Mutta se oli kuitenkin joku koulun henkilökunnasta, joka soitti poliisit paikalle.
Alexa piilotteli lukitussa huoneessa väitettyä kouluampujaa ja sai järkyttävän tiedon – ”Nyt ampujasta on kuva”
”Kysyin itseltäni, että miksi juuri minä?”
9:20
”Aseen kans riehuu tää muija.” ”Tossa on parempi kuva ampujasta.” ”Tää muijahan on transsukupuolinen.”
Näillä saatesanoilla somessa jaettiin 23-vuotiaan Alexan kuvaa, kun poliisit etsivät viime torstaina Jyväskylän Viitaniemen ammattiopistolla väitettyä kouluampujaa. Alexa esiintyy jutussa etunimellään aiheen arkaluontoisuuden takia. Hänen henkilöllisyytensä on toimituksen tiedossa.
Todellisuudessa Alexa istui poliisioperaation ajan lukitussa taukotilassa muiden opiskelijoiden ja opettajan kanssa. Kun hän istui ja odotti luokkatovereidensa kanssa lisätietoja, kaveri soitti. Ensin hän kysyi Alexalta, miten hän voi. Se, mitä kaveri sanoi seuraavaksi, on valvottanut Alexaa öisin.
– Tiesitkö, että sinusta jaetaan tällaista kuvaa netissä?
Joku oli ottanut Alexan Facebookin profiilikuvan ja kirjoittanut, että tässä on ampuja. Kuvan yhteydessä on myös Alexan nimi.
– Ajattelin, että mitä vittua. Olin järkyttynyt, ja kysyin itseltäni, että miksi juuri minä? Kuka tämän laittoi ilmoille ja missä välissä? Alexa kertoo.
Vain hetkeä myöhemmin muutama luokkakaveri kertoi Alexalle, että ihmiset olivat kyselleet hänestä. Luokkakaverit näyttivät puhelimistaan saman kuvan ja kertoivat, että kuvaa levitetään.
Alexa kertoo, että hetkeä myöhemmin samassa tilassa ollut rinnakkaisluokan opiskelija puhutteli muita tilassa olevia:
– Nyt ampujasta on kuva. Sen nimi on Alexa.
Alexa kääntyi kohti puhujaa.
– Sanoin, että: ”moi minä olen Alexa”. Hän meni aika hämmentyneen näköiseksi.
Väite levisi nopeasti ja sitä levitettiin usealla eri alustalla. Alexa kertoo, että hänen tietääkseen kuvaa tai häntä koskevia väitteitä on levitetty Snapchatissa, Jodelissa, Ylilaudalla, Tiktokissa, koulun Whatsapp-ryhmissä ja Telegram-ryhmässä nimeltä Ylijumalauta.
Ilta-Sanomat on nähnyt kuvakaappauksia someviesteistä.
Julkaisuissa on spekuloitu, mitä alaa Alexa opiskelee ja kuinka vanha hän on. Joissakin julkaisuissa on väitetty, että Alexa on transsukupuolinen. Hän ei ole.
Oli pelottavaa nähdä, kuinka nopeasti ja varmasti jotkut koulun opiskelijat hyväksyivät somen väitteet täytenä totena, vaikkei mitään ampujaa ollut olemassakaan.
Alexa kertoo, ettei hänellä ole aavistustakaan, kuka hänet valitsi valheiden kohteeksi ja miksi.
– Aika pelottavaa, että joku voi vaan saada päähänsä julkaista tuollaisen huhun, ja se saa noin isot siivet alleen välittömästi.
Luokkakaverit ja rinnakkaisluokan opiskelija ovat yrittäneet olla Alexan tukena ja auttaa häntä puhdistamaan nimensä. Perheen ja luokkakaverien tuki on tuntunut hyvältä.
Alexa kertoo, että samanlaista valetta levitettiin myös toisesta koulun opiskelijasta. Alexa ei tunne häntä.
Valheen levitys loppui, kun kävi ilmi, ettei mitään ampujaa ollut, mutta tapahtunut painaa mieltä. Alexa ei mennyt maanantaina kouluun, koska tapahtunut ahdistaa.
– Tuntuu pahalta. Sellainen pelonsekainen hämmennys. Tuntuu, että jotkut tuijottavat, kun liikun julkisilla paikoilla. Pelottaa myös, mitä minusta puhutaan somessa.
Alexa kertoo tehneensä asiasta rikosilmoituksen. Sisä-Suomen poliisista vahvistetaan, että tapaukseen liittyen on tehty kaksi rikosilmoitusta kunnianloukkaus-nimikkeellä.
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010669834.html
Oliko kyse loppujen lopuksi koulukiusaamisesta?