Mika Moring (ent. Olander) - 8 vuoden tuomio useista seksuaalirikoksista ja epäily kahdesta taposta
-
jokumummovaan
- Nikke Knatterton
Re: Mika Moring (ent. Olander) - 8 vuoden tuomio useista seksuaalirikoksista ja epäily kahdesta taposta
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010544440.html
28-vuotias Katja istui Mika Moringin autoon ja katosi jäljettömiin – nyt Lapin pikkukylän asukas paljastaa tietoja vaietusta poliisitutkinnasta
Rovaniemen lähistöllä sijaitsevan kylän asukas kertoo paikallisten pohtineen, kävivätkö Mika Moring ja Katja Miinalainen alueen kyläkaupalla juuri ennen naisen mysteerikatoamista.
:
ROVANIEMEN lähistöllä olevassa kylässä asuva paikallinen kertoo, että poliisit kävivät alueen kyläkaupalla viime lokakuussa.
He olivat kysyneet kauppiaalta, voisiko kauppa järjestää viranomaisille muonitusta. Syynä olivat maastoetsinnät Meltauksen lähistöllä.
:
Paikallisen mukaan poliisit ehtivät käymään syömässä vain yhtenä päivänä, sillä sitten pohjoisessa maahan satoi ensilumi, ja etsinnät menivät jäihin.
KYLÄKAUPPA sijaitsee alueella, josta poliisi on aiemmin Moringiin ja Miinalaiseen liittyen pyytänyt havaintoja. ASUKAS uskoo, että poliisilla on oltava jonkinlainen tarkennettu suunta, mistä se Miinalaista etsii, sillä laaja alue on niin harvaan asuttua.
– Täällä on jänkhää, mihin tallata. Veikkaan että poliisilla on joku tietty suunta, tämä on niin laaja alue, etteivät he lähde etsimään neulaa heinäsuovasta. Pakko heidän on tietää jotain.
Hän pohtii poliisin antamien maastotietojen perusteella, mistä Moring ja Miinalainen olisivat voineet ajaa, ja mistä poliisi saattaisi Miinalaista etsiä.
– Meltaukselta lähtee Pelloon 72 kilometrin tie, jossa on vain muutama kylä välissä. Siellä menee metsäteitä todella paljon, sinnekin pystyy kyllä piilottamaan.
– Ja kun Meltauksesta lähdetään Kittilään vanhaa Tolosentietä, niin pystyy tekemään ihan mitä vaan. Siellä on vähän kulkijoita ellei ole metsästysaika, hän mainitsee esimerkkeinä.
ASUKAS ei tiedä tarkemmin mahdollisten etsintöjen edistymisestä nyt, mutta hän kertoo havainneensa alueella paljon poliisiautoja viime keväänä. Ne eivät olleet hänestä perinteisiä tutka- tai partioautoja.
Hän kertoo, että alueella on paikallisten kesken puhuttu Miinalaisen katoamisesta ja erilaiset spekulaatiot parin käymisestä kyseisellä kaupalla ovat myös olleet pohdinnan alla.
– Tiedän, että jotkut ovat miettineet sitä mahdollisuutta, että epäilty olisi käynyt kaupalla. Mutta se on jäänyt vain siihen, kun tästä menee turisteja todella paljon Sirkkaan ja Enontekiöön. Ei yksittäistä autoa noteerata, asukas sanoo.
28-vuotias Katja istui Mika Moringin autoon ja katosi jäljettömiin – nyt Lapin pikkukylän asukas paljastaa tietoja vaietusta poliisitutkinnasta
Rovaniemen lähistöllä sijaitsevan kylän asukas kertoo paikallisten pohtineen, kävivätkö Mika Moring ja Katja Miinalainen alueen kyläkaupalla juuri ennen naisen mysteerikatoamista.
:
ROVANIEMEN lähistöllä olevassa kylässä asuva paikallinen kertoo, että poliisit kävivät alueen kyläkaupalla viime lokakuussa.
He olivat kysyneet kauppiaalta, voisiko kauppa järjestää viranomaisille muonitusta. Syynä olivat maastoetsinnät Meltauksen lähistöllä.
:
Paikallisen mukaan poliisit ehtivät käymään syömässä vain yhtenä päivänä, sillä sitten pohjoisessa maahan satoi ensilumi, ja etsinnät menivät jäihin.
KYLÄKAUPPA sijaitsee alueella, josta poliisi on aiemmin Moringiin ja Miinalaiseen liittyen pyytänyt havaintoja. ASUKAS uskoo, että poliisilla on oltava jonkinlainen tarkennettu suunta, mistä se Miinalaista etsii, sillä laaja alue on niin harvaan asuttua.
– Täällä on jänkhää, mihin tallata. Veikkaan että poliisilla on joku tietty suunta, tämä on niin laaja alue, etteivät he lähde etsimään neulaa heinäsuovasta. Pakko heidän on tietää jotain.
Hän pohtii poliisin antamien maastotietojen perusteella, mistä Moring ja Miinalainen olisivat voineet ajaa, ja mistä poliisi saattaisi Miinalaista etsiä.
– Meltaukselta lähtee Pelloon 72 kilometrin tie, jossa on vain muutama kylä välissä. Siellä menee metsäteitä todella paljon, sinnekin pystyy kyllä piilottamaan.
– Ja kun Meltauksesta lähdetään Kittilään vanhaa Tolosentietä, niin pystyy tekemään ihan mitä vaan. Siellä on vähän kulkijoita ellei ole metsästysaika, hän mainitsee esimerkkeinä.
ASUKAS ei tiedä tarkemmin mahdollisten etsintöjen edistymisestä nyt, mutta hän kertoo havainneensa alueella paljon poliisiautoja viime keväänä. Ne eivät olleet hänestä perinteisiä tutka- tai partioautoja.
Hän kertoo, että alueella on paikallisten kesken puhuttu Miinalaisen katoamisesta ja erilaiset spekulaatiot parin käymisestä kyseisellä kaupalla ovat myös olleet pohdinnan alla.
– Tiedän, että jotkut ovat miettineet sitä mahdollisuutta, että epäilty olisi käynyt kaupalla. Mutta se on jäänyt vain siihen, kun tästä menee turisteja todella paljon Sirkkaan ja Enontekiöön. Ei yksittäistä autoa noteerata, asukas sanoo.
-
brainstormy
- Harjunpää
Re: Mika Moring (ent. Olander) - 8 vuoden tuomio useista seksuaalirikoksista ja epäily kahdesta taposta
Uppouduin näihin Katjan ja Saaran tapauksiin taas pitkästä aikaa.
Jotain kättä pidempää poliisilla täytyy olla koska Katjan tapaus aika nopeasti ilman suurta uutisointia päätyi Moringin listalle.
Olisi kiinnostavaa tietää mitä nämä asiat ovat, kenties puhelimesta ongittua dataa/kuvia.
Onko jollakulla epäilyä asiasta?
Jotain kättä pidempää poliisilla täytyy olla koska Katjan tapaus aika nopeasti ilman suurta uutisointia päätyi Moringin listalle.
Olisi kiinnostavaa tietää mitä nämä asiat ovat, kenties puhelimesta ongittua dataa/kuvia.
Onko jollakulla epäilyä asiasta?
-
viivahattu
- Watson itse
Katja Miinalaisen tapauksessa se kättä pidempi on vastaansanomaton paikannusdata ja valvontakamerakuvat, jotka todistavat hänen liikkuneen Moringin matkassa.
-
brainstormy
- Harjunpää
Sanoinpa huonosti, siis tarkoitin että Katja niin nopeasti päätyi epäillyksi tapon uhriksi.
Hänestä kuitenkin Saaraan nähden vähemmän havaintoja ainakin lehtien mukaan. Tosin oli aikakin lyhempi Moringin seurassa, mutta luulisi ettei pelkästään Moringin seura riittäisi epäilyyn, että on tullut tapetuksi.
Hänestä kuitenkin Saaraan nähden vähemmän havaintoja ainakin lehtien mukaan. Tosin oli aikakin lyhempi Moringin seurassa, mutta luulisi ettei pelkästään Moringin seura riittäisi epäilyyn, että on tullut tapetuksi.
-
viivahattu
- Watson itse
Kun kaksi naista katoaa lyhyen ajan sisään jäljettömiin saman miehen seurassa ollessaan, eikä heidän katoamiselleen löydy mitään järjellistä selitystä, niin kyllähän se kysymyksiä herättää.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/9ad2 ... e5246dbdb8
Alkaa ilmeisesti esitutkinta olla valmis ja mielenkiinnolla odotan oikeudenkäyntiä. Nyt kun luuranko on löydetty ja autostakin ruumiskoirat saaneet hajuja, niin todella toivon että poliisin tutkijat on kääntäneet kaikki kivet ja hankkineet kaikki mahdolliset todisteet tätä Moronia vastaan. Jos täällä mainittu mökkiläisen havainto veneilijästä Palosaaren tuntumassa pitää paikkansa ja mikäli tämä lainattu vene on löydetty, niin kai sellaisestakin ruumiskoira voi hajun saada?
Alkaa ilmeisesti esitutkinta olla valmis ja mielenkiinnolla odotan oikeudenkäyntiä. Nyt kun luuranko on löydetty ja autostakin ruumiskoirat saaneet hajuja, niin todella toivon että poliisin tutkijat on kääntäneet kaikki kivet ja hankkineet kaikki mahdolliset todisteet tätä Moronia vastaan. Jos täällä mainittu mökkiläisen havainto veneilijästä Palosaaren tuntumassa pitää paikkansa ja mikäli tämä lainattu vene on löydetty, niin kai sellaisestakin ruumiskoira voi hajun saada?
Ei ole tainnut kukaan ilmoittaa venettään lainatun ja tämä venetieto lienee jäänyt tuolloin huomioitta poliisilta, vai onko?
Ei myöskään varmuutta, milloin ilmoitus tehty
Ei myöskään varmuutta, milloin ilmoitus tehty
Onkohan tiedossa, miksi tuo kurja murhaaja pitää oikeaa nyrkkiään niin visusti taskussaan kun kävelee istuntosalin pöydän taa, vasemmalla kädellä pitää lehteä surkean naamansa edessä, niin antaumuksella, että laittaa lehden päänsä ja olkapään väliin, kun joutuu tuolia vetämään taakse, eikä se oikea nyrkki irtoa sieltä taskusta siinäkään.
Sillä on varmaankin jokin tunnistettava merkki siinä kädessä, ehkä saanut "siipeensä" tai telonut sen naisia hävittäessään.
Sillä on varmaankin jokin tunnistettava merkki siinä kädessä, ehkä saanut "siipeensä" tai telonut sen naisia hävittäessään.
-
LiinuLiinu
- Susikoski
0uts1der kirjoitti: Ti Joulu 10, 2024 3:14 pm Onkohan tiedossa, miksi tuo kurja murhaaja pitää oikeaa nyrkkiään niin visusti taskussaan kun kävelee istuntosalin pöydän taa, vasemmalla kädellä pitää lehteä surkean naamansa edessä, niin antaumuksella, että laittaa lehden päänsä ja olkapään väliin, kun joutuu tuolia vetämään taakse, eikä se oikea nyrkki irtoa sieltä taskusta siinäkään.
Varmaan tatuointi
-
viivahattu
- Watson itse
Tai syntymämerkki, arpi tai vastaava selkeä tuntomerkki. Naamaansakin vääntelee aina kuvia otettaessa mahdollisimman paljon, että tunnistaminen olisi vaikeampaa.
Vaikuttaa myös riutuneelta ja luinen olemus, jos vertaa aikaisempiin julkisuudessa olleisiin kuviin. Vaatteet roikkuvat ylisuurina päällä tuossa tuoreessa videossa
Kirjoittaja McCall » "On kyllä loistava ketju. Upeaa seurata asiantuntijoiden argumentointia." 
JesseHames » "Olen siis parikymppinen, syrjäytynyt huumeidenkäyttäjä, joka on vieläpä älykkyydeltään simpanssin tasoa."
JesseHames » "Olen siis parikymppinen, syrjäytynyt huumeidenkäyttäjä, joka on vieläpä älykkyydeltään simpanssin tasoa."
-
viivahattu
- Watson itse
Tai sitten Moring pyrkii peittämään niin hyvin kuin mahdollista sen, miltä näyttää. Helpompi saalistaa uusia uhreja sitten joskus, kun vapaus koittaa, mikäli häntä ei saada nalkkiin Saaran ja Katjan tappamisesta.NeroKatti kirjoitti: Ma Joulu 30, 2024 12:46 am Vaikuttaa myös riutuneelta ja luinen olemus, jos vertaa aikaisempiin julkisuudessa olleisiin kuviin. Vaatteet roikkuvat ylisuurina päällä tuossa tuoreessa videossa
-
Uteliasvilivilperi
- Jack Taylor
Osaako kukaan sanoa onko viitteitä siitä, että Moring olisi ollut joskus Lappeenrannan suunnalla? Kenties vaaleanharmaa/valkoinen matala Mersu?
Olin joskus vuosien 2006-2007 aikoihin aamulla ennen viittä Lappeenrannan keskustassa odottamassa bussia. Muistan tuon ajan sen vuoksi, että oli alkukesää ja ensimmäinen bussi lähti tuohon aikaan. Olin ollut lähellä keskustaa kaverilla iltaa viettämässä ja siellä ei mahtunut yöpymään, joten lähdin Joutsenoon nukkumaan. Bussia odotellessa pysäkin eteen ajoi mies vaalealla autolla ja kysyi minne suuntaan oon menossa. Olin tuolloin noin 18-vuotias, mies oli ainakin 30-35-vuotias ellei vanhempikin. Mies oli kalju ja jotain tatuointia ehkä kädessä. Olin jo sillon hyvin varovainen niin sanoin vaan, että oon menossa bussiin. Tilanne jäi mieleen koska tuntui hyvin ahdistavalta. Mies oli pettyneen oloinen ja lähti ajamaan pois. En muista tuliko joku muu pysäkille vai peräti bussi olisi tullut. Mulla on valokuvamuisti, joten siksi nää asiat on jäänyt tosi terävästi mieleen.
Olin joskus vuosien 2006-2007 aikoihin aamulla ennen viittä Lappeenrannan keskustassa odottamassa bussia. Muistan tuon ajan sen vuoksi, että oli alkukesää ja ensimmäinen bussi lähti tuohon aikaan. Olin ollut lähellä keskustaa kaverilla iltaa viettämässä ja siellä ei mahtunut yöpymään, joten lähdin Joutsenoon nukkumaan. Bussia odotellessa pysäkin eteen ajoi mies vaalealla autolla ja kysyi minne suuntaan oon menossa. Olin tuolloin noin 18-vuotias, mies oli ainakin 30-35-vuotias ellei vanhempikin. Mies oli kalju ja jotain tatuointia ehkä kädessä. Olin jo sillon hyvin varovainen niin sanoin vaan, että oon menossa bussiin. Tilanne jäi mieleen koska tuntui hyvin ahdistavalta. Mies oli pettyneen oloinen ja lähti ajamaan pois. En muista tuliko joku muu pysäkille vai peräti bussi olisi tullut. Mulla on valokuvamuisti, joten siksi nää asiat on jäänyt tosi terävästi mieleen.
*****viivahattu kirjoitti: Ma Joulu 30, 2024 4:44 amTai sitten Moring pyrkii peittämään niin hyvin kuin mahdollista sen, miltä näyttää. Helpompi saalistaa uusia uhreja sitten joskus, kun vapaus koittaa, mikäli häntä ei saada nalkkiin Saaran ja Katjan tappamisesta.NeroKatti kirjoitti: Ma Joulu 30, 2024 12:46 am Vaikuttaa myös riutuneelta ja luinen olemus, jos vertaa aikaisempiin julkisuudessa olleisiin kuviin. Vaatteet roikkuvat ylisuurina päällä tuossa tuoreessa videossa
Tämäkin totta, mestari muuttamaan ulkonäköään..
Kirjoittaja McCall » "On kyllä loistava ketju. Upeaa seurata asiantuntijoiden argumentointia." 
Lainausta lyhennetty.viivahattu kirjoitti: Ma Joulu 30, 2024 4:44 amHelpompi saalistaa uusia uhreja sitten joskus, kun vapaus koittaa, mikäli häntä ei saada nalkkiin Saaran ja Katjan tappamisesta.
Ja vaikka saadaankin (tuomiolle taposta/tapoista) niin ei tuohon päälle valitettavasti voi enää edes tässä tapauksessa antaa kuin enintään 7 vuotta (määräaikaisten vankeusrangaistusten yhteispituus ei saa ylittää tapauksesta eli rikoksesta riippuen joko 13 tai vakavammissa 15 vuotta) yhteisen rangaistuksen mittaamista koskevan voimassa olevan lainsäädännön perusteella.
Lisäksi Moring on ehtinyt olla tarpeeksi kauan vapaana ennen kuin sai nämä tuomiot raiskauksista ym. että hän on vankeinhoidollisesti ensikertalainen ja selviää puolikkaalla jos ei laiteta mielentilatutkimukseen ja vaarallisuusarvioon jossa todettaisiin (se täysin selvä asia) että on erittäin vaarallinen toisen hengelle, terveydelle tai vapaudelle.
".. Sä kosketusta kaipaat toisen ihmisen, ken voi sulle antaa rakkauden. Saada voi vain toista etsien; onnea hyppysellisen .. " (Berit [oik. Tuula Etola]; Hyppysellinen onnea, san. Turkka Mali, säv. Jori Sivonen)