Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatri syytteessä vaimonsa murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

taotao kirjoitti: To Heinä 18, 2024 3:31 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 3:23 pm Tikkasen joutuminen sairaalahoitoon on varmasti siksi, että alettiin erittäin varovasti purkaa yli-lääkitystä.
Tuommoisen vuosia kestäneen väärinkäytön purku on haastavaa, jottei aiheudu mitään vaaroja.
Onko tämmöinen käytäntö kuinka yleistä? Että se purku aloitetaan tutkintavankeuden sijasta sairaalahoidossa? Mietin ihan näitä minfon perus tappajia/ murhaajia, elämänkoulusekakäyttäjiä.
Epäilen, että kyse olisi ensisijaisesti kiinni otetun/pidätetyn tilanteesta, jonka akuutissa tilanteessa arvioi päivystävä oikeuslääkäri. Jos on epäilyä esim. psykoottisuudesta on osoite psykiatrinen sairaala. Jos terveydentilassa ei tule esille mitään sairaalaseuranta, - hoitoa vaativaa, niin sitten putkaan, vankilaan.

Sairaalassa psykiatrin arvio ja tarvittaessa otetaan sairaalahoitoon ja seurantaan ainakin aluksi. Kun tekevät pakkohoitopäätöksen, tarvitsevat toisenkin psykiatrin arvion. 3 vrk seurannan jälkeen tehtävä jälleen arvio. T oli silloin siirretty jonnekin, ei tietoa, minne. Ehkä vielä tuossa vaiheessa vankisairaalaan?

Nikki deta osaisi osaisi varmaan vastata tarkemmin kysymykseesi lääkkeiden purusta yleensä tutkintavankeudessa vs. vankisairaalassa. Mutta hän ei ole pitkään aikaan kirjoittanut ketjussa. Maallikkona luulen, että potilaan vointi ratkaisisi?
Talvi24
Jessica Fletcher

Doris Watson kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:14 pm Harmaa ponnaripää jolla veikkaan että kapoisemmat kasvot kun pahin lääkepöhötys lähtenyt.
Ties vaikka alkanut kuntoilemaan vankilassa? Kun aikaa on...
Tn omat käsipainot jäi Ullikseen. Olikohan ne löytyneet pölyttyneenä ruokailuhuoneesta. Tosin taisivat uhrin pojankin käsipainot olla pölyn peitossa, hänen huoneessaan. Joista tiedoista voi vaikka ihmetellä siivousfirman työn tasoa, kun siivous oli joko 1 vk tai 2 vk välein (kahdenlaista tietoa tiheydestä).
Tuo saattaa toki olla monien ihmisten käsipainojen kohtalo.
Barba Tenus S

Viesti Kirjoittaja Barba Tenus S »

Murhatapauksessa poliisin käytössä olevat pakkokeinot ovat laajat. Esim syytetyn lähipiiri on mahdollista rikoksen ratkaisemiseksi puhelinkuunnella heidän ja syytetyn välisiin puhelinkeskusteluihin liittyen. Poliisi joutuu ilmoittamaan asianosaille puhelinkuuntelun päättymisestä. Mitä tulee tutkintavangin ja tapaajien tapaamisten kuunteluun pleksitapaamisissa vankitiloissa, ei ilmoitusvelvollisuutta ole jälkikäteen asianomaisille. Tällainen mahdollinen kerätty aineisto jää salassapidon piiriin poliisille käyttöön.
Barba Tenus S

Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 3:25 pm Ajankohtaisempaa taitaa olla se, mikä tulee olemaan KKOn vastaus syyttäjän haastehakemukseen.
Mihin syyttäjän haastehakemukseen viittaat? 12/2023 lukien syyttäjät ja asianomistajat (uhrin lapset) jättäneet uuden purkuhakemuksen aiemman sakkotuomion purkamiseksi mereenajoasiassa. Tämä on sinulle henkilökohtaisesti selvitetty jo aikaisemmin ketjussa erikseen, josta tiedosta kiitit.
Talvi24
Jessica Fletcher

Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 2:58 pm Tikkasen viides virhe, mihin kompuroi, on lääkkeiden väärinkäyttönsä salaaminen. Tällaisella toiminnalla voidaan katsoa hänen tahallisesti aiheuttaneen itselleen sellaisen tilan, jota kohti mennään. Hän ei tällaisella toiminnallaan ole antanut kenellekään lähipiirissä mahdollisuutta puuttua asiaan. Hän on valheellisesti pitänyt yllä lähipiirissään todellisen tilansa. Teko voidaan katsoa tahalliseksi jo tästä syystä. Syytetyn lähellä kaikki ovat olleet henkeen ja terveyteen liittyvässä vaarassa syytetyn lääkkeiden väärinkäytön vuoksi. Lääkkeiden väärinkäytön salaaminen on näyttönä todennettavissa syytetyn viestinnässä. Sitä ei voi sepitellä katoamaan.
Minulla on käsitys, että lääkeriippuvuus-sairauteen kuuluu osana sairautta se, että henkilö pyrkii piilottelemaan, salaamaan väärinkäytön ihan kaikilta. Niin näyttää olleen Tikkasenkin kohdalla. Eivät tienneet vaimo ja hoitava psykiatrikaan. Se tyystin tavallinen lääkeriippuvaisen tarina.

En ihan saa kiinni siitä. Millä tavoin yleisesti tai tässä tapauksessa Tn kohdalla lähellään olevat ihmiset olisivat olleet erityisessä vaarassa Tn lääkkeiden väärinkäytön vuoksi. Väärinkäytön, jota on harjoittanut pitkään, ehkä 2013 alkaen tai pidempään. Olleet siis periaatteellisessa vaarassa ehkä hyvinkin usein?

Valitettavasti mereenajon jälkeiset asianmukaiset huuume- ja päihde-näytteet jääneet ottamatta. Jos lääkkeidensä väärinkäyttö olisi ollut osallisena tapahtuneeseen, olisi noista voinut löytyä jotain osuutta asiaan.

Onneksi henkirikoksen jälkeen oli otettu laajat näytteet ja niistä tietokin ollut varsin nopeasti hoitavan yksikön ja siten poliisi-tutkijoidenkin tiedossa. Julkisuuteen ei vaan ole tietoja annettu. Miksi ei ole annettu? Jos noissa ei löydöksiä, ei olisi mitään näyttöä mainitsemastasi itselleen tahallisesti aiheuttamastaan tilasta vaikuttamassa osaltaan henkirikokseen.

Tn kohdalla on tullut vaikutelma, että väärinkäytön salaaminen olisi onnistunut niin hyvin, ettei kukaan ehkä edes ollut osannut epäillä .... Ikäänkuin ei olisi ollut jotenkin näkyvästi omissa "tiloissaan". Onkohan tuollainen miten tavallista?
Viimeksi muokannut Talvi24, To Heinä 18, 2024 6:08 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:12 pm
Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 3:25 pm Ajankohtaisempaa taitaa olla se, mikä tulee olemaan KKOn vastaus syyttäjän haastehakemukseen.
Mihin syyttäjän haastehakemukseen viittaat? 12/2023 lukien syyttäjät ja asianomistajat (uhrin lapset) jättäneet uuden purkuhakemuksen aiemman sakkotuomion purkamiseksi mereenajoasiassa. Tämä on sinulle henkilökohtaisesti selvitetty jo aikaisemmin ketjussa erikseen, josta tiedosta kiitit.
Niin, varmaan ymmärsitkin, että purkuhakemus n:o 2 oli kyseessä, tai mikä se eka olikaan nimeltään? Yhtä kaikki luulisi sinunkin ymmärtäneen, mitä tarkoitin. Ei ole minulle nuo lakitermit tietenkään tuttuja, eikä haittaa.

En kylläkään muista kysyneeni em. tai vastauksen saatuani kiitelleeni tähän asiaan liittyen. Saattaa olla, muttei mieleen jäänyt. Mutta ei tarvitse minua varten nähdä vaivaa etsiä esille. Ip- lehden jutustahan tuosta saatiin lukea. Tiedossa on, että KKO:n päätöstä nyt odotetaan se riittää minulle.
Talvi24
Jessica Fletcher

Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:31 pm Joku osaava vois vaihtaa tohon kuvaan keltaisen paidan ja harmaan tukan. Pysyy muistissa oikea habitus. Jos vaikka joku törmää omien läheistensä tapaamisissa vanki-/sairaalapuoli, niin infoa palstalle kiitos.
Taidat olla aika syvissä vesissä tämän tapauksen suhteen. Huom! Vain minun luulo!
Viimeksi muokannut Talvi24, To Heinä 18, 2024 6:09 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Barba Tenus S

Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:30 pm
En kylläkään muista kysyneeni em. tai vastauksen saatuani kiitelleeni tähän asiaan liittyen. Saattaa olla, muttei mieleen jäänyt. Mutta ei tarvitse minua varten nähdä vaivaa etsiä esille. Ip- lehden jutustahan tuosta saatiin lukea. Tiedossa on, että KKO:n päätöstä nyt odotetaan se riittää minulle.
Ketjussa on kovin monta sivua. Kaikki lukijat eivät kahlaa sivuja taaksepäin. Tämän vuoksi kirjoittajat pyrkivät mahdollisimman huolellisesti täsmällisen kirjoitukseen ja korjaavat vielä tunnin mahdollisen viestinsä muokkausajsn kirjoitustaan oikeaksi, jos porukalla virheet huomataan. Se on lähinnä muita lukijoita kunnioittavaa tapaa palstalla.
Barba Tenus S

Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:33 pm
Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 4:31 pm Joku osaava vois vaihtaa tohon kuvaan keltaisen paidan ja harmaan tukan. Pysyy muistissa oikea habitus. Jos vaikka joku törmää omien läheistensä tapaamisissa vanki-/sairaalapuoli, niin infoa palstalle kiitos.
Taida olla aika syvissä vesissä tämän tapauksen suhteen. Huom! Vain minun luulo!
Onko sinulla jokin syy siihen, että Tikkasen nykyinen säilytyspaikka säilyisi mieluummin pimennossa eikä paljastuisi julkisesti, kun pyrit kääntämään asian koko huomion täysin toisaalle?
Talvi24
Jessica Fletcher

Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:43 pm
Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:30 pm
Ketjussa on kovin monta sivua. Kaikki lukijat eivät kahlaa sivuja taaksepäin. Tämän vuoksi kirjoittajat pyrkivät mahdollisimman huolellisesti täsmällisen kirjoitukseen ja korjaavat vielä tunnin mahdollisen viestinsä muokkausajsn kirjoitustaan oikeaksi, jos porukalla virheet huomataan. Se on lähinnä muita lukijoita kunnioittavaa tapaa palstalla.
Just joo. Ketjussa ei taida olla ainuttakasn väärin käytettyä ilmaisua - milloin mistäkin syystä.
Palsta-poliisin homma ei taida lyödä leiville. Kommenttien, vastausten korjaaminen (minä korjaan lähinnä kirjoitusvirheitä) kun umpeutuu nopeasti. Eihän tämä anonyymi ketju ole mikään juridiikan koulu. Joten koeta kestää. Ja aina voi hyppiä yli.

Ketjussa on muuten myös useampia kysymyksiä, jopa joillekin / joillekin suoraan osotettuina ja silti jääneet vaille vastausta. Mahtaakohan myöhemmin ketjua lukevat ihmetellä? Eipä erityisen kanssakeskustelijoita huomioon ottavaa, vai onko sinulla mielestäsi? :wink:
Talvi24
Jessica Fletcher

Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:48 pm
Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 5:33 pm
Taidat olla aika syvissä vesissä tämän tapauksen suhteen. Huom! Vain minun luulo!
Onko sinulla jokin syy siihen, että Tikkasen nykyinen säilytyspaikka säilyisi mieluummin pimennossa eikä paljastuisi julkisesti, kun pyrit kääntämään asian koko huomion täysin toisaalle?
En pyrkinyt kääntämään huomiota pois mistään. Huomiota kiinnitti juuri sinun tuo ja edellinen viestisi. Niiden viestien sisällöt, joissa ei edes ollut mitään Tn nykyiseen olin-, säilytyspaikkaan viittaavaa!

Minua hänen säilytyspaikkansa ei sinänsä kiinnosta yhtään enempää. Ehkä siitä saadaan elokuussa tietoa - tai sitten ei. Minulle riittää, että hän on tallessa.

Oikeuden 17.6. istunnon jälkeenhän joku taisi väläytellä (Ulricako?), että voisi olla jopa päästetty vapaalle odottamaan tuomiota. Viittasi joensuulaisen lapsen surmanneiden äidin ja isäpuolen pääsyyn vapauteen tuomion lukuun asti.

Mutta ihan sama, onko vapaalla, vankisairaalassa vai vankilassa T parhaillaan.
Barba Tenus S

Onko joku muu löytänyt Roopen äidin? Päivi etunimeltään ja sama sukunimi kuin Roopella.
Talvi24
Jessica Fletcher

neiti marple kirjoitti: To Heinä 18, 2024 12:41 pm
Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 12:12 pm
neiti marple kirjoitti: To Heinä 18, 2024 11:45 am **********************
Eikun oikeuslääketieteen päivystys on THL:n alaista. T vietiin pidätyksen jälkeen oikeuslääketieteen päivystykseen, jossa päivystävä oikeuslääkäri tutki Tn. Teki lähetteen Auroraan psykoosiepäilyn vuoksi. Hän ei ollut psykiatri, mutta hänen epäilynsä näytti osuneen oikeaan, kun Aurorassa alan asiantuntijat diagnosoivat psykoosin. Joka oli edelleen sen 3 vrk tarkkailun aikana.
Vai mitä prosessin kohtaa tarkoitat, että THL:n oikeuslääkäri olisi antanut erilaisen lausunnon? Onko sinulla jotain muuta tietoa, kuin mitä välituomiossa on? En ole nähnyt kirjoittamaasi tietoa.
”Talvi":
Mutta tarkoitatko siis niin kuin riviesi välistä pitää tulkita (kun et jstk syystä suoraan sano), että milelestäsi THLn oikeuslääkäri ja Aurooran psykiatrit eivät ole osanneet tehdä oikeaa diagnoosia vai mitä tarkoitat?
"neiti marple"
- käytin siis vastauksessa i antamiasi tietoja….
(Näin nyt tämän vastauksesi, johon toki vielä vastaan. Kun kyse onkin siis niin, että luulit ihan muuta, kuin mitä käytäntö on).

Ketjussa selvitti muistaakseni vanhavakanssi aikanaan ansiokkaasti sen, että oikeuslääkärit toimivat nykyisin THL:n alaisuudessa ja kyseessä siis ihan käytännön oikeuslääkärien työtä tekevät lääkärit. Eivät mitkään kirjoituspöydän ääressä lausuntoja antavat. Silloin myös selvisi, miten homma kulkee kiinni otosta -> oikeuslääketieteen päivystävän lääkärin (THLn alaisuudessa toimiva) vastaanotolle ja sieltä joko psykiatriseen sairaalaan tai putkaan/ vankilaan.

Eihän noita voi tietää ennen kun tietää.

Ihan erikseen on sitten jatkossa kuultavan THL:n lautakunnan lausunto, jonka ovat kai jo antaneet tehdystä mielentila-tutkimuksesta. He eivät näe, eivät tutki potilasta.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Talvi24 kirjoitti: To Heinä 18, 2024 1:55 pm Tosin olen huomannut, että sinä Barba ole muuttanut aika monella tavalla kantojasi. En tiedä miksi, eikä se minulle kuulu. Mutta eihän sekään mitään. Olen minäkin muuttanut jotain, kun on tullut lisätietoa asioista.

Tämä ristiriita on edelleen olemassa ...
Olen huomannut samaa ja olen todella ihmeissäni. Välillä tuntuu, että onko kaksi henkilöä kirjoittamassa. Kaikilla muilla on kanta ollut lähes sama mutta ulricalla kanta muuttuu lähes viikottain.

Asia ei muuten meikäläiselle kuulu mutta näkyy.
Cadi John
Axel Foley

Viesti Kirjoittaja Cadi John »

Barba Tenus S kirjoitti: To Heinä 18, 2024 6:26 pm Onko joku muu löytänyt Roopen äidin? Päivi etunimeltään ja sama sukunimi kuin Roopella.
Olit poistanut tekstin tästä alta: mitä sanon asiakkaille. Olin siihen tulossa vastaamaan, että mistä asiakkaista puhut?
Vastaa Viestiin