Tuota lukiessani muistin toisen tutkimuksen, joka oli tehty Jenkeissä vangeille. (Linkkasin eilen)Serotoniini määrittelee ihmisen arvostelukykyä ja itsehillintää. Alentunut serotoniinin tuotanto voi luultavasti olla yhteydessä impulsiivisuuden kasvuun ja estojen heikkenemiseen, jotka johtavat varsinkin humalassa normaalia suurempiin irtiottoihin ja estottomaan käytökseen. Impulsiivisuus on myös Tikkasen mukaan useita mielenterveyshäiriötä yhdistävä piirre.
Siinä toistuu tuo sama, mutta psykopatian yhteydessä.
Serotiinitaso on psykopaateilla ”synnynnäisesti” erittäin matala. Ja tuo matala taso johtaa impulsiivisuuteen ja agressiivisuuteen.
Tikkanen käytti masennuslääkkeitä, mutta on epäselvää mitä.
Koska SNRI-lääkkeet nostavat serotoniinin ja noradrenaliinin pitoisuuksia veressä, vähentävät ne näin tuota impulsiivisuutta ja agressiivisuutta.
Ja jäin miettimään oliko tuo ”monimutkainen lääkitys” monimutkaista siksi, että Tikkanen halusi välttämättä käyttää myös SNRI -lääkkeitä serotiinitason ylläpitoon ja omien synkkien mielialojen hallintaan.
Hänellähän periaattessa on tietotaito ja ymmärrys välittäjäaineiden vaikutukseen aivoissa.
Ja palaan edelleen siihen, ettei kyse olisikaan ollut masennuksesta, vaan tietoisesta ja tarkoituksellisesta aivokemioiden hallinnasta, joka vähitellen alkoi pettämään pitkällisen muokkauksen tuloksena?
Enkä nyt sulje pois sitäkään, että tuon lääkkeiden vaikutuksen heikkenemisen vuoksi olisi alkanut tulla myös psykopaateille tunnusomaista tylsistymistä ja turhautumista, jonka Tikkanen koki masennuksena.
Ja koska SNRI-läääkkeiden puolittumisaika on lyhyt, voi lopettaminen johtaa nopeastikin muutoksen, muiden oireiden lisäksi.
(Sori, mä olen nyt lisännyt tähän uudestaan ja uudestaan kaikkea sitä mukaan, kun aivot herää
Toki voi olla, ettei Tikkanen itse ymmärtänyt/ ajatellut asiaa, mutta tajusi tiettyjen lääkkeiden hyvän vaikutuksen ja siitä johtui tuo säätö hoitavan kanssa.