Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022
(Kirjoitettiin nyt Veran kanssa yhtä aikaa.)
Vielä siitä mereenajosta.
Tikkanen itse oli vaatinut, että kaikki ovat mukana. Kävi vielä erikseen poimimassa tyttären Kuliksesta.
Taas tilanne, jossa itse itselleen aiheuttaa lisäpaineita.
Jos olo oli ’sekava’, miksi ajaa sinne rantaan? Eikö suorin reitti venettä katsomaan olisi ollut järkevin ratkaisu?
Muodostuu kuva, ettei oikein itse hallinnut ja ymmärtänyt vointejaan, ikäänkuin olisi elänyt kokoajan vähintään pienillä ylikierroksilla ja välillä taas täysin nollakierroksilla.
canis lupus: tuleeko se ’olo’ hetkessä? Tarkoitan ’kuin salama kirkkaalta taivaalta’ vai pystytkö ennakoimaan?
Vielä siitä mereenajosta.
Tikkanen itse oli vaatinut, että kaikki ovat mukana. Kävi vielä erikseen poimimassa tyttären Kuliksesta.
Taas tilanne, jossa itse itselleen aiheuttaa lisäpaineita.
Jos olo oli ’sekava’, miksi ajaa sinne rantaan? Eikö suorin reitti venettä katsomaan olisi ollut järkevin ratkaisu?
Muodostuu kuva, ettei oikein itse hallinnut ja ymmärtänyt vointejaan, ikäänkuin olisi elänyt kokoajan vähintään pienillä ylikierroksilla ja välillä taas täysin nollakierroksilla.
canis lupus: tuleeko se ’olo’ hetkessä? Tarkoitan ’kuin salama kirkkaalta taivaalta’ vai pystytkö ennakoimaan?
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Joo, on ollut ehkä jännittäväkin, ainakin mysteeriksi jäänyt Victoria esim. rohkeina/ uskaliainen (sanan toinen suomennos) kuvineen ja positiivisine SERI-testin tuloksineen.Miss Holmes #1 kirjoitti: La Heinä 06, 2024 10:22 am ”Unelma Onnesta”, vaikka ei ollut selkeästi onnellinen.
Elämä on vähän sellaista sopeutumista.
Vn elämäntapa oli selkeästi täysin erillainen. Jännätyttö.
Tikkasen olisi pitänyt sopeuttaa oma elämäntapansa siihen, eikä väkisin yrittää elää toisen elämää, joka selkeästi ei sopinut.
Parisuhteeseen kuuluu oleellisena myös omat menot ja harrastukset.
Oliko kuoroharrastus jäänyt? Siitä ei ole mitään tuoreita lausuntoja missään.
Oudolta tuntuu myös kerrotut hermostumiset. Toki omista häistä ei voi jäädä pois, mutta turha on minusta lähteä paikkoihin, joita ei kestä. Vähän sellaista väkisin yrittämistä.
Ja miten tähän kaikkeen nyt istuu se puhelimen kaivelu?
Muissa oli vikaa, mutta Vssä ei, pitikö se vika löytää vaikka väkisin?
Ilman noita taitaa olla ihan tuikitavallinen eliitti-yhteisönsä kasvatti? Jonka mm. vaikeista asioista puhumattomuus sopii kulttuurinsa tuotteeksi, samoin massiiviset glögi-juhlat ja asap uudet kalliita hankintoja vaatineet kulissit.
Ai, sinä jakelet nyt täältä Tikkaselle viisaiksi kuvittelemiasi elämänohjeita. Ei tullut mieleesi, että jopa toisinpäin olisivat voineet tehdä ... No eipä tietenkään. Eikä olisi ollut tarvis. Eikä edes ole ulkopuolisten tehtävä mestaroida pariskunnan yhteistä elämää - edes näin jälkiviissina.
Luulen, että T on saattanut kerran, jos toisenkin miettiä vangittuna ollessaan sitä, mitä olisi voinut tehdä toisin. Juu, epäilen hänen tuntevan syyllisyyttä teostaan, vaikka (ilmeisesti?) Koorti kehoittanut tuossa suhteessa vaikenemaan!
Tikkasellahan kuulostaa olleen ihan omia menoja (kkaveriporukan tapaamiset ja kuoro). On saattsnut kuorossa käynti paljolti jäädä syksyllä -22, kun sen verran sairas oli T.
Ehkä Victoriallakin oli? Jotain muuta kuin ystävän kanssa Ulliksessa usein viikonloppuisin viinin naukkailu ja kortin peluu? Ehkä jopa hoiti kuntoaan, kun vuotta aiemmin leikattu polvi oli vieläkin oireillut. Viimeiksi ketjussa uhrista ollut kuva ei tosin viittaa siihen, että olisi hoitanut kuntoaan.
Kuten sanottu T ilmeisesti viihtyi Vn seurassa ja myös toisinpäin. T jouti ilmeisenä introverttinä sietämään sellaista (esim eliitin isot juhlat jne,), joihin ei olisi ilman vaimoaan osallistunut.
T kertoi oikeudessa hyvin viattomasti, että tarkoitus oli ainoastaan ottaa Vn vanhan puhelimen kuvat talteen ja vieläpä Vn luvalla. <- Tuota ei usko kukaan.
Kun T ollut jo pidempään sair.lomalla, jolle ei loppua näkyvissä, 4 seinän sisällä märehtinyt elämänsä "helvettiä" = sairauksiaan. Tulevaisuus pelkkää mustaa. Yksin eristäytyneenä, niin onko jotenkin ihme, että sortuu tuohon puhelin-hommaan. Vielä kun on taipumusta mustasukkaisuuteen. Ja rakas vaimo luuhaa pitkiä iltoja (muka) loputonta työpaikan muuttoa toimittamassa. Mikä ihmetyttää? Minusta ei mikään.
Niinpä, ilmeisesti T puolivahingossa tosiaan löysi rakkaasta vaimostaan "vikaa". Tai ainakin vahvasti viitettä sellaiseen.
Mitähän vikaa mahtoikaan V huomata puolisossaan?
-
Barba Tenus S
Canis Lupuksella on ollut havaintoja ja haisu asiassa.Talvi24 kirjoitti: La Heinä 06, 2024 8:46 amNo nyt kyllä menestyit. Hyvää ja ymmärrettävä aivotoimintojen tason pohdintaa mereenajosta. Kiitos!Barba Tenus S kirjoitti: La Heinä 06, 2024 12:18 amKiitos, ymmärrän hyvin.
Samaa tilannetta muutama sivu taaksepäin yritin avata vähän huonommalla menestyksellä kuin sinä.
Mä olen käsittänyt tuon tilan serkuksi alkavalle manialle tai hypomanialle,oi säädellä, jos on täysin yksin. Sosiaaliset tekijät tuovat sen kuormituksen, na tekemisessä ja toimita käskyjä fyysisiiseen raajaan. Jokin aivokatkos tulee tekemiseen ja se tahaton ja tulee sosiaalisessa kuormituksessa tai tilassa, jossa too much.
Tilanteesta pääsee pois tai se keskeytyy katastrofiin tai oman toiminnan rauhoittamiseen.
Tämä on syy miksi mereenajolla ei ole yhteyttä tahallisuuteen. Se on vahinko.
Henkirikostilåanne kysymysmerkki mitä tapahtui. Uskon olleen myös vahinko. Samat spekdit.Syyntakeeton tekohetkellä.
Ymmärtämättömyys johtaa vääriin tulkintoihin.
Sekä mereenajon että henkirikoksen tahallisuus on poissuljettu. Mot! Ja syyntakeettomuus selittyisi hyvin noin.
Aikaisemmin on tuotu ketjuun asiaa suoraviivaisemmin. Minä en osaa asiaa perustella yllä olevaa paremmin. Olen ajatellut mereenajon olleen vahinko. Nyt on vahvistunut tai voisi ainakin tulkita viitteitä, että se on jäänyt syytettyä vaivaamaan ja syyllistänyt tahattomasti toiminnasta itseään, mille ei voi mitään.
Mukava oli eilen saada vahvistusta, että pariskunnan molemmat osapuolet olivat toisistaan välittäviä eikä ongelmia ollut. Näyttäytyy, että salattu kansiokin siirrettiin yhteisymmärryksessä, eikä ollutkaan lopulta merkittävä mielenterveyden romahtamisen syy.
Olen pitänyt henkirikostekoa vahinkoa. Samanlainen katkos. Teon jälkeen voimakkaat defenssit. On eri asia keskustella tekohetkestä täällä, kuin oikeasti suorittaa se. Se on ollut syytettyä järkyttävä, kun ymmärtänyt teon jälkeen tilanteen. On ehkä sulkenut sen kokonaan mielestään ja siivonnut tapahtumaa konkreettisesti pois mielestä, pois näkyvistä, mielen turvapaikka on ollut selitys ehkä eniten itselleen, että vaimo kadonnut.
Välituomiosta on voinut tekohetken mielentilan päätellä yhdessä oikeudenkäynnin syytetyn paikallaolon ja osallistumisen kautta tehdä päätelmiä. En ajattele syytetyn olevan vaarallinen ja tarvitsevan pakkohoitoa. Enemmän näen teon jälkeisen itsemurhavaaran olevan korkea, jonka vuoksi ajattelen olleen sijoitettuna sairaalapuolelle. Samoin teon jälkeinen sairastumisriski on korkea. Parisuhde ollut hyvä, molemmille ihana, nyt vaimo on poissa. Syytetyn itsensä syyllistämisellä ei taida olla mittaria. Voisi katsoa vertailuna miten mereenajosta syyllisti omaa toimintaansa.
Ajattelen loppuoikeudenkäynnin uutisoinnista pelkästään ja välituomion ratkaisun muutoksenhakutiedoista mielentilan olevan tekohetken syyntakeeton. Oikeuden välituomion jo päättämät asiat tukevat sitä. On uutisoitu välituomion olevan lainvoimainen tai lopullinen. Voidaan myös tulkita uutisoinnista, että käytetään vain sanaa lopullinen alioikeuden ratkaisusta eikä olisi lainvoimainen. Päättelykykyni sanoo alioikeuden ratkaisun olevan jo lainvoimainen, mikä on tilanteessa, kun ratkaisu annetaan tekohetken syyntakeettomuudesta. Jos siitä haluaisi lähipiiri valittaa, täytyisi lainvoimaisesta tuomiosta hakea ennakkoratkaisua kkolta esim jonkinlaisen raakuuden selvittämiseksi, johon kkon haluttaisiin ottaa kantaa. Minä en usko sellaisen menestyvän. Lähipiiri voisi hakea osaan tuomiosta ennakkopäätöstä, esim vahingonkorvauksiin ennakkoratkaisua esim laajan julkisuuden vuoksi.
Minulla ei ole asiassa sisäpiiritietoa, oman päättelyn tulosta. Tällaisena minun näkemys näyttäytyy. Toivon, että se ei loukkaa ketään ja vierelle on mahdollista muut täysin erilaiset tulkinnat. Ajattelen rikosnimikkeen kuolemantuottamukseen, vahingonkorvauksiin en osaa arvioida. Asianomistajien vaatimukset korkeat, kaikki eivät varmaankaan toteudu.
Lähipiiriä ajatellen jonkinlainen lohduttava ajatus voisi olla, että lopuksi jäisi varmuus, että syytetty ei tahallisesti toiminut ja uhri oli tietoinen mt-ongelmista, yritti parhaansa, eikä olisi voinut tai osannut toimia toisin, kaikki asiat eivät ole etukäteen näkyvissä. Henkirikos on saattanut sairauslomista, hoidosta huolimatta tulla syytetylle ja uhrille täysin puskista.
Välituomio on nimennyt syytetylle diagnooseja, sen enempiä ei hänellä tarvitse olla. Vaikuttaa siltä, että syytetty on myös kaikkensa tehnyt oman hoitonsa suhteen, joskus asioille ei vain voi mitään. Aina ei löydy tapahtuman ennaltaehkäiseviä vihjeitä.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
En minä tietenkään mitään elämänohjeita jakele. Pohdin ihan siinä missä sinäkin.
(Miksi pitää aina hyökätä?)
Hoitavasta sanottiin, että olivat, menneessä muodossa, laulaneet samassa kuorossa, mutta ei mainittu kumpi oli lopettanut.
Nuo ystävien kertomukset päinvastoin, ainakin minulle, antavat kuvan että vaimo välitti, eikä vaimon toimista ollut Tikkasella valittamista.
Päinvastoin tuntuu, että Tikkanen on ollut se, joka on jättänyt vaikeat asiat käsittelemättä/ puhumatta.
Hoitosuhde uuden kanssa alkoi ennen mereenajoa ja jatkui noin 1/2 vuotta.
Kävikö hän traumaansa ja syyllisyydentunnetta ollenkaan läpi hoitavan kanssa? Mainintaa ei ole, mutta voi toki kuulua salattuun osaan.
Varmasti in V myötäillyt Tikkasen eloa. Eihän ollut mitään valittamista, vaikka ystävilleen kertoi vilkkaasta seuraelämästä.
Enkä oikein usko, että kissanristiäisiä olisi joka illalle/ viikonlopulle riittänyt.
Tuo muutto asia on sellainen, johon on vaikea ottaa kantaa tietämättä siitä enempiä.
Minä olen elämäni aikana työpaikan muuttoja käynyt läpi 5. Kaikki olleet yhtä stressaavia, koska toiminnot on pitänyt pitää 100% yllä muutoista huolimatta. Ja esim tietoliikenneyhteyksien alas ja ylösajot on onnistunut vain kahdesti suunnitellusti.
V oli töissä sijoitusyhtiössä, jossa kaikki makaa melko täysin toimivassa it-infrassa.
”Raha ei nuku” on noissa duuneissa facta.
(Miksi pitää aina hyökätä?)
Hoitavasta sanottiin, että olivat, menneessä muodossa, laulaneet samassa kuorossa, mutta ei mainittu kumpi oli lopettanut.
Nuo ystävien kertomukset päinvastoin, ainakin minulle, antavat kuvan että vaimo välitti, eikä vaimon toimista ollut Tikkasella valittamista.
Päinvastoin tuntuu, että Tikkanen on ollut se, joka on jättänyt vaikeat asiat käsittelemättä/ puhumatta.
Hoitosuhde uuden kanssa alkoi ennen mereenajoa ja jatkui noin 1/2 vuotta.
Kävikö hän traumaansa ja syyllisyydentunnetta ollenkaan läpi hoitavan kanssa? Mainintaa ei ole, mutta voi toki kuulua salattuun osaan.
Varmasti in V myötäillyt Tikkasen eloa. Eihän ollut mitään valittamista, vaikka ystävilleen kertoi vilkkaasta seuraelämästä.
Enkä oikein usko, että kissanristiäisiä olisi joka illalle/ viikonlopulle riittänyt.
Tuo muutto asia on sellainen, johon on vaikea ottaa kantaa tietämättä siitä enempiä.
Minä olen elämäni aikana työpaikan muuttoja käynyt läpi 5. Kaikki olleet yhtä stressaavia, koska toiminnot on pitänyt pitää 100% yllä muutoista huolimatta. Ja esim tietoliikenneyhteyksien alas ja ylösajot on onnistunut vain kahdesti suunnitellusti.
V oli töissä sijoitusyhtiössä, jossa kaikki makaa melko täysin toimivassa it-infrassa.
”Raha ei nuku” on noissa duuneissa facta.
Viimeksi muokannut Miss Holmes #1, La Heinä 06, 2024 11:54 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Löysin kattavan artikkelin lähisuhdesurmista. TW lapsen surma. https://yle.fi/a/3-10609493
Koko artikkeli on liian pitkä tähän kopioitavaksi kokonaan, mutta sieltä silmään pisti tämä kappale:
”Mitä yhteistä läheisten tekemillä henkirikoksilla sitten on? Tutkimuksissa on havaittu useita taustatekijöitä kuten erokriisi, parisuhteen ongelmat, tekijän ennalta muuttunut käytös, eron jälkeinen vaino, kontrolloiva käytös, aiempi väkivalta, taloudelliset vaikeudet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmat.”
RT:n tapauksessa noista toteutuvat varmasti tekijän ennalta muuttunut käytös ja mielenterveys- ja päihdeongelmat, kontrolloiva käytös. Uhrin erohaluja on myös spekuloitu täällä, eli sekin saattaisi toteutua. Paljon riskitekijöitä siis joka tapauksessa.
Koko artikkeli on liian pitkä tähän kopioitavaksi kokonaan, mutta sieltä silmään pisti tämä kappale:
”Mitä yhteistä läheisten tekemillä henkirikoksilla sitten on? Tutkimuksissa on havaittu useita taustatekijöitä kuten erokriisi, parisuhteen ongelmat, tekijän ennalta muuttunut käytös, eron jälkeinen vaino, kontrolloiva käytös, aiempi väkivalta, taloudelliset vaikeudet sekä mielenterveys- ja päihdeongelmat.”
RT:n tapauksessa noista toteutuvat varmasti tekijän ennalta muuttunut käytös ja mielenterveys- ja päihdeongelmat, kontrolloiva käytös. Uhrin erohaluja on myös spekuloitu täällä, eli sekin saattaisi toteutua. Paljon riskitekijöitä siis joka tapauksessa.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Canis lupukselle kysymykseni siksi, että olisiko tuo rantaanajo voinut olla yritys pysähtyä hetkeksi hengittämään? Rauhoittumaan?
Vaikea taas tietää, mihin viittaat siitä, mikä ei mielestäsi kuulosta normaalilta (kun et vaivautunut lainaamaan kommentoimaasi! Enkä kehtaa palata ketjua taaksepäi).Miss Holmes #1 kirjoitti: La Heinä 06, 2024 9:47 am Tietenkin Yrjönkadun. Sekoilin taas väsymystäni.
Ei minusta kuulosta normaalilta. Täsmää aika hyvin veljen kertomaan teineistä. Tähän on selkeästi muutkin kiinnittäneet huomiota.
Aikuinen osaa olla myös yksin.
Äkkiä tulisi tuosta vaihtelevuudesta mieleen nopeasyklinen bipo ja paha sellainen, hoitamaton.
Lääkitys kuitenkin piti olla.
Lähtikö mukaan myös masennusjaksoilla?
Tämä siis spekua.
Luulet siis, ettei T osasi olla yksin. Peruste? Hän lienee ollut aikuiselämässään enemmän yksin kuin kaksin. Tainnut iha osata olla.
Haittaako sinua ajatus siitä, että T ja V olisivat tykänneet olla yhdessä ja että T:kin ilmeisesti halunnut uhrautua saadakseen olla vaimonsa kanssa hänen piireissään. Ehkä hän olisi ajan myötä noista turhuuksista pääosin luopunutkin parisuhteenkin "vanhetessa" ja ehkä vähän sen myötä muuttuessa?
Onneksi meidän ei tarvitse diagnosoida Tikkasen sairauksia. Sen on tehneet asiantuntijat.
Lääkitystähän ei tiettävästi ollut mahdolliseen bipo-sopivana, kun T oli omatoimisesti lopettanut sen yhdistelmä-lääkityskokeilun 1/2022 joka kai jäi ilmeisen lyhyeksi (noin 1 kk). Jostain syystä lopetti? Vaikka kuten joku ketjun psykiatreista tai asioista tietävä meitä valisti, käytetään tuota bipo-yhdistelmä-lääkitystä myös oliko se vaikean vai lääkeresistentin masennuksen hoitoon (lääkeresistentti on toki vaikea).
Kuten sanottu ehkä suurin ponnistuksin oli saanut kammettua itsensä upeaan Yrjönkadun uimalaan ystäviensä kanssa, mutta ystävät huomasivat, että jotain oli pielessä. T ollut tavallista hiljsisemp.. (Olikohan niin, että se on sittemmin lakkautettu?)
-
Barba Tenus S
Minulle tuo uhrin ns pinnallisuus, mitä tuotu ketjussa esiin, ei ole negatiivinen piirre. Se on osa hänen persoonaansa, mistä syytetty on voinut pitääkin, molemmat ovat rauhassa voineet olla sitä ovat. Kukaan ei aidosti halua ns virheetöntä puolisoa. Jonkinlaiset piirteet, jopa pinnallisuus, voi olla inhimillistä. Uskaltaa olla sitä mitä on. Elämänkokemuksen myötä ei enää ajattele, mitä muut ajattelevat siitä, jos koiran nimi on Estelle B. Se voi olla insiderläppä. Ihana nimi.
Syytetyn mielenterveydestä kaverinsa lausunnoista voisi päätellä, että ne olivat tiedossa ja otettiin huomioon tilaisuuksien siirtämisenä tai sovittujen tapaamisten peruuntumisena. Glogijuhlat näyttäytyvät molempien toiveesta järjestetyiltä surmahetken läheisyyteen lauantaille.
Syytetyn mielenterveydestä kaverinsa lausunnoista voisi päätellä, että ne olivat tiedossa ja otettiin huomioon tilaisuuksien siirtämisenä tai sovittujen tapaamisten peruuntumisena. Glogijuhlat näyttäytyvät molempien toiveesta järjestetyiltä surmahetken läheisyyteen lauantaille.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Täällä on niin paljon puhuttu Tikkasen ”ripustautumisesta”, etten kuvitellut tarvittavan mitään lainausta tuohon, ja koska ei suoranaisesti edes liity mihinkään yksittäiseen kommenttiin.Ei minusta kuulosta normaalilta. Täsmää aika hyvin veljen kertomaan teineistä. Tähän on selkeästi muutkin kiinnittäneet huomiota.
Aikuinen osaa olla myös yksin.
Minulle syntyi kuva, että on ”mennyt mukana, kuin peräpukama” oloistaan huolimatta.
Kyllä se minusta on outoa, jos on terveyden kustannuksella roikuttava vaimon vanavedessä. Ystäväthän tiesivät kertoa, että väsyi sosiaalisissa tilanteissa.
Eikö Tikkanen tiennyt itse sitä?
Tuo on periaatteessa looginen ajatus, että luopui mukana kulkemisesta ja mustasukkaisuus otti siksi vallan -> puhelimen kaivelu.
Barban kanssa samaa mieltä tuosta, että glögi-juhlaa ei suunniteltu vastoin Tikkasen tahtoa itsekkäästi.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Ymmärtääkseni Tikkasella oli 2-suuntaisdg sieltä 2000-luvun alulta? Hoitava toisin kyseenalaisti.Lääkitystähän ei tiettävästi ollut mahdolliseen bipo-sopivana, kun T oli omatoimisesti lopettanut sen yhdistelmä-lääkityskokeilun 1/2022 joka kai jäi ilmeisen lyhyeksi (noin 1 kk). Jostain syystä lopetti? Vaikka kuten joku ketjun psykiatreista tai asioista tietävä meitä valisti, käytetään tuota bipo-yhdistelmä-lääkitystä myös oliko se vaikean vai lääkeresistentin masennuksen hoitoon (lääkeresistentti on toki vaikea).
Oliko siihen lääkitys vai ei, ei auennut vtstä minulle.
duodecim
Kun masennuslääke auttaa liikaa
Lääketieteellinen Aikakauskirja Duodecim 2009;125(16):1797-800
0 12 (*)
★
Marko Sorvaniemi
Masennuslääkityksen aloitusta voi seurata hypomania tai mania. Kaksisuuntaisen mielialahäiriön masennusjakson hoidossa masennuslääkkeen käyttöön liittyvä riski on akuutissa hoidossa 5-10 %, ja ylläpitohoidossa 15-20 %. Selektiivisillä serotoniinin takaisinoton estäjillä ja bupropionilla riski on vähäisempi kuin venlafaksiinilla ja trisyklisillä masennuslääkkeillä. Mielialaa vakauttavaa lääkettä käytettäessä hypomanian tai manian riski jää hyvin pieneksi, mutta toisaalta myös lääkityksen teho. Kliinisen arkijärjen mukaan hoitona on masennuslääkkeen käytön lopetus, hypomaniaa ja maniaa estävän ylläpitolääkityksen aloitus tai annoksen suurentaminen ja tarvittaessa toisen polven psykoosilääkkeen lyhytkestoinen käyttö. Selkeästi yksisuuntaista häiriötä potevilla masennuslääkkeen aiheuttamaa hypomanian riskiä on tutkittu hyvin vähän, mutta se lienee erittäin pieni. Kuvaan kaksi potilastapausta.
https://www.duodecimlehti.fi/duo98255
Niinpä, riskitekijöitä on aika paljon. Todella räjähdysaltis tilanne. Ja ennen joulua ollut toinen pohdintansa (vaimon kanssa) siitä, olisiko pitänyt hakeutua osastohoitoon. No todellakin olisi.sinitarra kirjoitti: La Heinä 06, 2024 11:52 am Löysin kattavan artikkelin lähisuhdesurmista. TW lapsen surma. https://yle.fi/a/3-10609493
Samaan aikaan oli uhkaavasti lähestymässä vaimon ehdottomasti tarvitsemat glögi-juhlat, jotka olivat jo ajaneet ennestään huonokuntoisen Tn erittäin stressaantuneeksi. "En kestä niitä juhlia. Ihan oikeasti. Miksi ihmeessä rakas vaimo tekee näin?"
Ja samaan aikaan pitäisi uskaltaa kysyä vaimolta, "mitä hittoa hän on poseerannut jollekin kuvat ottaneelle rohkeissa / uskaliaissa kuvissa? Eihän sinne osastollekaan voisi mennä, kun oli tuollainen kummallinen painolasti pitäisi selvittää. Pitikin nähdä ne pirun kuvat. Ja taas vaimo kuppaa yliaikaa töissä. Onkohan se oikeasti jossain ihan muualla. Rakas vaimoni jonkun muun miehen kanssa? Apua, sitä en kyllä kestä."
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Tuolla artikkelilla siis ajoin takaa sitä, että olisiko tuolloin 8/21 aloitettu masennuslääkitys, joka ei istunut Tikkasen aikaisemmin diagnosoituun bipoon?
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Se ettei osaa olla yksin, on eri asia onko ollut yksin.
Eron jälkeen varmasti ollut yksin, mutta hyvin nopeasti (molemmat) hakeutuneet treffipalstalle.
Tikkanen on selvästi asunut yksin, koska tarvittaessa onnistui siivous ja pyykinpesukin.
Se, että ihminen esim juuri avioeron jälkeen on yksin, ei vielä tarkoita sitä, että ”osaisi” olla yksin. Toiset hakeutuvat nopeastikin uuteen suhteeseen juuri siksi, ettei yksin oleminen tunnu hyvältä.
Tikkasen kohdalla tuo voisi olla noin, koska selvästi tarvitsi seuraa ja ihmisen lähelleen.
V:llä puolestaan tuntui olevan tekemistä muutenkin riittämiin.
Ja tarkoitan tätä ihan positiivisesti ja ystävällisesti. ”Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri” -toinen viihtyy kolossaan läheisten seurassa, toinen vilskeessä ja vilinässä.
Eron jälkeen varmasti ollut yksin, mutta hyvin nopeasti (molemmat) hakeutuneet treffipalstalle.
Tikkanen on selvästi asunut yksin, koska tarvittaessa onnistui siivous ja pyykinpesukin.
Se, että ihminen esim juuri avioeron jälkeen on yksin, ei vielä tarkoita sitä, että ”osaisi” olla yksin. Toiset hakeutuvat nopeastikin uuteen suhteeseen juuri siksi, ettei yksin oleminen tunnu hyvältä.
Tikkasen kohdalla tuo voisi olla noin, koska selvästi tarvitsi seuraa ja ihmisen lähelleen.
V:llä puolestaan tuntui olevan tekemistä muutenkin riittämiin.
Ja tarkoitan tätä ihan positiivisesti ja ystävällisesti. ”Maalaishiiri ja kaupunkilaishiiri” -toinen viihtyy kolossaan läheisten seurassa, toinen vilskeessä ja vilinässä.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Täysin OT
Hoiti kuntoaan kuitenkin lenkkeilemällä koiran kanssa. Parempi sekin, kuin sohvalla makuu.
Tuossa iässä ne mahdollisesti polvivaivan myötä tulleet lisäkilot ei enää häviäkkään niin kuin ennen, nuorempana.Ehkä jopa hoiti kuntoaan, kun vuotta aiemmin leikattu polvi oli vieläkin oireillut. Viimeiksi ketjussa uhrista ollut kuva ei tosin viittaa siihen, että olisi hoitanut kuntoaan.
Hoiti kuntoaan kuitenkin lenkkeilemällä koiran kanssa. Parempi sekin, kuin sohvalla makuu.
Oli 2000 osastohoidon lopussa asetettu Psykoottinen masennus lisäksi 2-suuntaisen dg.Miss Holmes #1 kirjoitti: La Heinä 06, 2024 12:45 pmYmmärtääkseni Tikkasella oli 2-suuntaisdg sieltä 2000-luvun alulta? Hoitava toisin kyseenalaisti.Lääkitystähän ei tiettävästi ollut mahdolliseen bipo-sopivana, kun T oli omatoimisesti lopettanut sen yhdistelmä-lääkityskokeilun 1/2022 joka kai jäi ilmeisen lyhyeksi (noin 1 kk). Jostain syystä lopetti? Vaikka kuten joku ketjun psykiatreista tai asioista tietävä meitä valisti, käytetään tuota bipo-yhdistelmä-lääkitystä myös oliko se vaikean vai lääkeresistentin masennuksen hoitoon (lääkeresistentti on toki vaikea).
Oliko siihen lääkitys vai ei, ei auennut vtstä minulle.
Vaikutelma, ettei T ehkä ottautunut missään vaiheessa tuolle dg:lle. Oliko itse pyytänyt hoitavalta sen kumoamista? Kun ei oltu aiempien hoitosuhteiden aikana kumottu?
Se, rttä oli omatoimisesti lopettanut 2-suuntaiseessa käytetyn lääkeyhdistelmän varsin lyhyen (1 kk?) hoitokokeilun jälkeen 1/2022 , kertoo myös, ettei tainnut kokea diagnoosia omakseen?
Välituomiossa on nuo tiedot ko. yhdistelmälääkityksen kokeilusta.
Eikä ollut T:llä 2-suuntaiseen sopivaa lääkitystä Auroraan otettaessa. Sen sijaan oli mm. 2 eri masennuslääkettä. Lääkityksensä pystyy teksteistä päättelemään, vaikka vt:ssä ei mainita lääkkeiden kauppanimiä eikä geneerisiä nimiä.
Olen kyllä muutamaan kertaan näistä kirjoittanut.
Olisi saattanut hyvinkin hyötyä 2-suuntaisessa (ja vaikeassa / lääkeresistentissä masennuksessa) käytettävää yhdistelmälääkitystä, jossa 1) Mielialan tasaaja (esim. litium) ja psykoosin estolääke (esim. ketiapiini tai esim. vaihtoehtoisesti joku epilepsialääkkeistä; mm. Na-valproaatti. karbamatsepiini).