Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Cadi John
Axel Foley

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Talvi24 kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 12:51 pm
Barba Tenus S kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 12:13 pm ^
Talviseni.

Välituomiossa ei ole mainintoja uhrin suuhun laittamistasi sanoista. Se on hypoteesiaa, sinun spekulaatiotasi, eikä faktaa. Ja täysin sallittua tulkita välituomiota eri tavoin. Mutta ehdottamasi kaltaisia uhrin lausahduksia ei löydy, eikä esitutkinta tällaisia havaintoja pidä sisällään. Mutta täysin mahdollista pohdintasi, kuten muidenkin.
Barbaseni …

Ei tietenkään ollut, ne oli ihan omaa kuvitelmaani / spekulaatiotani. Luulin jokaisen teksti lukevan sen ymmärtävän. Olinhan erottanut välituomiosta ottamani selvästi erilleen. Etko tosiaan huomannut?

Olen huomannut sinun nyt jstk syystä "kaunistelevan asioita”, nyt myös esim. glögi-juhlien järjestämisen ideaa ja toteutusta - kääntäen mm. Vn ystävän näkemät ja havaitsemat asiat päälaelleen. Jostain syystä. Mutta jokainen tekee kuten tekee. Minä nojaan faktoihin, joihin kuuluu mm. oikeuden valaehtoiset todistelut.
Kyllä ihan selkeästi pitäisi jokaisen ymmärtää, että oli omaa spekua se loppu. Minäkin sen huomasin vaikka en enää niin sanasta sanaan täällä tekstejä lue.

Olen samaa mieltä glögijuhlista. Tn oli niistä stressaantunut kuten uhrin ystäväkin sanoi. Se, että sinne oli kutsuttu Tn kaverit ei tarkoita, että hän olisi niitä juhlia innoissaan odottanut. Olo oli varmaan pahentunut muutenkin niiden lähestyessä.

Uhri ei ollut hoikka. Tämä vain tiedoksi ulricalle. Asia on ihan ot mutta hän itse otti tämän esiin katsoessaan jotain mereenajo kuvia.
Barba Tenus S

Viesti Kirjoittaja Barba Tenus S »

^
Olen tarkkasilmäisesti lukenut ketjua. Ketjussa on otettu esiin Talven kertomana viimeisten mereenajokuvien katolla olleesta henkilöstä hieman ylipainoa.

Aiemmin, ennen kuin mereenajokuvia on julkisesti julkaistu, on analysoitu olemassa olevien kuvin pariskunnan kuvia. Ne olivat kasvokuvia.

Minä puolestani olen muutama sivu sitten todennut uusista mereenajokuvista, kuten kerroin, koska antoivat kokonaan uusia tietoja, mitä ei käytössä ennen.

Ketjussa aiemmin uhrin tuntevat ovat kuvailleet häntä ilman kuvia ketjuun pieneksi ja siroksi.

En osaa muuten muiden kertomiin ottaa kantaa.

**
Minä katselen tapahtumaa ketjussa eri näkökulmista huomatessani uusia näkökulmia, joita en ennen ole osannut ottaa huomioon. Tarkoitukseni ei ole ohjata keskustelua, eikä arvostella toisia kirjoittajia. Olen pahoillani, jos joku asian tulkitsee virheellisesti toisin. Päämäärä ratkaista tapahtumankulku ja kukin katsoo rauhassa tavallaan. Pahoittelen jos näyttäytyy outona lukijalle, siihen en pysty vaikuttamaan.
Cadi John
Axel Foley

QWERTY kirjoitti: La Heinä 06, 2024 8:03 pm
Talvi24 kirjoitti: La Heinä 06, 2024 2:11 pm
……

Oli 2000 osastohoidon lopussa asetettu Psykoottinen masennus lisäksi 2-suuntaisen dg

………….
Tuolloin ei ole 2 erillistä diagnoosia (häiriötä), vaan diagnoosi on
F31.5 2-suuntaisen mielialahäiriön vaikea psykoottinen masennusjakso

Oma spekulaationi on, että diagnostiikkaa on vaikeuttanut lääkkeiden/huumeiden väärinkäyttö; josta hoitavat tahot eivät ennen viimeisimpiä käänteitä ole olleet tietoisia. Se joku varhaisaikuisuuden Euroopanreissuilun jälkeinen sairaalahoitojakso sopisi hyvin kannabiksen (+muu? Stimulantti?) laukaisemaksi psykoosiksi.
Lääkkeiden väärinkäyttöä epäilen myös. Myös päätynyt aikanaan alalle jotta pääsee hoitamaan itseään.
Cadi John
Axel Foley

Barba Tenus S kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 1:43 pm
Aiemmin, ennen kuin mereenajokuvia on julkisesti julkaistu, on analysoitu olemassa olevien kuvin pariskunnan kuvia. Ne olivat kasvokuvia.

Minä puolestani olen muutama sivu sitten todennut uusista mereenajokuvista, kuten kerroin, koska antoivat kokonaan uusia tietoja, mitä ei käytössä ennen.

Ketjussa aiemmin uhrin tuntevat ovat kuvailleet häntä ilman kuvia ketjuun pieneksi ja siroksi.

Lyhyt oli mutta ei siro. Myös ihan täällä olleista kuvista näkee ettei ollut siro. Mutta tällä ei ole merkitystä oli mikä oli, halusin vain tuoda esiin kun keksit jostain siron. Täällä aika alussa puhuttiin kyllä muuta.
Barba Tenus S

^
Talvelle selvennyksenä.

Kyllä huomaan, että on spekulaatiota ja se on hyvää sinun tulkintaa. Tarkoitukseni ei ole sitä horjuttaa ja ymmärrän näkemyksesi.

Ja varmasti on myös ihan oikein tulkintasi minusta, että käännän asiaa päälaelleen. Teen sen havaintoni pohjalta, joka ei aina ole ihan valmis vielä, kun sen esiin tuen. Se rakentuu pikkuhiljaa ääneen pohtien tai myöhemmin hylkään sen, kun tulee uutta tietoa.

Toivon, että et käsitä väärin tapanii tehdä huomioitani.

Jatketaan. Sinulla on hyviä huomioita ja tulkintoja, pidän niistä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Jotenkin noloa jumittua uhrin ulkoiseen olemukseen. Täysin irrelevanttia surmaan liittyen.

Aika monesta suusta on tullut, ettei Tikkanen koskaan puhunut vaimostaan pahaa. Eikö sekin kerro, että hän on ollut erittäin tyytyväinen Viciin?

Stressi, jonka ystävä oli havainnut, on hyvin voinut liittyä Tikkasen löytämiin kuviin. Hän oli googlannut jotain tiettyä henkilöä ja nuo kaikki ajoittuvat juuri sille suunnittelun ajalle.

Ehkä Tikkaselle muodostui vääränlainen kuva tuosta googlaamastaan. Kuvitteli henkilön olevan Vlle merkityksellinen, mutta ehkä olikin ystävättärelle.
Ehkä rouvat kuiskien puhuivat tuosta henkilöstä ja V ujutti tyyppiä listalle ystävän nauravasta vastusteluista huolimatta.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Barba Tenus S kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 11:52 am
canis lupus kirjoitti: Su Huhti 14, 2024 4:02 pm Omalla pienellä kokemuksellani mielenhäröistä (pari dgn psykoosia ollut, parin skitsofreenikon psykoosia pitkään vierestä katseltuani) ja niihin vähän harrastuksena perehtyneenä, mun veikkaus Roopella olisi psykoosi, lyhytaikainen, joko skitsofrenian, 1.tyypin bipon tai lääkkeiden aiheuttamana.

Se vähä mitä itse muistan psykoosieni aikaisista tapahtumista on lähinnä tunne todellisuus vääristyy eikä enää tiedä mikä on totta ja mikä ei (kun kaikki mitä tuntuu tapahtuvan ei mitenkään VOI olla totta).

Mites tällainen: Psykoosi iski, vaimon sanomiset vääristyivät, Roope ei enää tiennyt mikä oli totta (minultakin kaveri kysyi "pitäskö mun tappaa sut" ja sanottuani etten löydä sellaiseen mitään varsinaista syytä, vastasi että "niin mä ajattelinkin...") jolloin olisi hyvinkin voinut kokea vaimonsa pyytävän hänen lyömistään, vaikkapa hengiltä.

Roope kuunteli ääniä ja teki kuten käskettiin. Seuraava tunti menikin sitten analysoidessa että mitä tässä tapahtui, mitkä palaset tässä onkaan todellisuutta. Jos siinä tilanteessa alkaa siivoamaan, sehän on vaan loogista, kun psykoosissa ei välttis ole kykyä enää ajatella kovin normaalisti. Sitä alkaa tekemään sitä mikä "tuntuu järkevältä", aivan automaattiohjauksella, ei siinä ehdi alkaa tunteilla kun ajatusprosessi "mitähän hittoa äsken tapahtuikaan" on vielä kesken... Toteamus poliisille "taidan olla menemässä psykoosiin" on varmaankin aivan älykästä itseanalyysiä, psykoosissa olevalta psyk. tohtorilta. Jos löytää itsensä jalkakäytävältä raahaamasta vaimoaan mattorullassa virkavallan paikalle tullessa normikansalainen sanoittaisi tuon "tää ei voi olla totta..."
Tässä yllä viittaamani aiemmin CLn ehdottama tapahtumankulku.
Kiitos Canis Lupus kirjoituksesta (milloin se lieneekään ketjussa ollut alunperin?). Arvokasta tietoa omien kokemustesi ja sivusta seuraamasi pohjalta. Tuo kuulostaa ihan mahdolliselta tapahtumien kululta. Juuri tuo todelisuuden / todellisuudentajun vääristyminen taitaa olla se hyvin oleellinen juttu?.

Ihan mahdollista. Henkilöllä, jolla on ollut ainakin nuoruudessa 26 vuotiaana sairaalahoitoa vaatinut psykoosi ja syksyllä 2022 jnkl ilmeisesti lyhyt psykoottinen episodi (josta kuvaus välituomiossa).

Jos psykoottinen episodi teon hetkeen osuneena, erittäin rankan riidan siivittämänä, niin kai silloin olisi syyntakeeton. Todellisuuden taju olisi vääristynyt - esim. vaikka siirtämillään kuvilla ei olisikaan kuvittelemaansa merkitystä

Spekulaatiota 15.12. riidasta. Esim. rohkeat / uskaliaat kuvat esillä riidassa samoin vaimon ehdottomasti tarvitsemat glögi-kutsutkin rikkana rokassa. Mustasukkainen T on useana iltana odottanut töistä myöhään tulevaa vaimoaan (työpaikan muutto).

-T ”Kun olisi vaimolta kysyttävääkin. Uskaltaisinko nyt vihdoin kysyä, kun se Vn työpaikan muuttokin on juuri ohi?"
- T: ”Sinä saatanan petturi, huorako olet? - älä yritä selitellä. Kenelle oikein poseeraat näissä kuvissa? Tämäkö se jannu on? Miksi? Sinä olet minun vaimoni? Näinkö haluat tuhota onnellisen avioliittomme? " …..
- V: "Olen lopen kyllästynyt sinun laiskotteluusi. En enää jaksa, kun joudun tekemään ihan kaiken sinun vain viettäessäsi päivät pitkät sohvalla tai sängyssä makoille. Minun kuvani eivät kuulu sinulle vähimmässäkään määrin? Sitäpaitsi itse vokottelit niitä työpaikkasi nuoria likkoja. Otan eron sinusta! Minuun et taatusti käy kiinni! Älä kuvittelekaan. Uskallapas yrittää.”

En usko, että pariskunnan elämä olisi ollut syksyn 2022 aikana harmonisen onnellista. En, vaikka ketjussa on nyt sellaiseksin yritetty vääntää, jostain syystä - kunnes heille itselleenkin täysin puskista! olivat ilmiriidassa. Niin paljon on tiedossa viitteitä siitä, että tilanne oli päässyt kehittymään hyvin riskialttiiksi eikä sitten paljon tarvittukaan, kun olivat jo tulenarassa tilanteessa - sanallisesta riidasta fyysiseen tappeluun edenneenä.

Tuolta pohjalta voisi kai syytetyllä olla ollut jnkl psykoottinen episodi? Voisiko sellaisen laukaista esim. pariskunnalle hyvin epätavallinen, ihan tavaton kovaksi äitynyt riita - kun muitakin laulaisevia tekijöitä olisi taustalla, mm. (keski)vaikea masennus ja lääkkeiden väärinkäyttö.

Ja siis pelkkää spekulaatiota edellä oleva, kun ei minulla tietoa juurikaan psykooseista, kahta tosin läheltä seurannut.

Mt-tutkimuksessa on teon hetken mielentilansa tutkittu.

T itse vakuutellut todistelussaan ” … ei ollut käyttänyt ylisuuria annoksia lääkkeistään, ei myöskään psykoosia aiheuttavia.” (välituomio)
Mutta mistäpä sitä tietää. Jotain tietävät, kun pidätyksen jälkeen oli otettu laajat huume- ja päihde näytteet ja todennäköisesti käytössä olevien lääkkeiden pitoisuudet niiden osalta, jotka on mahdollista määrittää.
Barba Tenus S

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 2:11 pm Jotenkin noloa jumittua uhrin ulkoiseen olemukseen. Täysin irrelevanttia surmaan liittyen.

Aika monesta suusta on tullut, ettei Tikkanen koskaan puhunut vaimostaan pahaa. Eikö sekin kerro, että hän on ollut erittäin tyytyväinen Viciin?

Stressi, jonka ystävä oli havainnut, on hyvin voinut liittyä Tikkasen löytämiin kuviin. Hän oli googlannut jotain tiettyä henkilöä ja nuo kaikki ajoittuvat juuri sille suunnittelun ajalle.

Ehkä Tikkaselle muodostui vääränlainen kuva tuosta googlaamastaan. Kuvitteli henkilön olevan Vlle merkityksellinen, mutta ehkä olikin ystävättärelle.
Ehkä rouvat kuiskien puhuivat tuosta henkilöstä ja V ujutti tyyppiä listalle ystävän nauravasta vastusteluista huolimatta.
Löysitkö sinä syytetyn mammasta mitään uutta? Se kiinnostaa minua kovasti.
Cadi John
Axel Foley

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 2:11 pm Jotenkin noloa jumittua uhrin ulkoiseen olemukseen. Täysin irrelevanttia surmaan liittyen.
No, täällä on haluttu pysyä faktoissa.
Barba Tenus S

Syytetyn äiti voisi olla kyllä elossa. Ei löydy ajanmukaisia perikunnan tietoja.

Josko nimimerkki tunsi syytetyn. Hän aiemmin ketjussa ilmoitti havainneensa syytetyn sisaruksen ig-tilillä mahdollisen kuvan ainakin 2020. Se ei ollut varma havainto kuvassa olevasta syytetyn äidistä, vaan mutu.

Näistä keskusteltu s 130 ympärillä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

T itse vakuutellut todistelussaan ” … ei ollut käyttänyt ylisuuria annoksia lääkkeistään, ei myöskään psykoosia aiheuttavia.” (välituomio)
Mutta mistäpä sitä tietää. Jotain tietävät, kun pidätyksen jälkeen oli otettu laajat huume- ja päihde näytteet ja todennäköisesti käytössä olevien lääkkeiden pitoisuudet niiden osalta, jotka on mahdollista määrittää.
Eiköhän sairaalahoito suhteellisen pitkään pidätyksen jälkeen kerro siitä, että lääkityksiä purettiin. Välillä oli vielä seuraavana syksynä niin huonossa kunnossa, ettei kyennyt osallistumaan istuntoihin.
Joku aiemmin kertoi noiden purkujen kestosta, hidasta hommaa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 3:15 pm Joku aiemmin kertoi noiden purkujen kestosta, hidasta hommaa.
▪︎ Eivätköhän lääkärit itse(kin) tiedä noiden purkujen kestosta, ja osaa myös sitä tarvittaessa hyödyntää omaksi edukseen.
X X X X X
Talvi24
Jessica Fletcher

Onko jossain jumituttu uhrin ulkoiseen olemukseen. Olen taas tulossa ketjua takaperin, joten osa lukematta. Urrin ulkoinen olemus on ollut muutamaan otteeseen esillä ketjussa enkä muista milloinkaan negatiivisesti kommentoidun.

Myös syytetyn ulkoista olemusta on joitakin kertoja kommentoitu - taisi joskus jopa joku tehnyt psykopatia diagnoosinkin pelkän kuvan perusteella! Heh. Hyvin pitkälle meneviä päätelmiä tekivät jotkuit vastikään kuvasta, joka oli otettu laivalla. Tietämättä edes kuvan ottoaikaa. Syytetyn ulkoisen olemuksen kommentointi on jatkunut myös vankeusajalle.

Huomioitavaa, että syytetyn olemuksesta kommentointi on ollut kaikin puolin negatiiviasta. On ollut, vaikkei kuva olisi siihen antanut aihetta. Mitä merkitystä puolestaan syytetyn ulkoisella olemuksella mahtaa olla tekemäänsä henkirikokseen?

Et silleen. Mutta pitäähän läpi-pahan syytetyn ulkoistakin olemusta saada haukkua. Vai mitä?
Taitaa olla yksi asia, joihin näissä henkirikosketjuissa törmään ehkä jokaisessa?

Erikoista, että kierrät kun kissa kuumaa puuroa sitä, etkä millään voi uskoa Vn parhaan ystävän oikeudessa todistamaa. Niinpä pitää yrittää keksiä mitä muuta tahansa muuta - tähän astihan olet näyttänyt ajatelleen sitä paitsi, että mitänyt vanhoja kuvia, ihan turhaan … Ja heh - nyt luulet, että siirtämänsä kuvat olisivat yhtäkkiä rävähtäneet silmilleen juuri, kun naiset tekivät kutsuvieraslistaa ja olisi yhtäkkiä tullut sellainen valtava stressaantuminen niistä kuvista, joilla ei sinun mukaasi olisi mitään merkitystä? Tämä alkaa mennä jo huvittavaksi. HUOM! siis naiset tekivät kutsuvieraslistaa, ei T, jolta lienee varmistettu, että kutsutaanhan siskosi ja 4 kaveriasi?

Lukutaitoinen ihminen ymmärtää kyllä Vn ystävän todistelusta, mistä T muuttui valtavan stressaantuneeksi. Juuri kun asia (lutsuvieraslistä oli teon alla). Ja mitä ilmeisimmin ystävä oli jopa ”uskaltanut” kysyä V:ltä, ettäkö tosiiaan aikoo järjestää. Rouvan vastaus juu juu ihan tuosta huolimatta haluan ehdottomasti järjestää ihanat glögi-kestit. <- tuo omaa luuloani, jolle viite Vn ystävän kertomassa.

Olet Miss Holmes kertonut omaavasi kokemusta keskivaikeasta masennuksesta. Se kokemasi ei oikein istu siihen, että kuvitteletko tosissaan Tn olleen innosta piukeana pääsemään edustamaan ihan omassa kodissaan 67 ihmiselle, ehkä jopa ovelle puolison kanssa kättelemään vieraat. Kun ihan vasta ellei samoihin samoihin aikoihin (”ennen joulua”) syytetty oli pohtinut, pitäisikö hakeutua osastolle hoitoon.

Vastaukseni: Todellakin olisi pitänyt. Olistitpa kertonut hoitavalle psykiarille mietteistäsi (etkä vaimollesi). Hoitava olisi tehnyt päivystys- tai kiireellisen lähetteen sairaalaan. Samalla olisit siististi päässyt eroon niistä perkeleen eliitin juhlista. Vaimo sitten kertoo juhlissa, että joo, T piti viedä psykiatrian suljetulle osastolle, kun se voi vähän huonosti. Mutta nautitaan me nyt vaan!

Hoh hoijaa, nyt sitten luulet, että hlöX:llä olisikin merkitystä - mutta ei tietenkään V:lle vaain ystävälleen. Hoh hojaa. Satujua satuilujen perään - silloin, kun ei halua uskoa välituomiosta lukemaansa. Kun se ei sitten istuisi omaan agendaansa?
Talvi24
Jessica Fletcher

Yrjö Yrjönpoika kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 3:23 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 3:15 pm Joku aiemmin kertoi noiden purkujen kestosta, hidasta hommaa.
▪︎ Eivätköhän lääkärit itse(kin) tiedä noiden purkujen kestosta, ja osaa myös sitä tarvittaessa hyödyntää omaksi edukseen.
Pahoittelen, etten ele lulenut tämän keskusteluosuuden alkua, kun tulen taas takaperin ketjua.
Mutta toki T on tiennyt lääkkeiden purun kestot, mutta millä tavalla ajattelisit hänen tarvinneen / yrittäneen hyötyä niistä? Miksi?
Yrjö Yrjönpoika
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Yrjö Yrjönpoika »

Talvi24 kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 3:30 pm Mutta toki T on tiennyt lääkkeiden purun kestot, mutta millä tavalla ajattelisit hänen tarvinneen / yrittäneen hyötyä niistä? Miksi?
▪︎ Ehkäpä hankkiakseen lisää peliaikaa. En ole lääkäri; ainoastaan filosofi.
X X X X X
Vastaa Viestiin