Metrossa häiriköinyt mies menehtyi Helsingin poliisivankilassa 27.5.2024

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
Jannes
Theo Kojak

Re: Metrossa häiriköinyt mies menehtyi Helsingin poliisivankilassa 27.5.2024

Viesti Kirjoittaja Jannes »

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:38 am
Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:36 am
Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:29 am

Oletko montakin kertaa niputtanut poliisit niin, että et ole joutunut alistumaan heidän toimenpiteisiinsä?

Sanomissasi ei ole mitään järkeä, koska et hyödy mitään siitä, että laitat vastaan. Sinut vain alistetaan entistä pahemmin. Joka tapauksessa se toimenpide suoritetaan, kysymys on vain siitä, seisotko vieressä vai oletko nurkassa käsiraudoissa samalla, kun joku istuu päälläsi. Ja otat vielä tuomion vastustamisesta.

Jonka jälkeen onkin sitten taas hyvä ihmetellä, että miksi poliisi on niin väkivaltainen...
Jaa, emmä kato ala painimaan kun se on vielä tyhmempää, oon vaan pirun nopea sprintteri.
Pirun nopeasti sprinttaat omasta kodistasi pois kysyttyäsi etsintälupaa? Mielenkiintoinen päätös tälle skenaariollesi.
Oon tällee kämpätön ihan tarkoituksella, liikkuva mies, vaikea etsiä kun ei tiedä mistä aloittaa.

ja hyöty on tosiaan ihan siinä, että mulla on paljon tärkeämpääkin tekemistä kun pyöriä jossain kyttien tutkimuksissa :D
Nesky
Lauri Hanhivaara

Viesti Kirjoittaja Nesky »

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:40 am
Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:36 am

Jaa, emmä kato ala painimaan kun se on vielä tyhmempää, oon vaan pirun nopea sprintteri.
Pirun nopeasti sprinttaat omasta kodistasi pois kysyttyäsi etsintälupaa? Mielenkiintoinen päätös tälle skenaariollesi.
Oon tällee kämpätön ihan tarkoituksella, liikkuva mies, vaikea etsiä kun ei tiedä mistä aloittaa.
Sinä puhuit etsintäluvista ja poliisista joka tulee kotiin niputtamaan sinut. Puhuttiin siis yllättäen siitä. Skenaariosta, jonka sinä toit esiin. Nyt se sitten muuttuikin, kun sen skenaarion järjettömyys paljastui.

Mutta joo, mitähän tuohonkin sitten sanoisi. Koditon ihminen joka pinkoo 12-vuotiaan tapaan karkuun, jos poliisi kysyy jotain. Palaamme taas siihen valintojen maailmaan.

Itse voin asua kodissani eikä tarvitse juosta ketään karkuun tai pelätä väkivaltaa vartijoilta tai poliisilta. Valintojen maailma tosiaan.
damfin
James Bond (Pierce Brosnan)

Viesti Kirjoittaja damfin »

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:36 am Jaa, emmä kato ala painimaan kun se on vielä tyhmempää, oon vaan pirun nopea sprintteri.
Sähän olet ihan niin kuin vanhassa Aki&Turo sketsissä se kovis... "Mä sanoin Varo! ja sit mä juoksin" :mrgreen:
Jannes
Theo Kojak

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:43 am
Sinä puhuit etsintäluvista ja poliisista joka tulee kotiin niputtamaan sinut. Puhuttiin siis yllättäen siitä. Skenaariosta, jonka sinä toit esiin. Nyt se sitten muuttuikin, kun sen skenaarion järjettömyys paljastui.

Mutta joo, mitähän tuohonkin sitten sanoisi. Koditon ihminen joka pinkoo 12-vuotiaan tapaan karkuun, jos poliisi kysyy jotain. Palaamme taas siihen valintojen maailmaan.

Itse voin asua kodissani eikä tarvitse juosta ketään karkuun tai pelätä väkivaltaa vartijoilta tai poliisilta. Valintojen maailma tosiaan.
Annoin parit esimerkit siitä mitä voi tapahtua, en käsittääkseni ole sanonut että niin kävisi minulle itselleni, sillä olen tehnyt jo niitä valintoja jotta moista ei vaan voi sattua. Enemminkin implikoin että niitä voisi sattua esimerkiksi sinulle joka täysin tunnut luottavan virkavallan erehtymättömään hyveellisyyteen, vaikka jopa poliisin johdossa on ollut jo monta kertaa aikamoisia kriminaaleja :)

Olen juossut tosiaan aika monta kertaa pakoon, ihan vain koska suunnitelmissani on ollut jotakin täysin muuta kuin istua tylsässä kopissa kun kaksi paskalakkia jauhaa paskaa vaikka siitä ei mitään seuraisikaan.

Eipä syyttömänä pakoon juokseminenkaan ole laitonta.
Jannes
Theo Kojak

damfin kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:49 am
Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:36 am Jaa, emmä kato ala painimaan kun se on vielä tyhmempää, oon vaan pirun nopea sprintteri.
Sähän olet ihan niin kuin vanhassa Aki&Turo sketsissä se kovis... "Mä sanoin Varo! ja sit mä juoksin" :mrgreen:
Se on muutenkin aika hauskaa kun haalariukkelit yrittää parkourata perässä :D "tuu alas sieltä"
Nesky
Lauri Hanhivaara

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:53 am

Annoin parit esimerkit siitä mitä voi tapahtua, en käsittääkseni ole sanonut että niin kävisi minulle itselleni, sillä olen tehnyt jo niitä valintoja jotta moista ei vaan voi sattua. Enemminkin implikoin että niitä voisi sattua esimerkiksi sinulle joka täysin tunnut luottavan virkavallan erehtymättömään hyveellisyyteen, vaikka jopa poliisin johdossa on ollut jo monta kertaa aikamoisia kriminaaleja :)

Olen juossut tosiaan aika monta kertaa pakoon, ihan vain koska suunnitelmissani on ollut jotakin täysin muuta kuin istua tylsässä kopissa kun kaksi paskalakkia jauhaa paskaa vaikka siitä ei mitään seuraisikaan.

Ei edelleenkään voisi sattua, koska tuollaisessa tilanteessa poliisien kanssa painiminen olisi typerää. Jos kokisin oikeuksiani loukatun, hoitaisin asian järkevästi, enkä joutuisi niputetuksi.

Pakoon juokseminen ei toki ole laitonta, ainoastaan lapsellista. Mutta tyylinsä kullakin. Minulle sopii paremmin tämä oma tyylini, että ei tarvitse kirmailla kaupungilla karkuun kuin mikäkin isoja poikia pelkäävä tenava.
Jannes
Theo Kojak

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:58 am
Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:53 am

Ei edelleenkään voisi sattua, koska tuollaisessa tilanteessa poliisien kanssa painiminen olisi typerää.

Pakoon juokseminen ei toki ole laitonta, ainoastaan lapsellista. Mutta tyylinsä kullakin. Minulle sopii paremmin tämä oma tyylini, että ei tarvitse kirmailla kaupungilla karkuun kuin mikäkin isoja poikia pelkäävä tenava.
Peurakin on ihan vitun nössö kun se menee sitä sutta karkuun :D
Nesky
Lauri Hanhivaara

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 10:59 am
Jos rinnastat itsesi peuraan jota pedot jahtaavat, kun kävelet kaupungilla, niin... no...
Jannes
Theo Kojak

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 11:00 am
Jos rinnastat itsesi peuraan jota pedot jahtaavat, kun kävelet kaupungilla, niin... no...
Kävelen? Siis juostessa karkuun tulee hyvinkin semmoinen saaliseläimellinen viba, mistäs tämä kaupungilla kävely nyt tänne ilmaantui :D
Nesky
Lauri Hanhivaara

Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 11:03 am
Kävelen? Siis juostessa karkuun tulee hyvinkin semmoinen saaliseläimellinen viba, mistäs tämä kaupungilla kävely nyt tänne ilmaantui :D
Oletettavasti se tilanne poliisien kanssa alkaa jostain? Valtaosa ihmisistä kävelee, kun on asioilla tai kavereiden kanssa tms. Vai oletko vienyt tämän sinun peuralarppauksesi niin pitkälle, että menet kaupunkiin vain öisin ja silloinkin juokset puskasta puskaan, peläten "susia"?

Mutta ihan hyvä neuvo tuo juokseminen varmasti niille, jotka haluavat elää elämäänsä kodittomina saaliseläiminä.
Hilmamummo
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Hilmamummo »

Tunsin nuoren joka kuoli poliisikoiran puremisen jälkeisiin komplikaatioihin. Vartijoiden pahoinpitelyt eivät sinänsä yllätä, koska ovat aina reputtaneet Poliisikoulun psyk. syistä
Kunnioita vanhempiasi.
Jannes
Theo Kojak

Nesky kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 11:06 am
Jannes kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 11:03 am

Oletettavasti se tilanne poliisien kanssa alkaa jostain? Valtaosa ihmisistä kävelee, kun on asioilla tai kavereiden kanssa tms. Vai oletko vienyt tämän sinun peuralarppauksesi niin pitkälle, että menet kaupunkiin vain öisin ja silloinkin juokset puskasta puskaan, peläten "susia"?

Mutta ihan hyvä neuvo tuo juokseminen varmasti niille, jotka haluavat elää elämäänsä kodittomina saaliseläiminä.
Menen kaupungille vain öisin, kyllä, ja usein pyöräilen tai skeittaan paikasta toiseen, mutta kun tosiaan olen vain öisin liikenteessä niin näitä karkuun menojakin tapahtuu useammin kuin niille jotka nukkuu silloin himassaan, kavereitakin näen vain öisin, ja silloinkin usein metsässä.

Kohtaan myös useasti vaaroja ja väkivaltaa ihan muidenkin toimesta kuin vain virkavallan, olen ollut tilanteissa joissa on puukotettu, sekä ammuttu toinen ihminen, enkä tosiaan aio jäädä paikalle sillä oletuksella että tuurilla minut todetaan syyttömäksi.

Ehkä minulla ei ole tosiaan enää niitä satiinilakanoita saati turvallista kotipaikkaa, mutta ainakin minulla on arvostusta itseäni kohtaan tarpeeksi, etten alistu auktoriteetin valtaan, ja ainakin elämä on sangen jännää.

Enkä siis tosiaan ole edes rikollinen, ihan vain tämmöinen perus hullu jolla saattaa olla yrttilääkettä sukanvarressa, jonka mieluummin tosiaan käytän itse kuin annan takavarikkoon ;D
Hermione
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja Hermione »

URSA kirjoitti: La Kesä 08, 2024 10:49 pm En tunne tarkemmin epilepsiaa, mutta voiko sellainen stressi, joka seuraa joutumisesta ongelmiin ja poliisivankilaan yhden horjahduksen takia, jotenkin pahentaa kohtauksen oireita, vaikka sitä sekavuutta ja aggressiivisuutta? Videolla seurue selvästi yrittää päästä järjestyksenvartijoista eroon, koska eihän joku horjahdus metron lähtiessä liikkeelle voi olla peruste järjestyksenvalvojille pistää asiakkaita maahan, ja seurueen kiihtymys johtuu tottakai tilanteen epäoikeudenmukaisuudesta ja kuten joku edellä kirjoitti, vallan väärinkäytön kohteeksi joutumisesta.

Helsingissä on varsin yleistä etenkin kesäisin käydä viihteellä ja palata jopa humalassa metrolla kotiin. Ei se voi johtaa kuolemaan poliisivankilassa.
Olen hyvin paljon samoilla linjoilla varsinkin tuosta käyttäytymispsykologiasta. Voimakeinojen kohteeksi yllättäen joutuminen voi iskeä paniikkimoodin päälle varsin helposti erityisesti meissä suomalaisissa, joiden henkilökohtainen reviiri on keskimäärin isompi kuin monessa muussa kulttuurissa ja vieraan henkilön iholle tule ei ole normaalia.

Itsellenikin tuli tallenteiden katsomisen yhteydessä arvelu siitä että kohdehenkilöt ovat tavallaan shokissa tyyliin pakene ja jos ei onnistu niin taistele. Lamaantuminen eli kolmas vaihtoehto ei nyt vaan noiden kohdalla toteudu. Nainen kiihtyi ja potkaisi vartijoita mahdollisesti siksi koska koki puolisonsa kohtelun vääräksi ja ehkä myös pelkäsi tämän hengen ja terveyden puolesta. Kun omat läheiset ovat uhattuna tai vaikka ainoastaan luulee näiden olevan uhattuna, ihmiset saattavat lähteä toimimaan kaikkein alhaisimmilla vaistoillaan ajattelematta voiko toiminta olla lainvastaista (kuten vartijoiden potkiminen on). Jälkikäteen ajateltuna melko lailla syystäkin yritti puolustaa vaikka lopullisesta hengenlähdöstä Ahmed ja Leif eivät olleetkaan vastuussa.

Kyllä 30+ ikäisetkin viihteellä käy, tuskin täälläkään uhria narkkariksi haukkuvat ovat absolutisteja. Sinänsä jos olivat palaamassa maailma kylässä festareilta niin vähän antaa tiettyyn suuntaan viitteitä. Ei välttämättä päihdepuolesta, mutta maailmankuvasta.

Tuosta nujakasta vartijoiden kanssa on mahdollisesti muutakin tallennetta, mitä ei ole julkaistu, sekä ihan seurueen ulkopuolisia todistajiakin, joten ehkä tulee vielä selvyyttä mistä kaikki alkoi, riittikö kiinniottosignaaliksi horjahdus vartijaa päin.

Toivon, että läheiset pidättäytyvät lukemasta tätä keskustelua. Se ei ole hyväksi muutenkaan, mutta täällä on todella ikävää kommentointia.
CHARACTERS_XY
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja CHARACTERS_XY »

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe5c ... 72b73ec3fc

"Omaisten käsityksen mukaan Marcus kuoli kiinnipitotilanteessa. Tapauksen tutkinnanjohtaja, aluesyyttäjä Mari Eerola ei vahvista asiaa Iltalehdelle. Hän vetoaa tutkinnan keskeneräisyyteen.

Asiasta kertovat Iltalehdelle Marcuksen avopuoliso sekä sisko Henna Söderström."

Jos avopuoliso on samalla myös sisko niin joutikin lähteä. :lol:
Knobster
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Knobster »

CHARACTERS_XY kirjoitti: Ma Kesä 10, 2024 11:34 am https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/fe5c ... 72b73ec3fc

"Omaisten käsityksen mukaan Marcus kuoli kiinnipitotilanteessa. Tapauksen tutkinnanjohtaja, aluesyyttäjä Mari Eerola ei vahvista asiaa Iltalehdelle. Hän vetoaa tutkinnan keskeneräisyyteen.

Asiasta kertovat Iltalehdelle Marcuksen avopuoliso sekä sisko Henna Söderström."

Jos avopuoliso on samalla myös sisko niin joutikin lähteä. :lol:
Kjeh.

Tuli muuten mieleen tästä(kin) tapauksesta että netissä tai muualla on helppo naureskella ja luottaa virkavaltaan (lasken tähän nyt vartijat mukaan) vielä kun sattuu olemaan elossa. Se menee sitten hankalaksi kun kuolet putkaan tai vartijoiden toimesta. Ei paljoa nettiin näpytellä.

edit: helvetti teksti pätkäisi... tässä jatko:

Mutta niin, miksi niin tapahtuisi? Kyllä meikäläistä poliisit pysäyttelee jatkuvasti ja jotain kuumottelevat mutta kun ei ole omallatunnolla mitään paskaa niin ihan hyvin mielin voin passia vilauttaa jne.

Vituttaahan se mutta eipä ole putkaan tullut jouduttua. Mutta perkele! Huonolla tuurilla niin voi käydä ja sitten onkin helposti hengenlähtö lähellä jos tarvitset lääkitystä tai olet altis sairaskohtauksille. Aika harvoin sentään hakkaavat kuoliaaksi :D

Yleensä olen tietysti helvetin pilvessä kun pysäyttävät mutta onneksi ketään ei pahemmin nykyisin kiinnosta.
Viimeksi muokannut Knobster, Ma Kesä 10, 2024 11:53 am. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Vastaa Viestiin