Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

(OT: Ja kyllä kuumehouruissa sängyssä makaaminen bädi känessä on minulle lepoa. Viikonloppuna kunto oli pahempi. Nyt parempi. Tulin jopa juuri töihin hetkeksi. Yksin. En siis tartuttamaan ketään.)

Etelä-Euroopan matkan jälkeen Lapinlahden sairaalassa:
Lapinlahden sairaalassa diagnosoitiin ensin psykoottinen masennus, mutta myöhemmin diagnoosi muutettiin kaksisuuntaiseksi mielialaoireyhtymäksi. Appelberg ei ole löytänyt Tikkasen potilastiedoista mitään maanisesta ajanjaksosta, jota diagnoosi vaatii. Tikanen ei myöskään ole itse kertonut mitään, mikä viittaisi tähän.

På Lappvikens sjukhus ansågs först hans sjukdom vara psykotisk depression, men senare diagnostiserades sjukdomen till ett bipolärt syndrom. I Tikkanens patientuppgifter har inte Appelberg hittat något som tydde på en manisk period, vilket diagnosen kräver. Tikkanen har
inte heller i framfört något som skulle tyda på detta.
Yllä kumottu psykoottinen masennus. Lapinlahden sairaalassa jo vuosikymmeniä sitten.

Appelbergin mukaan Tikkanen oli kuunnellut häntä vastaanottojen aikana, mutta lopulta päättänyt itse, miten hän toimii, esimerkiksi lääkityksen suhteen. Potilassuhteen aikana kukaan ulkopuolinen ei ollut ollut mukana vastaanotolla tai yhteydessä Appelbergiin Tikkasesta. Syksyllä 2022 Tikkanen ooli selvästi ahdistunut ja masentunut. Appelberg ei kuitenkaan ollut koskaan nähnyt Tikkasta psykoottisena (todellisuustajuon menetetty) tai vastuuttomassa tilassa.

Enligt Appelberg hade Tikkanen lyssnat på honom under mottagningarna, men sedan till slut själv bestämt hur han handlade, till exempel beträffande medicineringen. Under patientförhållandet hade ingen utomstående varit i kontakt med Appelberg beträffande Tikkanen. På hösten 2022 hade Tikkanen varit klart ångestfylld och deprimerad. Appelberg hade dock aldrig sett Tikkanen psykotisk (med förlorad realitetsmedvetenhet) eller i otillräkneligt tillstånd
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

TALVI
En tiedä, missä tilanteessa olet nähnyt, kuuliut Tn samaan hengenvetoon puhuneen ylipäänsä mitään. Eipä muistu mitään tuollaista. Sinä löytänet todistetta tuolle välituomiosta? Tosin ei vaiikuttaisi mihinkään, kun asia on täysin selvä.
Välituomio, sivu 28 alalaita. Toistamiseen.

Den misstänkte har haft långvariga humörsvängningar, känt sig dålig och haft problem medsjälvkänslan, vilka den misstänkte själv förknippat med depression, uppmärksamhetsstörningar och till och med autistiska störningar.

Epäillyllä on ollut pitkään ​​mielialanvaihteluita, hän on tuntenut olonsa huonoksi ja hänellä on ollut ongelmia itsetuntonsa kanssa, nämä epäilty itse liittää masennukseen, tarkkaavaisuushäiriöihin (ADHD) ja jopa autististisiin häiriöihin.
Lääkäreiden antamia, julkisuuteen tulleita diagnooseja:

- kaksisuuntainen mielialahäiriö (2000 luvun alusta, nykyinen/ viimeinen hoitava kyseenalaistanut)
- masennus (sis unihäiriöt + ahdistuneisuus)

(Tosin yleinen ahdistuneisuushäiriö on ihan oma dgnsä, jos tarkkoja ollaan. (ICD-10-diagnoosikoodi F41.1) samoin kuin unihäiriöt, syystä riippuen omilla koodeillaan)
Viimeksi muokannut Miss Holmes #1, To Syys 12, 2024 1:59 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 1:23 pm (OT: Ja kyllä kuumehouruissa sängyssä makaaminen bädi känessä on minulle lepoa. Viikonloppuna kunto oli pahempi. Nyt parempi. Tulin jopa juuri töihin hetkeksi. Yksin. En siis tartuttamaan ketään.)
Etelä-Euroopan matkan jälkeen Lapinlahden sairaalassa:
Lapinlahden sairaalassa diagnosoitiin ensin psykoottinen masennus, mutta myöhemmin diagnoosi muutettiin kaksisuuntaiseksi mielialaoireyhtymäksi. Appelberg ei ole löytänyt Tikkasen potilastiedoista mitään maanisesta ajanjaksosta, jota diagnoosi vaatii. Tikanen ei myöskään ole itse kertonut mitään, mikä viittaisi tähän.

På Lappvikens sjukhus ansågs först hans sjukdom vara psykotisk depression, men senare diagnostiserades sjukdomen till ett bipolärt syndrom. I Tikkanens patientuppgifter har inte Appelberg hittat något som tydde på en manisk period, vilket diagnosen kräver. Tikkanen har
inte heller i framfört något som skulle tyda på detta.
Yllä kumottu psykoottinen masennus. Lapinlahden sairaalassa jo vuosikymmeniä sitten.
Appelbergin mukaan Tikkanen oli kuunnellut häntä vastaanottojen aikana, mutta lopulta päättänyt itse, miten hän toimii, esimerkiksi lääkityksen suhteen. Potilassuhteen aikana kukaan ulkopuolinen ei ollut ollut mukana vastaanotolla tai yhteydessä Appelbergiin Tikkasesta. Syksyllä 2022 Tikkanen ooli selvästi ahdistunut ja masentunut. Appelberg ei kuitenkaan ollut koskaan nähnyt Tikkasta psykoottisena (todellisuustajuon menetetty) tai vastuuttomassa tilassa.

Enligt Appelberg hade Tikkanen lyssnat på honom under mottagningarna, men sedan till slut själv bestämt hur han handlade, till exempel beträffande medicineringen. Under patientförhållandet hade ingen utomstående varit i kontakt med Appelberg beträffande Tikkanen. På hösten 2022 hade Tikkanen varit klart ångestfylld och deprimerad. Appelberg hade dock aldrig sett Tikkanen psykotisk (med förlorad realitetsmedvetenhet) eller i otillräkneligt tillstånd
(OT: han pikkusen ihmetyttää, miten ehdit töissä kirjoitella tänne joskus varsin pitkiäkin viestejä, ei taida kovin monissa töissä onnistua).

Tietysti välituomioon potilaskertomuksista otettu tieto on voinut olla osin epätarkkaa ja jotain sellaista taisi yksi ketjun psykiatreista epäillä. En muista tarkemmin, mutta käsitykseksi jäi, että hänen mielestään nuo 2 diagnoosia olisi pitänyt yhdistää (ehkä niin oli tehtykin?), mahtoikohan se olla jotenkin, että Kaksisuuntaisen mielialahäiriön psykoottinen jakso??
Luulen, että psykoosin on pitänyt jollain tavoin näkyä diagnoosissa / diagnooseissa?

Epäilen vahvasti, että vt:oon viety edelle laittamasi lainaus olisi epätarkka. Onko vai ei sen voi tietää vain virallisen potilaskertomuksen perusteella. Jos / kun olisi niin kuin sinä kuvittelet - ja psykiatri kumottua 21 vuotta myöhemmin 2-suuntaisen diagnoosin, niin eihän Tikkasella olisi ollut yhtään mitään diagnoosia 2000 vuoden osastohoidossa. Oliko hän ollut siellä muka ihan turhaan? Terveenä suljetulla osastolla. Ei mitään logiikkaa.

Voin kuvitella, että sinulla maallikkona on varmaan hyvin vaikea hahmottaa monia lääketieteellisiä asioita. Niin on minullakin psykiatrian suhteen maallikkona. Mm. tuon Psykoottisen masennuksen tulin tietämään vasta vähän aikaa tästä ketjusta. Sen tiedän varmasti, että Tllä on pitänyt olla validi diagnoosi / diagnoosit ollessaan Lapinlahden sairaalassa suljetulla osastolla ehkä pitkähkön jakson. Jos siellä olisi luovuttu Psykoottisen masennuksen dg:stä (kuten ketjun psykiatri taisi ajatella) - sillä perusteella, että psykoottisuus tosiaan em. mukaan kuuluisi 2.suuntiasen jaksoksi? Tai oliko ollut erillinen Psykoosi-dg.

Noista osastohoidon aikaisista diagnooseistaan on meidän kahden maallikon turha vääntää. Ehkä sama psykiatri voisi tuoda uudestaan / kertauksena oman pohdintansa. Tn potilaskertomuksiin emme pääse tarkistamaan asiaa.

Huomasitko muuten psykiatrin todistelusta kohdan: "Syksyllä 2022 T oli selvästi ahdistunut ja masentunut." Miten tämä istuu luuloosi lorvikatarrista. Olet kuitenkin väittänyt, ettet olisi kyseenalaistanut psykiatrin ammattitaitoa.

Masennuksen (oli sitten tuo Psykoottinen masennus tai ns. tavallinen toistuvana epäilen Tllä siis olleen selvästi pidempään kuin vain noin 10 vuoden ajan.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

(OT: kuten olen aiemminkin maininnut, minulla on oma yritys, joten hyvin ehdin täällä töissä vaikka tänne kirjoitella.Toisinaan.
Enkä edes sen takia pysty sysäämään omia hommiani muille :lol: :lol: )

Mä olen ymmärtänyt, että tässä nyt nojataan faktojen osalta siihen mitä julkisuuteen on tullut. Toin esiin ne.

Kaikki loppu ''patologisesta valehtelusta'', psykopaattisista piirteistä, narsismista, jne... on niitä minun diagnooseja, joihin ei kannata suhtautua faktana. Minä ole vielä enemmän maallikko kuin sinä näissä asioissa ja pohdin/kirjoittelen siksi, että kiinnostaa.

Hämmästyttää se, että nyt välituomion lausumat muuttuvat nyt epätarkoiksi ja sinulla kuitenkin on jostain syystä parempaa tietoa kuin käräjäoikeuden virallisissa lausunnoissa, jotka ovat suoraan litteroituja todistajien kuulemisista.

Ja oikeastaan lopulta haluaisin vain sanoa: Minusta Tikkasta ei vaivannut todellinen masennus.

Tila, jota hän on valitellut hoitavalle, liittyy pitkälti lääkkeiden väärinkäyttöön ja mtt:ssa tehtyyn todelliseen diagnoosiin Tikkasen tilasta.
Masennus on ollut Tikkasen tapa käyttää valtaansa, saada huomiota. Ja tarvitsemiaan lääkkeitä jonkun muun kirjoittamana.
ja jottein nyt kukaan sotke faktaksi, niin MINUN MIELESTÄ MAALLIKKONA.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 1:37 pm
TALVI
En tiedä, missä tilanteessa olet nähnyt, kuuliut Tn samaan hengenvetoon puhuneen ylipäänsä mitään. Eipä muistu mitään tuollaista. Sinä löytänet todistetta tuolle välituomiosta? Tosin ei vaiikuttaisi mihinkään, kun asia on täysin selvä.
Välituomio, sivu 28 alalaita. Toistamiseen.
Den misstänkte har haft långvariga humörsvängningar, känt sig dålig och haft problem medsjälvkänslan, vilka den misstänkte själv förknippat med depression, uppmärksamhetsstörningar och till och med autistiska störningar.
Epäillyllä on ollut pitkään ​​mielialanvaihteluita, hän on tuntenut olonsa huonoksi ja hänellä on ollut ongelmia itsetuntonsa kanssa, nämä epäilty itse liittää masennukseen, tarkkaavaisuushäiriöihin (ADHD) ja jopa autististisiin häiriöihin.
Lääkäreiden antamia, julkisuuteen tulleita diagnooseja:
- kaksisuuntainen mielialahäiriö (2000 luvun alusta, nykyinen/ viimeinen hoitava kyseenalaistanut)
- masennus (sis unihäiriöt + ahdistuneisuus)
(Tosin yleinen ahdistuneisuushäiriö on ihan oma dgnsä, jos tarkkoja ollaan. (ICD-10-diagnoosikoodi F41.1) samoin kuin unihäiriöt, syystä riippuen omilla koodeillaan)
Heh, tuonko kuvittelet olleen osoitus, että olisi tehnyt itselleen autismikirjon häiriön diaganoosin? Luetun ymmärtäminen? luetun tulkitseminen? Sitä, että oli miettinyt, minkälainen osuus mahtaa olla masennuksellaan, itse diagnosoimallaan ADHD:llä ja epäilyllään, mahtaisiko kyse olla autismikirjon häiriöstä. Siitä juuri kertoo "... ja jopa autistisiin häiriöihin." tämä taisi olla tutkijoiden tekstiä? Ei ollut muistaakseni missään vaiheessa psykiatrin kanssa nuo epäilynsä. Jos olisi ollut, olisi psykiatri ottanut siihen kantaa.

Kun noin epäilet, niin et näytä tietävän mitään diagnooisen teosta. Luulen, että T on saattanut olla tehdä ADHD diagnoosinsa ihan oikeilla kriteereillä, mutta voin olla väärässä eikä sitä tietoa varmaan julkisuuteen tuoda.

Ahdistuksen suhteen näyttää olleen kuten kirjoitin, ei ollut erillisenä psykiatrin todistelussa (vaikka oiretta oli) eikä ollut erillisenä Aurorassa.
Lisää psykiatrien antamia diagnooseja tuli 3 kpl Aurorassa. Sitä ihmettelin. aiemmin, miksi unihäiriötä ei ollut diagnoosina?

P.s. mainittakoon, että en hyödy välituomion sivunumeroista, kun olen aihekohtaisesti (esim. todistelu kerrallaan) lukiessani samantien suomentanut itselleni gmailin luonnoksiin . Alkuvaiheessa laitoin viitteeksi sivunumerot, mutta en jatkossa. Alkuperäistä minulla ei enää ole, kun se hävisi tiettynä aikana eikä ollut kuten luulin tallentunut koneeelleni.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

....nämä epäilty itse liittää masennukseen, tarkkaavaisuushäiriöihin (ADHD) ja jopa autististisiin häiriöihin
Ei nuo ole kenenkään muun tulkintoja. Nämä epäilty itse liittää.

Minä verrastan Tikkasen omat arviot omasta tilastaan kaikki samaan kastiin: epätoivoinen yritys saada minimi tuomio.
Ja Tikkasen kohdalla pidän noita kaikkia ''itsediagnosointeina''. Tutkinnassa ja oikeudessa hän kuitenkin on yksi kolmesta alan huippu osaajasta. 2 vai 3 muuta?
Kukin näkee asian omalla tavallaan. Eikö?

Mikä ero on siinä, että hoitava on kertonut Tikkasen diagnosoineen itsellään ADHD:n ja sillä, että Tikkanen kertoo ongelmiensa liittyvän autistisiin oireisiinsa?
Minusta se on aivan sama.

Talvi edellä.
Lisää psykiatrien antamia diagnooseja tuli 3 kpl Aurorassa. Sitä ihmettelin. aiemmin, miksi unihäiriötä ei ollut diagnoosina?
Auroorassa tehty diagnoosi:

Enligt epikrisen 5.1.2023 (förundersökningsprotokollet sida 606) lider Tikkanen av en återkommande depression samt en symptombild på grund av ett flertal läkemedel och beroendesymptom av lugnande mediciner och ***sömnmediciner och missbrukande av stimulantia.

Minä tulkitsen sen näin:
Epikriisin 5.1.2023 (esitutkintapöytäkirja sivu 606) mukaan Tikkanen kärsii toistuvasta masennuksesta sekä oirekuvasta, joka johtuu
useiden huumaavien ja rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden ja piristeiden väärinkäyttöstä ja riippuvuudesta.

Eli masennus.
ja tietenkin nuo riippuvuudet. Mutta se on itseaiheutettua.
Viimeksi muokannut Miss Holmes #1, To Syys 12, 2024 3:04 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 2:12 pm (OT: kuten olen aiemminkin maininnut, minulla on oma yritys, joten hyvin ehdin täällä töissä vaikka tänne kirjoitella.Toisinaan.
Enkä edes sen takia pysty sysäämään omia hommiani muille :lol: :lol: )
Mä olen ymmärtänyt, että tässä nyt nojataan faktojen osalta siihen mitä julkisuuteen on tullut. Toin esiin ne.
Kaikki loppu ''patologisesta valehtelusta'', psykopaattisista piirteistä, narsismista, jne... on niitä minun diagnooseja, joihin ei kannata suhtautua faktana. Minä ole vielä enemmän maallikko kuin sinä näissä asioissa ja pohdin/kirjoittelen siksi, että kiinnostaa.
Hämmästyttää se, että nyt välituomion lausumat muuttuvat nyt epätarkoiksi ja sinulla kuitenkin on jostain syystä parempaa tietoa kuin käräjäoikeuden virallisissa lausunnoissa, jotka ovat suoraan litteroituja todistajien kuulemisista.
Ja oikeastaan lopulta haluaisin vain sanoa: Minusta Tikkasta ei vaivannut todellinen masennus.
Tila, jota hän on valitellut hoitavalle, liittyy pitkälti lääkkeiden väärinkäyttöön ja mtt:ssa tehtyyn todelliseen diagnoosiin Tikkasen tilasta.
Masennus on ollut Tikkasen tapa käyttää valtaansa, saada huomiota. Ja tarvitsemiaan lääkkeitä jonkun muun kirjoittamana.
ja jottein nyt kukaan sotke faktaksi, niin MINUN MIELESTÄ MAALLIKKONA.
(OT: varo ettei mene firmasi konkurssiin :mrgreen: Joo, mutta ei tarvitse enää jatkaa oman tilanteesi perusteluja)

Vain minun luuloni, että saattanut olla vt:ssä epätarkkuutta - ihan sen perusteella, mitä ketjun joku psykiatri kirjoitti 2000 diagnooseista. Eikä tietoa ole, josko ne olisikin yhdistetty. Noista sinä ja minä emme ymmärrä mitään, psykiatrit ymmärtävät.

Sen tiedän lääkärinä, että joku - vähintään yksi diagnoosi on pitänyt olla, kun psykoottisilla oireilla mennyt hoitoon. Ehkä määrätty pakkohoitoonkin? Ja jos olis ollut vain yksi dg, ei sitä kyllä olisi voinut kumota / poistaa 21 vuotta myöhemmin. Ja varmasti psykoosin on pitänyt jollain tavoin olla diagnoosissa / diagnooseissa.

Väität toistuvasti, ettet ole kyseenalaistanut hoitavan psykiatrin ammattitaitoa. Niinkö tosiaan luulet. Teit sen taas kerran epäilemällä, ettei psykiatri osaisi diagnosoida masennusta! todella erikoista. Luulet olevasi täysin psykiatrian ja lääketieteen osalta maallikkona pätevämpi kotikoneeltasi arvioimaan (ja diagnosoimaankin?) Tikkasen tilaa!

Sinulla ei ole asiantuntemusta masennuksen diagnosoimiseen. Eikä sinulla ole minkäänlaista pätevyyttä arvioida hoitavan psykiatrin ammattitaitoa.

Etkö huomannut, että Aurorassa oli edelleen masennus dg voimassa. Etkö osannut päätellä, että masennus dg oli mitä ilmeisimmin pidetty voimassa mt-tutkimuksessa, eihän T olis voinut muuten siihen vedota. Ovatko Auroran psykiatrit ja Vanhan Vaasan sairaalan oikeuspsykiatri mielestäsi epäpäteviä?

Olisi hyvä kuulla, miten, millä konsteilla T on käyttänyt valtaa kanssaihmisiin. Miten hakenut huomiota? Tai itse asiassa älä kirjoita, tiedän jo mitä sepitteitä esittäisit. Olet luonut tästä tapauksesta jo aivan oman tarinan.

Ei T olisi tarvinnut yhtään ketään kollegaa kirjoittamaan itselleen reseptejä. Tämä on fakta.
Neo7
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Talvi24 kirjoitti: To Syys 12, 2024 11:52 am Ei T ollut mitään autismikirjon häiriötä itseltään diagnosoinut! Tottakai on jopa tärkeää, että hän on tuonut epäilynsä esille ennen mielentilatutkimusta (tai viimeistään sen alkaessa), koska siellä tuo on nimenomaan asiallisesti tutkittu. Yllättyisin kyllä, jos sellainen olisi todettu (siis yllättyisin näiden tietojen perusteella, joita on olemassa).
Itse en yllättyisi ollenkaan, jos autismikirjon dg olisi Tikkaselta löytynyt. Usein ovat saman aikaisesti ADHD:n kanssa samalla henkilöllä, yleistä on myös, että vain toisesta on diagnoosi. Masennus, ahdistuneisuus(häiriö) ja univaikeudetkin sopii samaan aikaan oleviksi, ovat tyypillisiä liitännäissairauksia.

Autismikirjo voi olla muille sillä tavalla näkymätön, ettei sitä ole osattu epäillä, vaikka se henkilöltä löytyisikin. Toki ulospäin näkyy jotakin erikoista, mutta ei välttämättä niin paljon, että autismia osattaisiin epäillä. Tikkastahan on kuvailtu jollakin tavoin erikoiseksi persoonaksi, vaikkei kukaan ole ainakaan julkisuudessa nimennyt mitään tiettyä piirrettä tai piirteitä. Autismi ja ADHD samalla henkilöllä on sellainen yhdistelmä, että ne tavallaan peittävät toinen toistaan näkymästä, ainakaan niin ilmiselvästi (vai miten sen paremmin sanoisi).

Tikkasesta on sanottu, että olisi sosiaalisesti kömpelö. Sopii autismikirjoon hyvin. Hänellä on nopeasti tullut vaikeuksia kun perhekoko on kasvanut, sekä silloin kun omat lapset ovat syntyneet että uusperheessä asuessaan. Voisi viitata, että uudet perhetilanteet ovat aiheuttaneet ylikuormittumista (aistiylikuormitusta ja ehkä sosiaalistakin). On saattanut tehdä niinkin, että on sitä (aisti?)kuormitusta paennut töihin silloin kun omat lapset olivat pieniä ja teki paljon töitä.

Autisti voi pärjätä paremmin työssä, jossa pääasiassa ollaan kahden kesken (esim. lääkärin potilastyö).

Vaikka psykopatia ei kuulu autismiin, niin osa autisteista on tunnekylmiä toisia ihmisiä kohtaan (vastaavasti yleistä on myös vahva empatia). Vaikka olisi tunnekylmä ihmisiä kohtaan, voi olla empatiaa eläimiä kohtaan. Tai jotakin tiettyä ihmisryhmää, kuten sairaita kohtaan. Vähän huonosti sopisi empatiaan eläimiä kohtaan se, että ajoi koirankin muiden mukana mereen. Tunnekylmyys autismissa voisi näyttää ulospäin psykopatialta. Muokkaus: ei psykopatia kuitenkaan pois suljettu ole.

Huonosti taas sopisi valehtelu (vähän kaikesta koko ajan, ilmeisesti tähän kiinnitetty erityisesti huomiota mtt:ssakin) ja epäoikeudenmukaisuus (tappaa lapsilta äidin, tai tappaa yleensäkin ihmisen, provosoimattomassa tilanteessa), sekä varastaminen (alkocase, uhrin kadonneet tavarat), mutta ei nämäkään pois suljettuja autismissa ole.

(Kirjoitusvirheitä korjailtu jälkikäteen)
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Meinaatko, että psykoosissa oleva potilas ilman aikaisempaa diagnoosia ei pääsisi hoitoon, kun kirjoitat, että vähintään yksi diagnoosi on pitänyt olla?
Tikkanen on viety suoraan Aurooraan siksi, että on sanonut menevänsä psykoosiin. Se on käytäntö psykoosipotilaiden kanssa.
Ei siinä poliisisedät ole diagnooseja ryhtynyt kaivamaan.
Vain minun luuloni, että saattanut olla vt:ssä epätarkkuutta - ihan sen perusteella, mitä ketjun joku psykiatri kirjoitti 2000 diagnooseista. Eikä tietoa ole, josko ne olisikin yhdistetty. Noista sinä ja minä emme ymmärrä mitään, psykiatrit ymmärtävät.
Anteeksi. En ymmärrä tuosta mitään.
Ei kukaan tämän ketjun psykiatreista voi tietää mitään tarkkaa Tikkasen sairauksista. tai jos tietää ja siitä on tänne kirjoittanut, rikkoo vaitioloaan, joka on rikos.

Tikkasen 2000-luvun diagnooseja ''psykoottinen masennus'' ja ''2suuntainen'', ei VT:n mukaan ole yhdistetty, vaan ensimmäinen dg muutettu 2suuntaiseksi. Ymmärtääkseni tuon sairaalla/ hoito jakson aikana.
Se oli selkeästi tuotuna tuolla edellä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 2:59 pm
....nämä epäilty itse liittää masennukseen, tarkkaavaisuushäiriöihin (ADHD) ja jopa autististisiin häiriöihin
Ei nuo ole kenenkään muun tulkintoja. Nämä epäilty itse liittää.
Minä verrastan Tikkasen omat arviot omasta tilastaan kaikki samaan kastiin: epätoivoinen yritys saada minimi tuomio.
Ja Tikkasen kohdalla pidän noita kaikkia ''itsediagnosointeina''. Tutkinnassa ja oikeudessa hän kuitenkin on yksi kolmesta alan huippu osaajasta. 2 vai 3 muuta?
Kukin näkee asian omalla tavallaan. Eikö?
Mikä ero on siinä, että hoitava on kertonut Tikkasen diagnosoineen itsellään ADHD:n ja sillä, että Tikkanen kertoo ongelmiensa liittyvän autistisiin oireisiinsa?
Minusta se on aivan sama.
Talvi edellä.
Auroorassa tehty diagnoosi:
Enligt epikrisen 5.1.2023 (förundersökningsprotokollet sida 606) lider Tikkanen av en återkommande depression samt en symptombild på grund av ett flertal läkemedel och beroendesymptom av lugnande mediciner och ***sömnmediciner och missbrukande av stimulantia.
Minä tulkitsen sen näin:
Epikriisin 5.1.2023 (esitutkintapöytäkirja sivu 606) mukaan Tikkanen kärsii toistuvasta masennuksesta sekä oirekuvasta, joka johtuu
useiden huumaavien ja rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden ja piristeiden väärinkäyttöstä ja riippuvuudesta.
Eli masennus.
ja tietenkin nuo riippuvuudet. Mutta se on itseaiheutettua.
(Ihan totta - vielä sanon, kannattaisiko sinun jo. vähitellen keskittyä työsi tekemiseen sen sijaan että yrität brassailla psykiatrian taidoilla, joita sinulla ei kerta kaikkiaan ole! Alkaa mennä valitettavasti jo omnipotenssin ellei jopa grandiositeetin puolelle).

Toistuva masennus on ihan oma dg omalla numerollaan F33.11. Mitä epäselvää siinä sinulle on? Tuossa on tekstiin kirjattu dg:t, eivät listattuna numeroineen, kuten ne hoitojakson päättyessä tulee epikriisin (hoitoyhteenvedon) alkuun. Lääkeriippuvuus uni- ja rauhoittaville lääkkeille oli oma dg samoin Stimulanttien väärinkäyttö sekä Monilääkeoireyhtymä.

Kerran vielä: vaikka T on lääkäri, psykiatri, niin hänellä on täysi lupa epäillä, miettiä, mahtaako jotkut kokemansa oireet merkitä autismikirjon häiriötä. Hän ei ollut diagnosoinut sellaista itseltään. Ei ollu, vaikka olisi hänellä ollut periaatteellinen mahdollisuus siihen. On erittäin hyvä, että tuonut epäilynsä esille. Se mahdollisuus olisi ehkä saatettu tutkia joka tapauksessa, koska tieto on, että vasta mt-tutkimuksessa on autismikirjon diagnooseja tehty, siis vasta aikuisikäisenä.

- Mikä ihme tuossa sinua hiertää? Tulkintani: mielestäsi T ei olisi saanut epäillä itsellään autismikirjon häiriötä? Millä perusteella ei olisi saanut? Todella outoa ajattelua. Eihän autismikirjon diagnoosilla käsittääkseni edes mitään lievennykisä diagnoosiin saa. Korkeintaan ehkä vaikea "umpiautisti" voisi saada, varmaan silloin syyntakeettomana.

Sinulla ei ole edelleenkään minkäänlaista kompetenssia arvioida Tn Toistuvan masennuksen diagnoosia. Sen ovat tehneet psykiatrit ja oikeuspsykiatri. Alkaa mennä siihen, että kirjoituksesi masennuksesta menee valitettavasti ihan huuhaan piikkiin. Myös koko ajan vanhan toistuvaa ja toistuvaa toistoa.

Ketjussa on aiemmin jotkut muutkin ihmetelleet kertomaasi kokemusta masennuksesta - siitä, miten senkään kautta et vaikuta ymmärtävän masennuksesta mitään. Jostain syystä. Pahoittelen puolestasi. Monille omat kokemukset opettavat paljon.

Etkö muista, että lääkeriippuvuus on sairaus. Yhteys geeneihin taisi olla hyvin vahva jopa 50-70%. Nyt, kun tuossta muistutin, niin voit halutessasi miettiä syntymekanismeja. Toki vaikka ihmisella olisi hyvin vahva taipumus geenien kautta, niin saattaa jotenkin pystyä vaikuttamaan siihen, ettei riippuvuutta kehity. Ei kehity kaikille. Ja ihmisellä on oma vastuunsa. Niin kuin esim. tupakka,- alkoholiriippuvuudessakin. Kuitenkin aika koruton on tieto, että bentsodiatsepiinit saattaa kouluttaa jo 2 viikossa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

(OT: firmani ei todellakaan ole menossa konkurssiin ja sain muuten tehtyä sen mitä minun pitikin tehdä. Puolikuntoisena se riittää tältä päivältä. Huomenna vähän lisää ja ensiviikolla sitten tosissaan takaisin sorvin ääreen.)

Juurihan minä kirjoitin, että ainoa voimassa oleva mielenterveyteen liittyvä diagnoosi on masennus.
Tottakai nuo riippuvut ja väärinkäytöt on sairauksia, mutta me puhuttiin juuri kaikesta muusta. Nuohan on itse aiheutettuja riippuvuuksia.

Kaikki muu enemmän tai vähemmän epämääräistä.

Ja hyvin selkeästi toin esiin, että minusta tuo masennuskin on ollut teeskentelyä tai lääkkeistä johtuvaa.

Joko kiellät minulta mielipiteetkin?
Minä en edes yritä esittää lääketieteen ammattilaista, päinvastoin kuin sinä.

Minä epäilen, että Tikkanen on ollut äärimmäisen hyvä näyttelijä ja osasi kertoa juuri oikeat oireet ja tuntemukset, jotta hoitava hänellä totesi masennuksen.
Usko nyt jo, etten kyseenalaista kenenkään ammattiosaamista.

Miksi tuot sitä koko ajan esille?

Kerroin juuri, että tämä on minun hupi. Ei minun tehtäväni ole kyseenalaistaa mitään. Minä pohdin tätä tapausta ihan omaksi ilokseni ja jaa ajatuksia kanssanne.

Kyllä Tikkanen Aurooran listauksen mukaan todellakin tarvitsi itselleen reseptien kirjoittajan. Enemmin tai myöhemmin joku olisi itselleen kirjoitteluun puuttunut. Tiedät sen itsekin hyvin.
Tikkanen kärsi useiden huumaavien ja rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden ja piristeiden väärinkäyttöstä ja riippuvuudesta....
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tarvitsi todellakin, koska historiansa vuoksi olisi oikeuksiin jälleen voitu puuttua, jos kaiken tuon olisi huomattu kirjoittaneen itse, ilman hoitavaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 3:24 pm Meinaatko, että psykoosissa oleva potilas ilman aikaisempaa diagnoosia ei pääsisi hoitoon, kun kirjoitat, että vähintään yksi diagnoosi on pitänyt olla?
Tikkanen on viety suoraan Aurooraan siksi, että on sanonut menevänsä psykoosiin. Se on käytäntö psykoosipotilaiden kanssa.
Ei siinä poliisisedät ole diagnooseja ryhtynyt kaivamaan.
Anteeksi. En ymmärrä tuosta mitään.
Ei kukaan tämän ketjun psykiatreista voi tietää mitään tarkkaa Tikkasen sairauksista. tai jos tietää ja siitä on tänne kirjoittanut, rikkoo vaitioloaan, joka on rikos.
Tikkasen 2000-luvun diagnooseja ''psykoottinen masennus'' ja ''2suuntainen'', ei VT:n mukaan ole yhdistetty, vaan ensimmäinen dg muutettu 2suuntaiseksi. Ymmärtääkseni tuon sairaalla/ hoito jakson aikana.
Se oli selkeästi tuotuna tuolla edellä.
Ihmettelen, mikä on ajatuksesi juoksu (vaikuttaako nyt tautisikin?). No, näkyyhän tuossa se, että lääketiede on sinulle tyystin tuntematonta. Eihän nuo asiat liity millään tavoin hoitoon pääsyyn mahdollisella seuraavalla kerralla. Ja kuten sinun pitäisi kirjoittamastani ymmärtää en ollut mitään sellaista väittänyt! Luetun ymmärtäminen?

Rautalangasta väännettynä: Ihminen, joka menee psykoottisin oirein psykiatrian osastolle hoitoon ja jolla todetaan psykoosi - ei voi tietenkään olla ollut hoidossa ilman asianmukaista diagnoosia ja tietenkin jopa psykiatrian suhteen maallikkona ymmärrän, että jossain diagnoosissa psykoosin on pitänyt näkyä!

Poliisit veivät (ihan ilman diagnooseja) Tikkasen kylläkin ensin pääkaupunkseudun käytännön mukaan oikeustieteelliseen päivystykseen. Siellä päivystävä oikeuslääkäri arvio, että T saattaa olla psykoottinen, jonka vuoksi lähetti Auroraan.

En ole väittänyt tietäväni kuten ei se asiaa kommentoinut ketjun psykiatrikaan tietävänsä Tn 2000 sairastamisesta yhtään sen enempää kuin vt:n tiedoista niukasti tiedetään.

Kommentoinut ketjun psykiatri siis muistaakseni toi esille sen, että 2 dg olisi voitu yhdistää 2-suunaisen mielialahäiriön psykoottiseksi jaksoksi. Toivon, ettet takerru tähän ihan turhaan, jankkaa siitä, kun se on täysin psykiatrista asiantuntemusta, jota psykiatri oli voinut esillä olleista diagnooseista päätellä. Minulle tuo oli ihan uutta ja vasta myöhemmin tuli esille artikkeli Psykoottisesta masennuksesta. Sinä ja minä emme ymmärrä noiden diagnoosien asettelusta.

Emme edes tiedä, miten diagnoosi / diagnoosit oli potilaskertomukseen hoitojakson lopussa epikriisiin määritetty. Vt:ssä nämä eivät näy sillä tavoin kuin ne numeroineen epikriisissä ovat. Tuon hoitojakson tiedot ovat niukat.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 3:55 pm Tarvitsi todellakin, koska historiansa vuoksi olisi oikeuksiin jälleen voitu puuttua, jos kaiken tuon olisi huomattu kirjoittaneen itse, ilman hoitavaa.
Taas pitää arvailla, mihin kommentoit.
Mutta ei tosiaan olisi tarvinnut ketään kollegaansa reseptien kirjoittamisen vuoksi, olisi voinut kirjoittaa reseptinsä itse. Se on fakta. Ei hänellä ollut voimassa olevia esim. mitään kieltoja PKV-lääkkeiden reseptienkään tai minkään muunkaan osalta.

Mutta T oli onneksi kokenut tarvitsevansa psykiatrin hoitoa ja seurantaa. Näin sitten itse oli kirjoittanut osan ja hoitava psykiatri osan resepteistä. Ja näin oli tapahtunutkin jo ehkä hyvinkin pitkällä ajalla. Luulen olleen hoitosuhteissa viimeistään noin 2013 alkaen, mutta voinut olla jo sitä ennenkin. Eikä taatusti hakeutunut psykiatrin hoitoon vain "muodon vuoksi", vain saadakseen jotain tiettyjä reseptejä.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Soraäänistä huolimatta lääkärin itsediagnostiikkaa ja omalääkintää pidetään laajasti epäeettistä ja erityisesti lääkärille itselleen vahingollisena: lääkärikin ansaitsee tulla kohdelluksi ja hoidetuksi asianmukaisesti ja objektiivisesti potilaana tarvittavin diagnostisin menetelmin ja menettelyin sekä huolellisin seurannoin ja kirjanpidon, jotka kaikki jäävät useimmiten itselääkinnässä vähän puolitiehen. Erityisesti mielenterveyden pulmissa asianmukainen, ulkopuolinen hoitotaho helpottaa myös läheisten tilannetta.

Minun on hyvin vaikeaa käsittää minkäänlaista hyväksynnän osoitusta Tikkasen itsediagnostiikalle tai edes itse-epäillylle saati lääkinnöille sillä perusteella, ettei se ole lainsäädännössä kiellettyä. Mikäli hän aidosti epäili itsellään mm autismia ja ADHD:a olisi niiden asianmukainen diagnosointi aikuisillakin - ja psykiatreillakin - tärkeää useista syistä. Ensinnäkin se auttaa henkilöä ymmärtämään paremmin omaa käyttäytymistään, vahvuuksiaan ja haasteitaan, mikä voi lisätä itsetuntemusta ja parantaa elämänlaatua. Oikea diagnoosi myös mahdollistaa asianmukaisen tuen, hoidon ja kuntoutuksen suunnittelun, kuten erilaiset terapeuttiset interventiot, työelämässä tarvittavat mukautukset tai lääkehoidon. Se lienee kiistatonta, että näitä kaikkia Tikkanen olisi tarvinnut aivan toisin kuin mitä oli tehty joko virhe-, yli- tai -alidiagnostiikasta johtuen.

Ilman diagnostiikkaa henkilön oireet saatetaan sekoittaa muihin psyykkisiin häiriöihin, kuten masennukseen tai ahdistukseen, mikä voi johtaa väärään hoitoon ja ongelmien pahenemiseen. Diagnoosi auttaa myös vähentämään stigmaa, koska se selittää oireiden taustalla olevia neurobiologisia syitä, mikä voi parantaa niin yksilön omaa käsitystä itsestään kuin myös lähipiirin ja ympäristön suhtautumista.

Tämä kaikki Tikkasen on pitänyt tietää. Hänellä on ollut sekä koulutus että työkokemus tuomaan syvää ymmärrystä mihin itsediagnostiikka ja -lääkintä pahimmillaan johtaa. Kunnollisen hoidon* piiriin hakeutumattomuutta ei voi perustella mitenkään, ei häpeällä tai vaikkapa geeneillä ja hakeutumattomuus mahdollisesti osaltaan vaikutti tapahtumien kulkuun ja aivan toisen tason häpeään. Sitä paitsi väitetyn psykoottisen masennuksen tai muun vakavan mielenterveyden häiriön diagnoosi syksyllä 2022 olisi ollut huomattavasti helpompi asettaa syksyllä 2022 käypä hoito -suositusten mukaisesti kuin vaaditussa mielentilatutkimuksessa syksyllä 2024 Ruotsissa.

*En kyseenalaista hoitavaa, vaan Tikkanen tekee sen itse, koska on vedonnut vakavaan mielenterveyden häiriöön, jota ei mitä ilmeisimmin hoitanut eikä mtt-ryhmä olleet tunnistaneet. Olisi kannattanut oikea-aikaisesti hakeutua haluamansa diagnoosin asettavan pakeille - vai olisiko sellaista hänen maailmassaan olemassakaan 🤔

Mitä psykoottisuus-arvioon pidätyksen aikana tulee epäilen hyvin vahvasti itsetuhoisten puheiden olleen yhtenä vahvana kriteerinä.
Vastaa Viestiin