Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksen ammuskelu 2008

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

kahvitar kirjoitti:Kävin kirjastossa lukemassa viime viikon Ilta-Sanomia ja siinä oli tämän huoltomiehen kommentteja ja hän oli siis nähnyt kaksi tyttöä pitelemässä kylkiään ja hoippumassa käytävällä. Näitä tyttöjä oli siis ammuttu. Onko tietoa siitä selviytyivätkö nämä tytöt vai ei?
Eikös sairaalaan saakka selvinnyt haavoittuneena yksi hlö, ja hänkin lasinsiruista tulleiden viiltohaavojen vuoksi.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
Mike Manner
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Mike Manner »

SVC kirjoitti:Juuri niin, kameraa pidellyt tyyppi...
Eikös joku ammattikuvaaja tjsp. ollut taannoin varma, että videot on kuvattu jalustalta.

Tästä apuna olleesta kuvaajasta on taas tullut myytti tällä palstalla ilman mitään fakta pohjaa. Ei ole ensimmäinen vastaavanlainen tapaus, olen huomannut...
Näyttää siltä, että kun sitä tarpeeksi kauan jauhetaan, niin siitä tulee fakta.
"Mä olen sitä mieltä, et jos 5 senttiä on liikaa OMASTA viestistä Minfoon, kannattaa harkita poistumista kokonaan. Perusteena se, että "harrastuneisuus" palstalle, ei ole likimainkaan riittävä!" -John Doe
rapier
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja rapier »

Ampujan Youtube-videoissa apukuvaaja

tiistai 23.09.2008

Kauhajoella tiistai-iltana olleessa tiedotustilaisuudessa ampujaa kuvattiin hyvin niukasti. Aseluvan hän oli saanut viime kesänä harrastusta varten vuoden määräajaksi. Lupaa varten hänet oli haastatellut sama poliisi, joka jututti häntä maanantaina Youtube-videoiden takia.

Kauhajoella tiistai-iltana olleessa tiedotustilaisuudessa ampujaa kuvattiin hyvin niukasti. Aseluvan hän oli saanut viime kesänä harrastusta varten vuoden määräajaksi. Lupaa varten hänet oli haastatellut sama poliisi, joka jututti häntä maanantaina Youtube-videoiden takia.

Poliisi tutkii ampumisvideot tarkasti, sillä osassa niissä on selvästi ollut mukana myös avustava kuvaaja.

Mies opiskeli restonomiksi, jotka tekevät töitä ravitsemis- ja matkailualalla. Nuorukainen ilmeisesti tunsi uhrinsa, jotka olivat todennäköisesti tenttiin osallistuvia ammattikorkeakoulun toisen vuosikurssin opiskelijoita.

Poliisi kuvasi miestä mustiin vaatteisiin pukeutuneeksi ja mustatukkaiseksi. Hän oli kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta, mutta asui opiskelujensa takia Kauhajoella. (STT)
http://www.ilkka.fi/arc_article.jsp?article=370301
Paskanen tukka
Tiina
Sherlock Holmes

Viesti Kirjoittaja Tiina »

rapier kirjoitti:Poliisi kuvasi miestä mustiin vaatteisiin pukeutuneeksi ja mustatukkaiseksi.

Oli sitten vielä ehtinyt käymään väripurkillakin videoiden kuvausten ja ampumisten välillä. Trendikästä. :?
CJS
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja CJS »

Timppa kirjoitti: ... Itse kieltäydyn puhumasta ko. henkilöstä muulla nimellä kuin murhaaja.
Nimi on kuitenkin myös henkilön tunnistetieto oli tämä sitten millainen tahansa. Saattaisi mennä tämäkin palsta vähän hankalaksi jos kaikista sadoista henkirikollisista ja muista pahantekijöistä ei käytettäisi nimiä, vaan puhuttaisiin aina murhaajasta tms...
Rorschach kirjoitti:... Tällä hetkellä pohditaan, kuinka vastaavat teot saataisiin jatkossa estettyä. Niin ei takuulla käy ainakaan, jos joka paikassa kerrotaan tarinaa sairaasta, sekopäisestä murhamiehestä, jonka hulluuden aisti jo kaukaa. Jokaisen ihmisen tulisi ymmärtää, että tappajat ovat useimmiten aivan tavallisia ihmisiä siihen asti, että jokin menee vikaan. Luultavasti suurin osa meistä ei tajuaisi keskustelevansa tulevan murhaajan kanssa, jos pääsisi siirtymään ajassa päivään ennen kauhajoen surmia ja keskustelemaan ampujan kanssa. ...
Näin on. Teot eivät varmasti esty jos ihmiset kiinnittäisivät huomiota vain sekopäisiin seinähulluihin.

Tuskin kukaan tajuaisi juttelevansa murhaajan kanssa edes teon tapahduttua ellei jostain satu tietämään henkilön olevan murhaaja. Useimmat murhaajat käyttäytyvät melko tavanomaisesti teon jälkeenkin.
Tuulitukka84
Poliisikoira Rex

Viesti Kirjoittaja Tuulitukka84 »

VoDKa kirjoitti:Olen koko päivän miettinyt tätä asiaa ja yrittänyt saada siihen edes jonkinlaista järkeä.

Tämä Lovehetar sotkee ajatuksiani koko ajan. (Kyllä, minun on pakko palata aiheeseen yhä uudelleen ja uudelleen, koska jokin tässä kuviossa ei vain täsmää päässäni.)

Matti Saari tunsi Lovehetarin. Hänen täytyi olla tietoinen siitä, että Lovehetarin kiinnostus Columbineen oli myös suuri, sillä hän oli alkanut Lovehetarin kanavan tilaajaksi. Näin ollen siis hänen on täytynyt tietää Lovehetarin olleen ainakin jollain tasolla ns. samaa maata.

Olivatko he keskustelleet aiheesta? Iskun toteuttamisesta kouluunsa? En tiedä. Todennäköistä on, että he ovat keskustelleet kouluammuskeluista vähintään, jos ovat olleet yhteyksissä internetin välityksellä (joka on myös luultavaa, jos kerran tunsivat irl). Miksi Saari olisi siis ampunut hengenheimolaisensa?

Riitelivätkö he keskenään aiheesta? Halusiko Saari kenties toteuttaa iskun ja Lovehetar ei? Tunsiko Saari velvollisuutta ampua Lovehetarin mikäli tämä oli niiden videoiden kuvaaja (jotta poliisi ei voisi syyllistää myöhemmin jne.?) Tiesikö Lovehetar tulevasta iskusta? Onko mahdollista, että ampujia sittenkin oli kaksi? Ehkä Lovehetar oli mukana ampumisessa, ehkä hän ampui jonkun/joitakin niinä hetkinä kun kukaan ei ollut näkemässä? Ehkä Saari teloitti ystävänsä tämän pyynnöstä? (Aseita kuitenkin oli vain se yksi, joten helpointa olisi jos toinen ampuisi toisen.) Kuka se käytävältä löytynyt oli? Tyttö? Voisiko Lovehetar ollakin tyttö?

Ehkä Lovehetar seurasi Saaren ammuskelua sivusta ja Saari sitten syystä tai toisesta teloitti tämänkin, ehkä jopa tämän haluamatta?

Koko homma on niin outo, etten vain pysty ymmärtämään. Väkisellä en ole Lovehetarista todellakaan tekemässä rikollista, jotenkin en vain pysty käsittämään sitä että Saari olisi teloittanut samoja kiinnostuksenkohteita omaavan ystävänsä noin vain.

Ja kuten sanottua, vieläkään ei ole varmistettu tuota Lovehetarin kuolemaa, mutta todennäköistä se on.

Olen ihan kokoaika kuvitellut, että Lovehetar on tyttö
MissHolmes
Ben Matlock

Viesti Kirjoittaja MissHolmes »

Hienoa vodka tuo sinun pähkäily.

Minä en ole edes jaksanut/ pystynyt keskittymään tähän, koska koko tapahtuma ahdistaa.

Minä olen myös sitä mieltä, että Lovehetar (onko nimimerkki todella lovehetar vai lovehater????) on tyttö.

Minusta tuntuu siltä, että tuossa luokassa, johon Saari meni heti kuulustelua seuraavana päivänä on ollut se henkilö /ne henkilöt, joita Saari on luullut ilmiantajakseen.

Isku minusta kuitenkin näyttää siltä, että se olisi toteutettu ''ennenaikaisesti'' johtuen juuri tuosta kuulustelusta.

Luulen, että niin suuresti Auvista ihannoineena, on tarkoitus ollut iskeä vuosipäivänä 7. marraskuuta, mutta tuo kiinnijäämisen pelko ja raivo 'ilmiannosta' sai muuttamaan mielen.

Auvisen hyökkäyshän oli enemmän ''kaupunkisotapeli'' -tyyppinen uhrien väijyminen ja takaa-ajo käytävillä, mutta tämä oli jos vain mahdollista vieläkin raaempi teurastus suljetussa tilassa.

Siksi luulen, että Saaren suunnitelma oli vielä kesken ja koko tapahtuman laukaisi tuo kuulustelu.
Poliisi oli häntä yrittänyt puhelimitse tavoittaa jo perjantaina, mutta ei saanut vastausta. Uskon kuitenkin Saarelle olleen selvää jo tuolloin mistä puhelu tuli.

Viikonlopun ja viimeistään maanantain aikana kypsyi ajatus iskun aikaistamisesta ja sen kohdistamisesta ''pahimpiin vihollisiin''.
Nuotio & Äreät Tiput
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

MissHolmes kirjoitti:Minä olen myös sitä mieltä, että Lovehetar (onko nimimerkki todella lovehetar vai lovehater????) on tyttö.

Minusta tuntuu siltä, että tuossa luokassa, johon Saari meni heti kuulustelua seuraavana päivänä on ollut se henkilö /ne henkilöt, joita Saari on luullut ilmiantajakseen.
Kuva

Tuo on hyvin mahdollista, että Saari on kuvitellut Lovehetaria ilmiantajakseen. Kuitenkin, sen verran mitä Lovehetaria tiesin, niin epäilisin, ettei hän olisi mennyt ilmiantamaan Saarta. Ilmiantajat olivat kai olleet koulun oppilaita (?) ja kuten sanottua, tuhansien/miljoonien videoiden joukosta on vaikea osua juuri Saaren ammuskeluvideoiden kohdalle. Kuitenkin, ne aiemmat videot oli ollut siellä kuitenkin jo jonkin aikaa, joten varmaan moni oli jo ne nähnytkin - ja kun netissä vaikkapa jonkun linkkaama linkki lähtee kunnolla liikkeelle, niin nopeasti se osuu myös asianomaisten ja tuttujen silmiin. Jos joku heitti vaikka vitsillään, että tässä seuraava Auvinen ja linkki kiertoon -> päätyi jossain vaiheessa koulun oppilaan kohdalle, joka piti sitä huolestuttavana ja kertoi siitä muille -> ilmoitus poliisille.

Tai, ehkä Saari teki sen itse? Ehkä hän laittoi linkin kiertoon, leikillään, puolitosissaan tai kenties tosissaan?

Toivon todellakin, ettei Lovehetarin mahdollinen kuolema tapahtunut sen vuoksi, että Saarella oli väärä kohde. Kouluammuskeluista kiinnostuneissa on sinällänsä melko turvattu selusta, ettei monikaan lähde puhumaan toisen jutuista eteenpäin ja ilmiantamaan, oli ne toisen jutut kuinka huolestuttavia tahansa. Ja onhan siinä sekin, että jos kerrot, niin oma kiinnostus saattaa tulla myös kyseenalaiseksi ja poliisi kiinnostuu sinustakin. Samoissa piireissä pyörii myös ns. pirujen joukko, jotka kehoittaa kouluammuskeluihin ja ovat innoissaan jokaisesta tapahtuneesta, vaikka eivät itse lähtisikään semmoista toteuttamaan. Nämä ihmiset ovat vaikeita siinä mielessä, että jos mitään näyttöä sille kehoitukselle ei ole, ei rikosta sinällänsä ole syntynyt.
Vaikea sanoa mihin joukkoon Lovehetar kuului, mutta en usko hänen olleen ihan täysillä ainakaan viimeistä porukkaa. Selkäänpuukottaja hän tuskin Saaren kohdalla ainakaan oli.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Victoria
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Victoria »

Onko jossain faktatietos siitä, että tämä lovehetar olisi kuollut? Jos ei niin on aika tökeröä julistaa ketään kuolleeksi ja spekuloida mahdollisia syitä siihen miksi joku joka ei ehkä edes ollut luokassa on ehkä kuollut. Aika hatarat syyt olettaa, että koko ihminen olisi edes käynyt samaa koulua kuin Saari. Otetaan huomioon, että jos tämä nimimerkki on ollut kiinnostunut koulusurmista ja ehkä tavallaan niitä ihannoinut, niin krp on varmaan ottanut tämän henkilön tarkempaan syyniin, jonka takia hän ei ole uutta nimimerkkiä luonut. Ja jos VoDKa sanoo ettei oikeastaan tarkemmin tätä nimimerkkiä edes tuntenut, niin olettaisin ettei hän ehkä ensimmäisenä olisi sinulle ilmoittamassa hengissä olostaan. Ja toisekseen, luulisi, että lehdistökin olisi asialla jo retostellut.
Aariel
Vic Mackey

Viesti Kirjoittaja Aariel »

Victoria kirjoitti:Onko jossain faktatietos siitä, että tämä lovehetar olisi kuollut? Jos ei niin on aika tökeröä julistaa ketään kuolleeksi ja spekuloida mahdollisia syitä siihen miksi joku joka ei ehkä edes ollut luokassa on ehkä kuollut. Aika hatarat syyt olettaa, että koko ihminen olisi edes käynyt samaa koulua kuin Saari. Otetaan huomioon, että jos tämä nimimerkki on ollut kiinnostunut koulusurmista ja ehkä tavallaan niitä ihannoinut, niin krp on varmaan ottanut tämän henkilön tarkempaan syyniin, jonka takia hän ei ole uutta nimimerkkiä luonut. Ja jos VoDKa sanoo ettei oikeastaan tarkemmin tätä nimimerkkiä edes tuntenut, niin olettaisin ettei hän ehkä ensimmäisenä olisi sinulle ilmoittamassa hengissä olostaan. Ja toisekseen, luulisi, että lehdistökin olisi asialla jo retostellut.
Itse en osaa sanoa tästä aiheesta muuta kuin sen, että Iltasanomissa oli ainakin siitä, että Saari ampui kaverinsa/ystävänsä. Näin oletin, että voisi olla juuri tämä Lovehetar. Tosin, tämä on täysin oma olettamukseni.
Edit. Ja siis tämän olettamuksen tein vasta, kun näin, että täällä puhutaan nimimerkistä Lovethetar, en olisi tiennyt koko nickistä ilman teitä :)
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

kahvitar kirjoitti:Kävin kirjastossa lukemassa viime viikon Ilta-Sanomia ja siinä oli tämän huoltomiehen kommentteja ja hän oli siis nähnyt kaksi tyttöä pitelemässä kylkiään ja hoippumassa käytävällä. Näitä tyttöjä oli siis ammuttu. Onko tietoa siitä selviytyivätkö nämä tytöt vai ei? Luokastahan selvisi elossa kolme tyttöä, yksi ikkunan kautta ja kaksi pääsi käytävän kautta pakoon. Käytävältä löytyi Saaren ja yhden tytön ruumiit eli luokasta pääsi siis ilmeisesti neljä tyttöä pakenemaan, joista valitettavasti yhden taival päättyi sitten käytävälle. Olikohan noiden kahden tytön joukossa tuo käytävälle ammuttu tyttö vai olivatko nämä huoltomiehen näkemät tytöt juuri ne kaksi käytävän kautta pelastunutta?

Sinänsähän tällä ei nyt sen suurempaa merkitystä ole, jäi vain mietityttämään.
Käsittääkseni loukkaantuneita on yksi. Hän ilmeisesti onnistui pakenemaan ikkunan kautta. Joten olettaisin etteivät selvinneet.
VoDKa
Ainesta Watsoniksi

Viesti Kirjoittaja VoDKa »

Victoria kirjoitti:Onko jossain faktatietos siitä, että tämä lovehetar olisi kuollut? Jos ei niin on aika tökeröä julistaa ketään kuolleeksi ja spekuloida mahdollisia syitä siihen miksi joku joka ei ehkä edes ollut luokassa on ehkä kuollut. Aika hatarat syyt olettaa, että koko ihminen olisi edes käynyt samaa koulua kuin Saari. Otetaan huomioon, että jos tämä nimimerkki on ollut kiinnostunut koulusurmista ja ehkä tavallaan niitä ihannoinut, niin krp on varmaan ottanut tämän henkilön tarkempaan syyniin, jonka takia hän ei ole uutta nimimerkkiä luonut. Ja jos VoDKa sanoo ettei oikeastaan tarkemmin tätä nimimerkkiä edes tuntenut, niin olettaisin ettei hän ehkä ensimmäisenä olisi sinulle ilmoittamassa hengissä olostaan. Ja toisekseen, luulisi, että lehdistökin olisi asialla jo retostellut.
Sanotaan niin, että tiedän monta asiaa paremmin kuin mitä olen täällä sanonut. Ne jääköön vielä toistaiseksi salaisuudeksi, sillä tapanani ei ole puhua sivu suuni. Ei tässä nopeasti olla oltu ketään julistamassa kuolleeksi, minulle kelpaa vieläkin jos selviää, että Lovehetar on elossa. Mutta tämän hetkisten tietojeni ja selvitykseni perusteella näin ei ole.

Edit: Ai niin, voitko lopettaa punaisella kirjoittamisen? Ei vain helvetin ärsyttävää, vaan myös turhan huomionhakuista.

One day I might just disappear and you will never find me. Nobody will ever find me.

Timppa
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja Timppa »

VoDKa kirjoitti:Sanotaan niin, että tiedän monta asiaa paremmin kuin mitä olen täällä sanonut... Ne jääköön vielä toistaiseksi salaisuudeksi, sillä tapanani ei ole puhua sivu suuni. Ei tässä nopeasti olla oltu ketään julistamassa kuolleeksi, minulle kelpaa vieläkin jos selviää, että Lovehetar on elossa. Mutta tämän hetkisten tietojeni ja selvitykseni perusteella näin ei ole.
Oletko muuten ajatellut noita tietojasi poliisille ilmoittaa vai odotatko kunnes he tulevat sinua kuulustelemaaan?
* Älä ruoki trollia! *
Victoria
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Victoria »

VoDKa: Tietääkseni, myös minulla on oikeus tuoda mielipiteeni julki ja värithän täällä on siksi, että niitä saa käyttää, ärsytti se sinua tai ei.

Mietin tuota hautakynttilää. Eikö se tuotu koululle ennen kun Saari oli edes tietoinen siitä, että poliisit halusivat häntä puhuttaa? Tämä ainakin viittaisi siihen, että teko oli aiottukin tehdä nyt, eikä vasta myöhemmin.
Harriet Makepeace

Viesti Kirjoittaja Harriet Makepeace »

llewellyn kirjoitti:
Aamen. Saaresta kyllä tulee jotenkin vielä hyytävämpi kuva kuin Auvisesta. Tietysti tässä ollaan vielä melko satunnaisen tiedon varassa, mutta vain siitä päätellen hän oli päällisin puolin selkeästi paremmin integroitunut yhteisöönsä kuin Auvinen, joka oli puolestaan hyvin sulkeutunut ja eristäytynyt. Lisäksi tappamisen selvä kohdistaminen omaan luokkaan on melko karu signaali. Myöskin soitto murhien jälkeen ystävälle kuulostaa hyvin kummalliselta toiminnalta. Jotenkin tulee näin puhtaana amatöörinä käsitys, että jos mahdollista niin tämä murhaaja olisi ollut vieläkin häiriintyneempi ja epätasapainoisempi kuin Auvinen. Mutta sama kysymys herää kummankin kohdalla, eikä siihen ole saatu vielä vastausta: mitä tapahtui heidän elämässään?
Itse en voi käsittää miten Saari on pystynyt harhauttamaan kokeneen poliisin päivää ennen teloituksia. Hän on siis esittänyt sen verran vakuuttavasti harmitonta kaveria että edes asetta ei takavarikoitu.

Auvisen manifestit tms viittavat selvästi psyykeongelmiin, hän kärsi harhoista ja Mania grandiosa:sta, hän uskoi tekevänsä historiaa, saavansa jonkinlaisen vallankumouksen aikaiseksi tms.

Saari, mitä ilmeisemmin vaan tunsi viettiä tappamiseen ja nautti siitä. Joten psykopaattisia piirteitä hänessäkin selvästi oli.

ja luokkatovereiden kylmäverinen teloittaminen vaati jo kovan luokan ammattitappajan hermoja.
Vastaa Viestiin