Sasin käytöksestä on puhuttu jo yli kymmenen vuotta, mutta mistään suoranaisista laittomuuksista ei ole epäilty. Asia nousi viimeksi esille, kun Sasia vastoin odotuksiaan ei valittu kokoomuksen eduskuntavaaliehdokkaaksi, syynä luottamuspula juuri ahdisteluväitteiden takia. Ei haluttu mitään Rydman-tyylin skandaalia pinnalle juuri vaalien alla. Tampereen apulaiskaupunginjohtajaksi luottamus kumminkin riitti, kun pestin edellinen haltija valittiin kansanedustajaksi.
Lainaan olennaisia tuon eduskuntavaaliehdokkuus-asian tiimoilta julkaistusta aamulehden jutusta (on niin pitkä etten pistä kokonaan). Juttua varten mm. haastateltiin 20 kokoomuksen toiminnassa mukana ollutta naista.
Lopputulos on, että Sasin käytöksestä esitetään hyvin vastakkaisia näkemyksiä ja väitteitä. Viisi kokoomusnaista sanoo, ettei Sasin käytöksessä ole mitään moitittavaa tai poikkeavaa. He kehuvat häntä muun muassa ystävälliseksi, auttavaiseksi ja reiluksi. Osa heistä on tuntenut Sasin vuosia. 15 naista sanoo, että Sasi on käyttäytynyt tai käyttäytyy liian tungettelevasti naisia kohtaan, mutta heistä 12 sanoo, ettei heillä ole tästä omakohtaista kokemusta, vaan he ovat kuulleet siitä juttuja ja varoituksia muilta kokoomusnaisilta.
Osa haastatelluista kuvaa Sasin käytöksen koettelevan hyvän maun rajoja. ”Hän tekee liian intiimejä eleitä. Ilkka ei ole koskaan ymmärtänyt epäsopivan ja sopivan käytöksen eroa”, sanoo kokoomuspolitiikassa toimiva nainen.
Sasiin kohdistuvat väitteet ajoittuvat eritoten kymmenen vuoden takaiseen aikaan, kun hän toimi kokoomuksen nuorten Tampereen aluejärjestön puheenjohtajana. Kokoomusnuorissa silloin toimineet naiset sanovat, että he varoittelivat toimintaan mukaan tulevia nuoria naisia Sasista ja yrittivät suojella heitä häneltä. Vaikuttaa osin olevan kyse siitä rajankäynnistä, että enää ei pidetä hyväksyttävänä vihjailevia puheita ja ronskeja juttuja, joita naiset ovat aiemmin sietäneet.
Naisista moni kuvaa Sasin käytöstä ilmauksilla tuppautuminen tai liian lähelle tuleminen. Naiset sanovat Sasin hakeutuvan liian iholle tai pyrkineen liian mieluusti nuorten naisten seuraan. Osa tästä käsityksestä on syntynyt noin 10 vuotta sitten, jolloin Sasi oli noin 27-vuotias.
”Sasi on aina ollut sellainen, että hän pyrkii vähän liian lähelle ihoa. Kun hänelle esitellään uusi nuori nainen, hän ottaa hellästi tätä kädestä eikä päästä irti, ja sivelee”, nainen sanoo. Hieman samantyyppisiä arvioita esittävät monet muut haastatellut naiset. Käytettävissä olevien tietojen perusteella on mahdoton sanoa, missä määrin on ollut kyse varsinaisesti sopimattomasta käytöksestä.
Pirkanmaan kokoomusnaisten puheenjohtaja Rimma Ahonen vei viime kesänä piirijohdon tietoon kaksi hänelle kerrottua tilannetta, jotka ovat tapahtuneet jo joitakin vuosia sitten. ”Minulla ei ole omakohtaista kokemusta Ilkan kanssa yhteistyössä toimimisesta, mutta olen kuunnellut itseäni nuorempia naisia. He ovat puhuneet siitä, että on ollut turvattomuuden kokemus. Hyvän käytöksen rajoja on koeteltu. Kommentointi on koettu seksuaalissävytteiseksi, ja on ollut epäselvää, milloin voi sanoa ei. Tilanteet ovat jääneet hähmäisiksi”, hän sanoo.
Aamulehti on keskustellut naisen kanssa, joka liittyy toiseen näistä tapauksista. Nainen kertoo Sasin tuijottaneen ja kommentoineen vihjailevasti hänen rintojaan. Aamulehdellä on kuvakaappaus viestiketjusta, jossa nainen 9.7.2015 kertoo tästä Sasin kommentista toiselle henkilölle. Tarkkaa tapahtuma-aikaa hän ei muista. ”On tosi vaikea muistaa, mitä olen joskus vuonna 2015 sanonut”, Sasi kommentoi asiaa.
Yksi kokoomusnainen kertoo Sasin koskeneen hänen rintoihinsa ravintolassa syksyllä 2020. ”Se oli outo juttu, mutta ei mielestäni silti seksuaalista. Olisiko se ollut Sasin mielestä hauska juttu tai päähänpisto, en tiedä”, nainen sanoo.
Sasi itse on tietenkin mielestään käyttäytynyt ihan normaalisi, ja arvelee, että väitteiden takana voi olla kokoomuksen sisäinen valtapeli. Ja jatkaa, että flirttailee ne naisetkin hänelle:
"Käytökseni on mielestäni yleisesti hyväksyttävää ja varsin herrasmiesmäistä. Ainakaan mitään fyysistä epäasiallista käytöstä ei ole. Tietenkin sitten puheet voi kuka tahansa ymmärtää miten tahansa."
"Mielestäni käyttäydyn ihan normaalisti.”
Kokoomusnuorissa oli vuosikymmen sitten vahva jako kahteen leiriin. Sasin mukaan toisen blokin miehistä levitettiin tarkoituksellisesti huhuja ja häneen kohdistetut väitteet voivat liittyä tähän valtapeliin. Sasi myös arvelee, että ilkeitä huhuja voivat koordinoidusti levittää joku tai jotkut kokoomusnaiset henkilökohtaisistakin syistä ja sanoo, että on varmasti paljon naisia, jotka ovat tulleet torjutuiksi. ”Jos minä alkaisin tehdä listaa kokoomusnaisista, jotka ovat olleet seksuaalisesti aktiivisia tai vihjailevia minua kohtaan, siitä tulisi aika pitkä lista.”