"Profeetta Lehtinen" - lapsikaappaukset ja muut rikokset

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
vanhellsing

Re: Mies ja nainen epäiltynä useiden lapsien kaappauksesta Ulvilassa

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

Faktaa nyt miehestä on ainakin sen verran että kaappasi 3 lasta, siinä ei auta selittely että ei tiennyt tai lapset halusivat mukaan. Se on minulle vähän mysteeri että mitä sillä tavoitteli, jos julkisuutta, niin sitä ainakin sai. Jos taas lapsistaan välittää, niin tämä ei edistä mitään asioita ja entistä vaikeampi voi olla päästä edes tapaamaan lapsia, vähän vaikea sanoa miten vaikuttaa, kun sen verran ainutlaatuinen tapaus.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

vanhellsing kirjoitti: La Heinä 13, 2024 5:59 pm Faktaa nyt miehestä on ainakin sen verran että kaappasi 3 lasta, siinä ei auta selittely että ei tiennyt tai lapset halusivat mukaan. Se on minulle vähän mysteeri että mitä sillä tavoitteli, jos julkisuutta, niin sitä ainakin sai. Jos taas lapsistaan välittää, niin tämä ei edistä mitään asioita ja entistä vaikeampi voi olla päästä edes tapaamaan lapsia, vähän vaikea sanoa miten vaikuttaa, kun sen verran ainutlaatuinen tapaus.
Saattaa olla pienellä harhaisuudella höystetty teko kaiken kaikkiaan. Tosiasia on, että lastensuojelu lätkäisee hyvinkin nopeasti ypr:n tilanteessa, jossa olosuhteet ovat epäselvät. Eli lapset eristetään vanhemmistaan siihen saakka, kunnes olosuhteiden turvallisuus on voitu varmistaa. Tämä koko käytäntö on tosin aivan käsittämätön, koska se on aina jonkun ihmisen mielipide ja näin ollen toiminnassa on ihan valtavia alueellisia ja työntekijäkohtaisia eroja. Kuten nyt vaikka Vilja-Eerikankin tilanteessa. Ilmoituksia koulusta, naapurerilta, äidiltä ja silti tyttö asui kotona kuolemaansa saakka.

Jos aiemmin esiin tullut tieto jo vuoden kestäneestä yhteydenpirotajoitteesta on totta ja nyt sitten vielä näitä uusia syytteitä ja epäilyjä, on mielestäni logiikka ihan selvä. Vanhemmat ovat olleet äärirajoilla asian kanssa, siis kun eivät ole saaneet tavata lapsiaan. Ja kun sitten on uusia lasu-ilmoja, raiskaussyytteitä ja vaikka mitä on vanhemmille valjennut, että eivät tule ikinä näkemään lapsiaan. Eli ei ole mahdollista puhumalla selvitä tästä, koska heidän näkökulmaansa ei uskottaisi.

Ovat siis päätelleet varmasti aivan oikein: tekemällä yhteistyötä lastensuojelun ja poliisin kanssa (siten kun viranomaiset sitä edellyttävät) he eivät tule saamaan lapsiaan takaisin. Näkivät sitten, että tämä on se ainoa tapa.

Vanhempana voin ehklä jotenkin samaistua siihen epätoivoon. Olennaista mielestäni kuitenkin on se, että veivätkö he lapset ikävän ja rakkauden vuoksi vai oliko se vallanhaluisen ja kontrolloivan isän ajatus hakea itselle kuuluva omaisuus takaisin? Jotta voi jatkaa perheensä hallintaa?
taavetti
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja taavetti »

Ja ovat olleet yhteydessä mediaan, mutta lastensuojeluun tai poliisiin eivät ole halunneet olla. Toki ymmärrän, että voi olla negatiivinen kokemus lastensuojeluista tai yleensäkin viranomaisten toiminnasta, mutta tuollainen toiminta ei edistä kenenkään asiaa. Itse en henkilökohtaisesti kauheasti perusta lastensuojelun toiminnasta, siellä usein piiperrellään lähinnä sen asian tiimoilta, käykö lapsi koulua vai ei. Ja Eerikat ja mopinpolttamat lapset jäävät toissijaisiksi, koska joku uhrin lähipiirissä osaa olla tarpeeksi vakuuttava puolustaestaan vanhemman kykyä hoitaa lastaan.
Tässä tapauksessa kuitenkin nuo raiskaukset ovat menossa syyteharkintaan, joten aivan yhden henkilön ilmoittamia harhaumia ne eivät ole.
Herrasmies kulkee aina portaissa edellä. Myös yksin ollessaan.
Enial
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Enial »

En ole huomannut oliko täällä mainintaa, että joulukuussa 23 hallinto-oikeus oli kumonnut Janakkalan kunnan päätökset. Päiväkodin pitäjän mukaan häntä ei ollut kuultu asianmukaisesti.
Qiakfuiqkdo
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Qiakfuiqkdo »

Skloddi kirjoitti: La Heinä 13, 2024 4:38 pm Vanhemmat vangittiin niin ”tyttäreksi” esittäytynyt nimimerkki vaikeni. Jos ei pian ilmoita jotain itsestään, niin olen valmis perumaan aiemmat kommenttini siitä, että uskon ko. nimimerkkiä, ja siitä, etteikö norjalaisviranomaiset ehkä sittenkin ole sallineet netin käyttöä myös kiinniotetuille vanhemmille.
En kommentoi tätä viestiä sen takia, että minulla olisi tarve vakuutella sitä että olen kyseisen perheen vanhin tytär. Kenenkään ei ole pakko uskoa, useampaan kertaan sanoinkin että halusin kertoa vain oman kantani asiaan asianomistajana. Jos ja kun minulta kysytään halukkuutta todistamaan oikeudessa siihen tietysti suostun. Olen huomannut, että tänne on tullut paljon syytteleviä kysymyksiä tietyiltä tahoilta, en vastaa niihin, sillä en oman yksityisyyden suojakseni halua kommentoida kaikkia yksityiskohtia julkisesti. Mikäli oikeudenkäynti on julkinen, se ei minua haittaa. Mutta oletan että kun asianomistajat eli minä ja sisarukseni olemme alaikäisiä niin yksityisyytemme suojataan jollain tavalla ainakin lehdistöltä. Näin olettaisin, en kuitenkaan tiedä. Mikäli lehdistöä kiinnostaa, niin mielelläni oman kantani heillekin kuitenkin kertoisin. Rikosoikeudenkäynnit useimmiten ovat julkisia ja saatetaan mediassa jopa näyttää naamoja, mutta kun tässä on lapsia mukana niin en ole varma kuinka paljon poliisi kertoo medialle yksityiskohtia tai onko oikeudenkäynti julkinen, voi myös olla että se ei ole. Enkä halua syytteleviin kysymyksiin vastata muutenkaan ihan itseni takia. Mutta siis tähän sen verran, että minulle ei ole kerrottu mitään vanhemmistani sen jälkeen kun heidät kiinniotettiin poliisin toimesta. olen melko varma, että heidän puhelimensa on Norjan poliisi silloin takavarikoinut. Minulle ei myöskään poliisi ole kertonut tähän mennessä mitään vanhempieni vangitsemiseen tai muuhunkaan liittyen. Aion mahollisimman pian vaatia oikeutta tavata vanhempiani tai pitää puhelimitse heidän kanssaan.
Qiakfuiqkdo
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Qiakfuiqkdo »

Vähän sekavasti tuo kirjoitusjärjestys tuossa, mutta toivon että pointin tuosta tajuaa. Joku oli myös kirjoittanut, että olisin tullut lukemaan meistä kirjoitettuja juttuja vasta Suomeen tulon jälkeen tai jotain tollasta. Ei pidä paikkaansa, luin kyllä lomankin aikana näitä juttuja mutta en halunnut kommentoida siinä vaiheessa mitään tänne, kun halusin rauhassa olla ja nauttia lomasta. Tosiaan kommunikointi myös Suomen ja Norjan viranomaisten välillä ei mitään erityisen hyvää ollut ainakaan aivan alussa. Onneksi englantia osaan hyvin, kun sen ajan kun olimme Norjassa sosiaalitoimeen hallussa puhuin heille ainoastaan englantia.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

^
En usko pätkääkään noita juttujasi. Lue uudestaan aiemmat viestisi. Puhuit nyt tuossa muutamassa kohdassa itsesi pussiin sekä kirjoitustyyli myös vaihtelee eri viesteissä. Kuinka moni siellä tämän nikin alla viestejä kirjoittaa?

Sääliksi käy kyllä kun nuoret ihmiset on vedetty johonkin lahkoon. Heidän kuuluisi pitää hauskaa ikäistensä kanssa.
kontrol
Susikoski

Viesti Kirjoittaja kontrol »

Vanhin tytär on siis täysi-ikäinen, kun yhteydenpidon rajoitus ei koske häntä.
vanhellsing

kontrol kirjoitti: Su Heinä 14, 2024 9:14 am Vanhin tytär on siis täysi-ikäinen, kun yhteydenpidon rajoitus ei koske häntä.
Tosin yhteydenpidon rajoitus vanhempiin taitaa tällä hetkellä koskea ihan kaikkia ihmisia, ovat vangittuina ja esitutkinta valmistuu joskus alkusyksystä ja kenelläkään ei ole oikeutta ottaa vanhempiin yhteyttä sinne koppiin, riippuu ihan miten poliisi päättää että haittaako tutkintaa.
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

vanhellsing kirjoitti: Su Heinä 14, 2024 10:33 am
kontrol kirjoitti: Su Heinä 14, 2024 9:14 am Vanhin tytär on siis täysi-ikäinen, kun yhteydenpidon rajoitus ei koske häntä.
Tosin yhteydenpidon rajoitus vanhempiin taitaa tällä hetkellä koskea ihan kaikkia ihmisia, ovat vangittuina ja esitutkinta valmistuu joskus alkusyksystä ja kenelläkään ei ole oikeutta ottaa vanhempiin yhteyttä sinne koppiin, riippuu ihan miten poliisi päättää että haittaako tutkintaa.
Vangitsemispäätöksessä on tarkkaan määritelty yhteydenpitorajoitukset. Voivat olla salaisia, koska joskus kertovat, joskus eivät.
vanhellsing

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Su Heinä 14, 2024 11:29 am Vangitsemispäätöksessä on tarkkaan määritelty yhteydenpitorajoitukset. Voivat olla salaisia, koska joskus kertovat, joskus eivät.
Kiitos, uutta tietoa tuo että se tarkkaan määritellään jo vangitsemispäätöksessä.
vanhellsing

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010560958.html
ULVILASSA 1. heinäkuuta tapahtuneen lapsikaappauksen epäillyt vangittiin perjantaina Satakunnan käräjäoikeudessa, tiedottaa poliisi.

38-vuotiasta miestä ja 36-vuotiasta naista epäillään törkeästä lapsikaappauksesta ja törkeästä vapaudenriistosta.
Laitetaan nyt nuo rikosnimikkeetkin tähän, joku lainoppinut ehkä osaa kertoa että mistä oikeastaan käytännössä epäillään, törkeän lapsikaauppauksen lisäksi on törkeä vapaudenriisto joka omasta mielestäni viittaisi siihen että poliisi tai käräjäoikeus ei katso että lapset oisivat täysin vapaaehtoisesti ollut perheen kivalla lomareissulla.

Edit: Löyty tieto että lapsikaappausta tarkoittaa tilanne jossa uhrit ovat alle 16-vuotiaita ja vanhin tytär ilmeisesti on 16v joten hänen kohdallaan tilanne ei ollut lapsikaappaus lain silmissä, vaikka lehdistä sellaisen käsityksen yleensä saa.
vanhellsing

Lisään vielä omia tutkimuksiani.
poliisin tiedote 12.7.2024 15.02
https://poliisi.fi/-/ulvilan-lapsikaapp ... n-vangittu

HS:n jutttu julkaistu: 12.7. 15:22 | Päivitetty 12.7. 15:49 (jonka edellä linkkasin)

Poliisin tiedotteesta lainaus:
Satakunnan käräjäoikeus on tänään vanginnut 38-vuotiaan miehen ja 36-vuotiaan naisen epäiltynä lapsikaappauksesta ja törkeästä vapaudenriistosta.
Eli HS:n uutinen oli virheellinen, kyseessä ei ollut TÖRKEÄ lapsikaappaus, vapauden riisto oli törkeä, mutta siihen riittää että kesto on yli kolmevuorokautta, eikä siis välttämättä tarvitse sen suurempaa väkivaltaa. Eikä siksi kuitenkaan ihan niin paha juttu miltä kuulosti, vaikka kertoo sekin nyt jotain että ovat vangittuna.

Näköjään Hesarin jutuista pitää jatkossa faktoja tarkistellla, vaikka on vain yksi "törkeä" sana lisätty niin se on aika merkityksellinen, muualta en löytänyt törkeää lapsikaappausta.
mammutti
Vähänniinkuharrastaja

Viesti Kirjoittaja mammutti »

Itse asiassa lapsikaappauksesta ei rikoslaissa edes ole törkeää tekomuotoa. Eli tekonimikettä "törkeä lapsikaappaus" ei senkään takia voi olla.
Myrskyluodon Maija
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Myrskyluodon Maija »

Qiakfuiqkdo kirjoitti: La Heinä 13, 2024 11:37 pm
Skloddi kirjoitti: La Heinä 13, 2024 4:38 pm Vanhemmat vangittiin niin ”tyttäreksi” esittäytynyt nimimerkki vaikeni. Jos ei pian ilmoita jotain itsestään, niin olen valmis perumaan aiemmat kommenttini siitä, että uskon ko. nimimerkkiä, ja siitä, etteikö norjalaisviranomaiset ehkä sittenkin ole sallineet netin käyttöä myös kiinniotetuille vanhemmille.
En kommentoi tätä viestiä sen takia, että minulla olisi tarve vakuutella sitä että olen kyseisen perheen vanhin tytär. Kenenkään ei ole pakko uskoa, useampaan kertaan sanoinkin että halusin kertoa vain oman kantani asiaan asianomistajana. Jos ja kun minulta kysytään halukkuutta todistamaan oikeudessa siihen tietysti suostun. Olen huomannut, että tänne on tullut paljon syytteleviä kysymyksiä tietyiltä tahoilta, en vastaa niihin, sillä en oman yksityisyyden suojakseni halua kommentoida kaikkia yksityiskohtia julkisesti. Mikäli oikeudenkäynti on julkinen, se ei minua haittaa. Mutta oletan että kun asianomistajat eli minä ja sisarukseni olemme alaikäisiä niin yksityisyytemme suojataan jollain tavalla ainakin lehdistöltä. Näin olettaisin, en kuitenkaan tiedä. Mikäli lehdistöä kiinnostaa, niin mielelläni oman kantani heillekin kuitenkin kertoisin. Rikosoikeudenkäynnit useimmiten ovat julkisia ja saatetaan mediassa jopa näyttää naamoja, mutta kun tässä on lapsia mukana niin en ole varma kuinka paljon poliisi kertoo medialle yksityiskohtia tai onko oikeudenkäynti julkinen, voi myös olla että se ei ole. Enkä halua syytteleviin kysymyksiin vastata muutenkaan ihan itseni takia. Mutta siis tähän sen verran, että minulle ei ole kerrottu mitään vanhemmistani sen jälkeen kun heidät kiinniotettiin poliisin toimesta. olen melko varma, että heidän puhelimensa on Norjan poliisi silloin takavarikoinut. Minulle ei myöskään poliisi ole kertonut tähän mennessä mitään vanhempieni vangitsemiseen tai muuhunkaan liittyen. Aion mahollisimman pian vaatia oikeutta tavata vanhempiani tai pitää puhelimitse heidän kanssaan.
Kyllä se niin menee, että teidän, siis lasten yksityisyys suojataan ja oikeudenkäynnissä jos menet todistamaan niin sekin pidetään salassa, eikä sitä pääse lehdistökään kuvaamaan.

Olen myös varma siitä, että yksikään media ei tule julkaisemaan esim sinun kuvaasi, koska olet vielä alaikäinen.

Ja etköhän saa myös aika pian olla ainakin puhelimitse yhteydessä vanhempiisi, vaikka odottavan aika tuntuu tietysti pitkältä. Voit halutessasi myös ottaa yhteyttä oikeusaputoimistoon, jos tuntuu, ettei mikään taho ala pikapuoliin antamaan infoa teille lapsille vanhempienne tilanteesta- Täytyyhän teillä siihen joku oikeus olla.

Toivottavasti te lapset saatte kuitenkin olla yhdessä, missä nyt olettekaan.
Vastaa Viestiin