Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksen ammuskelu (ketju 1)

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
loneliness
Jessica Fletcher
Viestit: 3206
Liittynyt: Ti Kesä 03, 2008 12:30 am

Viesti Kirjoittaja loneliness »

Harriet Makepeace kirjoitti:Kun kouluammuskelijat saavat osakseen jopa ihannointia, niin miksi Myyrmannin pommimies Petri Gerd ei ole pystynyt moista fanilaumaa kasamaan. Hän tappoi seitsemän ja haavoitti kymmeniä.

Siksi että Gerd ei jättänyt jälkeensä mitään 'yhteiskunnallista' sanomaa' tai 'manifestia' tms??
Gerdtin teko oli mitä suurimmalla todennäköisyydellä vahinko, koska mitään viitteitä ei siihen ollut, että tappoaikeita olisi. Diggasi vaan pommeista. ps. Aulis Gerdt - Petrin matka Myyrmanniin

Häntä ei faniteta, koska hänellä ei ollut yhteiskunnallisia tavoitteita tai aikomuksia tehdä mitään massamurhaa. Hänellä oli harrastus, josta hän piti ja joka koitui uhrien kohtaloksi.

Fanitus on usein ehkä muutenkin väärä sana, koska ihmiset ymmärtävät usein fanittamiseksi jo sen, että tuntevat myötätuntoa tekijää kohtaan tai ymmärtävät joitakin motiiveja, joita esim. Auvisella ja Saarella oli ennen tekojaan. He tekivät omasta mielestään oikein ja elivät ideologiansa mukaan. Se piirre usein kiinnostaa ihmisiä.
Paavo Arhinmäki on äijä!
kahvitar
Jane Marple
Viestit: 1002
Liittynyt: Ke Huhti 11, 2007 12:14 pm

Viesti Kirjoittaja kahvitar »

Nettie kirjoitti:
kahvitar kirjoitti: Mitään älykkyys- tai soveltuvuustestejä ei läheskään kaikissa kouluissa tehdä, varsinkaan "syrjäseuduilla" sijaitsevissa kouluissa, joihin luulisin olevan myös vähän hakijoita, joten ei ole tarvettakaan seuloa hakijoita niin tarkkaan. Eikä ne soveltuvuustestit omasta mielestäni kerro juuri mitään, monessa koulussa täysin turhia ja usein myös hyvin vähäpätöisiä. Restonomilinjoilla noita soveltuvuus ym. testejä on myös vähemmän kuin esimerkiksi jossain sairaanhoitajan koulutuksessa.
Onko tähän jotain varmaa tietoa ettei psykologisia soveltuvuuskokeita järjestetä kaikkialla? Ymmärtämäni mukaan (sekä pintapuolisen tutkailun mukaan) psykologinen soveltuvuustesti on pakollinen opintoihin pääsyä varten.
Itse tiedän asiasta sen verran, että joissakin kouluissa on esimerkiksi sellaisia palikkatestejä, jotka eivät mitenkään vastaa mitään soveltuvuustestiä ja ovat yhtä tyhjän kanssa, ihmettelen miten näiden avulla edes mitään eroja eri ihmisten välille saadaan. Näitä testejä valvovat yleensä vanhemmat opiskelijat tai ainakaan mistään psykologien testeistä ei ole kyse. Toisaalta restonomin ammattikin on yleensä sellainen, ettei siihen mitään sen suurempaa soveltuvuutta mielestäni vaadita.
DonLino
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:14 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja DonLino »

Ranta-Suutari kirjoitti:Lehtien mukaan tämä Saari oli ostanut aseensa samasta liikkeestä Jokelasta, kuin Jokelankin ampuja. Ei kai vaan täältä?

http://www.teraasekeskus.com/teraasekeskus.html

Ainakin sekä Auvisen ase että Saaren ase löytyvät tuoteluettelosta. Ja firman nettisivun avauskin on hätkähdyttävä?
Tätä revittelyä minen ymmärrä. Aseliikkeellä on vastuunsa tarkastaa, että ostajalla on lupa aseen hankkimiseen. Jos lupa on ok, ja henkilöllisyystodistus täsmää, ei estettä aseen myymiselle ole. Aseen ostoaikeissa oleva tekee hakemuksen poliisiviranomaiselle, joka arvioi oman harkintakykynsä mukaan myöntääkö luvan vai ei, eli onko olemassa riittävät perusteet aseen hankinnalle. Eli ei aseliikkeen myyjän tehtävä ole analysoida ostajaa, kyseessä on asiakas. Suomenmaasta löytyy aika monta aseliikettä, mistä Saari olisi tykkinsä voinut ostaa, lienee harkittua sattumaa hankkia se samasta liikkestä kuin Auvinen.

Mielestäni on aivan yhtä typerää osoittaa sormella Saarta haastatellutta poliisia. Ajatellaanpa, että kantolupa olisi maanantaina peruttu. jos mies on asiaa hautonut vuodesta 2002, kuten väitetään, hän olisi varmasti aikeensa toteuttanut. Ei pimeää asetta ole niin vaikea hommata. Joten se jeesustelu sikseen.. Ja jos väitätte, että pimeästä ei asetta saa hommattua, viettääkääpä vartti aikaa interinwebissä etsiessä pomminteko-ohjeita. Jos joku oikeasti sokeasti asiaansa uskoo, kyllä se tulee toteutettua. A keinolla, B millä hyvänsä.

Valitettavasti.

Jos Saari on vuonna 2002 alkanut näitä asioitaan pohtia, oikea aika puuttua asiaan olisi ollut jo vuonna 1992.. Ellei jo aiemmin.

Edit:
Ja kyseessa on aseliike, joten millä tavalla etusivu hätkähdyttää?
Sivut on kuitenkin suunnattu aseharrastusta/metsästystä harrastaville..
Viimeksi muokannut DonLino, Ke Syys 24, 2008 7:02 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No niin oonki ryypänny, mitä sitte?
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Myyrmannin isku ei varmasti ollut 'vahinko'.

Saaren isää ei olla vielä julkisuudessa kuultu, ehkä hän on sitä mieltä että' ase laukesi vahingossa' kun poika oli vähän varomaton tai ei ihan sinut aseharrastuksen kanssa :roll:
Mia Wallace
Vähänniinkuharrastaja
Viestit: 90
Liittynyt: Pe Marras 09, 2007 9:22 pm

Viesti Kirjoittaja Mia Wallace »

Ihan ot, mutta en usko minäkään siihen, että Myyrmanni olisi ollut vahinko.
Ja mä kuolen näihin ihmisiin
jotka ei merkitse mulle mitään
kertoo mitä pitää tehdä
mitä täytyy yrittää
mä kuolen kun mun suuni huutaa
valkoisia valheita
ja jättää kertomatta
aina osan totuutta
Solmu
Adrian Monk
Viestit: 2521
Liittynyt: Ti Heinä 22, 2008 2:19 pm

Viesti Kirjoittaja Solmu »

Kauhajoen ja Jokelan ampujat olleet yhteyksissä
Julkaistu 24.9.2008 18:40


Nelosen uutisten tietojen mukaan Jokelan ja Kauhajoen kouluampujat ovat tunteneet toisensa internetin kautta.

Tavoitimme Kauhajoen oppilaitoksen edestä naisen, joka ei halua kasvojaan tai sukunimeään julkisuuteen. Nainen kertoo tavanneensa ampujan monta kertaa.

--Ollaan oltu yhteisissä bileissä muutamia kertoja, mutta hän oli aikamoinen rasisti, joten hän ei oikein tykännyt musta, koska olen alunperin virolainen, nainen kertoo.

Naisen mukaan rasisimi näkyi eri tilanteissa.

-- No aina kun mentiin autolla ohi niin näytettiin keskisormea ja ei se ihan väkivallalla uhkaillut, mutta kyllä muutaman kerran pelästyin, että käykö se kimppuun kun se heilutteli nyrkkiä aika usein ja suuttui mulle tosi helposti kun mä jotain sanoin, nainen jatkaa.

Nainen kertoo lisäksi, että hänen ystävänsä seurusteli Matti Saaren kanssa lyhyen aikaa. Hänen mukaansa suhde loppui Jokelan koulusurman aikoihin. Syynä suhteen loppumiseen oli hänen mukaansa kahden koulusurmaajan, Matti Juhani Saaren ja Pekka-Eric Auvisen toisilleen lähettämät viestit.

-- Itse en ole näitä viestejä nähnyt, mutta se tyttö on nähnyt ja viestit on hänen koneellaan tallessa, nainen sanoo.

-- Ystäväni on kertonut, että viesteissä sanotaan usein, että "Juu tehdäänhän se yhdessä ja jos mä en onnistu, niin sä onnistut varmasti ja muista sitten käyttää sitä tätä ja tuota". Viesteissä on aika yksityiskohtaisesti kerrottu suunnitelmiakin, nainen toteaa.

Nelosen uutiset yritti tänään tavoittaa Matti Saaren väitettyä tyttöystävää. Häneen ei kuitenkaan saatu yhteyttä.

Myöhemmin poliisi kertoi Nelosen uutisille pitävänsä todennäköisenä, että Kauhajoen ja Jokelan kouluampujille on jonkinlainen yhteys.
http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=1&d=41831
"Yöperho on koteloitunut"
Avatar
Marsalkka
Horatio Caine
Viestit: 6317
Liittynyt: To Elo 30, 2007 3:27 pm

Viesti Kirjoittaja Marsalkka »

synkempi hautajaisvieras kirjoitti:
Marsalkka kirjoitti:
synkempi hautajaisvieras kirjoitti:.



Tuosta hysteerisestä aseiden kieltämisestä: jos jonkun tappaa niin käy se muutenkin kuin ampuma-aseella.



.
Kyllä. Tuommoset kymmenen ihmistä on helppo ja nopea tappaa vaikkapa ihan tavallisella bumerangilla.

Laita poika lähteitä tähän, kiitos. Kakkelsperkkiä nimimerkki Marsalkalta täällä kouluammuskelu-ketjussa.


.
Sen kun viskaa ilmaan, niin siinähän lähtee jo nirri vähintään parilta.
Cicero:en ol epahemminkehuskellut saavutuksillani ja vaadittiin linkkiä minulla ei sitä ollut, suoraan en voi sanoa missä työskentelen joten piti kiertotietä kirjoittaa...marsalkka on alusta asti ollut tökerö jossain vaiheessa menee pinna kenellä tahansa.
DonLino
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:14 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja DonLino »

Solmu kirjoitti:
Kauhajoen ja Jokelan ampujat olleet yhteyksissä
Julkaistu 24.9.2008 18:40


Nelosen uutisten tietojen mukaan Jokelan ja Kauhajoen kouluampujat ovat tunteneet toisensa internetin kautta.

Tavoitimme Kauhajoen oppilaitoksen edestä naisen, joka ei halua kasvojaan tai sukunimeään julkisuuteen. Nainen kertoo tavanneensa ampujan monta kertaa.

--Ollaan oltu yhteisissä bileissä muutamia kertoja, mutta hän oli aikamoinen rasisti, joten hän ei oikein tykännyt musta, koska olen alunperin virolainen, nainen kertoo.

Naisen mukaan rasisimi näkyi eri tilanteissa.



-- No aina kun mentiin autolla ohi niin näytettiin keskisormea ja ei se ihan väkivallalla uhkaillut, mutta kyllä muutaman kerran pelästyin, että käykö se kimppuun kun se heilutteli nyrkkiä aika usein ja suuttui mulle tosi helposti kun mä jotain sanoin, nainen jatkaa.

Nainen kertoo lisäksi, että hänen ystävänsä seurusteli Matti Saaren kanssa lyhyen aikaa. Hänen mukaansa suhde loppui Jokelan koulusurman aikoihin. Syynä suhteen loppumiseen oli hänen mukaansa kahden koulusurmaajan, Matti Juhani Saaren ja Pekka-Eric Auvisen toisilleen lähettämät viestit.

-- Itse en ole näitä viestejä nähnyt, mutta se tyttö on nähnyt ja viestit on hänen koneellaan tallessa, nainen sanoo.

-- Ystäväni on kertonut, että viesteissä sanotaan usein, että "Juu tehdäänhän se yhdessä ja jos mä en onnistu, niin sä onnistut varmasti ja muista sitten käyttää sitä tätä ja tuota". Viesteissä on aika yksityiskohtaisesti kerrottu suunnitelmiakin, nainen toteaa.

Nelosen uutiset yritti tänään tavoittaa Matti Saaren väitettyä tyttöystävää. Häneen ei kuitenkaan saatu yhteyttä.

Myöhemmin poliisi kertoi Nelosen uutisille pitävänsä todennäköisenä, että Kauhajoen ja Jokelan kouluampujille on jonkinlainen yhteys.
http://www.nelonen.fi/uutiset/uutinen.asp?cat=1&d=41831
Jos tuo pitää paikkansa, hyvinpä on KRP hommansa hoitanut...
Saatikka tuo tyttöystävä...Mahtaa olla kiva miettiä, mitäs jos olisin ilmoittanut silloin! kyllä nämä asiat vaativat jonkinlaista yhteisön hyväksyntää, pitäisi uskaltaa kertoa omasta mielestään vähäpätöisistä asioista.
No niin oonki ryypänny, mitä sitte?
Noelie
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 04, 2007 6:15 pm

Viesti Kirjoittaja Noelie »

Mua vähän vituuttaa suomalaisten kilahdukset tolle Roger Boyesille, äijä kirjotteli ihan hyviä huomiota jo jokelan jutun aikoihin. ni nää suomaalaiset jauhaa sille takasin jostain hevonvitun pisa tuloksista ja siitä kuinka turvallista täällä on verrattuna britteihin jossa käytetään HUUMEITA ja kaikkea.

Kovasti kärjistäen täällä on just se ongelma et niitä huumeita ei myydä avoimesti, mitään ei tapahdu, ihmiset on ikäviä, sulle vittuillaan miesten vessoissa koska oot jotenki parempi tai huonompi. kaiken pitäis olla jotain keskiluokkasta paskaa. kysyy joltakin jotain ni sulle vittuillaan takasin.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

Herrajestas! Jos toi pitää paikkansa niin virolaisnaiset tiesivät murhista etukäteen. Eivät sitten vaivautuneet ilmoittamaan poliisille mitään.. Ja olisiko poliisi ottanut heidän antamia vihjeitä vakavasti, vai naurannut päin naamaa?

Sitten laittoivat vaan kynttilän..(?)
Olisi monta ihmishenkeä säästynyt :cry:
Viimeksi muokannut Harriet Makepeace, Ke Syys 24, 2008 7:14 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Noelie
Alibin satunnaislukija
Viestit: 52
Liittynyt: To Loka 04, 2007 6:15 pm

Viesti Kirjoittaja Noelie »

no ette saatana ohita tota mun viestiä noin vain
ShipWreck
Martin Beck
Viestit: 789
Liittynyt: Ma Elo 06, 2007 11:58 pm

Viesti Kirjoittaja ShipWreck »

Sehän se olisikin, kun tästä paljastuisi isompikin rinki, jolle Auvinen on lähetellyt neuvoja. No, luulisi, että Auvisen viestintä on aika tarkkaan tutkittu.
Katjushka
Theo Kojak
Viestit: 1166
Liittynyt: Ma Kesä 11, 2007 9:17 pm

Viesti Kirjoittaja Katjushka »

Jotenkin aika erikoinen avautuminen tuolta virolaiselta naiselta - uskoisikohan tuota? Luulisi, että poliisi olisi tutkinut Auvisen yhteydet niin hyvin kuin ikinä mahdollista. Jos tuo on totta niin on tuon yhteyden missaaminen poliisilta taas aivan yhtä suuri moka kun tuo epäonnistunut maanantain kuulustelu.
Ja Noelie, en voisi olla kanssasi enempää samaa mieltä. :)
Walrus
Lauri Hanhivaara
Viestit: 124
Liittynyt: To Touko 15, 2008 4:24 pm
Paikkakunta: Soome

Viesti Kirjoittaja Walrus »

No sais kyllä paljastuakkin,jos sellaisia lötyy.... ja jotenkin tuntuu,että kyllä löytyy... :roll:
:shock: :shock: :shock:
DonLino
Alokas
Viestit: 6
Liittynyt: Ma Joulu 03, 2007 10:14 pm
Paikkakunta: Jokela

Viesti Kirjoittaja DonLino »

Noelie kirjoitti:Mua vähän vituuttaa suomalaisten kilahdukset tolle Roger Boyesille, äijä kirjotteli ihan hyviä huomiota jo jokelan jutun aikoihin. ni nää suomaalaiset jauhaa sille takasin jostain hevonvitun pisa tuloksista ja siitä kuinka turvallista täällä on verrattuna britteihin jossa käytetään HUUMEITA ja kaikkea.

Kovasti kärjistäen täällä on just se ongelma et niitä huumeita ei myydä avoimesti, mitään ei tapahdu, ihmiset on ikäviä, sulle vittuillaan miesten vessoissa koska oot jotenki parempi tai huonompi. kaiken pitäis olla jotain keskiluokkasta paskaa. kysyy joltakin jotain ni sulle vittuillaan takasin.
Pakkohan tää on ohittaa noin vaan? Ja yritän olla erilainen, en vittuile takas.. :)
No niin oonki ryypänny, mitä sitte?
Lukittu