sinitarra kirjoitti: Ma Heinä 08, 2024 6:44 pm
Eikö ylläpito tosiaan voi tehdä mitään tilanteessa, jossa yksi käyttäjä kaappaa jonkun ketjun henkilökohtaiseksi murha- ja vähän muunkinaiheiseksi blogiksi? Puhutaan siis kuukausista, joiden aikana ko. henkilö postaa yhteen ketjuun kymmeniä viestejä päivässä. Sääntöjen mukaan jokaisesta aiheesta saa olla vain yksi ketju, eli nyt koko ketju on yhden käyttäjän ”panttivankeina”.
Jotenkin tuntuu että noihin häiriöihin ja ketjunpilaajiin puututaan ihan liian hitaasti. Ehdotin jo aiemmin tätä mutta laitan uudelleen. Yhdellä toisella foorumilla (Inderes, eli talous/osakeaiheinen foorumi), on mielestäni tosi järkevä ja selkeä pohja ja lisäksi siellä on sääntö että tiettyihin ketjuihin ei saa kommentoida kuin esim 15 min välein.
Toki ymmärrän, että minfokin pyörii mainosten avulla ja mitä enemmän käyttäjiä ja kirjoittajia, sitä enemmän liksaa. Mutta esim tuolla Inderesissä voi itse valita mitä ketjuja haluaa seurata ja saa valita, näkyykö ketjun vieressä sellainen numeropallero, joka kertoo onko ketjuun tullut uusia viestejä. Se on todella selkeä.
Itselläni ärsyttää, kun jatkuvasti jankataan ja kysellään samoja, kun ei jakseta lukea koko ketjua ja jopa myönnetään se. Itse osallistun vain ketjuihin, jotka olen lukenut kokonaan läpi ja tiedän mistä puhutaan. Joku Ullanlinna-ketju olisi todella mielenkiintoinen seurata, mutta 800-sivuiseksi paisunut paska on jäänyt mutta lukematta viimeisen 600-700 sivun osalta kokonaan. En ole edes avannut. Ei siitä normaalin työssäkäyvän ihmisen aika siihen. Suurin osa ketjuista on mielestäni pilalla ja syyttävä sormi osuu ylläpitoon, kun antaa näiden "olinko eka", "tämä" jne kommenttien kommentoijien paskasta kaikki ketjut. Ylipitkät lainaukset on persereiästä, jotka kuitataan sanoilla "olen samaa mieltä". Bannia vaan kaikille herkällä kädellä

Tarvittaessa olen myös itse valmis sitä ottamaan. Toki ymmärrän, että ylläpitokin on "vain ihmisiä", jotka eivät kaikkeen ehdi, mutta yleensä kestää yllättävän kauon saada joku banniin ja sitäkin kestää vuorokauden. No senhän voi vaikka nukkua ohi, että jaksaa taas hakata entteriä
Jos yhteen ketjuun saisi vaikka max 5 viestiä lähettää per päivä, niin aika moni lukisi sen vastauksensa ajatuksella läpi ja toisi siihen enemmän sisältöä kuin se, että lainataan joku ylipitkä lainaustornia ja kuitataan se "tämä". Tai viestien väli olisi vaikka 1 tunti. Ja alokkaille joku pakollinen "näin käytät minfoa" -testisivu, jossa opetettaisiin esim lainaukset. Harva alokas taitaa lukea säännöt ennen ensimmäistä viestiä. Alokkaat on monesti tärkeitä, koska heiltä saattaa tulla se olennainen uusi tieto, kun ovat vailla naapureita ja haluavat osallistua keskusteluihin, mutta usein eka lainaus jo menee perheelleen. En yleistä kaikkiin toki...
Harmillisesti tosiaan itse en jaksa seurata kuin yhtä tai kahta ketjua yhtä aikaa, koska aktiivinen ketju täytyy kaikesta paskasta niin nopeasti ja oma luonne ei anna periksi, että kommentoisin johonkin ketjuun ilman että olisin lukenut kaikkia viestejä. Mielelläni luen erilaisia spekulaatioita ja skenaarioita, kunhan sieltä välistä voisi suodattaa sen paskan, jolla ketjut täyttyvät, kun muutamat henkilöt tosiaan alkavat käyttää ketjua omana bloginaan. Kiitos ja anteeksi.