Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

taotao kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 8:01 pm Tätä mietin jo aiemmin, että käsite psykoosi ei kerro vielä paljoakaan. Ei ne amfetamiinipsykoositkaan aina ole niitä perinteisiä, missä ihminen on kiihtynyt, uskoo jonkun vainoavan häntä yms. paranoidista, minkä kuka tahansa huomaa heti.
Joku kirjoitti jo jonkun aikaa sitten ketjussa hyvin psykooseista, jos oikein muista oli omaa tai sukulaisen / tuttavan kokemaa. Olisi pitänyt laittaa ylos, miltä sivulta löytyi, ei tullut laitettua. Jos ko. ketjulainen näkee viestin, niin laitatko tietoa uudelleen. Oli tietoa nimenomaan oirekuvan vaoihteluista ainakin.

Kirjailija - näyttelijä Juha Hurme on kuvannut esim. Inhimillinen tekijä / Maarit Tastulan haastattelussa omaa psykoosiaan, löytynee vieläkin Areenasta. Psykoosi oli lauennut äitinsä kuoleman aikoihin. Hurme kävellyt itse Auroran sairaalaan, oli kuvitellut olevansa kuollut. Olli kokenut toiset potilaat "parantavana" voimana, vahvat psykoosilääkkeet turruttavina. Psykoosi asettui muistaakseni melko nopeasti, mutta sen jälkeen oli tullut 8 kk kestoinen masennus, joka kuulosti vaikea-asteiselta ja sen hän oli kokenut varmaan osin kestonkin vuoksi rankempana. Tyypillisesti ei saanut esim. pestyä aamuisin hampaitaan. Kertoi selvinneensä lukemalla kirjoja! Lääkityskin oli aikansa.
Hurme on kirjoittanut kirjankin omista kokemuksistaan., kirjan nimi on Hullu, en ole lukenut sitä.

Olen nähnyt läheltä kaksi nuoren psykoosia, ne oli kyllä selviä.
QwertyKeyboard
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja QwertyKeyboard »

Talvi24 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 4:24 pm Samoin ihmetyttää minua. Mutta tuo taitaa olla yleisempääkin minfon ketjuissa; syytetty on läpee nsä paha, suunnilleen "epäsikiö", jota voivat jotkut kirjoittaa vaikka miten mielikuvituksellisia (spekulaatiot ylittäviä) satuja - eikä ole tarpeen suojata millään tavoin syytetyn lapsia, siskoa ja muita läheisiä. Uhri taas on täysin viaton, virheetön ihminen - josta ei saisi nostaa esille mitään joidenkin - jostain heidän omista syistään vaikeaksi kokemiaan asioita asialliseen keskusteluun. spekulointiin. Mikä ihmeessä siinä on niin "vaarallista".
Ihan yhtälailla on uhrilla kuin syytetyllä omaiset, läheiset.
Oikeassahan Talvi24 olet. Se, että uhri on täysin viaton ei vain kohtaa todellisuuden kanssa esimerkiksi polisin tietoon tulleissa perheväkivalta rikoksissa myös uhrilla on hyvin usein taustallaan rikoksia ja langettavia tuomioita mm. pahoinpitelyistä tai muista rikoksista. Muistelisin, että poliisin tietoon tulleissa perheväkivalta jutuissa ainoastaan noin 40% tapauksista uhri on täysin nuhteeton poliisin ja oikeuslaitoksen rekistereissä. Tämän lisäksi perheväkivallan uhrit hirveän usein ovat päihtyneitä, joko alkoholista tai huumeista. Sekä myös tekijä on päihtynyt noin 70% poliisin tietoon tulleista tapauksista.

Se sellainen perheväkivalta missä täysin nuhteeton uhri tulee täysin nuhteettoman tekijän väkivallan kohteeksi ja molemmat ovat selvinpäin on vähemmistössä. Siinä mielessä tämä Ullanlinnan tapaus on aika poikkeuksellinen, koska käsittääkseni kummallakaan uhrilla tai Tikkasella ei ollut aikaisempia langettavia tuomioita väkivallasta. Eikä merkittävää päihteidenkäyttö taustaa. Yleensähän perheväkivalta tapaukset kasautuvat tiettyihin perheisiin ja paljon päihteitä käyttäville.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Mä en ole missään vaiheessa väittänyt Uhria täydelliseksi ihmiseksi. Minusta sillä mitä hän oli, ei ole merkitystä, koska missään olosuhteissa mikään ei oikeuta tappamaan ketään.

Enkä väittänyt Tikkasen valehdelleen kotiopetuksesta. Kirjoitin, että syyt ovat saattaneet olla monimuotoisemmat, mutta vanhemmat eivät niitä lapselle ole lähteneet erittelemään, vaan asia on kuitattu niin kuin Tikkanen on sen kertonut.

Mä olen oman tulkintani Tikkasen ’pahuudesta’ tehnyt meidän kaikkien tietämiin julkisuuteen tulleiden asioiden perusteella.
Hänen käsittämättömän hyviin manipulointitaitoihin liittyen minulla on tieto, jota en voi tänne ikävä kyllä tuoda, koska paljastaisin sillä lähteeni suoraan.
Psykopaatti ei yleensä tiedosta olevansa psykopaatti. Hän kokee kyllä olevansa erilainen, mutta näkee usein ’vian’ muissa ihmisissä.
Tuo erilaisuuden tajuaminen tai sen aiheuttama ’heikkouden tunne’ saattaa saada psykopaatin masentumaan.

Tikkanen joutui selkeästi oman mukavuusalueensa ulkopuolelle alkaessaan seurustella Vicin kanssa, ja pelkästään entiseen elämään verrattuna sosiaalisempi elo saattoi havahduttaa Tikkasen omaan ”outouteensa”.

”Puolustan itseäni” (heh) vielä sillä, että minusta on hämmästyttävää, jos adhd-potilaan mtt on venynyt tavallista pidemmäksi. Tikkanen ei kuitenkaan varmasti ole ensimmäinen ja ainoa ruotsinkielinen tutkittava.

Vastauksia toivottavasti saadaan tulevalla viikolla.

Onko Tikkasen äidin kuolemasta faktaa? Joku kirjoitti täällä siitä, mutta tuo ao ajankohtana kuollut naishenkilö oli toimittaja.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 7:05 pm
Siis haloo - Miss Holmes - eihän noista ole mitään ohitettu! Kaikki nuo on ollut ketjussa - varmaan useamman kerran esillä. Voit halutessasi tarkistaa ketjusta.
En ole sanonut, että ohitettu.
Tässä tapauksessa tekijän taustojen sijaan on keskitytty Uhrin mahdollisten ’vikojen’ kaiveluun.
Tikkasen diagnoosit, kuten kirjoitin, on pääasiassa hänen itsensä tekemiä, vaikka on ollut hoitosuhteessa ammattilaisiin käytännössä koko aikuisikänsä.
On hassua huomata, kuinka vahvaa ja hyökkäävää ’tikkas-puolustusta’ tulee heti, jos keskusteluun tuo takaisin niitä asioita, joilla varmasti on vahva vaikutus hänen tekoonsa.
Minua taas kerran suorastaan naurattaa, että näkemykseni vuoksi Talvi ottaa taas tutun linjansa ’ystävällisesti halveksua’.
Kyllä, olen aikuinen ihminen, luen, en välttämättä kommentoi, ymmärrän lukemaani.
Kirjoitit kylläkin edellisessä viestissäsi: "Kaikki minusta erittäin mielenkiintoisia asioita, jotka on ohiterttu kokonaan. Miksi? Lapsuus rakentaa ihmisen perustan." Tuo oli ihan ko. viestisi lopussa, etkö muistanut?
- Väitit siis, että nuo aiheet, joista laajasti kirjoitit olisi ohitettu tyystin, mutta ei todellakaan. Ihan kaikki jutu olleet useampaankin kertaan esillä ketjussa.

Ei olla kaivettu uhrin vikoja - mistä ihmeestä niitä olisi edes kaivettu. Tietoahan on äärimmäisen vähän - ja erittäin vaikoidusti päästetty julkisuuteen. On spekuloitu - ihan asiallisesti juurikin sitä, mitä taustalla voisi olla - pienistä vinkeistä käsin.

Jännä, miten eri tavalla luemme / ymmärrämme lukemamme,- esim. nyt tässä tapauksessa sinä ja minä toistemme tekstejä.

Ihanko tosissaan pidät minua Tikkas-puolustajana? Olet väärässä, en puolusta Tikkasta, en puolusta hänen epäinhimillisen raakaa ja julmaa, pitkäkestoista väkivaltaa, jonka seurauksena vaimonsa kuoli. En todellakaan. Mutta ei se estä tietenkään minuakaan pohtimasta tapauksen taustoja niin syytetyn kuin uhrinkin osalta. Laaja näkökulma on ehdottomasti parempi tapa saada jotain järkeä tähän järjettömään juttuun. Olen tuonut keskusteluun asioita asioina ja vastauksia kysymyksiin, kommentteja. Ei minun tarvitse hyökätä, en ole hyökkäävä. Jos sellaista koet, on se ihan oma tulkintasi.

Oletko sinä uhrin puolustaja ja Tikkas-dissaaja?
Tämä tapaus ei ole nmennyt minulla siten tunteisiin, että olisin kokenut tarpeelliseksi edes valita jotain puolta. Sellainen tuntuma on tullut, että osalla on mennyt varsin vahvastikin tunteisiin.
Ulrica

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Mä pidän puolestani jo Utelon analyysiä antisosiaalista tai narsistista poissulkevana, tavannut henkilön. Mutta myös syytetyn urankulku puhuu sitä vastaan. Tikkasella olisi ollut kaikki mahdollisuudet edetä asemaan, jossa suorittavaa tekemistä ei olisi ollut urallaan. Ura kuitenkin tyssäsi Utelon mukaan muuhun kuin häneen itseensä. Ei saanut rahoitusta.

Mä pidän psykopaattista tai antisosiaalista tai narsistista käytöstä taas helposti havaittavana ja ei älykkään henkilön toimintana. Kun oma älykkyys loppuu toisen osapuolen rinnalla, otetaan aina ns likaiset keinot käyttöön. Äärimmäisen ilkeät ihmiset toimivat niin. Sellainen ei jää huomaamatta, mitkä tällaisen henkilön tarkoitusperät ovat. Ja mielestäni tuo käytös nimenomaan esiintyy siinä kohti paljastavasti, jolloin jää toiseksi älykkyyden kanssa. Tiedossa olevien julkisten tietojen ja esim syytetyn tunteneen Utelon analyysien johdosta ei sovi syytettyyn. Antisosiaalinen on liian helppo tapa lähestyä, henkilöä, jonka tulkinta on haastavaa. En pidä häntä kuitenkaan mt-reppanana vaan henkilönä, jolla oli erityispiirteitä,.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 10:08 pm Mä en ole missään vaiheessa väittänyt Uhria täydelliseksi ihmiseksi. Minusta sillä mitä hän oli, ei ole merkitystä, koska missään olosuhteissa mikään ei oikeuta tappamaan ketään.
Enkä väittänyt Tikkasen valehdelleen kotiopetuksesta. Kirjoitin, että syyt ovat saattaneet olla monimuotoisemmat, mutta vanhemmat eivät niitä lapselle ole lähteneet erittelemään, vaan asia on kuitattu niin kuin Tikkanen on sen kertonut.

Mä olen oman tulkintani Tikkasen ’pahuudesta’ tehnyt meidän kaikkien tietämiin julkisuuteen tulleiden asioiden perusteella.
Hänen käsittämättömän hyviin manipulointitaitoihin liittyen minulla on tieto, jota en voi tänne ikävä kyllä tuoda, koska paljastaisin sillä lähteeni suoraan.
Psykopaatti ei yleensä tiedosta olevansa psykopaatti. Hän kokee kyllä olevansa erilainen, mutta näkee usein ’vian’ muissa ihmisissä.
Tuo erilaisuuden tajuaminen tai sen aiheuttama ’heikkouden tunne’ saattaa saada psykopaatin masentumaan.
Tikkanen joutui selkeästi oman mukavuusalueensa ulkopuolelle alkaessaan seurustella Vicin kanssa, ja pelkästään entiseen elämään verrattuna sosiaalisempi elo saattoi havahduttaa Tikkasen omaan ”outouteensa”.

”Puolustan itseäni” (heh) vielä sillä, että minusta on hämmästyttävää, jos adhd-potilaan mtt on venynyt tavallista pidemmäksi. Tikkanen ei kuitenkaan varmasti ole ensimmäinen ja ainoa ruotsinkielinen tutkittava.
Onko Tikkasen äidin kuolemasta faktaa? Joku kirjoitti täällä siitä, mutta tuo ao ajankohtana kuollut naishenkilö oli toimittaja.
Skounelta tuo tieto, että Tn äiti olisi kuollut 2019.

Minusta taas sillä, millainen ihminen uhri oli, on hyvinkin paljon merkitystä. Erittäin väkivaltainen parisuhde surma omassa kodissa makuuhuoneessa sähgyn ja työpöydänko se oli? välissä lattialla. Kyllä luulisi erityisesti parisuhde - murhan / tapon kohdalla kiinnostavan myös uhri. Eihän siihen mitä oikein tapahtui ja miksi voi saada mitenkään vastauksia - spekuloimalla vain tekijää. Ei mitenkään. Lyhyt parisuhde, lyhyt avioliitto. Todella paljon tapauksessa ihmeteltävää.

Harmi ja kuulostaa oudolta, ettet voi tuoda ketjuun tietoa tuttavasi? tietämästä syytetyn manipulointikyvystä. Tosin, jos yksi ihminen jotain tietää - niin miten ison painoarvon sille voisi edes laittaa? Tuskin minkäänlaista. Utelon arviota pidän luotettavana - perustellusti.

Kohta kuullaan - toivottavasti - onko todettu psykopaatiksi, epävakaaksi - vai miksi …

Kyllä minäkin varmasti olisin joutunut mukavuusalueeni ulkopuolelle, jos olisin haksahtanut johonkin suomenruotsalaisen eliitin tyyppiin. En ihmettele yhtään, jos T on kokenut olevansa tyystin vieraassa seurassa tuollaisessa seurassa. Tuon osalta käy sääliksi Tikkasta, mistään muusta ei ole tarpeen sääliä häntä

Joo, heh heh eli höpö höpö kommentti kuten itsekin tiesit, ettei kyse ole ollut ADHDN pitkittämästä mt-t:stä. Minusta on todella hyvä, että käyttivät sen ajan, minkä tarvitsivat tutkimuksen tekemiseen - ettei varmasti jäänyt mikään asia huomioimatta. Minun käsittääkseni se, että tutkimus oli tehty ruotsinkielellä - ei pitkittänyt itse tutkimuksen tekoa. He käyttivät maksimi-ajan 4 kk, kun se oli tarpeen. Oikeuden loppuistunto oli siirtynyt nimenomaan ruotsinkielellä tehdyn tutkimuksen vuoksi, kun oli pitänyt kääntää suomeksi, jotta THL:n lautakunnan jäsenet ymmärtävät asiat ja pystyvät siten tekemään päätökset.
- Eli onko enää tarvetta vatvoa tutkimuksen pituutta. EI ole.

Ai niin, toisessa pitkässä viestissä kysyit, oliko kaksosten nimeomaan isän idea laittaa lapset ruotsinkieliseen kouluun. Jostain se tuotu julkisuuteen ja sillä tasolla pitää paikkaansa, oli isän idea. En ruvennut nyt sinulle etsimään, mistä tieto peräisin. Isä lienee ollut jkv erilainen nuorempana kuin sittemmin vanhempana.
Sissi
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 10:08 pm
Huomenna alkaa maikkarilla Pahan Väri-sarja, jotkut on täälläkin nähneet yhtäläisyyksiä Kaius Helanderissa ja Roope Tikkasessa. Parhaita suomalaisia True crime-sarjoja ikinä, kannattaa ehdottomasti katsoa! Olisi suorastaan taiteellista jos Tikkasen tuomio luettaisiin huomenna.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ei ole Tikkasen äiti.
https://www.hs.fi/muistot/art-2000006322749.html

Unohtui Skounelta varmasti korjata.

Tuo manipulointi asia liittyy työyhteisöön, enkä voi tuoda sitä julki. Pahoittelen.

Tikkasen isä. Kyllä.
Kyseenalaistin tuon ainoastaan pohtiessani mikä on äidin rooli, joka ymmärtääkseni elää.

Varmistelivat? Onko ”tavallinen murhaaja” jotenkin vähempiarvoinen tähän verrattuna, jos mtt valmistuu ajallaan?

Kerroin jo, että pohdin tulevan viikon uutisointia ja pitkään aikaan ei tulevaan mtt:n tulokseen liittyvää keskustelua ole ollut.

Tottakai on myös pohdittava parisuhdetta, mutta menee mielestäni kovin yksitoikkoiseksi, jos katsotaan Uhrin olleen syy tapahtumiin.

Ei tämä ole mennyt tunteisiin. Olen seurannut tätä suurella mielenkiinnolla ensimmäisestä virstistä lähtien.
Niin kuin olen seurannut täällä vuosikymmenet muitakin mielenkiintoisia tapauksia.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Kesä 16, 2024 11:16 pm Ei ole Tikkasen äiti.
https://www.hs.fi/muistot/art-2000006322749.html

Unohtui Skounelta varmasti korjata.

...
Kiitos korjauksesta. Olisi hyvä, että käyttäisit oikeaa nikkinimeäni. Se on skoune, pienellä kirjaimella, s, alkavana. Eli pikkuasiatkin voi olla tärkeitä. Et esimerkiksi löydä haussa mun viestejä ollenkaan, näkyviin tulee vain ne viittaukset, joissa joku on viitannut minuun nimellä Sk...e.
Ja aiemmin nikkini oli siis skoone, sekin pienellä alkukirjaimella kirjoitettu!
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mielenkiintoista on minusta Tikkasen avioero exästä.

Miksi haki eroa tilastollisesti ’epänormaalisti’?

Nuorempi lapsi oli vasta noin 1 vuotias, uusi talo juuri valmistunut. (Joka muuten minusta on paljon hulppeammalla paikalla ja ’tavoiteltavampi’ kuin Ulliksen kerrostaloasunto. Ihan lapsienkin kannalta.)

Oliko tuossa suhteessa pettämistä? Menettikö Tikkanen luottamuksensa naisiin entisen vaimon tekemisten vuoksi ja kuljetti nuo pelkonsa uuteen suhteeseen?

Tikkasen päätyminen yhteen Vicin kanssa oli hänen oma valintansa. Kosiminen ymmärtääkseni oli hänen oma päätöksensä.
Eikö hän siihen mennessä ollut tuntenut olevansa ”väärässä paikassa”?

Vicillä ja veljellään oli käytössään vanhempien mökki/huvila. Johtuiko oman paikan hankkiminen siitä, ettei Tikkanen viihtynyt samassa paikassa veljen kanssa?

Tikkanen opetteli veneen käytön ja oppikin. Voisin kuvitella, että hänellä olisi ollut perustelut vastustaa hankintaa, jos olisi halunnut.

Edelleen tuosta autosta. Jos asiaa katsoo niillä perusteilla, että punainen volvo oli hankittu 5/21, tuntuu todella oudolta, että Tikkanen haki koeajoon tuon surullisen kuuluisan auton 8/21.
Uskoisin, että idea oli hänen, koska erikseen ”vaati”, että kaikki ovat mukana.

Vici pystyi muodostamaan hyvä ja lämpimän suhteen Tikkasen lapsiin. Tikkanen ei kuitenkaan onnistunut luomaan suhdetta Vicin lapsiin koko aikana.

Mikä tekee Vicistä enemmän ’luxusta-tavoitelleen’ Tikkaseen verrattuna?
Kertomukset Tikkasen askeettisista opiskelijaboxeista tuskin kertoo ajatuksista mitään 20-vuotta myöhemmin? Paitsi sen, että nekin olivat Ulliksessa….

En katso asioita ’yksisilmäisesti’, mutta etsin syytä mieluummin syytetystä kuin uhrista.
Aina.

Ps minulle nimimerkki on tavallaan nimi. Tunnen väheksyväni sinua, jos kirjoitan nimesi pienellä. Korjaan tapani.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Et esimerkiksi löydä haussa mun viestejä ollenkaan, näkyviin tulee vain ne viittaukset, joissa joku on viitannut minuun nimellä Sk...e.
Vinkkinä kaikille muillekin:
Tietyn nikin viestit löytää parhaiten klikkaamalla ko nikin auki:

IMG_4113.jpeg
IMG_4113.jpeg (79.31 KiB) Katsottu 534 kertaa
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Hki Ullanlinna - psykiatri epäiltynä vaimonsa murhasta 12/22 ja aiemmasta perhemurhan yrityksestä

Yxkaksvaan kirjoitti: Ke Huhti 12, 2023 9:30 pm ULLANLINNAN henkirikoksen oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen tulokset ovat valmistuneet, uutisoi Ilta-Sanomat.

47-vuotias nainen murhattiin Helsingin Ullanlinnassa viime joulukuussa, ja teosta epäillään hänen 48-vuotiasta aviomiestään.
Kuoleman syyn lausunnon mukaan uhri kuoli voimakkaan väkivallan seurauksena, tutkinnanjohtaja, rikoskomisario Tommi Lehtonen kertoo Ilta-Sanomille.

Lehtosen mukaan tämä vahvistaa poliisin käsitystä siitä, että kyse on ollut tahallisesta teosta.
Aika pitkään meni oikeuslääketieteellisen ruumiinavauksen lopullisten tulosten selviämiseen, noin 5 kk.

Olen ajatellut, että kyseessä voisi olla suunnittelematon,jollain tavoin impulsiivinen (riita tuonut impulsiivisuuden esille?) jollain tavoin impulsiivinen hyvin raaka, julma ja pitkäkestoinen teko - murha / tappo. Murhan kriteeritkin voisivat kai täyttyä teon oltua kokonaisuutena (vähintään) törkeä (mitähän muita luokitteluja on?), kun huomioidaan, ettei soittanut häkeen, salail tekoa (valehteli ihan kaikille kohtaamilleen), ruumiin törkeä käsittely ja piilottelu, piilottelu ja yritys hävittää ruumis.

— Kai tuollainen - suunnittelematon, em. tavoin impulsiivinen teko voisi yhtä lailla olla tahallinen, kun ei lopetanut esim. ekan päähän lyönnin jälkeen ja soita häkeen.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Suunnitelmallisuus ja motiivi.

Ensimmäistä minusta tukee mereenajo ja ruumiin hävitysyritys.

Motiivi, jos koskaan selviää, kertoisi varmasti myös suunnitelmallisuudesta.

Pirullinen noidankehä.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Kesä 17, 2024 9:50 am Mielenkiintoista on minusta Tikkasen avioero exästä.

Nuorempi lapsi oli vasta noin 1 vuotias, uusi talo juuri valmistunut. (Joka muuten minusta on paljon hulppeammalla paikalla ja ’tavoiteltavampi’ kuin Ulliksen kerrostaloasunto. Ihan lapsienkin kannalta.)

Oliko tuossa suhteessa pettämistä? Menettikö Tikkanen luottamuksensa naisiin entisen vaimon tekemisten vuoksi ja kuljetti nuo pelkonsa uuteen suhteeseen?

Symbioottista suhdetta kumppanista hakeva ja kontrolloiva ihminen ei kestä seurata naisen(sa) ja lasten välistä syvää ja tiivistä suhdetta. Joka tapauksessa hallinnan tarpeesta kertoo sekä itse aktiivisuus avioerossa että käytös sen jälkeen. Voidaan lisäksi päätellä, että mitään syvästi loukkaavaa ei ollut tapahtunut, koska mielenterveys ei järkkynyt avioerosta, vaan vasta sitten, kun sai haluamansa naisen.

Ex-vaimolla on todennäköisesti ollut kädet täynnä työtä ja univelka kroonista. Syytetyn avuttomista taidoista keittiössä on kerrottu. Oliko osaamista raksahommien valvonnasta, ainahan on oltava valppaana, vaikka toimitus olisi avaimet käteen. Syytetty on myös ollut kova tekemään töitä ja toisaalta kotona ei niinkään.
Ihmenainen on syytetyn eksä ollut, mikäli hän on onnistunut vielä sivusuhteen hoitamaan kaiken vastuunkannon keskellä. Hän kuvasi oikeudelle syytetyn käytöksen myös mm uhkaavaksi. Se liittyi mustamaalaukseen, mutta ei ole mitään perustetta uskoa, etteikö käytös olisi ollut samanlaista myös avioliitossa. Tasapainoa ei ainakaan ollut, koska päädyttiin riitaisaan eroon - syytetyn selviten mielenterveydellisesti ok.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Kesä 17, 2024 9:50 am
Mielenkiintoista on minusta Tikkasen avioero exästä.

Tikkasen päätyminen yhteen Vicin kanssa oli hänen oma valintansa. Kosiminen ymmärtääkseni oli hänen oma päätöksensä.
Eikö hän siihen mennessä ollut tuntenut olevansa ”väärässä paikassa”?
Vicillä ja veljellään oli käytössään vanhempien mökki/huvila. Johtuiko oman paikan hankkiminen siitä, ettei Tikkanen viihtynyt samassa paikassa veljen kanssa?
Tikkanen opetteli veneen käytön ja oppikin. Voisin kuvitella, että hänellä olisi ollut perustelut vastustaa hankintaa, jos olisi halunnut.

Edelleen tuosta autosta. Jos asiaa katsoo niillä perusteilla, että punainen volvo oli hankittu 5/21, tuntuu todella oudolta, että Tikkanen haki koeajoon tuon surullisen kuuluisan auton 8/21.
Uskoisin, että idea oli hänen, koska erikseen ”vaati”, että kaikki ovat mukana.

Vici pystyi muodostamaan hyvä ja lämpimän suhteen Tikkasen lapsiin. Tikkanen ei kuitenkaan onnistunut luomaan suhdetta Vicin lapsiin koko aikana.
Mikä tekee Vicistä enemmän ’luxusta-tavoitelleen’ Tikkaseen verrattuna?
Kertomukset Tikkasen askeettisista opiskelijaboxeista tuskin kertoo ajatuksista mitään 20-vuotta myöhemmin? Paitsi sen, että nekin olivat Ulliksessa….
En katso asioita ’yksisilmäisesti’, mutta etsin syytä mieluummin syytetystä kuin uhrista.
Aina.
Ps minulle nimimerkki on tavallaan nimi. Tunnen väheksyväni sinua, jos kirjoitan nimesi pienellä. Korjaan tapani.
Niin on minunkin mielestäni Tn avioero mielenkiintoinen. Utelo kirjoitti jotain juuri naissuhteidensa päättymiseen liittyvää - eli tarkoittanut varmasti myös jo ennen ekaa avioliittoa olleita suhteita. Kiinnostaa tuo avioero, mutta ei siitä varmaan tietoja saada. En usko exänsä pettäneen, ku kaksi lasta ollut pieniä. Tn en usko pettäneen, kun hän eroa haki.

Avioeroon on aina joku syy ja minä epäilen, että aina joku isompi, merkittävä syy.
Kiinnostaako sinut yhtä lailla uhrin avioero. Minua kiinnostaa. Siitäkään ei tiedetä mitään, eikä varmaan saada tietää. Sehän on ketjussa siloiteltu sivistyneeksi, kevyestä syystä johtuneeksi :wink: - Jostain syystä - siis ilman mitään tietoja.
Olikohan ollut jopa pettämistä, joka on merkittävä, yleinen syy avioerhoihin.
- Pettämistä puolin - tai toisin. Pettämistä, vaikka olisi saattanut olla "hiljainen" sopimus, joka kieltänyt ulkopuoliset suhteet.
- Pettämistä - joka voi olla ihan inhimillistä - pettäjän kannalta, mutta tuskin koskaan petetyn kannalta.

Tikkasen päätyminen yhteen Vn kanssa oli oma valintansa - yhtä lailla kuin Vn valinta oli T. V oli ollut alkumetreilla innokkaampi, "valtavan ihastunut". Ihastuminen etenee ajan kanssa Tikkasessakin ja tapaavat jossain vaiheessa ekan kerran.
- Lapsille esittäytyvät pääsiäisenä 2020.
- Vappuna 2020 menevät ensimmäisen kerran yhdessä / pariskuntana johonkin (suomenruotsalaisen eliitin?) juhliin.

Vaikutelma, että määrätietoinen uhri - määritteli nuo marssijärjestykset, milloin mitäkin tehtiin.

Vaaleanpunaiset aurinkoasit molemmilla käytössä. Yhdessä olo tiivistyy. T alkaa vierailla Ulliksessa yhä pidempiä aiköja, yöpyykin siellä.

Mennään 9.5 kk eteenpäin tuosta vapusta, Tikkanen kosii 15.2.2021.

Jossain välissä oli istumajärjestys-jupakka (ainakin jo toinen juhlatilaisuus ruotsinsuomalisen eliitin porukoissa?).
Luulen, ettei T ollut vielä tuolloin täysin hahmottanut sitä, minkälaiseen porukkaan on eksynyt - ja ihastuminen oli jo jossain vaiheessa
muuttunut rakastumiseksi.
Rakastunut on / rakkaus on sokeaa.

Minä luulen, että nimenomaan V halusi ihan ikioman kesähuvilan. Hän lienee tottunut jo lapsesta lähtien "mökkeilemään" Yhteisomistus on aina yhteisomistusta - ja aina siinä juuri kesämökkien kojdalla näyttää olevan ongelmia. Ongelmia, vaikka esim. omien sisarusteni kanssa tilanne helpottui, kun sovimme mökin varauksista. Se oli huomattava helpotus, kun jokainen sai olla oman perheensä kanssa rauhassa.
Uhrin vanhemmat omstivat 1/2 kesähuvilasta, V ja veljensä kumpikin 1/4.

T ei näyttänyt kesähuvilaa haaveilleen (lapsuuden perheellään ei ehkä ollut kesömökkiä), koska kertoi oikeudessaan suostueensa kesähuvilan hankintaan. Vene lienee ollut pakollinen hankinta kesähuvilalle.

Sehän tiedetään, etteivät T ja uhrin veli olleet mitään kaveruksia, joten miksi olisivat edes yrittäneet olla pakolla toistensa seurassa esim. kesähuvilalla.

Eikö tuo uuden auton hankinta, koeajo selity sillä, että olivat ehkä yhdessä miettineet isompaa autoa, johon mahtuu 6 henkeä ja koira? Ei kai sen ihmeellisempää.

Niin me ihmiset olemme erilaisia - esim. siinä, miten muodostamme suhteita muihin ihmisiin- ja kaksipuolinenhan se prosessi on. Vosisn kuvitella, että tilanne Vn lapsiin suhteen muodostamisessa on saattanut olla "haastavampaa noiden lasten ollessa murrosiässä. Minusta Tn suhde heihin kuulostaa siltä, mitä T itsestään, luonteestaan kuvaili oikeudessa - ks. välituomio. Eli onnistui luomaan sellaisen suhteen kuin onnistui - ja aina on huomioitava, että suhde on kaksipuolinen. Voin kuvitella, että Vn lapset ovat saattaneet aluksi karsastaa vierasta, heille kotiin tulevaa äidin poikkista.

Vn luxusta tavoittelevuus näkyy hänen Ulliksen asunnossaan, siinä miten se on kalustettu, sisusyettu (parisänky 16 500 e, mh matto 4000 e), käyttämänsä arvoesineet, toteutuneet haaveensa - kieltämättä hyvin kauniista kesähuvilsta, autokin lienee kalliimman luokan auto).

En näe - käytössä olevien tietojen perusteella "tarkan markan" Tikkasen tavoitelleen luxusta. Voisin hyvin kuvitella hänet esim. askeettisempaan, halvemman luokan kesämökkiin. Kyllä se muuten se nuoruuden / opiskelujen aikainen "arvomaailma" - askeettisuus vai luxus näyttää seuraavan, kantavan ihmistä pidemmälle.

Vaikka T vaikuttaa olleen tarkka rahan käytöstä, en ajattele hänen olevan saita / pihi. Monet miehet ovat sellaisia. Lieneekö Vn veli sellainen. T kertoi oikeudessa Vn veljen osalta "Sitäpaitsi hän puhui paljon rahasta." - miksiköhän? Tuskin hänellä on ollut puutetta rahasta ja mitä hänelle on kuulunut sisarensa / uhrin perheen raha-asiat.

- Kuulostaa vähän erikoiselta tyypiltä tuo Vn veli - sekin, että lähes päivittäin soitteli uhrille.: puheiluissa "vaati liikaa ja puhui kuinka asiat pitäisi (hänen mielestään) hoitaa." kuulostaa jopa häiriköinniltä, jopa kontrolloinnilta.
Olikohan soitellut jo Vn ekan avioliiton aikana, vai onko ilmeiset "tarkastus"-puhelut aloittanut Vn erottua.

Hyvin erilaisilta kuulostavat Tm ja uhrin veljen arvomaailmat. Eipä ihme, ettei heillä synkannut.
Vastaa Viestiin