Oikeesti? Tää on mulle sikäli uutta, että melko rohkeasti arvuuteltiin esim. Valkeakosken teinitappoketjussa sekä tässä Linnainmaan neloismurhanyrityksessä tekijää. Nimi oli esillä ainakin tässä jälkimmäisessä melko mopeastikin ottaen huomioon, että tekijän nimeä tuskin julkaistaan koskaan kun juttu ei mene oikeuteen.Korpisoturi kirjoitti: La Elo 03, 2024 12:17 am Ilo olla avuksi. Nimittäin olet väärässä. Ei yksityishenkilö tai esim. Minfo kollektiivisesti päätä faktoista. Henkilön arvuuttelu rikoksesta on kunnianloukkaus, jos tekijää ei ole rikoksesta tuomittu. Se saattaa olla törkeä tekotavaltaan, jos siinä käytetään sähköistä alustaa, joka on potentiaalisesti lukuisien henkilöiden nähtävissä.
Olen ajatellut, että nimen saa julkaista jos tieto on oikea. Arvuuttelu on varmaan selkeästi laitonta, mutta jos tietää niin eikö saa tietää?
Valkeakosken jutussakin se nimi oli tiedossa täällä jo ennen vangitsemispäätöstä.
Hyvä tietää. Olen aina ajatellut niin, että nämä nimikirjainarvailut "Onko tää T.P. vai sen kaveri S.J?" -tyyppiset jutut on niitä, joista voi joutua ongelmiin, jos vihjataan johonkin tiettyyn tyyppiin joka ei sitten liity asiaan lopulta mitenkään.