viivahattu kirjoitti: Ke Heinä 31, 2024 12:58 am
Eihän tuossa ole kysymys mistään muusta kuin siitä, että desantit pääsevät merkkaamaan ne paikat omiin karttoihinsa helposti ja tutustumaan niihin ilman, että täytyy itse mennä maastoon pyörimään.
...
Siinä on nyt muutama linkki näihin kaikista ilmeisimpiin. Kaikki syyskuulta 2022, kaikki omituisia muutaman sadan metrin pätkiä keskeltä ei mitään, kaikissa jonkinlainen yhden talon ilmalinjaa merkittävämpi sähkönsiirtolinja suoraan näkyvissä, plus bonuksena yksi parin myllyn tuulivoimapuisto. Ja niitä, joissa siitä itse Street View'n kuvasta ei sitä "kohdetta" pysty näkemään, mutta sellainen on esimerkiksi lyhyehkön matkan päässä metsiä pitkin, on vielä enemmän.
Mielenkiintoinen havainto kyllä, että noissa on tosiaan kuvattu yleensä tuollainen hyvin pieni pätkä ja jos ne on kaikki viety samoihin aikoihin.
En vaan käsitä mitä lisäarvoa tuo laittaa ne Googlelle. Kyllähän tuo ihan sama informaatio on havaittavissa vaikkapa nyt MML:n julkaisemissa ortokuvissa. Näkee missä menee linja, millaista maastoa on ympärillä ja mistä sinne pääsee. Ja se, että jos tässä olisi jotain hämärää, niin Googlen jos kenen on hyvin helppoa ja yksinkertaista reagoida ihan vaikka viileästi poistamalla kaikki street view-kuvat jotka alkavat ei mistään ja päättyvät ei mihinkään, tai jos siinä menee liikaa lapsia pesuveden mukana, niin siinä talossa osataan kyllä profiloida ne käyttäjätunnukset, jotka millään tavalla linkittyvät toisiinsa kun yksikin nimetään. Ja sitten vain päätetään millä perusteella löytyvä linkitys laukaisee epä-julkaisun. Puf vaan, sinne meni saatavuus kallisarvoiseen aineistoon.
Syksyllä kuvattu/ainakin lisätty... mitä jos joku paikallinen kävisi ensi talvena katsomassa päivä-pari jonkun lumimyräkän jälkeen. Ettei vaan nuo kuvatut pätkät merkkaisi sitä, mille osalle tiestöä on tilattu lumenauraus verkkojen huoltohenkilökuntaa varten? Tämä voisi ihan oikeasti olla nykyään helpoin tapa speksata se tilaus. Jos haluaisi tehdä pienen jäynän niin kävisi itse vielä tahallaan kuvaamassa pari kilometriä lisää

.