Kirkkonummen kolmoissurma 28.7.1990 - 29.7.1990

Suomessa tapahtuneet vielä selvittämättömät henkirikokset
Korpisoturi
Perry Mason

Re: Kirkkonummen kolmoissurma 1990

Viesti Kirjoittaja Korpisoturi »

LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:04 pm
Väitän myös, että kesäyössä helpostikin tunnistaisin vereentyneen kuljettajan, joka ajaa vastaan.
Kyllä mä luulen, että täysin vereentynyt kuljettaja voisi jäädä monelle mieleen
Mä taas luulen, että jos olisin vereentynyt murhaaja, niin huuhtaisisin kasvoni ja käteni esimerkiksi toiletissa ennen poistumistani murhapaikalta.
Niin mäkin tekisin.

Veiccaan, että esim. paidan ja/tai takin peseminen on sitten ehkä vähän hankalampaa.
snufkin kirjoitti: Su Elo 25, 2024 1:03 am JesseHamesin anti keskusteluun on toistella samoja fraaseja tai linkkailla samoja linkkejä. Kyky kriittiseen omaan ajatteluun näyttää puuttuvan täysin
Korpisoturi
Perry Mason

LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:49 pm ^ Itse asiassa "työpaikkasutinasta" kirjoitti nikki MEG jo ennen Niemen kirjan julkaisemista.

Luulen tekijän olleen varas ja tunkeutuneen taloon etuovesta. Hän on käsittämättömästä syystä luullut talon olevan tyhjillään.

Samoin luuli tontin Rytköselle myynyt naapuri. Ponkilainenhan kertoi haastattelussa:

"Luulin perheen lähteneen lomamatkalle"

Oliko tämä mahdollisesti ns. freudilainen lipsahdus?
Weicco on ehkäpä kantanut käsiasetta mukanaan, koska pelkäsi Ponkilaisia ja heidän koiraansa?
snufkin kirjoitti: Su Elo 25, 2024 1:03 am JesseHamesin anti keskusteluun on toistella samoja fraaseja tai linkkailla samoja linkkejä. Kyky kriittiseen omaan ajatteluun näyttää puuttuvan täysin
Catdog
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Catdog »

LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:49 pm ^ Itse asiassa "työpaikkasutinasta" kirjoitti nikki MEG jo ennen Niemen kirjan julkaisemista.

Luulen tekijän olleen varas ja tunkeutuneen taloon etuovesta. Hän on käsittämättömästä syystä luullut talon olevan tyhjillään.
Otetaan tästä yhdeksi mustaksi hevoseksi se römeä-ääninen pitkähiuksinen roteva puukkomies joka tunkeutui keväällä 1990 taloon Veikkolassa. Sitä siis edelsi puhelinsoitto taloon. Rytkösten saamat hiljaiset soitot voivat myöskin liittyä tähän, tai jonkun muun murtovarkaan puuhiin. Nämä toki jo moneen kertaan toistettuja asioita, mutta kun nyt on kandeista puhe.

Se valetunnustaja ei pääse mustien hevosten listalle.
LexVeritas
Frank Columbo

Viesti Kirjoittaja LexVeritas »

Korpisoturi kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:05 pm
LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:04 pm
Väitän myös, että kesäyössä helpostikin tunnistaisin vereentyneen kuljettajan, joka ajaa vastaan.
Kyllä mä luulen, että täysin vereentynyt kuljettaja voisi jäädä monelle mieleen
Mä taas luulen, että jos olisin vereentynyt murhaaja, niin huuhtaisisin kasvoni ja käteni esimerkiksi toiletissa ennen poistumistani murhapaikalta.
Niin mäkin tekisin.

Veiccaan, että esim. paidan ja/tai takin peseminen on sitten ehkä vähän hankalampaa.

Mahdollisesti uhrin vaatekaapista voisi pölliä puhtaan, jos koko edes suunnilleen täsmää. Takkia taasen ei tarvitse ihan välttämättä pitää päällään heinäkuussa autolla ajaessa. Voisi laittaa sen vereentyneen paidan ja takin vaikkapa muovipussiin ja edelleen takakonttiin.

Kiinnitätkö jatkuvasti huomiota vastaantulevien autoilijoiden mahdollisesti vereentyneisiin paitoihin? Onko koskaan tullut vastaasi ketään autoilijaa, jonka vaatteiden verisyyden olet havainnut?
In Omnibus Veritas Suprema Lex Esto
LexVeritas
Frank Columbo

Catdog kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:11 pm

Otetaan tästä yhdeksi mustaksi hevoseksi se römeä-ääninen pitkähiuksinen roteva puukkomies joka tunkeutui keväällä 1990 taloon Veikkolassa. Sitä siis edelsi puhelinsoitto taloon. Rytkösten saamat hiljaiset soitot voivat myöskin liittyä tähän, tai jonkun muun murtovarkaan puuhiin. Nämä toki jo moneen kertaan toistettuja asioita, mutta kun nyt on kandeista puhe.

Kyllä, olen ehdottanut tuota samaa liittyen puhelinsoittoihin monen monituista kertaa. Olen ehdottanut mm. että Rytköset jättivät vastaamatta mahdolliseen puheluun, koska heillä oli parempaa tekemistä.

Ai, niin siis kuka valetunnustaja?
Catdog
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Catdog »

Mm. podcasteissa on pitkä osuus, jossa käsitellään Veikon sukulaisen saamaa tietoa, että joku oli Kirkkonummella baarissa tunnustanut tehneensä surmat. Varmaan olikin puhunut niin, mutta tuskin puhui totta. Ei siis kyse poliisille tehdystä tunnustamisesta vaan varmaankin kerskailusta pöytäseurueelle.
Korpisoturi
Perry Mason

LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:16 pm
LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:04 pm Mä taas luulen, että jos olisin vereentynyt murhaaja, niin huuhtaisisin kasvoni ja käteni esimerkiksi toiletissa ennen poistumistani murhapaikalta.
Niin mäkin tekisin.

Mahdollisesti uhrin vaatekaapista voisi pölliä puhtaan, jos koko edes suunnilleen täsmää. Takkia taasen ei tarvitse ihan välttämättä pitää päällään heinäkuussa autolla ajaessa. Voisi laittaa sen vereentyneen paidan ja takin vaikkapa muovipussiin ja edelleen takakonttiin.

Kiinnitätkö jatkuvasti huomiota vastaantulevien autoilijoiden mahdollisesti vereentyneisiin paitoihin? Onko koskaan tullut vastaasi ketään autoilijaa, jonka vaatteiden verisyyden olet havainnut?
Mahdollisesti ja mahdollisesti. Mahdollisesti ei tiedetä tekijän suunnitelmallisuuden ja kylmäverisyyden tarkkaa tasoa. En mää usko, että esim. verkkaritakki on juurikaan sen hiostavampi kuin vaikkapa college. Tosin en mä lähde arvailemaan tekijän pukeutumista kovin tarkasti.

Mua vastaan ei jatkuvasti aja henkilöitä täysin vereentyneenä. En mä silti pidä ihan mahdottomana, että muutaman metrin päästä voisi tehdä suht luotettavia silminnäkijähavaintoja.
LexVeritas
Frank Columbo

Catdog kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:26 pm
LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:21 pm
Catdog kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:11 pm

Kyllä, olen ehdottanut tuota samaa liittyen puhelinsoittoihin monen monituista kertaa. Olen ehdottanut mm. että Rytköset jättivät vastaamatta mahdolliseen puheluun, koska heillä oli parempaa tekemistä.

Ai, niin siis kuka valetunnustaja?
Mm. podcasteissa on pitkä osuus, jossa käsitellään Veikon sukulaisen saamaa tietoa, että joku oli Kirkkonummella baarissa tunnustanut tehneensä surmat. Varmaan olikin puhunut niin, mutta tuskin puhui totta. Ei siis kyse poliisille tehdystä tunnustamisesta vaan varmaankin kerskailusta pöytäseurueelle.
Kyllä, olen samaa mieltä. Valetunnustajaksi kelpuutetaan vain sellainen, joka tunnustaa perättömästi poliisille. Tuo Kirkkonummen baarista poimittu leukapeluri ei siis ole valetunnustaja.
LexVeritas
Frank Columbo

Korpisoturi kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:33 pm
LexVeritas kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:16 pm
Niin mäkin tekisin.

Kiinnitätkö jatkuvasti huomiota vastaantulevien autoilijoiden mahdollisesti vereentyneisiin paitoihin? Onko koskaan tullut vastaasi yhtäkään autoilijaa, jonka vaatteiden verisyyden olet havainnut?
Mahdollisesti ja mahdollisesti. Mahdollisesti ei tiedetä tekijän suunnitelmallisuuden ja kylmäverisyyden tarkkaa tasoa. En mää usko, että esim. verkkaritakki on juurikaan sen hiostavampi kuin vaikkapa college. Tosin en mä lähde arvailemaan tekijän pukeutumista kovin tarkasti.

Mua vastaan ei jatkuvasti aja henkilöitä täysin vereentyneenä. En mä silti pidä ihan mahdottomana, että muutaman metrin päästä voisi tehdä suht luotettavia silminnäkijähavaintoja.
Tästäpä ajatustenvaihdostamme muistui mieleeni, että esimerkiksi Muuralan ryöstömurhassa joulukuussa 1987 tekijän todettiin siistiytyneen ennen murhapaikalta poistumistaan.
Donniebrasco
Alibin satunnaislukija

Viesti Kirjoittaja Donniebrasco »

Fb:n puolella rikoshistoriaa ryhmässä eräs nainen on pariinkin otteeseen kertonut ex-ukkonsa olleen jotenkin hommassa mukana(kuskina) . Olen tästä joskus aikaisemminkin maininnut, joten mielenkiinnosta kysyn, että onkohan kukaan selvitellyt onko hänen tarinassa mitään perää?
Korpisoturi
Perry Mason

Donniebrasco kirjoitti: Pe Heinä 19, 2024 1:48 pm Fb:n puolella rikoshistoriaa ryhmässä eräs nainen on pariinkin otteeseen kertonut ex-ukkonsa olleen jotenkin hommassa mukana(kuskina) . Olen tästä joskus aikaisemminkin maininnut, joten mielenkiinnosta kysyn, että onkohan kukaan selvitellyt onko hänen tarinassa mitään perää?
Istut kuukauden Kirkkonummen räkälöissä, niin löytyy tunnustaja Kirkkonummen kolmoissurmaan. Istut kaksi, niin löytyy Bodom-murhaaja. Jos jaksat hengata vuoden, niin löytyy henkilö, joka on sekä Bodomin murhaaja että Kirkkonummen kolmoissurmaaja.

Aika ei käy pitkäksi, koska monessa pöydässä on entisiä legionaalaiskessuja. Se vaan, että Pera ei puhu ranskaa lainkaan, mutta kasarin alussa kouluttajat oli kuulemma suomalaisia melkein kaikki.
Quorthon
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja Quorthon »

Donniebrasco kirjoitti: Pe Heinä 19, 2024 1:48 pm Fb:n puolella rikoshistoriaa ryhmässä eräs nainen on pariinkin otteeseen kertonut ex-ukkonsa olleen jotenkin hommassa mukana(kuskina) . Olen tästä joskus aikaisemminkin maininnut, joten mielenkiinnosta kysyn, että onkohan kukaan selvitellyt onko hänen tarinassa mitään perää?
Samaa kategoriaa kuin se Niemen podcastin baarimies. Näin joskus facebookissa sen postauksen itsekin. En nyt ihan ekalla viestillä halua uusia banneja, joten en kuvaile väitteen esittänyttä henkilöä tarkemmin, mutta en itse ainakaan uskoisi mitään puheitaan tämän tapauksen suhteen.

Luin mielenkiintoisen artikkelin eilen Tampereella viime kuussa tapahtuneesta:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f677 ... c78fc491b

Motiivina raha/sekoaminen, ei yhteydenpitoa uhreihin vuosiin, ei murtautumista, tuli soittamaan ovikelloa.

Itselleni oli alussa ja oikeastaan myöhemminkin hankala omaksua ajatusta, että Kirkkonummen Kolmoissurma olisi tehty niin, että ainoa järkeenkäypä motiivi olisi raha. Samaahan mietti poliisikin. Tämän järkeilen niin, että kun on hyvinvointivaltiossa ja vähän pumpulissa kasvanut, niin voi olla siinä suhteessa hivenen arkitodellisuudesta vieraantunut. Siis just sen verran, että ajattelee helposti ettei sellasta tapahdu Suomessa tässä mittakaavassa. Vaikka suomessa kuitenkin on todellisuudessa esim. nistejä, jotka työntää puukkoa toisiinsa sadan euron takia.

Tämä teko on raaka, ja sen lopputulema menee vauvan osalta vähän "älyttömyyden" puolelle. Se hämää jälkipolvia ja ohjaa ajattelemaan ties mitä kauhuskenaarioita, suunnitellusta täydellisestä super-rikoksesta aina psykoottiseen murhaajaan, joka upottaa vauvankin altaaseen.

Mutta - Tampereen tapaus on herättävä esimerkki. Se todentaa, että vastaava on mahdollinen myös Kirkkonummella. Ovi on voitu avata, tekijän motiivi voi olla ainakin pohjimmiltaan puhtaasti taloudellinen, eikä yhteyttä löydy lähipiiristä:

Lama + Tietoisuus Veikon käteisvaroista + Epätoivo

Ja tuo tukisi täysin sitä, että tapaus on vaikea selvittää, kun tekijällä ei ole Veikkoon mitään todennettavaa velkakytkyä tai riitaa. On vain oma kusinen tilanne.

Ja poliisi ei löydä yhteyttä, koska sitä ei varsinaisesti ole. Vain yksi laman uhri muiden joukossa. Pakeni ehkä metsien kautta kotiinsa yöllä, sade huuhtoi jäljet. Korpisoturin suuresti käsittelemää veristä kuljettajaa ei nähty, kun ei ollut mitään kuljettajaa. Ei häntä ehkä edes kuulusteltu, jos ei ole vuosiin ollut tekemisissä. Jälkeenpäin kiroili vauvan jättämistä sänkyyn, ja huuhtoi omatuntoaan pois viinalla.

Eli perheen kohtalon sinetöi ns. pröystäily, käytännössä koko Kirkkonummi tiesi, että siellä ostellaan käteisellä Preludeja.

Jos katsotaan kaikkia Veikon verkostossa olleita, niin siellä on varmasti tehty roppakaupalla konkursseja 90-luvun alussa. Tekijä ei välttämättä erotu niistä mitenkään. Vaikka on voitu puhutellakin. Siinä muistikirjassa on toki voinut nimi olla, tai on ehkä vaan epäillyt sen olevan, ottanut varmuuden vuoksi mukaan.

Ja kaikki käteiset, myös lompakot, on kelvanneet. Koska siitä tuossa oli kyse ennen kaikkea. Rahat on sitten täytynyt joksikin aikaa kätkeä. Poliisi varmasti on tutkinut kaikki tuohon aikaan tehdyt isot talletukset. Ehkä ne on laiteltu pankkiin vähän kerrallaan. Tai kiinnitetty johonkin.

Ilman poliisin toteamaa kytkyä tai mahdollisissa kuulusteluissa murtumista, ei homma ole paljastunut. Mutta voisin uskoa tekijän juoneen itsensä hengiltä vielä 90-luvun aikana miettiessään Jessicaa.
Seuraavat harkinnassa olevat uudet nimimerkit:

FalckFanatic
Espoon Hiekka Oy
Gustu-Nisse
Mopedimies
SilverBackMaleGorilla
Mallipoju66
Darkest Auer
SailorMary
Sivukirjasto
Peuramaa Stalker
Cemetery Poser
Sockdoll-13
000-555
Bloodiest Anal Rape
Kosti
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Kosti »

^Aivan helvetin hyvää kamaa taas Kurtulta. Suorastaan timanttia.
Täysin mahdollinen kuvio juuri sen osalta, että kytkyä Rytkösiin ei löydy koska sitä ei ole. Noinhan se on mennyt maailman sivu monissa pimeiksi jääneissä henkirikoksissa.
Eih bennek, eih blavek
Quorthon kirjoitti: Ma Elo 26, 2024 7:21 pm
Ja bannejahan ei enää tule, koska olemme lautamiehissä.
Spede
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Spede »

Miten se taas menikään se baari-ilta-alibi? Hotelli Hesperiassa ja muissa Hesardin juottoloissa oli keikuttu pikkutunneille kaverin kanssa? Moneltako baarit meni kiinni silloin? Neljältä? Ja mikä se murhien aikahaarukka olikaan? 20.45 - 10.00?

Aamuyön tunteina pienet känniajelut Kirkkonummelle laskuhumalassa samalla raivoa keräten. Tai joku epämääräinen Kirkkonummen hönö kuskina. Hönö jättänyt vähän kauemmas ja loppumatka kävellen. Tarinan lopputekstit luettavissa hautakivistä.
Korpisoturi
Perry Mason

Quorthon kirjoitti: Pe Heinä 19, 2024 9:47 pm
Samaa kategoriaa kuin se Niemen podcastin baarimies. Näin joskus facebookissa sen postauksen itsekin. En nyt ihan ekalla viestillä halua uusia banneja, joten en kuvaile väitteen esittänyttä henkilöä tarkemmin, mutta en itse ainakaan uskoisi mitään puheitaan tämän tapauksen suhteen.

Luin mielenkiintoisen artikkelin eilen Tampereella viime kuussa tapahtuneesta:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/f677 ... c78fc491b

Motiivina raha/sekoaminen, ei yhteydenpitoa uhreihin vuosiin, ei murtautumista, tuli soittamaan ovikelloa.

Itselleni oli alussa ja oikeastaan myöhemminkin hankala omaksua ajatusta, että Kirkkonummen Kolmoissurma olisi tehty niin, että ainoa järkeenkäypä motiivi olisi raha. Samaahan mietti poliisikin. Tämän järkeilen niin, että kun on hyvinvointivaltiossa ja vähän pumpulissa kasvanut, niin voi olla siinä suhteessa hivenen arkitodellisuudesta vieraantunut. Siis just sen verran, että ajattelee helposti ettei sellasta tapahdu Suomessa tässä mittakaavassa. Vaikka suomessa kuitenkin on todellisuudessa esim. nistejä, jotka työntää puukkoa toisiinsa sadan euron takia.

Tämä teko on raaka, ja sen lopputulema menee vauvan osalta vähän "älyttömyyden" puolelle. Se hämää jälkipolvia ja ohjaa ajattelemaan ties mitä kauhuskenaarioita, suunnitellusta täydellisestä super-rikoksesta aina psykoottiseen murhaajaan, joka upottaa vauvankin altaaseen.

Mutta - Tampereen tapaus on herättävä esimerkki. Se todentaa, että vastaava on mahdollinen myös Kirkkonummella. Ovi on voitu avata, tekijän motiivi voi olla ainakin pohjimmiltaan puhtaasti taloudellinen, eikä yhteyttä löydy lähipiiristä:

Lama + Tietoisuus Veikon käteisvaroista + Epätoivo

Ja tuo tukisi täysin sitä, että tapaus on vaikea selvittää, kun tekijällä ei ole Veikkoon mitään todennettavaa velkakytkyä tai riitaa. On vain oma kusinen tilanne.

Ja poliisi ei löydä yhteyttä, koska sitä ei varsinaisesti ole. Vain yksi laman uhri muiden joukossa. Pakeni ehkä metsien kautta kotiinsa yöllä, sade huuhtoi jäljet. Korpisoturin suuresti käsittelemää veristä kuljettajaa ei nähty, kun ei ollut mitään kuljettajaa. Ei häntä ehkä edes kuulusteltu, jos ei ole vuosiin ollut tekemisissä. Jälkeenpäin kiroili vauvan jättämistä sänkyyn, ja huuhtoi omatuntoaan pois viinalla.

Eli perheen kohtalon sinetöi ns. pröystäily, käytännössä koko Kirkkonummi tiesi, että siellä ostellaan käteisellä Preludeja.

Jos katsotaan kaikkia Veikon verkostossa olleita, niin siellä on varmasti tehty roppakaupalla konkursseja 90-luvun alussa. Tekijä ei välttämättä erotu niistä mitenkään. Vaikka on voitu puhutellakin. Siinä muistikirjassa on toki voinut nimi olla, tai on ehkä vaan epäillyt sen olevan, ottanut varmuuden vuoksi mukaan.

Ja kaikki käteiset, myös lompakot, on kelvanneet. Koska siitä tuossa oli kyse ennen kaikkea. Rahat on sitten täytynyt joksikin aikaa kätkeä. Poliisi varmasti on tutkinut kaikki tuohon aikaan tehdyt isot talletukset. Ehkä ne on laiteltu pankkiin vähän kerrallaan. Tai kiinnitetty johonkin.

Ilman poliisin toteamaa kytkyä tai mahdollisissa kuulusteluissa murtumista, ei homma ole paljastunut. Mutta voisin uskoa tekijän juoneen itsensä hengiltä vielä 90-luvun aikana miettiessään Jessicaa.
Ei nämä tapaukset mielestäni vertaudu. Onttoa analyysia ja pintatasolla spekulointia Kurtulta sanon minä.
Tampereen tapauksen uhria/uhreja ei tiedetä uhatun ennen tekoa eikä tiedetä esim. kantaneen käsiasetta mukanaan.

Tampereella tekijä on päästetty sisään. KRP:n kommentit eri vuosina Kirkkonummen tapauksen osalta alleviivat lähes aina sitä, että uhrit tulivat täydellisesti yllätetyiksi (voi ilmetä verijäljistä ja vammoista). HA esittänyt jopa, että tekijällä olisi ollut aikaa tarkkailla taloa ja varmistua uhrien nukkumisesta. Voisi perustua esim. jalanjälkiin, mutta silti uskalias väite.

Tekijän pakenemista on tosiaan käsitelty muutaman kerran kolmeen vuoteen muun tuikitärkeän jauhannan mennessä tietystikin edelle. Suuresti oletan hänen edelleen paenneen autolla. KRP on kommentoinut aikoinaan, että olisi tiennyt auton sijaintipaikan (esitetty esim. Poliisi-TV:ssä 2001). Suhtaudun siihen kriittisesti, koska päättely perustunee pääosin jälkiin.
Vastaa Viestiin