Tampereen Linnainmaalla neljän henkilön murhayritys - tekijä surmasi itsensä

Tähän osioon onnettomuudet ja muu rikoksiin liittyvä keskustelu.
vanhellsing

Re: Tampereen Linnainmaalla neljän henkilön murhayritys - tekijä kuollut

Viesti Kirjoittaja vanhellsing »

Samoilla linjoilla olen, tuo mitä multa lainasit oli sellainen tilannekuva tästä ketjusta, jossa moni sitä motiivia kaipaa, ehkä senkin takia että on helpompi käsitellä asiaa, jos vaikka uhrit oisi tehnyt jotain sellaista mistä tämä oisi edes jollain tavalla seurausta, onhan täällä kolmenkimpasta lähtien kaikkea ehdotettu ja jos joku sellainen löytyisi taustalta niin moni voisi mennä rauhassa nukkumaan ja ajatella
että koska minä olen hyvä ihminen ja en harrasta kolmenkimppaan, joten minulla ei ole mitään hätää tyyliin. No joo, ei ehkä ihan näinkään, mutta kuitenkin jos joku selkeä motiivi löytyisi niin oisi helpompi tätä käsitellä. Itse en enään usko että sitä motiivia tulee julkisuuteen, korkeintaan jotain epämääräisiä huhuja ja hyvä näin ja itselle motiivia tärkeämpi on uhrien yksityisyydensuoja
TampereenSalapoliisi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja TampereenSalapoliisi »

Tietääkö kukaan onko nuo uhrit jo päässeet pois sairaalasta? Ja ovatko palaamassa kotiinsa? Onko kukaan käynyt enää rikospaikalla tiedustelemassa asiasta mitään / tekemässä jotain muita havaintoja? Vai laitetaanko case pakettiin ja odotellaan, jos säkällä joku asiasta jotain tietävä tulee joskus kertomaan jotain? :shock: :?: :idea: :| :mrgreen:
Marko Hiltunen
Aloitteleva Besserwisser

Viesti Kirjoittaja Marko Hiltunen »

mammutti kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 12:53 pm Linkedinin mukaan Rikulla viimeisin työsuhde lukkofirmassa päättynyt syksyllä 2023. Tämän jälkeen ei ainakaan ole ilmoittanut sinne uutta työnantajaa. Ilmeisesti siis kuitenkin tuon jälkeen ollut muun alan hommissa? Ihan tapahtuneeseen asti?
Viimeisin työpaikka oli eri alalta. Muuta en nyt halua tähän kommentoida.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

vanhellsing kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 5:38 pm

Samoilla linjoilla olen, tuo mitä multa lainasit oli sellainen tilannekuva tästä ketjusta, jossa moni sitä motiivia kaipaa, ehkä senkin takia että on helpompi käsitellä asiaa, .....
Tästä me ajatellaan hiukan eri tavalla. Itse näen tämän siten, että on nimenomaan helpompi käsitellä asiaa, jos on vakuuttunut tekijän mielisairaudesta. Koska se toinen vaihtoehto on mielestäni vielä pahempi: joutua brutaalin murhayrityksen kohteeksi omassa kodissaan, koko perhe, lapset mukaanluettuna jonkin täysin triviaalin, arkipäiväisen asian takia.

Se ajatus karmii, että jollekin riittäisi motiiviksi moiseen tekoon se, että on jotain vanhaa sutinaa, olkoonkin vaikka viiden kimppaa, talousvaikeuksia tai ihan mitä muuta tahansa normaaliin elämään kuuluvaa. Se jos mikä olisi pelottava ajatus, koska mitään tuon teon selittävää ja järkeistävää tekoa eivät uhrit ole kertakaikkiaan voineet tehdä. Mieti nyt, he kaikki! Lapsetkin! Mitä pahaa he olivat tehneet?

Kyllä ne ryöstömurhat 10 euron takia ovat aina niitä hirveimpiä. Täysin turhia. Aina tuntuu helpottavalta, jos ihminen ei tajunnut mitä oli tekemässä. Koska jos tajusi, se vasta hirveää on. Oikeaa pahuutta.

Mä jotenkin mietin myös uhrien kannalta sitä, että koska tekijää ei enää saada vastuuseen, heidän valinnakseen jää joko katkeruus tai anteeksianto. Ainakin itselleni uskoisin olevan helpompaa antaa anteeksi ajan kanssa ihmiselle, joka oli aidosti sairas kuin ihmiselle, joka suunniltemallisesti, kylmähermoisesti ja tarkoituksellisesti päätti teurastaa koko perheeni.

En puolustele tekijää, mutta haluan ajatella, että hän todella oli sairas. Ei tätä mitenkään muuten voi selittää.
vanhellsing

Sipi kirjoitti: Ma Heinä 15, 2024 9:25 pm
Mulle tässä ei oikeastaan mikään vaihtoehto ole sen helpompi tai vaikeampi käsitellä kuin joku toinen. Itsestään selvää on että tekijä oli päästään sekaisin, oletan että koko yön vielä vetänyt viinaa ja/tai muita päihteitä ja sitä ennen taustalla mielenterveysongelmia. Silti jonkinlainen motiivi on kun tuollaiselle rivitalo alueelle mennyt ihmisten luo jotka jollain tavalla tuttuja. Ilmeisesti ei ollut sellainen seinähullu normaalisti jonka ihmiset kiertää kaukaa kun näkevät kadulla, vaan sellainen josta vaikka työkaverit ei osaisi aavistaa mitään. Stalkkeri terminä on yksi vaihtoehto tuohon, joku toikin täällä esiin sen ordotoksipapin jutun joka itsellä tuli aika pian mieleen. Stalkkerit voivat olla erittäin vaarallisia vaikkei se yleensä päällepäin näy tutuille. Yleensä Stalkkerilla on taustalla ihastus uhriin, voi olla yksipuolistakin. Voi myös olla että motiivi mieheen liittyy, jostain syystä ite luulen että naiseen.
TampereenSalapoliisi
Armas Tammelin

Viesti Kirjoittaja TampereenSalapoliisi »

Aivan hyvin on voinutkin olla joku stalkkeri tuo Riku. Mitä nyt täältä hänestä lukenut ja Youtubesta ja muualta katsonut materiaalia, niin pintapuolisesti vaikuttaa hyvinkin kuvaukseen sopivalta hullulta.
Syskon S
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

K9Wifey kirjoitti: Ma Heinä 08, 2024 12:37 pm Screenshot_20240708_095020_YouTube.jpg

Siinä vielä SS noista videoista. Ihan omituinen tuo tatuointi vasemmassa kädessä. Esittääkö palapelin paloja vai mitä. Siinä 2016 julkaistussa Prenta-jutussa näytti olevan sormus nimettömässä.
Palapelin palat ovat kansainvälinen (myös Suomessa) autismiasioiden tunnus, tosin hieman kiistelty sellainen. Toki tuolla voi olla jokin eri merkitys Rikulle.
Syskon S
Theo Kojak

Viesti Kirjoittaja Syskon S »

1lpo kirjoitti: Ma Heinä 08, 2024 2:16 pm
LiamNeeson kirjoitti: Ma Heinä 08, 2024 1:52 pm Kolmen kimppakin voi olla yhteinen harrastus.
Tätä tai seksibileitä itsekin veikkasin kun luin yhteisestä harrastuksesta. Se selittäisi myös hieman miksi perhettä/lapsia suojeltaisiin julkisuudelta. Tosin onhan ennenkin seksihurjastelut liittynyt henkirikosten motiiviin ja asiat on avattu julkisuuteen. Mutta en muista että näissä tapauksissa tekijä olisi itse kuollut joten oikeudenkäyntien myötä juoni on aina selvinnyt enemmän tai vähemmän.
Millä perusteella? Lasten ja ihan tavallisen perheen suojeleminen julkisuudelta käy perusteeksi kaikkeen tietojen pimittämiseen tässä tapauksessa, he kun eivät ilmeisestikään ole itse syyllistyneet mihinkään rikokseen.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Syskon S kirjoitti: Ti Heinä 16, 2024 2:05 am

Millä perusteella? Lasten ja ihan tavallisen perheen suojeleminen julkisuudelta käy perusteeksi kaikkeen tietojen pimittämiseen tässä tapauksessa, he kun eivät ilmeisestikään ole itse syyllistyneet mihinkään rikokseen.
Samaa mieltä. Ja tuskin ne lapset nyt siellä seksibileissä ovat olleet. Mun mielestäni tänä päivänä näitä swing- kekkereitä ja bdsm-klubeja on ihan joka lähtöön. Ne anonyymit, kieltolain aikaiset savuiset salaseurat on kyllä ihan historiaa jo. Ei mitään syytä demonisoida asiaa nykypäivänä.

Kyllä mä itsekin sellaista mieluummin harrastaisin kuin jotain helvetin padelia :mrgreen:
Järppä90
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Järppä90 »

Tuohon sinänsä turhaan vääntöön jostain yrittäjän oikeudesta toimeentulotukeen sen verran, että elämä menee piloille käytännössä aina kun päässä alkaa liikaa viirata. Hyvänä esimerkkinä tämä Ullanlinnan psykiatri joka keikkuu täälläkin sitkeästi etusivulla. Sillon on aivan sama onko sulla muutama hassu satanen tilillä Kelasta, vai miljoonaomaisuus arvopaperisalkkuinen. Ja eikös tää Tikkanen jännityshakuisuudessaan ollut pöllinyt vielä Alkostakin kuin pahainen Piritorin pultsari konsanaan, vaikka mitään tarvetta moiseen ei oikeasti ollut
ruusumaa
Horatio Caine

Viesti Kirjoittaja ruusumaa »

Järppä90 kirjoitti: Ti Heinä 16, 2024 2:43 am Tuohon sinänsä turhaan vääntöön jostain yrittäjän oikeudesta toimeentulotukeen sen verran, että elämä menee piloille käytännössä aina kun päässä alkaa liikaa viirata. Hyvänä esimerkkinä tämä Ullanlinnan psykiatri joka keikkuu täälläkin sitkeästi etusivulla. Sillon on aivan sama onko sulla muutama hassu satanen tilillä Kelasta, vai miljoonaomaisuus arvopaperisalkkuinen. Ja eikös tää Tikkanen jännityshakuisuudessaan ollut pöllinyt vielä Alkostakin kuin pahainen Piritorin pultsari konsanaan, vaikka mitään tarvetta moiseen ei oikeasti ollut
Oot todella oikeassa.

Löysit hyvän vertailukohteen, jos rahasta on ollut kyse.

Päässä viirannut pahasti molemmillla.
Suoraan sanottuna, suurin piirtein, sellaista elämä on.
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

^
Niin on, ja joskus aikaisemmin kommentoinkin näissä tapauksissa _mahdollisesti_ yhdistävänä tekijänä ne SSRI-lääkkeet.

Stalkkeri. Hmmm... Mut jos äiti ei oo somessa niin miten se olis tapahtunut? Jonkun rikkinäisen juorupuhelimen kautta? Jotenkinhan hän on ollut tietoinen siitä, että perhe todellakin on kotona juuri silloin. Ja asuu ko. osoitteessa.

Kuten Marko kiltisti on tänne kommentoinutkin niin murhakeksijä on kuitenkin ollut jossain duunissa katkeraan loppuun saakka. Prentan nousukiidossa ja koko Prenta-ajasta on tosin aikaa. Vieläkö se olisi harmittanut? Tosin 3D-tulostusmaailma on jotain ihan uskomatonta. Voisin uppoutua päiväkausiksi suunnittelemaan ja printtaamaan erilaisia tuotoksia.
vanhellsing

Re: Tampereen Linnainmaalla neljän henkilön murhayritys - tekijä surmasi itsensä

K9Wifey kirjoitti: Ti Heinä 16, 2024 12:08 pm
Stalkkeri. Hmmm... Mut jos äiti ei oo somessa niin miten se olis tapahtunut? Jonkun rikkinäisen juorupuhelimen kautta? Jotenkinhan hän on ollut tietoinen siitä, että perhe todellakin on kotona juuri silloin. Ja asuu ko. osoitteessa.
Onhan niitä stalkkereita ollut jo ennen kuin some keksittiin. Suomessa on aika vähän stalkkeritapauksia, missä se eskaloituu väkivaltaan, mutta maailmalta löytyy useita tapauksia, niistä True crime ohjelmia on tullut kateltua. Eikä se stalkkaus vaihe ole välttämättä aina sellaista aktiivista että jossain puskassa on kiikareitten kanssa katselemassa, mutta kuitenkin samaan sarjaan laskisin jos on kyse jostain vuosien tai jopa vuosikymmeninen takaisesta jutusta, voi olla jonkinlainen suhde tai ihan vaan sairaalloinen rakastuminen ja sitä kautta omistamisen halu. Siinä papin tapauksessa tekijän mielestä uhri oli joskus nuoruusaikoina tehnyt(tai sanonut) jotain sellaista, mistä tekijä koki että se oli pilannut hänen elämänsä ja sitten monet vuodet hautonut sitä vihaa, joka sitten aina lisääntyy kun elämässä tulee takaiskuja. Tämä vain yksi speku muiden joukossa, mikä vähän voisi selittää tuota tekoa joka tuli tekijän kaverillekin täysin puskista.
PeppiTyttö
Nikke Knatterton

Re: Tampereen Linnainmaalla neljän henkilön murhayritys - tekijä surmasi itsensä

Viesti Kirjoittaja PeppiTyttö »

Syskon S kirjoitti: Ti Heinä 16, 2024 1:55 am
K9Wifey kirjoitti: Ma Heinä 08, 2024 12:37 pm Screenshot_20240708_095020_YouTube.jpg

Siinä vielä SS noista videoista. Ihan omituinen tuo tatuointi vasemmassa kädessä. Esittääkö palapelin paloja vai mitä. Siinä 2016 julkaistussa Prenta-jutussa näytti olevan sormus nimettömässä.
Palapelin palat ovat kansainvälinen (myös Suomessa) autismiasioiden tunnus, tosin hieman kiistelty sellainen. Toki tuolla voi olla jokin eri merkitys Rikulle.
Tyypistä tulee vahvasti mieleen Autisminkirjon piirteet noiden "outojen" ja intensiivisten mielenkiinnon kohteiden vuoksi, nää yleensä tietää jostain kiinnostuksen kohteestaan k.a.i.k.e.n, eikä oikein pääse siitä irti, lisäksi aika vahvat Adhd fibat. Nää kulkeekin usein käsikädessä.

Mystinen tapaus kaikkineen.
1lpo
Martin Beck

Viesti Kirjoittaja 1lpo »

Sipi kirjoitti: Ti Heinä 16, 2024 2:23 am
Syskon S kirjoitti: Ti Heinä 16, 2024 2:05 am Millä perusteella? Lasten ja ihan tavallisen perheen suojeleminen julkisuudelta käy perusteeksi kaikkeen tietojen pimittämiseen tässä tapauksessa, he kun eivät ilmeisestikään ole itse syyllistyneet mihinkään rikokseen.
Samaa mieltä. Ja tuskin ne lapset nyt siellä seksibileissä ovat olleet. Mun mielestäni tänä päivänä näitä swing- kekkereitä ja bdsm-klubeja on ihan joka lähtöön. Ne anonyymit, kieltolain aikaiset savuiset salaseurat on kyllä ihan historiaa jo. Ei mitään syytä demonisoida asiaa nykypäivänä.

Kyllä mä itsekin sellaista mieluummin harrastaisin kuin jotain helvetin padelia :mrgreen:
Täällä spekuloidaan, niin tein nyt minäkin. Minä en noita harrastuksia demonisoi eikä enää mediakaan viime vuosina. Mutta joku suurempi juttuhan tässä on kun erikseen ilmoitettu että ei tiedoteta enempää perheen/lasten suojelemiseksi.

No mikä sellainen voi olla? Mulla nyt tuli nuo seksiharrastukset mieleen, ehkä konservatiivisempi tutkinnanjohtaja pitäisi kyseistä harrastusta nolona ja pahana ja täten kokisi suojelevan lapsia.

Harvemmin aikuisten ihmisten henkirikosten motiiveja on pimitetty vaikka kaikilla osallisilla olisi ollut lapsia. Vaikka lapset eivät olisi tehnyt rikoksia niin kyllä ne aikuisten motiivit yleensä avataan. Sehän tässä spekuja herättää.
Sikakoira: "Välillä on melkein itkua tihrustettu aamukuudelta kun on tullut väsy vastaan"
Vastaa Viestiin