19v. Tuomas Salminen raiskasi ja murhasi 15v. tytön Valkeakoski 25.5.2024

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
mrreferee
Lauri Hanhivaara

Re: Valkeakoskelta löytyi 15-vuotiaan tytön ruumis - tutkitaan tappona

Viesti Kirjoittaja mrreferee »

H. Solmunen kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:12 am Suurimmassa osassa maailmaa 15 vuotias tyttö ei voi missään tapauksessa liikkua yksin ulkona keskellä yötä. Riski tulla raiskatuksi ja ryöstetyksi, jopa tapetuksi olisi enemmän kuin 50%. Suomessa ja Valkeakoskella näin ei tietenkään ole, vaan todennäköisyys pahalle on erittäin pieni. Se on kuitenkin olemassa. Omaa tytärtä olen kieltänyt kulkemasta yksin myöhään illalla ja yöllä, aina pitää olla vähintään kaveri mukana. Miten tuota kieltoa on noudatettu, se onkin sitten toinen asia. Varmasti niitä viimeisiä satoja metrejä bussipysäkiltä tai kaverin kotireitiltä on yksin kuljettu ja huonolla tuurilla raiskaaja voi iskeä juuri siinä.

Kaikkia riskejä ei voi poistaa. On miehilläkin riski tulla esim. ryöstetyksi. Ja niitäkin tapauksia on ollut, että joku sekopää lähtee keskellä päivää puukon kanssa ulos ja päättää puukottaa ensimmäisen vastaantulijan. Emme me voi pukeutua suojaliiveihin ja aseistautua kaiken varalta. Riskejä kuitenkin voi pienentää ja on syytäkin pienentää sillä tavalla mikä ei vaikeuta liikaa normaalia elämää.
Itse teini-ikäisen vanhempana, ja ihan muutenkin, sanoisin että 15-vuotiaan tytön tai pojan paikka ei ikinä ole yöllä ulkona. Ei yksin eikä porukassa. Se ei tietenkään ole mikään puolustus tekijää tai syytös uhria kohtaan, minkäänlainen oikeutus se ei ole. Mutta itse jotenkin ihmettelen vanhempia, jotka tällaisen liikkumisen sallivat. Toki ihmettelen ylipäänsä, jos tämän ikäisen annetaan valvoa ihan vapaasti, vaikka vain kotonakin. Ehkä olen vain tiukkapipoinen kukkahattu.
Skloddi
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja Skloddi »

1lpo kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:26 am
Herra-P kirjoitti: To Touko 30, 2024 10:55 am Kukahan tuon keräyksen on pystyyn pistänyt?
Googlella ei löydy mitään tietoa, facessa tuo jossain pyörii, mutta itse en löytänyt.
En tiedä kuinka tärkeä tieto tämäkin nyt taas rikoksen kannalta on päivitellä ja ihmetellä. Mutta heitän hullun villin veikkauksen että olisikohan uhrin äiti tai isä tai lähisukulainen? Voisko mitenkään käydä järkeen että he joutuvat hautajaiset maksamaan ja järjestämään niin ehkä juuri he ovat keräyksen tehneet? Vai onkohan se irakilainen somali vokista vasemmistolainen pinssi rinnuksissa voinut pistää pystyyn tuon keräyksen hyvää hyvyyttään? Selviääkö rikos jos selvitetään kumpi sen nyt on tehnyt?
Jossain ensimmäisissä uutisissa kuvailtiin kuinka uhrin löytöpaikalla oli hysteerisesti itkevä nainen, jota viranomaiset joutuivat pitelemään kiinni. Veikkaan uhrin äidiksi, jonka on sanottu olevan jonkinlainen yksityisyrittäjä. Hyvin ymmärrettävää, jos äiti on surussaan toistaiseksi työkyvytyn, miksei isäkin, ja taloudellista tukea siksi tarvittaisiin. Myös perheen muut lapset tarvitsevat varmasti tukea, mitä esimerkiksi kotiin pidemmäksikin aikaa jäävä äiti voisi tarjota.
jupiterijukka
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja jupiterijukka »

Mystique kirjoitti: To Touko 30, 2024 10:44 am
jupiterijukka kirjoitti: To Touko 30, 2024 9:58 am
Mystique kirjoitti: To Touko 30, 2024 8:37 am

Huhut on huhuja mutta oliko vainajaa silvottu jollain lailla?
ei tietääkseni silvottu mutta ihan faktatietoa mulla on
Ok.
Kiitos infosta.

Paljonkohan tuo tuollainen vaikuttaa tuomion suuruuteen?
Lisääkö siis tuomion pituutta?
paha sanoo vaikuttaako, riippuu varmaan myös onko tehty ennen vai jälkeen kuoleman mutta jotain niin vitun sairasta ettei sanat riitä.
MLV
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja MLV »

Schimanski kirjoitti: To Touko 30, 2024 10:58 am Sanna Ukkola on taas kerran asian ytimessä...

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/aa23 ... b8afb0bd25
No, en nyt sanoisi noin (ollakseni poliittisesti korrekti). Kyllä miehet murhaavat ja pahoinpitelevät enemmän kuin naiset ja raiskaavat myös.

En tiedä, onko Sanna Ukkolaa suojannut ulkonäkö vai mikä, mutta minä olen elämäni aikana joutunut useastikin kokemaan miesten (ja poikien) taholta uhkaavaa lähentelyä ja käytöstä; naisilta en koskaan. Samaa minulle ovat kertoneet naispuoliset ystäväni ja tuttavani.
Primum non nocere
Roachlake
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Roachlake »

Skloddi kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:57 am
Herra-P kirjoitti: To Touko 30, 2024 10:55 am Kukahan tuon keräyksen on pystyyn pistänyt?
Googlella ei löydy mitään tietoa, facessa tuo jossain pyörii, mutta itse en löytänyt.
En tiedä kuinka tärkeä tieto tämäkin nyt taas rikoksen kannalta on päivitellä ja ihmetellä. Mutta heitän hullun villin veikkauksen että olisikohan uhrin äiti tai isä tai lähisukulainen? Voisko mitenkään käydä järkeen että he joutuvat hautajaiset maksamaan ja järjestämään niin ehkä juuri he ovat keräyksen tehneet? Vai onkohan se irakilainen somali vokista vasemmistolainen pinssi rinnuksissa voinut pistää pystyyn tuon keräyksen hyvää hyvyyttään? Selviääkö rikos jos selvitetään kumpi sen nyt on tehnyt?
Jossain ensimmäisissä uutisissa kuvailtiin kuinka uhrin löytöpaikalla oli hysteerisesti itkevä nainen, jota viranomaiset joutuivat pitelemään kiinni. Veikkaan uhrin äidiksi, jonka on sanottu olevan jonkinlainen yksityisyrittäjä. Hyvin ymmärrettävää, jos äiti on surussaan toistaiseksi työkyvytyn, miksei isäkin, ja taloudellista tukea siksi tarvittaisiin. Myös perheen muut lapset tarvitsevat varmasti tukea, mitä esimerkiksi kotiin pidemmäksikin aikaa jäävä äiti voisi tarjota.
Erittäin hyvin kirjoitettu. Itsekin ehdin jo miettiä, että mitähän sitä taloudellisesti tapahtuisi näin vanhempana ja yksityisyrittäjänä, jos vastaava tragedia kohdalle sattuisi - saati sitten, jos perhe olisi monilapsinen. Sen tiedän, että mun hommaani ei yksinkertaisesti olisi mahdollista tehdä tuollaisessa tilanteessa.
jupiterijukka
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja jupiterijukka »

Amy kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:41 am
K9Wifey kirjoitti: To Touko 30, 2024 10:51 am Täällä nyt paljon jankataan samoja asioita, mutta laitan tähän vielä tiedot, mitkä joku perheen tunteva täällä kertoi:
Äidillä sama sukunimi kuin tällä paskakikkareella, isällä on toinen sukunimi. Ovat eronneet ja kikkareen perheeseen kuului äidin lisäksi isäpuoli (tjsp.) ja kaksi pienempää sisarusta. (Narkiksikin profiloitu pikkuveli oli toinen siinä pidätyskuvassa ollut).
Rikkinäinen puhelin taas pauhaa. Pidätyskuvassa ei ollut epäillyn pikkuveli, ei myöskään oo varmuutta liittyykö narkkariväitteet ollenkaan epäillyn veljeen.
kyllä ts veli on narkkari ja muutenkin ongelmalapsi, taitaa olla laitoksessa tälläkin hetkellä, valitettavasti joutun tekemisiin myös hänen kanssa
Jean Seberg
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Jean Seberg »

Keräys on uhrin äidin ystävättären toimeenpanema ja löytyy hänen (siis ystävättären) fb-profiilista. Jos vaikka haet fb:stä tuolla tilinumerolla, tulee alkuperäinen postaus näkyviin.
Roachlake
Hercule Poirotin viikset

Viesti Kirjoittaja Roachlake »

↑↑

Eli ilmeisesti omat tietoni(joiden perään tuossa kyselin) pitävät paikkansa. Etunimi alkaa A:lla?
häirikkö
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja häirikkö »

mrreferee kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:56 am
H. Solmunen kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:12 am Suurimmassa osassa maailmaa 15 vuotias tyttö ei voi missään tapauksessa liikkua yksin ulkona keskellä yötä. Riski tulla raiskatuksi ja ryöstetyksi, jopa tapetuksi olisi enemmän kuin 50%. Suomessa ja Valkeakoskella näin ei tietenkään ole, vaan todennäköisyys pahalle on erittäin pieni. Se on kuitenkin olemassa. Omaa tytärtä olen kieltänyt kulkemasta yksin myöhään illalla ja yöllä, aina pitää olla vähintään kaveri mukana. Miten tuota kieltoa on noudatettu, se onkin sitten toinen asia. Varmasti niitä viimeisiä satoja metrejä bussipysäkiltä tai kaverin kotireitiltä on yksin kuljettu ja huonolla tuurilla raiskaaja voi iskeä juuri siinä.

Kaikkia riskejä ei voi poistaa. On miehilläkin riski tulla esim. ryöstetyksi. Ja niitäkin tapauksia on ollut, että joku sekopää lähtee keskellä päivää puukon kanssa ulos ja päättää puukottaa ensimmäisen vastaantulijan. Emme me voi pukeutua suojaliiveihin ja aseistautua kaiken varalta. Riskejä kuitenkin voi pienentää ja on syytäkin pienentää sillä tavalla mikä ei vaikeuta liikaa normaalia elämää.
Itse teini-ikäisen vanhempana, ja ihan muutenkin, sanoisin että 15-vuotiaan tytön tai pojan paikka ei ikinä ole yöllä ulkona. Ei yksin eikä porukassa. Se ei tietenkään ole mikään puolustus tekijää tai syytös uhria kohtaan, minkäänlainen oikeutus se ei ole. Mutta itse jotenkin ihmettelen vanhempia, jotka tällaisen liikkumisen sallivat. Toki ihmettelen ylipäänsä, jos tämän ikäisen annetaan valvoa ihan vapaasti, vaikka vain kotonakin. Ehkä olen vain tiukkapipoinen kukkahattu.
Ei ole ei. Ja sille joka täällä kirjoitteli että on normaalia, että lasten kaverit kulkee yötä myöten ja tullaan yöksi ilman lastakin kun kotona väkivaltaa yms. , niin ei se nyt ihan normisettiä ole. Ja tiedän kyllä että tuon ikäiset haluavat ruveta kulkemaan enemmän tai vähemmän, ja tuossa pitääkin käydä asiallista ja jämptiä keskustelua lasten kanssa.
Ahmi
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Ahmi »

MLV kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:59 am
Schimanski kirjoitti: To Touko 30, 2024 10:58 am Sanna Ukkola on taas kerran asian ytimessä...

No, en nyt sanoisi noin (ollakseni poliittisesti korrekti). Kyllä miehet murhaavat ja pahoinpitelevät enemmän kuin naiset ja raiskaavat myös.

En tiedä, onko Sanna Ukkolaa suojannut ulkonäkö vai mikä, mutta minä olen elämäni aikana joutunut useastikin kokemaan miesten (ja poikien) taholta uhkaavaa lähentelyä ja käytöstä; naisilta en koskaan. Samaa minulle ovat kertoneet naispuoliset ystäväni ja tuttavani.
Jutun pointti oli ettei kaikkia miehiä voi tällaisesta syyllistää. Ei edes puolta eikä neljäsosaa vaan puhutaan promilleista. Lueppa uudestaan jos meni ohi. Yhtä typerää yleistystä kuin mamutus mistä ei hyödy kukaan.
Elizabeth
Martin Riggs

Viesti Kirjoittaja Elizabeth »

Ukkola taisi unohtaa mainita että taitaa ne pojat ja miehet kuitenkin alunperin naisesta tulla. Ei auta vaikka kuinka olisi miespari ni joku nainen sen lapsen on synnyttänyt. Sit jos lähdetään vielä miettimään että kukakohan ne miehenalut vielä kasvattaa... niinpä niin..
-niksipirkka-
Alokas

Viesti Kirjoittaja -niksipirkka- »

Mystique kirjoitti: To Touko 30, 2024 8:12 am
ruusumaa kirjoitti: To Touko 30, 2024 7:57 am Kopio facesta:

Tilinumero: FI20 5494 0920 2823 67
Lämmin kiitos lahjoituksestasi ja ajatuksestasi perheen hyväksi.
Keräysluvan numero: RA/2024/915
Pienkeräys voidaan järjestää ajalla 29.5.-28.8.2024, ja keräykseen voi osallistua koko Suomessa Ahvenanmaataw lukuun ottamatta.
Keräysluvassa ilmoitettu keräyksen varojen ensisijainen käyttötarkoitus on henkirikoksen uhrina menehtyneen tytön perheen arjen tukeminen ja auttaminen vaikeassa elämäntilanteessa sekä uhrin sisarusten tukeminen. Keräysluvassa ilmoitettu keräyksen varojen toissijainen käyttötarkoitus on Naisten Linja Suomessa ry.

Noinkohan olisi laitettu keräystä pystyyn ellei tämä olisi niin kutsuttu high profile juttu?

Tapahtunut on erittäin ikävä ja sellaisia ei saisi tapahtua mutta ei kyllä tule ymmärrystä näille keräyksille.

Jengii kuolee joka päivä eikä niillekään keräyksiä järkätä.
Mutta sitten taas vois tonne kuitenkin jokusen euron laittaa.
Minä taas ymmärrän täysin keräyksen. Niin moni pelkästään omasta piiristäni täällä Koskissa on miettinyt mitenkä voisi auttaa. Pienellä paikkakunnalla tällanen koskettaa isosti suurta osaa asukkaista ja olen iloinen että asun paikassa jossa apua annetaan ja saa, joskus pyytämättäkin.
Herra-P
Frank Drebin

Viesti Kirjoittaja Herra-P »

Rikoksen kannalta ei lainkaan olennainen tieto.
Tiedustelin ihan siksi, kun muutama kirjoittaja ehti jo arvostelemaan perheen rahanhimoa surun keskellä. Että onko perheen vai muun lähipiirin aloittama.
Lisäksi valitettavasti keskuudestamme löytyy mulkeroita, jotka keksivät hyötyä tällaisistakin asioista ja keksivät hatusta tarinan lupanumeroineen ja laittavat oman tilinumeronsa.

Vastauksen jo ketjusta löysinkin, ja kävin laittamassa tilille pienen summan.
Tiedän miten kallista hautajaisten järjestäminen on ja sen, että tällaisen surun myötä voi mennä pitkään ennen kuin kykenee töihin.
sepeliepeli
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja sepeliepeli »

Ahmi kirjoitti: To Touko 30, 2024 12:10 pm
MLV kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:59 am

Jutun pointti oli ettei kaikkia miehiä voi tällaisesta syyllistää. Ei edes puolta eikä neljäsosaa vaan puhutaan promilleista. Lueppa uudestaan jos meni ohi. Yhtä typerää yleistystä kuin mamutus mistä ei hyödy kukaan.
Jos jutun pointti vielä herran vuonna 2024 on "NOT ALL MEN", niin harvinaisen väsynyttä kirjoittelua aiheesta. Ihan kuin kukaan ikinä olisi edes sanonut, että kaikkia miehiä syyllistettäisiin, mutta Ukkolaahan ei se kiinnosta. Täytyy saada klikkejä ja olla pick me girl.
Jazzermasser
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Jazzermasser »

mrreferee kirjoitti: To Touko 30, 2024 11:56 am

Kummasti etenkin kesällä tuolla yö elämässä pyörii näköjään 10-16 vuotiaat täysin eikä poliisejakaan kiinnosta se meno...Aikanaan noin 10 vuotiaana itsekkin kun jäin kotiin yksin niin valvoin pitkälle yö myöhään katsellen elokuvia sekä sarjoja mutta en mä missään kaduilla luuhaillut ikinään kun asuin maalla.
Vastaa Viestiin