Kiitos huomautuksesta. En ole itse asiassa edes huomannut käyttäväni autismikirjosta sairaus ilmaisua. Luulen, että se on iskostunut ihan siitä, että tautiluokituksessa nuo ovat. Mutta onhan siellä muitakin, jotka eivät ole sairauksia, kuten adhd / add.Neo7 kirjoitti: Ma Kesä 17, 2024 9:40 pm En käy joka päivä täällä kirjautuneena tai muutenkaan lukemassa, joten pari juttua lyhyesti aikaisempiin viesteihin liittyen...
Talvelle:
Et viitsisi käyttää autismikirjosta ilmaisua sairaus. Se ei ole sairaus, kuten varmasti tiedätkin. Tuo aina ärsyttää, kun jossakin näkee.
Psykooseista se mitä läheisten kautta tiedän, niin kyllä alkavan psykoosin voi oppia havaitsemaan, ainakin jos on ennenkin ollut psykoosissa. Tiedän läheisesti kaksi tällaista ihmistä, jotka tunnistavat että psykoosi on aktivoitunut. Heidän psykoosin syyt ovat erilaiset, johtuvat eri asioista. En muista olenko tuosta joskus tänne kirjoittanutkin. En ole ketjun psykiatri, joten en tiedä onko psykooseissa aina kuitenkin pohjimmiltaan kyse samasta asiasta, enkä siitä ala väittelemään, halusin vain tuoda ilmi tuon kokemuksen, että joissakin tapauksissa ihminen kyllä oppii tunnistamaan, että on psykoosissa. Toisessa tapauksessa henkilö on pystynyt itse hakeutumaan sairaalaan.
Sitten vähän tuoreempaan viestiin vastaukseksi arvelu, että ehkä kuulemme mtt:n tuloksesta sen mitä siitä avataan julkisuuteen, sitten kun tuomio tulee. Viimeistään. En muista onko näitä julkisuuteen tavattu antaa ennen tuomiota.
Yritän muistaa jatkossa.
Kiitos myös tuosta, mitä kirjoitit psykooseista. Niin kai se on kuitenkin, että ihminen itse voi tunnistaa alkavan psykoosin -erityisesti, jos on aiiemmin sairastanut psykoosin. Tuo taisi olla esillä siinä, kun joku aiemmin ihmetteli sitä, ettei niinkään potilas itse huomaisi olevansa menossa psykoosiin … Voisin kuvitella , että ensipsykoosissa se on vähän eri juttu. En tiedä.