Arlene kirjoitti:PaulaDrew kirjoitti:
Sitten toinen asia, joka vähän vaivaa mieltä. Mun mielessä olleeseen kouluampujan profiiliin Saari on yli-ikäinen. Ehkä ei kannata enää ajatella, että nämä olisivat vain nuorten juttuja. Saarikin voisi olla jo työelämässä. Kun nyt työpaikkakiusaaminen on kuulemma suomalaisten leipälaji tutkitustikin, milloinkahan nähdään ensimmäinen työpaikka-ammuskelu? Pirujen maalaamista seinille?
Ei välttämättä. Voi Suomessakin joku jollakin työpaikalla "mennä postiksi" (go postal).
Ja tuo ikähavainto on hyvä havainto. Ehdottomasti on kouluampujaksi yli-ikäinen, Yhdysvalloissahan ovat yleensä 15 vuoden molemmin puolin, joka tekee jo Eric Harrisistäkin (18 v) ikälopun.
Entä Steven Kazmierczak? Jätkä oli 27. Eihän Chokaan tainnut olla sieltä nuorimmasta päästä.
Mutta noin yleisesti ottaen minusta koulutus toimii Suomessa väärin. Muistan kun olin lähdössä yläasteelta ja minulle kerrottiin, että tässä koulutuksessa x on paikkoja ja että työtä tulee kyllä riittämiin. Tämä oli vuonna 2000, kun kyseinen tapahtuma oli. Lähdin mukaan kelkkaan ja viimeisenä vuonna saimme kuulla, ettei meistä kukaan saisi töitä, koska alalle koulutetaan aivan liikaa väkeä - nyt vuosia myöhemmin en ole kuullutkaan yhdestäkään luokkalaisestamme, joka olisi päätynyt oman alan töihin.
Naurettavinta on, että samoilla lupauksilla koulutetaan yhä tuolle alalle helvetisti porukkaa joka vuosi ja jokaiselle käy ihan samoin - töitä ei ole, joten on pakko kouluttautua uudestaan ja uudestaan. Koskaan ei oikein tiedä mille alalle kannattaa lähteä, koska siinä vaiheessa kun valmistut, onkin työntekijöitä räjähdysmäisesti liikaa.
Voisin siis kuvitella, että tästä syystä on pakko jatkaa opiskelua reilusti yli kaksikymppisenäkin, halusi tai ei - ja oli alla sitten miten monta tutkintoa jo hyvänsä. Kyllähän se turhauttaa niin perkeleesti, varsinkin kun vaihtoehtona on lähteä Mäkin kassalle tai siivoamaan. Voisi siis kuvitella, että ampujien ikä on nousemassa kyllä tulevaisuudessakin.