Nuori haki "lykkäystä" armeijaan

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Re: Nuori haki "lykkäystä" armeijaan

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Tay77 kirjoitti: Su Kesä 30, 2024 11:30 pm
Hank Voight kirjoitti: La Kesä 29, 2024 12:30 am ...

Kovasti tunnut kyseenalaistavan pojan tuntemukset. Ja on ne sitten todellisia tai keksittyjä, niin johan on älytöntä alkaa täällä kyselemään, että onkohan pojalla oikeasti ongelmia vai ei. Ja että voisiko jotain tapahtua kotona.
...
Tässähän se ristiriita onkin :cry: :cry:
Poika on aina ollut kiltti ja järkevä lapsi. Ei mitään ongelmia koskaan. Eikä varsinkaan mitään mielenterveyteen liittyvää. En ole koskaan kyseenalaistanut kenenkään lapsiemme ajatuksia tai tuntemuksia.

Kuinka yleistä on, että armeijan meno yritetään välttää sillä, että on keksittyjä mt-ongelmia? Sitä tässä mietin.

Joko lapsi yrittää huijata, ettei tarvitsisi mennä armeijaan. Tai sitten hän voi ihan oikeasti olla vaaraksi, kun puhuu "itsensä tai muiden tappamisesta", "saattaa vahingoittaa tahtomattaan muita" tms. Tämä on se ristiriita.
Tietystä vinkkelistä katsottuna tappamisen opettelu ei ole järkevää eikä varsinkaan kilttiä. Lisäksi me kiltit ja järkevät ihmiset saatamme olla painekattiloita, joista ei ulospäin näy eikä kuulu se raivo ja kostonhimo joka on kasautunut kiusattuna olemisen kokemuksista. Itse olen kanavoinut vihani nettilänkytykseen, ja vouhotan maailman epäoikeudenmukaisuuksista. Parempi sekin kuin tappaa joku.

Hitto vie, luulisi että juuri tällä sivustolla on moneen kertaan todettu miten kukaan ei olisi etukäteen uskonut että se "niin mukava ihminen" laittaa verikekkerit pystyyn.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
Ifigeneia
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Ifigeneia »

Tunsin 90-luvulla kaksikin miestä jotka kertoivat fantasoivansa joukkoampumisesta. Ensimmäinen näistä oli tämä joka ei mennyt armeijaan. Hänellä oli niin suuri sosiaalisen kanssakäymisen fobia, että ihmisjoukot ahdistivat ja elämä oli jotenkuten siedettävissä bentsojen avulla. Kiusaamistakin oli tullut koettua ja jopa hänen kaverinsa oli jossain hulluuskohtauksessaan jahdannut ko. miestä veitsen kanssa takaa, samoin miehen isä. (Jännä juttu miten samankaltaisia kokemuksia kertyy aina liuta per ihminen.) Tämä mies fantasoi että menee keskelle toria ja alkaa tulittamaan konekiväärillä. Eihän se tietysti olisi onnistunut kun ei varmaan olisi saanut aselupaakaan, saati sitten sitä konekivääriä, mutta nuorena en semmoista osannut järkeillä ja pidin hänelle jonkun palopuheen siitä miten ne tuntemattomat ihmiset jotka hän ampuisi eivät ole ansainneet kohtaloaan. Mitään en tosin sanomisistani muista, mutta oletan että se paapotus minkä pidin, meni jotakuinkin noin. Menisi ainakin nyt.

Toinen mies joka funtsaili himppasen samaa oli käynyt armeijan, ja harrasti käsiaseita. Hänen kohdallaan en uskonut että tosissaan menisi ja tekisi niin. Hänetkin oli yritetty kerran tappaa (kuristamalla), eikä ihmisten kanssa noin ylipäätään ollut aina ollut erityisen ihanaa ja kivaa.

Lueskelin tässä juuri Hymy-lehdestä nro 6 artikkelin tästä 23-vuotiaasta naisesta joka kävi armeijan, opetteli ampumaan ja aikoi suorittaa kouluampumisen, josta hän sitten luopui viimehetkillä. Minulle oli yllätys, kun en mistään mitään tiedä, että aselupaa hakevalta kysellään kaikenlaista. Mutta tietty vastatakin näemmä voi kaikenlaista.
Tekikö Lilleri-Lalleri itsemurhan, vai tapettiinko hänet?
RL11/6
Watson itse

Viesti Kirjoittaja RL11/6 »

Muuan ammattinussijana tunnetuksi tulleella Jörn Donnerilla oli terve suhtautuminen armeijaa kohtaan. Hän jätti sen käymättä 50-luvulla. Se oli diplomaattinen teko ja myöhemmin hän toimikin diplomaattina. Tupakoijana ja viinanjuojana hän oli myöskin hemmetin hyvä. Hänen poismenonsa oli traaginen, koska se tapahtui 50 vuotta liian myöhään.

Oman kokemukseni mukaan jokainen joka on jättänyt armeijan käymättä, on luuseri ja totaalinen surkimus. Itse, jos saisin uudelleen valita, menisin humalassa kutsuntoihin ja antaisin kauluslaattahomoille nyrkkiä. Armeijan ei kuuluisi olla Suomessa kenenkään työpaikka, vaan armeijan syvimmän olemuksen tulisi olla partisaanipohjainen.

Meidän ainoa vihollinen on Venäjä ja sen lisäksi Ruotsi ja Viro sekä eräät arabi- ja neekerivaltiot, joista tulee tänne pakolaispaskaa. Vihollisen pelotteena tulisi olla samanlaisia asevarastoja kuin IRA:lla oli. Toimintasuunnitelmankin tulisi olla vastaava. Nykyinen malli, joka syö helvetisti verovaroja, on täysin järjetön. Sotaleikkeihin työnnetään suuria summia, joille olisi muutakin käyttöä.
Itsenäisen Suomen Kansallisen Taistelujoukon Rintaman kunniajäsen jo vuodesta 1997. Tarkemmin alkukesästä, kun Captain Jack soi listahittinä radioaalloilla ja maailmassa oli vielä kaikki hyvin.
Eaglegoat
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Eaglegoat »

Nykyään E-paperit eli määräaikainen vapautus terveydellisistä syistä annetaan todella herkästi. Terveystarkastuksessa jo se että terkkarille valittelee vaikka yleistä ahdistuneisuutta tai unettomuutta voi siihen johtaa. Sen 1-3v jälkeen sitten uusi terveystarkastus jossa asia pohditaan uudestaan ja yleensä astetta syväluotaavammin, koska määräaikaista vapautusta ei voida myöntää samalle henkilölle useita kertoja vaan tokalla kerralla se on sitten suoraan C-paprut.

Mitään loppu elämään isommin vaikuttavaa ei E- tai oikeastaan C-paperitkaan tuota. Sotilasuralle tuskin pääsee.
Tontta82
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Tontta82 »

↑↑

omassa lähipiirissä mulkuimmat tapaukset ovat juuri näitä intin käyneitä!. toki niitä on enemmistö kuin intin käymättä olevat!
Tay77
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja Tay77 »

Eaglegoat kirjoitti: Ti Heinä 02, 2024 2:12 pm Nykyään E-paperit eli määräaikainen vapautus terveydellisistä syistä annetaan todella herkästi. Terveystarkastuksessa jo se että terkkarille valittelee vaikka yleistä ahdistuneisuutta tai unettomuutta voi siihen johtaa. Sen 1-3v jälkeen sitten uusi terveystarkastus jossa asia pohditaan uudestaan ja yleensä astetta syväluotaavammin, koska määräaikaista vapautusta ei voida myöntää samalle henkilölle useita kertoja vaan tokalla kerralla se on sitten suoraan C-paprut.

Mitään loppu elämään isommin vaikuttavaa ei E- tai oikeastaan C-paperitkaan tuota. Sotilasuralle tuskin pääsee.

Mietin, että kuka nämä terveystarkastukset tekee? Jos nuorella ei ole aiemmin todettu mitään. Voiko siellä tarkastuksessa puhua puutaheinää vai katsotaanko myös aiempaa terveyshistoriaa (yläaste/lukio/ammattikoulu)??

Minä uskon edelleen, että lapsi feikkaa (ainakin osittain) tilansa, että ei vaan halua mennä armeijaan. Helpoin tapa on päästä sieltä pois (hänen mielestä) on vedota mt-asioihin. Armeija on nykyajan nuorille, 2000-luvulla syntyneille, ahdistava paikka kun joutuu kestämään käskemistä ja komentelua. Monet lapset ja nuoret eivät ole tottuneet sellaiseen; edes koskaan pedanneet sänkyjään tai laittaneet pyykkejään kaappiin! :shock: Päivät työttömänä kuluvat paremmin vain oleillessa. Mielenterveys on ihan hyvä.

Minä en ole armeijan puolesta tai vastaan puhuja! Jokainen valitkoon itse. Mutta en edelleenkään ymmärrä miksi pitäisi keksiä joku mt-sairaus, ettei tarvitsisi mennä armeijaan. Varsinkin kun se sairaus on luokkaa "minä ammun jonkun tai itseni". Sellaisilla asioilla ei pitäisi leikkiä tai vitsailla!
Ja varsinkin nyt 2024! Kaikki meistä tuntevat varmaan jonkun hassun 80-90 -luvulta joka ei halunnut mennä armeijaan ja käyttäytyi sen mukaisesti.
Ei ole olemassa tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä

gou övei, gou övei juu agli hipi, juu smel of narkotiks
Eaglegoat
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Eaglegoat »

Tay77 kirjoitti: Ti Heinä 02, 2024 9:58 pm Mietin, että kuka nämä terveystarkastukset tekee? Jos nuorella ei ole aiemmin todettu mitään. Voiko siellä tarkastuksessa puhua puutaheinää vai katsotaanko myös aiempaa terveyshistoriaa (yläaste/lukio/ammattikoulu)??
Yleensä kouluterveydenhoitaja, jos on silloin 18v täytettyä jossain koulussa kirjoilla. Jos ei, käy kutsu paikalliselle terveyskeskukselle. Ja tietysti siellä on käytössä myös vanhat terveystiedot.
Tay77
Rico Tubbs

Eaglegoat kirjoitti: Ti Heinä 02, 2024 10:47 pm
Tay77 kirjoitti: Ti Heinä 02, 2024 9:58 pm Mietin, että kuka nämä terveystarkastukset tekee? Jos nuorella ei ole aiemmin todettu mitään. Voiko siellä tarkastuksessa puhua puutaheinää vai katsotaanko myös aiempaa terveyshistoriaa (yläaste/lukio/ammattikoulu)??
Yleensä kouluterveydenhoitaja, jos on silloin 18v täytettyä jossain koulussa kirjoilla. Jos ei, käy kutsu paikalliselle terveyskeskukselle. Ja tietysti siellä on käytössä myös vanhat terveystiedot.
Eikö armeijaan mentäessä ole siis erillistä terveystarkastusta? Keneltä nuori saa "todistuksen" voinnistaan ja kunnostaan, että ei yhtäkkiä olekaan sopiva armeijaan? Kun ei siis aiemmin ole todettu mitään (yläasteella tai ammattikoulussa)? Ammattikoulu loppui jo ennen armeijaan menoa.

L'amourha
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

Tay77 kirjoitti: Ti Heinä 02, 2024 11:23 pm
Eaglegoat kirjoitti: Ti Heinä 02, 2024 10:47 pm
Eikö armeijaan mentäessä ole siis erillistä terveystarkastusta? Keneltä nuori saa "todistuksen" voinnistaan ja kunnostaan, että ei yhtäkkiä olekaan sopiva armeijaan? Kun ei siis aiemmin ole todettu mitään (yläasteella tai ammattikoulussa)? Ammattikoulu loppui jo ennen armeijaan menoa.
Tuolta saat selkoa nykytilanteesta:
https://intti.fi/kutsunnat
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Tay77 kirjoitti: La Kesä 29, 2024 12:05 am
Ei se mikään ihme ole, että pojalla on mielenterveysongelmia, jos sinunkin ensimmäinen reaktiosi tietoon hänen itsetuhoisista ajatuksistaan on "höpölöpö" ja se, että kundi yrittää vain vältellä armeijaa, voi jeesus sentään. Kannattaisiko vaikka ihan pikku hetki seisoa peilin edessä tai jotakin?
Tay77
Rico Tubbs

viivahattu kirjoitti: To Heinä 04, 2024 10:42 pm
Ei se mikään ihme ole, että pojalla on mielenterveysongelmia, jos sinunkin ensimmäinen reaktiosi tietoon hänen itsetuhoisista ajatuksistaan on "höpölöpö" ja se, että kundi yrittää vain vältellä armeijaa, voi jeesus sentään. Kannattaisiko vaikka ihan pikku hetki seisoa peilin edessä tai jotakin?
Ihmeellistä on se, ettei äiti, isä tai minä olla koskaan havaittu mitään tällaista. Eivät sisarukset tai isovanhemmatkaan. Hän on ollut ihan "normaali" lapsi ja nuori koko elämänsä ajan. Minun reaktio asiaan on se, että epäilen asiaa; tuli ilmi juuri ennen armeijaan menoa. Miten kukaan ei olisi huomannut mitään 19 vuoden aikana?? Ja nuori itse sanoi, ettei ole osannut puhua mistään koskaan kenellekään. Oireet alkoivat sattumalta vasta tänä keväänä

L'amourha
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja L'amourha »

No joskushan ne oireet alkaa, miksi ei 19-vuotiaana?
Kannattaisko nyt vaan ihan jutella asiasta ja ohjata kaveri avun piiriin? Aika omituiselta kuulostaa jos sä vaan lottoat että feikkaako se vai tappaako teidän nuoremman.
Surfin' USA - Parasta waterboarding-musaa ikinä
Tay77
Rico Tubbs

viivahattu kirjoitti: To Heinä 04, 2024 10:42 pm
Jos uskoisin tähän, niin mikä sinun mielestäsi olisi oikea tapa toimia? Kuinka toimia, että hän voisi "tappaa itsensä tai jonkun toisen" ??
Minä pidän tällaista kommenttia nuorelta pelottavana, jos uskoisin siihen. Voinko jättää alaikäisen lapsen hänen hoitoon muutamaksi tunniksi, hermostuuko hän ja tekee lapselle jotain?

Tay77
Rico Tubbs

L'amourha kirjoitti: To Heinä 04, 2024 11:18 pm No joskushan ne oireet alkaa, miksi ei 19-vuotiaana?
Kannattaisko nyt vaan ihan jutella asiasta ja ohjata kaveri avun piiriin? Aika omituiselta kuulostaa jos sä vaan lottoat että feikkaako se vai tappaako teidän nuoremman.
Minä olen lähes varma, että feikkaa "sairautensa" ettei tarvitse mennä armeijaan. Tätä ei moni usko. Pitää kuitenkin varautua siihen mitä hän sanoi; tappaa itsensä tai jonkun (eikä siksi voi mennä armeijaan, jos saa aseen käteensä). Miksi epäilisi nuoren puhetta ja miksi hän valehtelisi armeijaan menosta.

Jos lapsi olisi biologisesti minun, niin selvittäisin asian välittömästi. Käskisin kertomaan totuuden heti :(

viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Tay77 kirjoitti: Pe Heinä 05, 2024 12:06 am Minä olen lähes varma, että feikkaa "sairautensa" ettei tarvitse mennä armeijaan.
Mikäli sinä et ole mielenterveystyön ammattilainen, niin sinun "lähes varmuutesi" on ihan yhtä tyhjän kanssa. Esimerkiksi itsetuhoiset ajatukset monesti pyritään nimenomaan kätkemään perheeltä ja läheisiltä ja siinä onnistutaankin. Kehota poikaa soittamaan vaikka Mieli ry:n maksuttomaan kriisipuhelimeen, 09 2525 0111 ja puhumaan ajatuksistaan. Jos se ei auta, niin sitten oman kotikunnan mielenterveyspalveluihin.
Vastaa Viestiin