Barba Tenus S kirjoitti: Su Heinä 28, 2024 4:28 pm
Mitenhän Kela suhtautunut, tai vakuutus (yrittäjä), jos potilas ei sitoudu hoitoon. Ehkäpä samalla lailla, kuin työnantajakin 6 vuotta vanhassa jutussa.Väälituomiossa oli maininta, että Tn ei ollut saanut toimitettua papereita eteenpäin.
Nostona vain asia eettisistä syistä s-lomaan liittyen. Moneen kertaan ketjussa todettu Tn varallisuus, että ei tarvinnut sairausloma-ajalta tuloja, mutta kuitenkin asiasta halusi hoitavalle mainita. Ei hänen olisi sellaista tarvinnut mainita. Pyrkikö sillä kertomalla selittämään "kuntoaan" lääkärille ollakseen "uskottavammin sairas".
Viestin tarkoitus osoittaa mahdollinen syytetyn valehtelu lääkärille ja lääkärikäyntien mahdollinen syy vain saada toivomaansa reseptiä. Tiettyjä lääkkeitä ei ilmeisesti halunnut pyytää ilman "oikeaa" sairauslomaa. Ei istu miljonääritohtorin aitoon tarinaan sairauspäivärahan maininta lääkärille. Muu tarkoitus? Spekulaatio.
Lainaus:
"Lääkärin suositus poissaolosta ei velvoita työntekijääkään.
– Potilaallakaan ei ole mitään velvollisuutta noudattaa sitä, mutta hyvässä hoitosuhteessa näistä asioista keskustellaan niin, että myös potilas sitoutuu hoitoon. Jos poissaolo ei liity sairaudenhoitoon, niin palkanmaksuvelvoitetta ei ole, ohjeistaa Työterveyslaitoksen johtava ylilääkäri Kari-Pekka Martimo."
Edit: Victorian ammatti ja työtehtävät ovat voineet olla sen luonteisia, että on tietoinen, että sairausloma-ajalta saadaan tuloja. Hän ehkä oli tästä näkökulmasta keskustellut asiasta lähipiirin kanssa ja kertonut, että syytetylle ei tuloja. Hän on voinut ymmärtää miksi niitä ei ollut - syytetty ei sitoutunut hoitoon. Tämän ehkä ymmärsi niiden kolmen viimeisen elinkuukauden aikana. Liian myöhään. Spekulaatio.
En tiedä, millä aikataululla Kela haluaa / vaatii hakemusten olevan perillä, mutta luulen, että tarvittaessa voivat joustaakin.
Mitä tarkoitat sairauslomaan liittyen "... mutta kuitenkin asiasta halusi hoitavalle mainittavan."? Mistä asiasta?
Minulla pikemminkin sieltä viimeiseltä 23.11.22 (noin 3 vk ennen henkirikosta) vastaanotolla vaikutti yrittäneen vaikuttaa parempikuntoiselta kuin todellisuudessa oli. Kertoi voineensa paremmin, muttei olleensa vielä työkunnossa. Psykiatri oli kirjoittanut 6 vk jatkoa sl. Nähnyt, ettei T ollut vielä työkunnossa.
Edelliseltä käynniltä lokakuulta hoitava totesi olleen selvästi masentunut ja ahdistunut. Minulle tuli vaikutelma, että lokakuussa oli vointinsa ehkä huonoimmillaan?
T ei ollut tiettävästi halunnut vai kyennyt kertomaan psykiatrille Vn puhelimelta löytämistään rohkeista/ uskaliaita kuvista ja hlöx:stä. Miksi ei ollut kertonut? Hävetti? Nolotti? Oli kai kuitenkin ne kuvat puhelimella käydessään niillä kolmella kerralla nähnyt ajalla 5.10 - 21.11 (olikohan tuo pvm, joka tapauksessa ennen psykiatrin vo).
Jotkut ovat kirjoittaneet ketjussa jostain yrittäjän vakuutuksesta vai mikä se olikaan. Kuulemma aika kallis. Oliko tieto, että jos sellainen on, niin hoitaisi homman sen eikä Kelan kautta.
Ei kai työnantajansa yksityinen Terveystalo maksaisi yhtiönsä kautta toimineelle (jos edes kenellekään yksityiselle lääkärille) minkäänlaista sairausloman palkkaa? <- tämä vaan minun luulo.
Millä perustelet, että V olisi ymmärtänyt "ettei syytetty olisi sitoutunut hoitoon"? Ja että olisi jopa ymmärtänyt sen koko 3 kk sairausloman ajan. Peruste?
Ei ole tietoa siitäkään, miten ja missä vaiheessa V olisi havainnut T sairauden / sairauksien ilmenemää?
Siis saada lääkäriltä haluamiaan reseptejä, mitä reseptejä tarkoitat? T itsekin lääkäri ja pystyi kirjoittamaan itselleen tarvittaessa reseptejä. Osan resepteistä oli kirjoittanut hoitava a ja osan T itse. Tieto oli, että oli halunnut paljolti itse vastata masennuslääkkeiden kokeiluista.
Hoitava ei kylläkään todisteluissa tuonut ilmi, etteikö T olisi ollut hoitoon sitoutunut. Kertoi Tn kuunnelleen häntä, mutta että Tllä ollut myös omat mielipiteensä. Ei kuulosta sinänsä oudolta, kun T itsekin psykiatri.
Terapiasuositusta ja julkiselle töihin hakeutumista ei ollut vastustanut, joskaan ei ollut tehnyt niiden eteen. Ja oli toki outo se yli 8 kk kestoinen Tstä johtunut tauko.
Jos psykiatri olisi ajatellut, ettei T olisi ollut sitoutunut hoitoon, niin miksi ei olisi kertonut siitä todistelussaan?