Villeri kirjoitti: To Kesä 20, 2024 8:05 am
Collie kirjoitti: To Kesä 20, 2024 2:31 am
Näinhän se on, että medialla on suuri osavastuu nykyisistä tapahtumista. Olen toisaalla seurannut ja kritisoinut median toimintaa maahanmuuttokysymyksissä jo kohta toistakymmentä vuotta; tässäkin Härkönen kirjoittaa narratiivin terroristin surkeista tekoon johtaneista elämänkohtaloista mutta en ole vielä nähnyt narratiiveja uusnatsien usein aika järkyttävistä kohtaloista ja esimerkiksi jo lapsuudesta alkaneista systeemistä järjestelmällisesti ja tarkoituksellisesti pudottamisista viranomaisten itsensä toimesta, mitkä usein alkavat silkoista sattumista ja huonosta tuurista. Olen joutunut tällaisia kohtaloita seuraamaan sivusta voimattomana järjestelmän edessä. Juurikin eritoten Oulussa on lastensuojelun toiminnassa pahoja epäkohtia (joita myöskin olen toisaalla kritisoinut melkein kaksikymmentä vuotta), raskaitakin virkavirheitä virkavastuulla, joita yksikään oikeuslaitos ei monessa tapauksessa oio; lastensuojelu aiheuttaa siellä epäoikeudenmukaisuuksia, joista media ei uutisoi, koska se ei todennäköisesti kykene näkemään ongelmaa norsunluutornistaan. Olen odottanut tämän tikittävän pommin räjähtämistä lastensuojelun toiminnan jäljiltä, arvuutellut mielessäni vain, että missä sukupolvessa ongelmat räjähtävät käsiin. Oulu on täynnä alunperin terveitä perheitä, joita paikallinen lastensuojelu on rikkonut ja repinyt erilleen sijoittaessaan lapsia rahan vuoksi.
Pointti on, että tasapuolinen olisi pitänyt uutisoinnissa olla; myös esimerkiksi raiskausuutisoinnissa. Jotkut ehkä vielä muistavat melkein kahdenkymmenen vuoden takaisen ajan, kun maahan tulleiden tekemistä raiskauksista tai joukkoraiskauksista ei tarkoituksellisesti uutisoitu mitään vaan teot ja tuomiot jätettiin pimentoon. Jopa poliisia pyydettiin iltapäivälehdissä todistelemaan (valheellisesti), että maahan tulleiden tilastollinen osuus väkivaltarikoksista ei ole kummoinen, vaikka todellisuus oli vallan toinen esimerkiksi raiskausten osalta, usein jopa 70 % mittausjakson tuomioista Poliisihallinnon oman statistiikan mukaan. Samaan aikaan kantisten teoista uutisoitiin kyllä. Median toiminta oli erittäin vastuutonta ja vei monia tyttöjä ja naisia hengenvaaraan, koska media ei jakanut tietoa todellisista tapahtumista, jolloin monikaan ei osannut varoa tiettyjä tilanteita ja moni menetti terveytensä tai jopa henkensä tämän vuoksi.
Totta kai tällainen herätti närää. Nyt nämme uuden sukupolven uusnatseja, jotka ovat keränneet kaiken mentaalisen ja psyykkisen taakan aiempienkin radikaalisukupolvien kritiikistä, ja kun kritiikkiä ei ole aiemmin kuultu vaan vaiennettu vihapuhetuomioin, niin tällaisen hiljentämisen jatkumo uudessa sukupolvessa on fyysinen väkivalta.
Valitettavasti näyttää siltä, että meillä ei yksinkertaisesti ole tarpeeksi henkisesti tasapainoisia (eli tasapuolisuuteen kykeneviä, ja sitä kautta tarpeeksi kognitiivista kapasiteettia omaavia ymmärtämään pitkän ajan jatkumon kehitystä esimerkiksi yhteiskuntarauhan suhteen) ja samaan aikaan koulutettuja toimittajia laittamaan viimeistään nyt poikki epätasapainoiset ja epäloogiset narratiivien rakentelut. Kun ei sitten ole, niin tällaiset narratiivit jäävät kansalaisaktiivien kontolle, joilla ei ole koulutusta sanan käyttöön tai koulutusta vaikkapa humanistiseen tieteenalaan, -joka rakentaa kykyä suhteellisuuksien ja merkitysten ymmärtämiseen - jolloin on helppo tuomita "kritiikki" kajahtaneiden puuhasteluna, ja yhteiskunnallinen kierre on taas valmis.
Tämäkin kirjoitukseni ehkäpä luetaan tietyissä piireissä "radikalisoituneen" ihmisen tekstiksi ja sivuutetaan olkia kohauttamatta, vaikka olen poliittiselta katsannoltani vihreä (ja humanistisesti koulutettu).
"SUPO:n tusinapassipolisit, jotka nettejäkin terrorisoi ovat jo fyysisestikin virkansa ryypänneitä, narkkareita, huume diilereitä, henkisesti loppuun poltettuja hylsyjä ja isomahasekopäitä."
-Tv:sta Tuttu Arto