Lauha kirjoitti: Su Heinä 07, 2024 4:10 pm
Terve. En paljon kirjoittele tälle foorumille, vaikka sitä seuraankin, mutta tähän Ulvilan tapaukseen en ole perehtynyt yhtään lukuunottamatta väistämättä mediassa olleita otsikoita ja artikkeleita. Niitäkin olen lukenut vain satunnaisesti, koska minulle jäi tästä keissistä sellainen mielikuva, että poliisi sössi tutkinnan täysin, joten turha edes koittaa miettiä mitään järkevää enää.
Tylsyyksissäni avasin tänään tämän ketjun ja tuossa viimeisimmässä viestissä oli linkki tähän häke-nauhaan. En ollut ikinä aiemmin kuullut sitä. Koska tämä on keskustelufoorumi ja tästä asiasta on varmaan vatvottu jo kaikki mahdolliset teoriat avaruusolioiden invaasiosta teatterikorkeakoulun näyttelijöihin, haluan sanoa mitä näin ensimmäistä kertaa nauhan kuulleena tuli mieleen.
Aivan ensimmäisenä pidän aivan järkevänä toimintana sitä, että jos huomaat ulkopuolisen henkilön murtautuvan taloosi ja että hänen pääasiallinen kohde on selvästi yksi henkilö, miksi ihmeessä Auerin olisi pitänyt saada kaikki neljä lasta pihalle? Jos hän olisi toiminut näin, hän olisi suoraan paljastanut, ketä on paikalla. Vaikka nyt on hyvin selvää, että tekijä tunsi talon ja perheen, ei Auer sitä tuossa vaiheessa voinut tietää. Yksi tytär heräsi, sille ei enää voinut mitään, mutta noin niin kuin periaatteessa täysin tuntematon tekijä olisi ollut vielä tietämätön kahdesta muusta. Vaikka, kuten sanoin, taatusti tunsi talon ja perheen.
Toisekseen, olen aivan satavarma, että tämä on toistettu täällä miljoona kertaa, mutta sanon silti. Jos Auer olisi tappamassa miestänsä, miksi mies pyytäisi häneltä apua? En nyt sitten tiedä liittyykö tähän jotain muuta, mitä en vaan tiedä, mutta aika epäloogiselta vaikuttaisi.
Kolmanneksi, kun hätäkeskus on lopettamassa puhelua ja sanoo, että poliisi on tulossa, Auer erikseen kysyy, että tuleeko ambulanssikin. Se osoittaa mielestäni huolta siitä, että jotain voisi ehkä olla tehtävissä, eikä tänne pelkkää poliisia tarvita.
Sellainen pieni äänitystekninen homma on myös hyvä muistaa, että Auer soitti lankapuhelimesta. No sillä nyt ei ole merkitystä vaikka soittaisi kännykällä, mutta tarkoitan sitä, että siinä oleva mikrofoni ei nyt ole ihan sellainen, millä pop-musiikkia tallennetaan. Ne on aivan surkeita ottamaan vastaan kaukaisia ääniä, koska ei niitä ole siihen suunniteltu. Olisin hyvin yllättynyt, jos tästä nauhasta olisi versio, mitä voi soittaa Wienin oopperatalossa ja kaikki vaan ihastelisi, että kylläpä on kuulas sointi.
Oli minulla varmaan joku muukin ajatus vielä, mutta unohdin loput. Varmasti toistelen asioita, mutta jotakuta voi ehkä kiinnostaa, mitä ensimmäisen kerran nauhan kuullut ajatteli.
Edit: Ai niin. Miksi tekijä ei ollut huolissaan, kun joku soittaa hätäkeskukseen? Oletteko koskaan olleet Ulvilassa? Minä olen, koska aikoinaan yksi tuttavani asui siellä. Se, että poliisi oli viidessä minuutissa hätäpuhelun loppumisesta paikalla, on suoranainen ihme. Asun itse tällä hetkellä myös melko pienellä paikkakunnalla, eikä tänne kyllä poliisi löytäisi varmaan alle puolessa tunnissa. Tekijäkin saattoi ajatella, että ei tässä nyt sen suhteen kauheasti ole hätää.