Nuori haki "lykkäystä" armeijaan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Tay77
Rico Tubbs

Nuori haki "lykkäystä" armeijaan

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Olenko ehkä sekoamassa mutta kuulisin mielelläni kokemuksia aiheesta. Ainakin minun nuoruudessa tämä olisi tarkoittanut "hullun papereita" armeijasta, mikä vaikuttaa ihan jatkossakin elämään. En tiedä onko ajat muuttuneet :roll:

Puolison lapsi haki ihan normaalisti armeijaan, oli kutsunnat jne. Nyt yhtäkkiä tänään kertoi, että sai lykkäystä vuodella mielenterveysasioiden vuoksi. Kukaan meistä ollut kuullutkaan mitään ongelmista mt:n kanssa mutta poika väitti näin. On kuulemma ollut masennusta ja itsetuhoisia oireita.

Minä uskalsin kyseenalaistaa asian; miksi ei tänä vuonna aiemmin voinut kutsunnoissa mainita mt-ongelmista, jos olivat kerran tiedossa?? Onko nyt vaan kyse laiskuudesta, että haluaa makoilla kotona. Tekemättä mitään ja pelailla tietokoneella

Poika kuitenkin kertoi, että on ollut muka itsetuhoinen. Ei voi mennä armeijaan, koska voisi ampua siellä itsensä ja tai jonkun. Nämä olivat selkeästi niitä haastattelevan "lääkärin" tai "psykologin" esittämiä kysymyksiä, joihin vastasi kyllä. Hänelle kun antaisi aseen, voisi ampua jonkun.

Minä pidän tätä hölönpölönä mutta haluan kuitenkin tavallaan pitää varani. Voisiko isoveli tehdä jotakin 10-vuotiaalle pikkuveljelle, kun aikuiset olemme vaikka kaupassa? Uskonko tuohon höpöön vai pitäisikö oikeasti varoa? (Meillä ei ole minkäänlaisia aseita kotona, ellei leipäveistä lasketa)
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Hank Voight

Re: Nuori haki "lykkäystä" armeijaan

Viesti Kirjoittaja Hank Voight »

Tay77 kirjoitti: La Kesä 29, 2024 12:05 am
Ainakin minun nuoruudessa tämä olisi tarkoittanut "hullun papereita" armeijasta, mikä vaikuttaa ihan jatkossakin elämään.
Kappas, näemmä tämäkin legenda elää yhä edelleen. Ja minä kun luulin, että se jäi jonnekin syvälle viime vuosituhannen puolelle. Unohdit muuten mainita, että ne paperit oli kirkkaan punaiset ja niitä edellytettiin näyttämään kaikille koko loppuelämän ajan.

Kovasti tunnut kyseenalaistavan pojan tuntemukset. Ja on ne sitten todellisia tai keksittyjä, niin johan on älytöntä alkaa täällä kyselemään, että onkohan pojalla oikeasti ongelmia vai ei. Ja että voisiko jotain tapahtua kotona.

Mutta sen verran voin minäkin kertoa, että mitään varsinaisia hullun papereita ei ole koskaan edes ollut. Ja ihan samoin perustein on aina voinut mielenterveydellisistä syistä saada vapautuksen. Ainakin jostain 70-luvulta tähän päivään asti. Ennen 70-lukua oli hiukan tiukempaa.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

1990-luvulla tunsin vm. -65 miehen joka oli saanut vapautuksen armeijasta psyykkisistä syistä. Hänelle ei myyty osamaksulla jenkkikaappia sen vuoksi että ei ollut käynyt armeijaa. Tai näin hän ainakin itse kertoi, en tiedä pitäneekö paikkansa.

Samalla luvulla tapasin myös kerran vm. -69 miehen joka oli häipynyt armeijasta ekana päivänä. Syy oli se, että miehiä oli seisotettu kentällä helteessä tuntikaupalla, niin että osa alkoi jo pyörtymään. Mies piti touhua niin idioottimaisena, että hankki lääkäriltä vapautuksen.

Mitään konkreettisia hullunpapereita en ole koskaan nähnyt, enkä tiedä paljonko oikeasti voi vaikuttaa elämässä se että armeija jäi käymättä.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Ifigeneia kirjoitti: La Kesä 29, 2024 9:28 am Mitään konkreettisia hullunpapereita en ole koskaan nähnyt, enkä tiedä paljonko oikeasti voi vaikuttaa elämässä se että armeija jäi käymättä.
Ei oikeastaan voi vaikuttaa mitenkään. Sitä ei saa edes kysyä, eikä tällaisia terveydellisia tietoja saa luovuttaa eteenpäin mihinkään.

"Työnhakulomakkeissa joskus edelleen esiintyvät asevelvollisuuden suorittamista koskevat monivalintakysymykset ovat siis laittomia, erityisesti jos vastauksesta selviää, onko hakija vapautettu (tai suorittanut siviilipalveluksen asepalveluksen sijasta)."

https://akl-web.fi/fi/palveluksesta-vap ... -perustein
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
Hank Voight

Viesti Kirjoittaja Hank Voight »

Ifigeneia kirjoitti: La Kesä 29, 2024 9:28 am 1990-luvulla tunsin vm. -65 miehen joka oli saanut vapautuksen armeijasta psyykkisistä syistä. Hänelle ei myyty osamaksulla jenkkikaappia sen vuoksi että ei ollut käynyt armeijaa. Tai näin hän ainakin itse kertoi, en tiedä pitäneekö paikkansa.
No ihan täyttä paskaahan se puhui.
Eriksson
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Eriksson »

Mulla oli armeijassa ollessani hiukan vaikeuksia silloisen tyttöystävän kanssa. Se suhde sitten loppui itsestään, mutta ensi alkuun näytti että pystyn sen homman pelastamaan jos otan ritolat armeijasta mahdollisimman pian. Kävin sitten lääkärillä puhumassa, mutta en puhunut ihan totta eli jätin nuo tyttöystävän jättöpuheet kertomatta ja valehtelin lekurille että ahistaa. Sain viikon verran vp:tä, mutta siihen se jäi. Ei puhettakaan että olisin päässyt armeijasta hiivattiin.

Koodi siitä on kuitenkin olemassa ja se löytyy sotilaspassista. Unohdin jo koko jutun, mutta pyrkiessäni yhteen työpaikkaan n. 10 vuoden kuluttua armeijan jälkeen jouduin esittämään sotilaspassin, ja siinä se tuli ilmi että koodi kertoo ahdistuksesta ja mielenterveysongelmista.

No silloin minä jo kerroin ihan rehellisesti mistä oli kyse. Eli valehtelusta. Ei se kyseinen koodi mun työpaikan saantia silloin estänyt mutta johonkin paikkaan se saattaa pääsyn estää.
Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Mikä tämä koodi on?
Mitä te dorkat dorkailette?
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Eriksson kirjoitti: Su Kesä 30, 2024 7:49 pm Ei se kyseinen koodi mun työpaikan saantia silloin estänyt mutta johonkin paikkaan se saattaa pääsyn estää.
Toivottavasti olet valistanut nuoria miehiä asiasta, etteivät tee samaa virhettä.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Täytekakku Koskinen
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Täytekakku Koskinen »

Eriksson kirjoitti: Su Kesä 30, 2024 7:49 pm Ei se kyseinen koodi mun työpaikan saantia silloin estänyt mutta johonkin paikkaan se saattaa pääsyn estää.
Toivottavasti ei ollut F6-alkuinen. :D
Ainut kakku mikä maistuu, on täytekakku. :D
Eriksson
Olivia Benson

Viesti Kirjoittaja Eriksson »

Ross Sullivan kirjoitti: Su Kesä 30, 2024 8:10 pm Mikä tämä koodi on?
En tiedä viitinkö sitä tänne kirjoittaa. Tai kaksi niitä koodeja siinä oli, ja komppanianpäällikön harakanvarpaista on vaikea saada selvääkin.

Puhutaan siis vuonna 1988 saadusta sotilaspassista. Voi olla että nykypäivänä on ihan erilaiset kooditkin noille jutuille.
Tay77
Rico Tubbs

Kirjoitin aloituksessa "hullun papereista" mutta asiaan vähän enemmän tutustuttuani, on ilmeisesti nykyään c-/e-paperit:
Vapautus terveydellisin perustein
Vapautuksen myöntäminen
Asevelvollisuuslain (10§) mukaan ”asevelvollinen vapautetaan palveluksesta rauhan aikana, jos hänellä on vaikea vamma tai sairaus, joka estää palveluksen asevelvollisena, tai jos hänen todetaan terveydentilansa vuoksi olevan kykenemätön palvelukseen niin pitkän ajan, ettei hänen kouluttamisensa myöhemminkään olisi tarkoituksenmukaista, taikka jos hän on vaaraksi palvelusturvallisuudelle.”

Vapautus voidaan myöntää joko kokonaan rauhan ajaksi (c-paperit) tai määräaikaisesti korkeintaan kolmeksi vuodeksi (e-paperit), minkä jälkeen palveluskelpoisuus tarkastetaan uudestaan.
...
https://kutsunnat.net/vapautus/vapautus ... perustein/

Pointtini vaan oli, että jos armeija ei kiinnosta, miksi tehdä se ns. tekeytymällä mt-sairaaksi? Eikö esimerkiksi työn tai opiskelun vuoksi myönnetä "lykkäystä" (vai millä nimellä nyt onkaan nykyään)?
Suomessa on varmasti ihan oikeasti mieleltään sairaita nuoria, joiden paikka ei ole armeijassa. Tämä on selvää.
Mutta paljonko on niitä, joille ilmaantuu mt-ongelma juuri ennen armeijaan lähtöä... :roll: Vain siksi, ettei kiinnosta tai jaksa.

Minulla ei ole tietoa tai kokemusta siitä, miten armeijaan menon lykkäys vaikuttaa tulevaisuuteen esim. työpaikan tai opiskelun suhteen. Se on tietysti selvää, että jos nuori haluaakin vielä käydä armeijan, niin työ-/opiskelupaikalle tämä on ilmoitettava. Varmasti vaikuttaa siihen, että otetaanko nuori töihin, jos on heti parin kuukauden päästä lähdössä armeijaan.

Minä en ainakaan valehtelisi ja keksisi itselleni mt-sairauksia, että vapautuisin jostain ns. pakollisesta. Sana kuitenkin kiirii ihan lähipiirissä; armeijaan menon estää lausunnot "saatan ampua itseni tai jonkun muun" "En tiedä miten käyttäydyn jos saan aseen käteeni". Mitähän läheisten sitten pitäisi uskoa, jos "viranomaiset" uskovat tämän.

Ross Sullivan
Telkkaridekkareiden asiantuntija

Viesti Kirjoittaja Ross Sullivan »

Eriksson kirjoitti: Su Kesä 30, 2024 9:59 pm
Ross Sullivan kirjoitti: Su Kesä 30, 2024 8:10 pm Mikä tämä koodi on?
En tiedä viitinkö sitä tänne kirjoittaa. Tai kaksi niitä koodeja siinä oli, ja komppanianpäällikön harakanvarpaista on vaikea saada selvääkin.

Puhutaan siis vuonna 1988 saadusta sotilaspassista. Voi olla että nykypäivänä on ihan erilaiset kooditkin noille jutuille.
OK, kuulostaa uskomattomalle mutta uskon sinua silti.
Mitä te dorkat dorkailette?
Joke75
Remington Steele

Viesti Kirjoittaja Joke75 »

Olin jo lapsuudessa, siis ihan pikkuskidinä mummolle luvannu, että sotaväkeen en mene. Mummo oli karjalan evakoita eikä halunnu, että koskaan, missään tilanteessa minä menisin kertomaan kenellekkään että sen pitäisi jättää oma kotinsa ja lähteä johonkin tuntemattomaan. Ja kun me kaikki, jotka evakoiden elämästä hiukkaakaan mitään tiedämme, se tuntematon oli täynnä paskaa erilaisissa paketeissa. Mutta se siitä.

Mummon toivetta noudatin, ja jo siinä vaiheessa, kun kutsuntapaperit tuli kotiin, löin homman läskiksi. Esimerkiksi kun kysyttiin sairauksista, niin ruksitin sinne randomisti vähän kaikkea ja marginaaliin kirjotin, että ruksitin kaikki ne sairaudet jota mulla ei ole. Lääkärin tarkastus meni läpi kun vettä vaan, samoilla valheilla. Varsinainen kutsuntatapahtuma oli sitte suoraan ku jostain sketsiohjelmasta. Sanoin herra sotaherroille suoraan, että mua ei kiinnosta hittojakaan teidän touhut ja vielä vähemmän mua kiinnostaa tieto siitä, missä järjestyksessä mun sukat pitää olla mun kaapissa. Tilanne siis on nyt se, että mä nousen tästä tuolista ylös, kävelen tosta ovesta ulos enkä kuule teistä yhtään mitään tämän jälkeen. Herra sotaherrat jäi siihen monttu auki tuijottamaan ja meikä käveli ovesta ulos. Tämä siis tapahtu jo 90-luvun varhaisina vuosina kun intistä luistaminen ei vielä ollut niin helppoa. Tänä päivänähän se on jotain aivan muuta. Sanoo vaan, ettei kiinnosta ja on vegaani joka ei voi käyttää intin tarjoamia varusteita, ni homma on siinä. Ei tarvii valehdella eikä mitään.

Intin käymättä jättäminen ei ole koskaan ollu este millekään työpaikalle tai koulutukselle. Käsittääkseni intin käymistä vaaditaan vain rajan hommissa. Poliisiin ja tulliinkin voi päästä vaikka intti olisi suorittamatta. Voin toki olla väärässäkin.

Btw, saako sen sotilaspassin vaikka ei ois inttiä käynykkään ja mitä sillä käytännössä tekee. Nimim. 30v myöhässä :)
Tay77
Rico Tubbs

Hank Voight kirjoitti: La Kesä 29, 2024 12:30 am ...

Kovasti tunnut kyseenalaistavan pojan tuntemukset. Ja on ne sitten todellisia tai keksittyjä, niin johan on älytöntä alkaa täällä kyselemään, että onkohan pojalla oikeasti ongelmia vai ei. Ja että voisiko jotain tapahtua kotona.
...
Tässähän se ristiriita onkin :cry: :cry:
Poika on aina ollut kiltti ja järkevä lapsi. Ei mitään ongelmia koskaan. Eikä varsinkaan mitään mielenterveyteen liittyvää. En ole koskaan kyseenalaistanut kenenkään lapsiemme ajatuksia tai tuntemuksia.

Kuinka yleistä on, että armeijan meno yritetään välttää sillä, että on keksittyjä mt-ongelmia? Sitä tässä mietin.

Joko lapsi yrittää huijata, ettei tarvitsisi mennä armeijaan. Tai sitten hän voi ihan oikeasti olla vaaraksi, kun puhuu "itsensä tai muiden tappamisesta", "saattaa vahingoittaa tahtomattaan muita" tms. Tämä on se ristiriita.

Tay77
Rico Tubbs

Hauska tarina Joke75!

Kokemuksesi "teeskentelystä" ei ollut ihan se mitä kysyin...
Et kuitenkaan ilmeisesti ollut vaaraksi itsellesi? Tai ainakaan "uhkaillut" kutsuntojen jälkeen, että "saatat ampua jonkun" tai ettei sinulle saisi antaa asetta käteen "koska et tiedä mitä voit tehdä"?

Se oli tässä aloituksessani vähän sen pointti.

Hupiukkoja on kaikilla kavereina. Ovat harmittomia ja hassuja.

Vastaa Viestiin