sitten johonkin siviilipuolen juttuihin (väestönsuojelu tms.)?

MIKSI PITÄÄ KATEGORISESTI PAKOTTAA MIEHET ASEVELVOLLISIKSI JA KIISTÄÄ NAISILTA ASEVELVOLLISUUS, KUN KERRAN ITSEKIN MYÖNNÄT ETTÄ JOKAINEN MIES EI OLE AUTOMAATTISESTI PAREMPI SOTILAS KUIN JOKAINEN NAINEN?!?

VASTAA!
- Ongelmallinen liikekannallepano ja osastojen muodostaminen
- Ongelmallinen puolustuksen toimivuus rintamalinjoilla
- Ongelmallinen kahden eri sukupuolen yhteistyö, intiimiasioiden hoito ym.
No hyvinpä toimii Israelissa.
Kotisivu: http://www.markusjansson.net
Blogi: http://markusjansson.blogspot.com
PGP: 6E9E375EC50A27FDB9DA1672A78C27BF735ADADA
PGP2: 9966C10DDC7F0DEDEC480A75FE952445F24D55DD
joey
Angus MacGyver

Viesti Kirjoittaja joey »

markja kirjoitti: No hyvinpä toimii Israelissa.
...josta me Länsimaat voitaisiin muutenkin ottaa näissä tasa-arvoasioissa mallia!
ketsku
Christopher Lorenzo

Tuntuu toimivan...

16.09.2008 14:10
Jukka Naaranlahti
Israelin asevoimat ovat todistaneet mahtinsa jatkuvissa sodissa arabimaita vastaan. Tamar Yaromin palkittu dokumentti To See if I’m Smiling paljastaa Israelin armeijan nurjan puolen.

Dokumenttielokuvassa kuusi naista kertoo oman tarinansa. Gazassa ja Länsirannalla palvelleet naissotilaat on temmattu siviilistä sodan kaaokseen ja heitetty sen jälkeen särjettyinä ihmisinä takaisin elämään. Naiset puhuvat kokemuksistaan avoimesti.

Toiset suhtautuvat kokemaansa paremmin, toiset huonommin. Oman lapsen itku palauttaa pommien kauhut yhden naisen mieleen.

– Minun käteni ovat veressä. Se on osa minua, toinen elokuvan naisista kuvailee hämmentyneenä itseään.

Kolmas näkee terroristisodassa tarkoituksen, pahuuden tasapainon.

Raskaimmaksi kokemukseksi kuvataan, mitä rintamalinjoiltaan epäselvä terroristisota tekee ihmiselle. Vasta siviilissä naiset havahtuvat täysin ymmärtämään kohtaamansa kauhut. Silloinkin mielikuva on vääristynyt. Oma vastuu nähdään suurempana kuin se tosiasiassa onkaan.

Dokumentin naiset ovat haavoittuvaisia. Tappamista vaikeampaa heille on kuoleman kohtaaminen. Kärsivät lapset herättävät naisissa uinuvan äidillisyyden. Sanoma on selkeä: kaikille naisille asevoimat eivät sovi.
Juliet Jones
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Juliet Jones »

markja kirjoitti: Kaikilla yksilöillä on eroja. Ei se silti anna perustetta poistaa oikeuksia tai lisätä velvollisuuksia heille. Ei sen pitäisi tehdä sitä naisillekkaan.

PÄÄSÄÄNTÖISESTI. PÄÄSÄÄNTÖISESTI.
Voisitko jo ystävällisesti vastata, kun tähän ei millään tahdo saada mitään vastausta: Eikö olisi parempi valita miehistä ja naisista ne, jotka parhaiten armeijassa pärjäävät (asettaa rima sellaiselle korkeudelle mikä parhaaksi katsotaan kokonaismaanpuolutuksen kannalta) ja laittaa muut joko kokonaan vapautettavaksi tai sitten johonkin siviilipuolen juttuihin (väestönsuojelu tms.)?

MIKSI PITÄÄ KATEGORISESTI PAKOTTAA MIEHET ASEVELVOLLISIKSI JA KIISTÄÄ NAISILTA ASEVELVOLLISUUS, KUN KERRAN ITSEKIN MYÖNNÄT ETTÄ JOKAINEN MIES EI OLE AUTOMAATTISESTI PAREMPI SOTILAS KUIN JOKAINEN NAINEN?!?

VASTAA!

Sukupuolilla on eroja, joita itse et huomioi ollenkaan, ja jotka on jo useaan kertaan täälläkin nostettu esille. Miehistä ne, jotka yksilöllisesti ovat sopimattomia aseelliseen palvelukseen, raakataan pois jo kutsunnoissa jonnekin muualle, tai sitten omavalintaisesti.
Olet ihan turhaan huolissasi siitä, että Puolustusvoimiin tai reserviin olisi jotekin kummasti päässyt livahtamaan täysin epäkelpoja maanpuolustajia, vaikka sitten olisivatkin yksilöitä.

Suurin osa miehistä sopii sotilaiksi huomattavasti paremmin, kuin suurin osa naisista. Kysy veteraaneilta miksi naiset eivät sovi samalla tavalla, samalla voit yrittää kalastella äänestäjiä, vaikka tämä kysymys huomioiden se voisi olla turhaa työtä.

Israel on ilmastollisesti, strategiselta sijainniltaan, sekä kulttuuriltaan ihan jotakin muuta kuin Suomemme, joten se rinnastus ontuu pahasti.
ketsku
Christopher Lorenzo

joey kirjoitti:
markja kirjoitti: No hyvinpä toimii Israelissa.
...josta me Länsimaat voitaisiin muutenkin ottaa näissä tasa-arvoasioissa mallia!
Ei hitto mä repesin! Mun on pakko sanoa, että sulla joey on kyllä sana hallussa :D
loneliness
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja loneliness »

ketsku kirjoitti:
Tuntuu toimivan...

16.09.2008 14:10
Jukka Naaranlahti

Dokumenttielokuvassa kuusi naista kertoo oman tarinansa. Gazassa ja Länsirannalla palvelleet naissotilaat on temmattu siviilistä sodan kaaokseen ja heitetty sen jälkeen särjettyinä ihmisinä takaisin elämään. Naiset puhuvat kokemuksistaan avoimesti.

Toiset suhtautuvat kokemaansa paremmin, toiset huonommin. Oman lapsen itku palauttaa pommien kauhut yhden naisen mieleen.

– Minun käteni ovat veressä. Se on osa minua, toinen elokuvan naisista kuvailee hämmentyneenä itseään.

Kolmas näkee terroristisodassa tarkoituksen, pahuuden tasapainon.

Raskaimmaksi kokemukseksi kuvataan, mitä rintamalinjoiltaan epäselvä terroristisota tekee ihmiselle. Vasta siviilissä naiset havahtuvat täysin ymmärtämään kohtaamansa kauhut. Silloinkin mielikuva on vääristynyt. Oma vastuu nähdään suurempana kuin se tosiasiassa onkaan.

Dokumentin naiset ovat haavoittuvaisia. Tappamista vaikeampaa heille on kuoleman kohtaaminen. Kärsivät lapset herättävät naisissa uinuvan äidillisyyden. Sanoma on selkeä: kaikille naisille asevoimat eivät sovi.
Miehet miettivät myös sodassa omia lapsiaan ja sota jättää aina arvet jokaiseen ihmiseen SUKUPUOLEEN katsomatta. Särjettyjä ne miehetkin ovat sodan jälkeen. Mikä tekee näiden naisten armeijakokemuksista sen karmeampia kuin miesten vastaava kohtalo. Onko naisen elämä niin paljon arvokkaampi kuin miehen, että naista ei voi laittaa sotimaan?
Paavo Arhinmäki on äijä!
Vastaa Viestiin