United Brotherhood
-
Carl Adenauer
- Olivia Benson
Re: United Brotherhood
Jaara rotta Vilhusen "löytö", aivan totaalisen turha ukko. Varmasti kunnioittaa vieläkin vasikka Keijoa, koska oli aina varmalta taholta saadun tiedon mukaan feikki, pikku pussien heittäjä.
Kuten oon sanonu, Jaara lensi pois porukasta. Nyt vetänyt pari vuotta jotain tappokuuria, ja siviilinä tatuoinnit naamaan, ei ollut kuulemma ennen. Näyttää isolta nestepöhöltö, lammas sisältä, täysin tehnyt itsestään muka rankan näköisen, ihan kädetön tapaus, joka pelkää väkivalta tilanteita. Sen tietävät kaikki, ei ole edes pitelystä tuomioita, ihan fiasko ollut.
Nyt keksinyt itselleen nimen "Nici", että olisi vähän rajumpi,"Nilkki" olisi parempi. Iso mies, sisällä pikkuvauva. Ei olisi koskaan ollut siinä porukassa ilman Vilhusta, ja kun Vilhunen -Aarnio kuvio paljastui, Jaara potkittiin vittuun
Kuten oon sanonu, Jaara lensi pois porukasta. Nyt vetänyt pari vuotta jotain tappokuuria, ja siviilinä tatuoinnit naamaan, ei ollut kuulemma ennen. Näyttää isolta nestepöhöltö, lammas sisältä, täysin tehnyt itsestään muka rankan näköisen, ihan kädetön tapaus, joka pelkää väkivalta tilanteita. Sen tietävät kaikki, ei ole edes pitelystä tuomioita, ihan fiasko ollut.
Nyt keksinyt itselleen nimen "Nici", että olisi vähän rajumpi,"Nilkki" olisi parempi. Iso mies, sisällä pikkuvauva. Ei olisi koskaan ollut siinä porukassa ilman Vilhusta, ja kun Vilhunen -Aarnio kuvio paljastui, Jaara potkittiin vittuun
-
Kuukiitaja_piip_piip
- Sofia Karppi
Saisko koko jutun tänne
Carl Adenauer kirjoitti: Su Elo 25, 2024 5:10 pm Jaara rotta Vilhusen "löytö", aivan totaalisen turha ukko. Varmasti kunnioittaa vieläkin vasikka Keijoa, koska oli aina varmalta taholta saadun tiedon mukaan feikki, pikku pussien heittäjä.
Se on juuri näin, Jaara on rikollismaailman Johanna Tukiainen. Naama työnnetty joka paikkaan kun kukaan ei pidä yhtään mitään.
Tatuoinnit ja ulkonäkö ylipäätään pettää, sisältä pelkkä tuhnu ja siinä yksi syy porukasta erottamiseen.
Ööö… Onko hän siis kuitenkin lihaa syövä hetero? Todellakin ulkonäkö pettää!Oulu88 kirjoitti: Ma Elo 26, 2024 12:14 pm
Se on juuri näin, Jaara on rikollismaailman Johanna Tukiainen. Naama työnnetty joka paikkaan kun kukaan ei pidä yhtään mitään.
Tatuoinnit ja ulkonäkö ylipäätään pettää, sisältä pelkkä tuhnu ja siinä yksi syy porukasta erottamiseen.
-
Carl Adenauer
- Olivia Benson
"Oulu88" tietää näköjään myös totuuden, kun toi Nicci on siellä asunut. Aivan oikeassa olet.
Mikähän se mahtoi olla miehiään se Joensuussa uudenvuodenyönä 2012 ammuttu Joensuun Jone? Vilhusen tähdenlento ja löytö tämäkin. Oikein paita ja perse mentaliteetilla menivät niin töissä kuin vapaa-aikana. Senhän kaikki tietää, että tommosessa perseen kokoisessa pitäjässä kuin Joensuu, jos kerran oot lusinu pankkiryöstön ja sitten pyyhkii taloudellisesti hyvin, pyörit Vihulaisen kanssa vapaaa-ajat -ja koskaan ei käry käy -niin eikö loppu ole ns. jälkikäteen tarkasteltuna sitä kuuluisaa historiaa?
-
Jari Linna
- Sofia Karppi
Kun noin kauniisti pyysit saat vielä tämän alkuun.
https://m.youtube.com/watch?v=xmfb37qvIVs
Jaara on heikkoluonteinen mies ja patologinen valehtelija. Tyypillinen "suuret puheet, mutta pienet teot" miehen prototyyppi. Ei kannata uskoa montaakaan kohtaa tuosta haastattelusta, koska ne eivät ole totta. Nykyisin on löytänyt Jeesuksen, niin ei tarvitse enää esittää jotain mitä ei ole koskaan ollutkaan.
Suoraan UB:n huipulle
Timo ”Nici” Jaara, 49, oli vuosia väkivaltaisen United Brotherhood-rikollisjärjestön Oulun osaston pomo. Sitä ennen hän oli tavallinen virastomestarin koulutuksen saanut Oulun kaupungin työtekijä.
Timo ”Nici” Jaara käveli viimeisen kerran vankilan portista ulos vuonna 2017. Viimeinen tuomio oli ollut historiallinen poliisille. Kyseessä oli ensimmäinen tapaus, jossa Oulun poliisi oli tutkinut alueellaan järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistumista.
Jaaralle tuomio oli yksi monista sen jälkeen, kun hän oli noussut suoraan United Brotherhood -rikollisjärjestön huipulle.
Nyt espoolaisen kauppakeskuksen kahvilan ovesta kävelee sisään raamikas ja tatuoitu kaljupäinen mies. Hiukan ehkä uhkaavakin ulkonäkö pettää. Shortseihin ja t-paitaan pukeutunut Timo Jaara, 49, juttelee entisestä elämästään leppoisasti, mutta mitään peittelemättä.
Viimeinen tuomio tuli keväällä 2015, kun Jaara tuomittiin törkeästä huumausainerikoksesta ja järjestäytyneen rikollisryhmän toimintaan osallistumisesta kolmeksi vuodeksi ja seitsemäksi kuukaudeksi vankeuteen. Hänen katsottiin organisoineen United Brotherhoodin -rikollisryhmän toimintaa Oulussa. Rovaniemen hovioikeus vahvisti tuomion keväällä 2016.
Nyt jo toimintansa lopettanut United Brotherhood (UB) oli suomalainen väkivaltainen rikollisjärjestö, joka hankki rahansa kiristyksellä, talousrikoksilla ja huumekaupalla.
Viha käynnisti muutoksen
Neljän vuoden vankeustuomio Jaaralle tuli, kun hänen kokelailtaan löydettiin 1000 Subutex-tablettia.
– Olin tuosta viimeisestä tuomiosta niin saatanan vihainen. Minua vastaan ei ollut mitään näyttöä. Asianajajani Mika Ylönen on Suomen huippuja ja hän oli koko ajan sitä mieltä, että juttu kaatuu minun osaltani. Oulun käräjäoikeudessa saatu tuomio meni kuitenkin kaikissa ylemmissäkin oikeusasteissa läpi, emmekä saaneet niistä valituslupaa korkeimpaan oikeuteen. Ennen käräjiä julkaistiin lehtijuttu, joka leimasi minut jo valmiiksi syylliseksi. Toki käräjäoikeuden lautamiehet saivat siitä ennakkokäsityksen, Jaara sanoo.
Katkeruus ja viha olivat kuitenkin ne voimat, jotka lopulta käynnistivät Jaarassa muutoksen.
– Kuopion vankilassa kysyin itseltäni, tätäkö haluan loppuelämältä: lusimista vankiloista ja vilkuilua olan yli, olivatko poliisit varjostamassa minua. Aikaisemminkin olin päättänyt suoristaa selkäni ja luvannut itselleni, etten enää palaa vankilaan. Ne jäivät kuitenkin yrityksiksi. Tiesin uskon voiman sellaiseksi, että se oli auttanut monta ihmistä oikealle tielle. Päätin, etten menetä mitään, jos koetan muutosta uskon voimalla.
Vaikka usko ei jäänyt Jaaran elämään pysyvästi, se oli kuitenkin ensimmäinen ”potku perseelle ja oikeaan suuntaan”.
Kaupungin ”asevastaava”
Jaaran lapsuus oululaisessa useamman lapsen yrittäjäperheessä oli tavallinen. Täysi-ikäiseksi tultuaan hän ehti työskennellä pitkään Oulun kaupungin palveluksessa ja kouluttautua oppisopimuksella virastomestariksikin. Oulun kaupungilla hän vastasi muun muassa pysäköinninvalvojien kaasusumuttimista.
– Olin asevastaava, mutta tietenkään aseet eivät olleet pistooleita tai haulikkoja, Jaara naurahtaa.
Sivuhommina tehdyt hämäräbisnekset tuottivat kuitenkin sen verran hyvin, että Jaara irtisanoutui työstä Oulun kaupungin palveluksessa.
Mikä sitten veti tavallisen yrittäjäperheen pojan järjestäytyneeseen alamaailmaan?
– Tietysti raha ja myös tietynlainen kunnioitus. United Brotherhoodhan oli suoraan rikollisjärjestö, verrattavissa enemmän ehkä mafiaan kuin Helvetin enkeleiden tapaisiin moottoripyöröjengeihin.
Siinä missä mafiamiehet ovat ulospäin sliipattuja pukumiehiä, UB:n jäsenet kantoivat liivejä jengitunnuksin.
– Siinä varmasti matkittiin prätkäkerhoja. Liiveillä jengitunnuksin haettiin tiettyä pelonsekaista kunnioitusta, Jaara miettii.
Timo Jaara on sinut menneisyytensä kanssa, mutta entiseen hän ei enää halua palata. – En halua lusia loppuelämääni vankiloissa ja kurkkia olan yli minua varjostavia poliiseja. Kuva ajalta jolloin Jaara kantoi United Brotherhoodin liiviä. Timo Jaaran kotialbumi
Kun Jaara vapautui ensimmäistä kertaa vankilasta vuonna 2010, hän suunnitteli
oman rikolliskerhon perustamista Ouluun.
– Mulla oli Helvetin enkeleissä tuttuja ja kävin kertomassa niille kaavailuistani. Sieltä tuli vihreää valoa ja perustinkin oman kerhon. Sillä kerholla ei ollut varsinaisesti edes nimeä, mutta syyttäjä nimesi sen ”Prosenttipääkallokerhoksi”, Jaara kertoo.
Suoraan ”huipulle”
Oman rikollisporukan pyörittäminen sai jäädä, kun United Brotherhoodin pomomiehet pyysivät Jaaraa miehineen porukkaansa.
– United Brotherhoodilla oli silloin neuvosto, joka oli kerhon hallitseva elin. Ne tulivat tapaamaan minua tänne Ouluun ja tekivät minusta suoraan Oulun UB:n pomon. Vähän nolonakin palautin Helvetin enkeleiltä saamani salmiakkimerkin, johon kirjattu numero 81 kertoi, että olen Enkeleiden kavereita. Sen jälkeen välit Enkeleiden kanssa kuitenkin vain tiivistyivät.
Urapolku United Brotherhoodin huipulle oli suorempi kuin moottoripyöräkerhoissa.
– Itsellänikin oli ollut moottoripyöriä, mutta ei minua kiinnostanut nousta kerhon hierarkiassa kokelasvaiheen kautta: myymällä kerhotilassa kaljaa ja tyhjentämällä tuhkakuppeja.
UB:tä Jaara sai johtaa itsenäisesti, erikseen asioihin ryhmittymän yläportaalta lupaa pyytämättä.
– Ainoa sääntö oli se, että johtohenkilönä minulta kiellettiin osallistuminen minkäänlaiseen huumeiden vastaanottoon ja levitykseen itse. Olin se, joka ainoastaan organisoi asiat, käytännön toteutuksen annoin muille, Jaara muistelee.
United Brotherhoodin johtajiin kuulunut Timo Jaara kertoo rikollisesta menneisyydestään.
Huumeet ja velanperintä tuottivat hyvin ja kerholla oli upeat saunatilat porealtaineen. Vaikka kerhotilat olivat hulppeat ja Jaara oli virallisesti työtön, teki poliisi kerhotiloihin etsinnän vain kerran. Vuokraisäntäkään ei kuulemma kysellyt, mistä vuokrarahat olivat peräisin.
– Tiloissa oli pieni kassakaappi, jonka poliisit hajottivat ja löysivät sieltä muistaakseni 4000 euroa. Kerroin, että olimme keränneet rahat kerhotilan vuokrien maksuun ja Oulun Kaukovainiolla pizzeria-ampumisessa kuolleen Vähäsarjan Jannen hautakiveen. Poliisi palautti rahat, mikä osoitti, että heistä löytyi inhimillisyyttäkin.
United Brotherhood –rikollisryhmän Oulun pomona Timo Jaara kantoi kerhonsa liivejä jengitunnuksin. – Kai sillä haettiin tiettyä pelonsekaista kunnioitusta, hän sanoo.
Ei narkkareita ja vasikoita
Jaara myöntää tietyllä tavalla edelleen kunnioittavansa esimerkiksi järjestön ylimpään johtoon kuulunutta Keijo Vilhusta.
– Kertoohan hänen kyvyistään jotain jo se, että hän onnistui vetämään Helsingin huumerikospoliisin ylimmän pomon mukaan bisneksiinsä. Ei Jari Aarnio olisi lähtenyt kenen tahansa räkänokan kelkkaan. Kylmiin ratkaisuihin kykeneviä fiksuja rikollisia on vähemmän, mutta sekopäitä Suomi on pullollaan, Jaara sanoo.
Jaara itsekin rekrytoi miehiä UB:n Oulun osastoon tarkalla seulalla.
– En ottanut mukaan narkkareita, puliukkoja ja vasikoita. Taustan piti näissä asioissa olla puhdas. Itsekään en ole koskaan käyttänyt kamaa. ()
Kylmiin ratkaisuihin kykeneviä fiksuja rikollisia on vähemmän, mutta sekopäitä Suomi on pullollaan.
Kun Jaara vapautui vankilasta koevapauteen vuonna 2017, hän oli jo jättänyt hyvästit rikolliselle rahalle. Ratkaisua helpotti sekin, että UB oli päättänyt lakkauttaa Oulun osaston edellisenä vuonna.
49-vuotias Jaara laskee eläneensä elämästään seitsemän vuotta vankiloissa. Tuomiot tulivat huumerikoksista. Väkivaltaakin Jaara käytti esimerkiksi velanperinnässä, mutta väkivaltarikoksesta hän on istunut vain kerran. Hänen mukaansa tuomio tuli väkivallan käyttämisestä raiskauksen yrittäjää vastaan.
– Väkivallan suhteen olin aina sellainen, etten olisi tehnyt sitä itse tai teettänyt toisillakaan sellaiselle, joka ei ole itse sitä ansainnut, hän sanoo.
Kaiken jälkeen Jaara sanoo kuitenkin olevansa tyytyväinen siihen, että rikollinen elämä jäi taakse. Hän on saanut olla virkavallaltakin rauhassa, vaikka kertoi rikollisesta taustastaan avoimesti Seiska-lehden haastattelussa keväällä 2019, kun seurusteli silloin hetken aikaa tosi-tv- ja aikuisviihdetähti Marianne Kallion kanssa.
Haasteita lainkuuliaiseen normaalielämään tottumisessa erilaisten tukilippusten täyttöineen kuulemma riitti varsinkin alkuun.
– Olihan se ihan saatanan vaikeaa, kun ei ollut enää jengiä, eikä rahaakaan, Jaara myöntää.
Koeajalla Jaara pääsi osana kuntouttavaa työtoimintaa töihin metallipajalle Oulussa.
– Ne tykkäsivät minun työstäni niin paljon, että palkkasivat minut lopulta vetämään sitä metallipajaa. Sen jälkeen olin kolmisen vuotta töissä kultakaivoksella Kittilässä.
Nykyään Timo Jaara kertoo elävänsä tavallista duunarielämää.
Tasaista duunarielämää
Nyt Jaaralla on ollut jo kolme vuotta vakituinen työpaikka vedenpuhdistusalalla. Vaikka UB:n ajoilta on paljon hyviäkin muistoja, hän ei ikävöi menneisyyttään.
– Tasaista duunarielämää, mutta ei tarvitse istua vankilassa ja kytätä olan yli poliiseja. Olen myös kiitollinen siitä, että minulle on annettu velkajärjestelyä ja työpaikkaa myöten uusi mahdollisuus. Läheskään kaikille entisille rikostovereilleni ei ole käynyt yhtä hyvin.
Alamaailmakin on muuttunut sen jälkeen, kun Jaara pääsi ensin vuonna 2017 koevapauteen ja lopulta täyteen vapauteen toukokuussa 2018.
– Me emme ottaneet alaikäisiä kakaroita mukaan. Jos nyt lähtisin huumemaailmaan, en osaisi edes olla siellä. Me ostimme kaman ja toimitimme sen asiakkaalle, nyt kaikki bisnes on verkossa ja ulkomaalaisten hallinnassa.
Timo Jaaran taloudellinen saldo rikollisvuosista painuu nollaan tai jopa pakkaselle. – Huumebisnes ei kannata rahallisestikaan. On kannattavampaa kerätä 10 vuoden ajan pullojakin kaduilta kuin mennä istumaan 10 vuoden tuomiota pienenkin kamamäärin myynnistä.
Kumpi on pahempaa, huumeiden myynti vai tappaminen?
– Ei niitä voi verrata. Henkirikoksessa yksi ihminen voi menettää henkensä, mutta kama voi viedä hengen kymmeniltä. Rikollisesta elämästä haaveilevia nuoria muistuttaisin myös siitä, että suhteellisen pienestäkin kamamäärästä voi saada kymmenen vuoden tuomion. Kun vapaudut, sinulla ei ole mitään jäljellä. Itsellänikin meni kaikki. Mikä laulaen tuli, se viheltäen meni. Rikos ei tosiaan kannata.
-
Kuukiitaja_piip_piip
- Sofia Karppi
Jari Linna kirjoitti: To Elo 29, 2024 3:14 amKiitosKun noin kauniisti pyysit saat vielä tämän alkuun.
https://m.youtube.com/watch?v=xmfb37qvIVs
Jaara on heikkoluonteinen mies ja patologinen valehtelija. Tyypillinen "suuret puheet, mutta pienet teot" miehen prototyyppi. Ei kannata uskoa montaakaan kohtaa tuosta haastattelusta, koska ne eivät ole totta. Nykyisin on löytänyt Jeesuksen, niin ei tarvitse enää esittää jotain mitä ei ole koskaan ollutkaan.
-
originalnightstalker
- Martin Beck
Eikös tuo oulun osasto lopetettu juurikin sen takia että oli täynnä sekopää narkkareita?
mitä niitä uutisia lukiin ubsta ni vähä vaikee uskoa että narkkareira ei otettu mukaan, eikös se jonku osaston johtaja ajanu bemarin aineissa ja kännissä seinään ja bemarin takakontti täynnä huumeita 
-
Jari Linna
- Sofia Karppi
Juuri näin! Lisäksi vielä Ex-Criminals jaksossaanoriginalnightstalker kirjoitti: Pe Elo 30, 2024 1:39 pm Eikös tuo oulun osasto lopetettu juurikin sen takia että oli täynnä sekopää narkkareita?mitä niitä uutisia lukiin ubsta ni vähä vaikee uskoa että narkkareira ei otettu mukaan, eikös se jonku osaston johtaja ajanu bemarin aineissa ja kännissä seinään ja bemarin takakontti täynnä huumeita
![]()
Jaara puhuu huumeiden käytöstään, mutta tähän haastatteluun olikin jo unohtunut
-
Kuukiitaja_piip_piip
- Sofia Karppi
Eiköhön jokainen tuolla UB:ssa käyttänyt aineita, taisi olla jopa meriitti
En tiedä lopetettiinko sen takia, mutta mitään syytä mulla ei ole epäillä tätä asiaa. Ainetta meni omaan kehoon. Muut asiasta tietävät voi kertoa tarkemmin.originalnightstalker kirjoitti: Pe Elo 30, 2024 1:39 pm Eikös tuo oulun osasto lopetettu juurikin sen takia että oli täynnä sekopää narkkareita?mitä niitä uutisia lukiin ubsta ni vähä vaikee uskoa että narkkareira ei otettu mukaan, eikös se jonku osaston johtaja ajanu bemarin aineissa ja kännissä seinään ja bemarin takakontti täynnä huumeita
![]()
Oulu on narkkeja täynnä nykyäänkin.
Ehkä sielltä löytyy väkivaltaista näennäisesti uskottavaa huumeiden myyjää ja velanperijää, mutta ei niitä sen takia kannata ottaa mukaan ainakaan täysjäseniksi uskottavaan jengiin, pitäisivät vain siellä juoksupoikina.
Luulin, että se on kuollut, mutta se onkin aloittanut koteloitumisen.
Eipä näiden toiminta tainnut missään osastossa olla erityisen osaavalla tasolla. Uhkaillaan ja pahoinpidellään vanginvartijoita ja muita virkamiehiä vaikka näistä ylätason miehet kyllä tiesi mikä siitä on seurauksena. Onneksi tuli lappu luukulle vaikka todennäköisesti veronmaksajia ei näistä entisistä jäsenistä tullutkaan. Muuta kuin Jaarasta, kaikkea hyvää hänelle.
-
Carl Adenauer
- Olivia Benson
Eiköhän ihan Helsingin miehet hoitaneet Oulun joskus kun itse lusin yli 10 - vuotta sitten. Kun Jaara ja sen pellet olivat linnassa, käsittääkseni ollut kuitenkin silloin täysin erilaista Oulussa. Ehkä Oululaiset tietää paremmin?? Ainakin mikäli uskoo ihmisiä, jotka olleet silloin kuvioissa, minkä kuuli jokainen - joka ei kulkenut seinien vierellä.
Carl Adenauer kirjoitti: Pe Syys 06, 2024 11:05 am Eiköhän ihan Helsingin miehet hoitaneet Oulun joskus kun itse lusin yli 10 - vuotta sitten. Kun Jaara ja sen pellet olivat linnassa, käsittääkseni ollut kuitenkin silloin täysin erilaista Oulussa. Ehkä Oululaiset tietää paremmin?? Ainakin mikäli uskoo ihmisiä, jotka olleet silloin kuvioissa, minkä kuuli jokainen - joka ei kulkenut seinien vierellä.
Näin minäkin olen kuullut. Etelästä tuli 4 ukkoa 2012? kun Jaara oli tuomiolla. Ensimmäinen siivous tehtiin siinä kohtaa ja kuulemani mukaan nämä etelän kaverit ne porealtaat yms sinne tilaan touhusivat ja tekivät oikeasti jotakin. Eiköhän Oulussa alunperin ollut nimenomaan tuo Vähäsarja ainoa joka teki eikä vain puhunut.
Lopun kaikki tietääkin, noin 3v tuon pelleilyä jaksettiin katsoa vielä ja sitten tuli taas miehet etelästä ja löi lapun luukulle.