Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

talvi aiemmin:

Sen tiedän lääkärinä, että joku - vähintään yksi diagnoosi on pitänyt olla, kun psykoottisilla oireilla mennyt hoitoon. Ehkä määrätty pakkohoitoonkin? Ja jos olis ollut vain yksi dg, ei sitä kyllä olisi voinut kumota / poistaa 21 vuotta myöhemmin. Ja varmasti psykoosin on pitänyt jollain tavoin olla diagnoosissa / diagnooseissa.
Tässä sinä kerrot, että vähintään yksi dg täytynyt olla, jotta hoitoon on psykoottisilla oireilla mennyt.

Tähän viittasin sillä, että kyllä ensikertaa psykoosia sairastavat hoitoon pääsevät ilman mitään aiempaa diagnoosia.

Maiju tuossa hyvin huomauttikin, että yksi painava syy lienee Tikkasen itsetuhoisuus, joka sekin mainitaan vtssa Auroora osuudessa.

Missään vaiheessa en väittänyt, että mitään diagnoosia olisi poistettu 21 vuotta myöhemmin.

Vtssa lukee selkeästi, että alkuperäinen psykoottinen masennus dg korjattiin hoitojakson aikana 2000-luvun alkupuolella Lapinlahdessa 2suuntaiseksi.

Ja siellä lukee myös selkeästi, että 2021 tai 2022 hoitava ihmetteli 2suuntaisdiagnoosia puuttuvien maniajaksojen takia.

Minä en ole mitään tulkinnut, enkä pätenyt mitenkään ammattilaisena, vaan kertonut yksinkertaiset faktat.

Jos välituomiossa on virheitä, niihin en lähde puuttumaan.
Uskoisin kuitenkin, että asianosaiset ovat omat osuutensa saaneet tarkistaa, jottei oikeudessa tehdä johtopäätöksiä väärien kirjausten perusteella.

Ei tässä tarvitse olla mikään lääketieteen tohtori pystyäkseen tuomaan suoria käännöksiä välituomiosta tänne.

Ja katson, että minulla on yhtäläinen oikeus arvioida Tikkasen mielenlaatua kuin sinulla. Siitä huolimatta, etten ole neurologi enkä psykiatri.
Tämä ei ole Duodecimin keskustelupalsta, vaan Murhainfo. Jos unohdit.
Viimeksi muokannut Miss Holmes #1, To Syys 12, 2024 5:05 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
thinker2
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja thinker2 »

Talvi24 kirjoitti: To Syys 12, 2024 4:26 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 3:55 pm Tarvitsi todellakin, koska historiansa vuoksi olisi oikeuksiin jälleen voitu puuttua, jos kaiken tuon olisi huomattu kirjoittaneen itse, ilman hoitavaa.
Taas pitää arvailla, mihin kommentoit.
Mutta ei tosiaan olisi tarvinnut ketään kollegaansa reseptien kirjoittamisen vuoksi, olisi voinut kirjoittaa reseptinsä itse. Se on fakta. Ei hänellä ollut voimassa olevia esim. mitään kieltoja PKV-lääkkeiden reseptienkään tai minkään muunkaan osalta.

Mutta T oli onneksi kokenut tarvitsevansa psykiatrin hoitoa ja seurantaa. Näin sitten itse oli kirjoittanut osan ja hoitava psykiatri osan resepteistä. Ja näin oli tapahtunutkin jo ehkä hyvinkin pitkällä ajalla. Luulen olleen hoitosuhteissa viimeistään noin 2013 alkaen, mutta voinut olla jo sitä ennenkin. Eikä taatusti hakeutunut psykiatrin hoitoon vain "muodon vuoksi", vain saadakseen jotain tiettyjä reseptejä.
Ei itselleen voi määräämättömästi bentsoja kirjoittaa, ilman että siihen puuttuisi apteekki. Olen nähnyt erään lääkärin työpöydällä pyörivän valvirasta tulleen kirjeen, missä pyydetään selvitystä itselle kirjoitetuista bentsodiatsepiineihin kuuluvista lääkkeistä ja myös selvitystä lääkärin äidilleen kirjoittamista saman ryhmän lääkkeistä. En tiedä, miten asia eteni. Lääkäri oli samassa virassa eläkeikään saakka menettämättä reseptin kirjoittamisoikeuksia. Esimiehen lausunto työkyvystä ilmeisesti pelasti. Alkoholiongelmainen ja lääkkeiden väärinkäyttäjä.
Tikkasta hoitaneiden eläkepsykiatrien ammattitaitoa arvostelen kyllä rajusti. Potilas on saanut pyörittää näitä mielin määrin. Niin kuin on yrittänyt henkirikoksen jälkeen pyörittää kaikkia osallisia tahoja. Mielentilatutkimuksessa se sitten pysähtyi.
Miksi hoitavat psykiatrit eivät ole puuttuneet lääkkeiden käyttöön, kun ovat nähneet omakannasta reseptit? Vai onko Tikkasen omat reseptit olleet salattuna omakannassa. Käsittääkseni nykyisin näitä salattuja reseptitietoja pystyy lääkäri kuitenkin katsomaan?
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 3:41 pm Juurihan minä kirjoitin, että ainoa voimassa oleva mielenterveyteen liittyvä diagnoosi on masennus.
Tottakai nuo riippuvut ja väärinkäytöt on sairauksia, mutta me puhuttiin juuri kaikesta muusta. Nuohan on itse aiheutettuja riippuvuuksia.
Kaikki muu enemmän tai vähemmän epämääräistä.
Ja hyvin selkeästi toin esiin, että minusta tuo masennuskin on ollut teeskentelyä tai lääkkeistä johtuvaa.
Joko kiellät minulta mielipiteetkin?
Minä en edes yritä esittää lääketieteen ammattilaista, päinvastoin kuin sinä.
Minä epäilen, että Tikkanen on ollut äärimmäisen hyvä näyttelijä ja osasi kertoa juuri oikeat oireet ja tuntemukset, jotta hoitava hänellä totesi masennuksen.
Usko nyt jo, etten kyseenalaista kenenkään ammattiosaamista.
Miksi tuot sitä koko ajan esille?
Kerroin juuri, että tämä on minun hupi. Ei minun tehtäväni ole kyseenalaistaa mitään. Minä pohdin tätä tapausta ihan omaksi ilokseni ja jaa ajatuksia kanssanne.
Kyllä Tikkanen Aurooran listauksen mukaan todellakin tarvitsi itselleen reseptien kirjoittajan. Enemmin tai myöhemmin joku olisi itselleen kirjoitteluun puuttunut. Tiedät sen itsekin hyvin.
Tikkanen kärsi useiden huumaavien ja rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden ja piristeiden väärinkäyttöstä ja riippuvuudesta....
Ehkä kirjoiti, mutta senkin olet - ilman minkäänlaista psykiatrista asiantuntemusta luokitellut "itse aiheutetuksi" ja itse asiassa itse luomasi nimikkeen "lorvikatarrin" mukaiseksi, ns. muka / taysin kuvitelluksi tilaksi, jossa T pyrkinyt mielestäsi ainoastaan käyttämään valtaa (miten?) läheisiinsä ja pyrkinyt ainoastaan saamaan huomiota. T ei ole sinun luulosi mukaan kuuna päivänä sairastanut masennusta. Ei vaikka psykiatrian erikoislääkärit ovat sen häneltä diagnosoineet ja hoitaneet.

Mitkä lääkeriippuvuudet ovat sairauksia? Mitä luulet? Kysyn ihan sinulta, kun luulet tietäväsi, ettei esim. uni- ja rauhoittaville lääkkeille kehittynyt riippuvuus olisi sairaus? No joo, en oleta sinun osaavan vastata, koska on ilmeistä, että et lääkeriippuvuuksista sairauksina tiedä yhtään mitään. Enpä tiennyt minäkään, mutta aika paljon olen oppinut tämän tapauksen yhteydessä tietoja etsiessäni.

Se, mikä on sinulle epämääräistä on / voi olla psykiatrille ihan selvää.Koeta vaan kestää sekin tosiasia! Johtuu ihan siitä, ettei sinulla ole tarvittavaa koulutusta eikä asiantuntemusta.

En ole kieltämässä sinulta kuten en keneltäkään muultakaan mielipiteitä. Kannattaa vaan miettiä miten mielipiteensä = luulonsa esittää, koska jopa täysin maallikkotasoiset jutut saattavat pahimmillaan mennä läpi. Ei siis ollenkaan haitaksi sanoa, että minun mielelestäni jne ...

Ollaan todella pitkään tiedetty että Tn masennus on mielestäsi = luulosi mukaan teeskentelyä tai lääkkeistä johtuvaa. Tiedetty jo niin hyvin, ettei sitä ehkä enää tarrvitsisi kuulutella uudestaan ja uudestaan. Sinulle ehkä huono juttu, että et millään pääse esittämään käsitystäsi oikeaksi. Koville näyttää ottavan hyväksyä Tikkasta hoitaneiden psykiatrien ja oikeuspsykiatrin osaavaa ammattitaitoa. Juuri se on sitä, että kyseenalaistat heidän ammattitaitoaan Se ei muuksi muutu, vaikka miten pyörittelet ja jankkaat. On outoa, että et ymmärrä kyseenalaistavasi. Vaikea ymmärtää, millä selität.

Oletko jopa sitä mieltä, että jostain johtuvaa masennusta (muuta kuin ns. puhdasta masennusta) ei pitäisi ollenkaan hoitaa? Eikö pitäisi hoitaa keuhkosyöpään sairastuneita tupakoitsijoita? Ei erilaisiin alkoholisimin aiheuttaneisiin sairauksiin sairastuneita jne? Kun nonsaleeraat nyt tässä tapauksessa masennusta.

Aurorassa tieto lääkityksistä, että oli käytössä 2 eri unilääkettä, taisi olla 2 rauhoittavaakin (en tarkastanut), 2 stimulanttia (varmaan lyhyt- ja pitkävaikutteinen), 2 masennuslääkettä. Eli 2 + 2 noita uni- ja rauhoittavia = 4 erilaista, joille riippuvuus ollut. Todennäköisesti bentsoja nuo rauhoittavat. Kahta stimulanttia käyttänyt väärin.

Kuten toisaalle kirjoitin, olisi voinut kirjoittaa vaikka kaikki reseptinsä itse, mutta kun oli psykiatrin hoidossa (ollut jo ehkä varsin pitkään) kun ollut siihen tarve sairauksiensa ja oireidensa vuoksi, niin toki hoitavat kirjoittaneet osan resepteistä

Luulosi mukaan T olisi osannut näytellä useammalle psykiatrille oireensa. Ihan jokaiselle heistä? Niinhän sinä luulet. Hohoijaa

En esitä minäkään olevani psykiatrian ammattilainen, mutta oman erikoisalani lisäksi tiedän kohtalaisesti muutamasta muusta alasta ja lääketieteestä yleensä, enkä tuo yhtään noiden yli käsityksiäni esille. Tiedän osaamisen rajat.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Voisitko eritellä missä minä olen väittänyt tietäväni enemmän kuin psykiatrit ja muut Tikkasta hoitaneet?

Olen pyrkinyt hyvin selkeästi tuomaan esiin mikä on minun näkemystäni.

Ja jottei jää epäselväksi, toistan nyt näkemykseni Tikkasesta:
Tikkasen masennus on minusta ollut hänen vallankäyttöväline.
Hänen lääkeriippuvuus on tietoinen valinta. Hänellä on psykopaattisia, narsistisia piirteitä ja valehtelu tuntuu olevan hänelle elämäntapa.

Sinä puolestasi edelleen intät psykoottisesta masennuksesta, vaikka tuo diagnoosi on jo syystä tai toisesta kumottu (vtn mukaan) vuosikymmeniä sitten.

Ja noihin riippuvuuksiin.

Mistä päättelet, etten ymmärrä niistä mitään?
Talvi24
Jessica Fletcher

Talvi24 kirjoitti: To Syys 12, 2024 5:16 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 4:57 pm
talvi aiemmin:
Sen tiedän lääkärinä, että joku - vähintään yksi diagnoosi on pitänyt olla, kun psykoottisilla oireilla mennyt hoitoon. Ehkä määrätty pakkohoitoonkin? Ja jos olis ollut vain yksi dg, ei sitä kyllä olisi voinut kumota / poistaa 21 vuotta myöhemmin. Ja varmasti psykoosin on pitänyt jollain tavoin olla diagnoosissa / diagnooseissa.
Tässä sinä kerrot, että vähintään yksi dg täytynyt olla, jotta hoitoon on psykoottisilla oireilla mennyt.
Tähän viittasin sillä, että kyllä ensikertaa psykoosia sairastavat hoitoon pääsevät ilman mitään aiempaa diagnoosia.
Maiju tuossa hyvin huomauttikin, että yksi painava syy lienee Tikkasen itsetuhoisuus, joka sekin mainitaan vtssa Auroora osuudessa.
Missään vaiheessa en väittänyt, että mitään diagnoosia olisi poistettu 21 vuotta myöhemmin.
Vtssa lukee selkeästi, että alkuperäinen psykoottinen masennus dg korjattiin hoitojakson aikana 2000-luvun alkupuolella Lapinlahdessa 2suuntaiseksi.
Ja siellä lukee myös selkeästi, että 2021 tai 2022 hoitava ihmetteli 2suuntaisdiagnoosia puuttuvien maniajaksojen takia.
Minä en ole mitään tulkinnut, enkä pätenyt mitenkään ammattilaisena, vaan kertonut yksinkertaiset faktat.
Uskoisin kuitenkin, että asianosaiset ovat omat osuutensa saaneet tarkistaa, jottei oikeudessa tehdä johtopäätöksiä väärien kirjausten perusteella.
Ei tässä tarvitse olla mikään lääketieteen tohtori pystyäkseen tuomaan suoria käännöksiä välituomiosta tänne.
Ja katson, että minulla on yhtäläinen oikeus arvioida Tikkasen mielenlaatua kuin sinulla. Siitä huolimatta, etten ole neurologi enkä psykiatri.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Talvi:
Aurorassa tieto lääkityksistä, että oli käytössä 2 eri unilääkettä, taisi olla 2 rauhoittavaakin (en tarkastanut), 2 stimulanttia (varmaan lyhyt- ja pitkävaikutteinen), 2 masennuslääkettä. Eli 2 + 2 noita uni- ja rauhoittavia = 4 erilaista, joille riippuvuus ollut. Todennäköisesti bentsoja nuo rauhoittavat. Kahta stimulanttia käyttänyt väärin.
Eli sinusta ihan ”normaali setti” masentuneelle tai bipolle?

(Viittaan masennukseen ja bipoo , koska ne on ainoa ulkopuolisen/ ulkopuolisten tekemät dgt ennen pidätystä)
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Talvi24 kirjoitti: To Syys 12, 2024 4:26 pm Eikä taatusti hakeutunut psykiatrin hoitoon vain "muodon vuoksi", vain saadakseen jotain tiettyjä reseptejä.
Väitteesi, jonka mukaan henkilö ei olisi hakeutunut psykiatrin hoitoon 'vain muodon vuoksi' tai saadakseen tiettyjä reseptejä, vaatisi tuekseen objektiivista näyttöä. Tällä hetkellähän tilanne on nimenomaan se, että mtt ei todennut ainakaan Tikkasen väittämää vakavaa mielenterveyden häiriötä eikä mitä ilmeisimmin hoitavakaan, koska ei tarttunut käypä hoitosuositusten mukaisiin toimiin, eikä mtt:kaan saanut hänen tekemistään havainnoista ja diagnooseista tukea.

Psykiatrisen hoidon motiiveja koskevia oletuksia ei voida pitää todennettuna ilman luotettavaa diagnoosia ja siihen liittyviä tutkimuksia. Se, että väitetty vakava häiriö ei saanut vahvistusta mielentilatutkimuksessa, ja että Tikkanen itse ilmaisi tyytymättömyyttä tutkimukseen, erityisesti sen keskittymiseen hänen valehteluunsa, antaa huomattavasti enemmän perusteita kyseenalaistaa hänen hoitoonsa hakeutumisen taustalla olleet motiivit kuin olettaa hänen toimineen vilpittömästi.

Unihäiriöt tulevat muuten jo tyypillisenä sivuvaikutuksena tuosta lääkityssetistä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Talvi24 kirjoitti: To Syys 12, 2024 5:16 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 4:57 pm
talvi aiemmin:
En saa kiinni, mistä vinkkaat. T on mennyt/viety hoitoon 2000 psykoottisilla oireilla. Mainitaan dg Psykoottinen masennus, joka olisi jakson lopussa muutettu 2-suuntaiseksi (tästä siis epäili ketjun joku psykiatri, että olisi voinut olle lopulta yhdeistettyn- 2-suuntaisen mielialahäiriön psykoottinen jakso. Sitä ei tiedetä, miten dg /dg:t oli asetettu epikriisiin. Piste. Mutta psykoosi hänellä tiedetään tuolloin olleen ja 21 v myöhemmin hoitava kumosi 2-suuntaisen dg;n (perusteet tiedetään).

Sitä kumoamista ei tietysti ole voinut tehdä ihan tekemällä tyhjäksi, jos oli asetettu 2-suuntaisen mielialahäiriön psykoottinen jakso. Se / ne dg:t pysyvät siellä, minne ne on laitettu. Hoitava psykiatri on laittanut potilaskertomukseen merkintänsä, millä perusyeella dg:n kun onnut, kun se on kuitenkin käsittääkseni elämän kestoinen dg sinänsä.

Eiköhän ole kaikille täysin selvää, että ensimmäisen kerran psykoosiin sairastuva pääsee tietenkin hoitoon psykiatrian osastolle ihan ilman aiempaa sairaushistoriaa. Tietenkin. Minun käsittääkseni psykoosit hoidetaan aina osastolla? Toivottavasti niin on pääkaupunkiseudun osastojen ruuhkissakin.

En ole vielä lukenut Maijun viestiä, mutta eihän ollut 2000 vuoden sairastamisestaan mitään tietoa siitä onko ollut itsetuhoisuutta vai ei. Siä lienee usein psykoosien yhteydessä. Ei mitään tietoa, minkälaisella osalla psykoosi-potilaista.

Ei hoitava psykiatri pelkästään ihmetellyt 2000 tehtyä 2-suuntaisen diagnoosia, vaan hän kumosi sen, eli siinä se poistettiin 21 vuotta asettamisen jälkeen. Hän teki niin perustellusti (välituomiosta löytyy perustelut).

Tuskin täällä on lääketieteen tohtoreita eikä täällä tarvitse olla psykiatrikaan eikä mikään lääkäri. Kovin tylsäksi kävisi sellaisella porukalla keskustelut ja olisi hyvin pieni määrä keskustelijoita. M-infon ihantavallinen ketju.

Mainittakoon, että olen tuonut varsin vähän Duodecimin linkkejä tai tietoa sieltä ketjuun. Olen tuonut silloin kun on hyvä kohdalle osunut. Eihän niitä linkkejä ole pakko aukaista. Olen itse kiitollinen useammasta Duodecimin linkistä hyvästä tiedosta. On monia muita linkkeja, jotka olen ohittanut sujuvasti.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Toistona välituomiosta:
Tikkanen kärsi useiden huumaavien ja rauhoittavien lääkkeiden ja unilääkkeiden ja piristeiden väärinkäyttöstä ja riippuvuudesta....
Ja sinä Talvi kirjoitat ”Kahta stimulanttia käyttänyt väärin.”

Tikkanen oli käyttäytynyt Etelä-Euroopan matkalla psykoottisesti ja hakeutunut hoitoon reissusta palattuaan. Tuolloin hän oli hämmentynyt, eikä muistanut tapahtumista mitään. Ei kuitenkaan enää psykoottinen.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 5:20 pm
Talvi:
Eli sinusta ihan ”normaali setti” masentuneelle tai bipolle?
(Viittaan masennukseen ja bipoo , koska ne on ainoa ulkopuolisen/ ulkopuolisten tekemät dgt ennen pidätystä)
Niinpä, ei tietysti voi olettaa, että mjuistaisit, mitä joku muu, jotkut muut ovat ketjuun jo aiemmin kirjoittaneet. Niinpä jatkat nut luuloillasi näin. Asiatonhan, täysin turha tuo heittosi on - etkö huomaa? Et siis todellakaan muista, että olen ihmetellyt, miksi T on tarvinnut kaikkia noita 2 eri lääkettä. Ainoastaan 2 stimulanttia selittyy sillä, että olisi ollut todennäköisesti aamulla otettava pitkävaikutteinen ja iltapäivällä lyhytvaikutteinen. Juuri tuon "monipuolisen" lääkityksensä vuoksi tuli se aiheellinen Monilääkeoireyhtymä diagnoosi.

Tuokin ihmetyttää, että miksi 2 eri masennuslääkettä, kun ei ole minulla mitään tietoa kahden masennuslääkkeen yhdistämisestä.

Minä en ole hoitanut juurikaan aikuispotilaita (vain erikoistumispalveluja työterveyshuollossa), mutta erityisesti monet vanhukset "joutuvat" sairauksiensa myötä melkoisten lääkearsenaalien käyttäjiksi. Toki omia vaikeavammaisia potilaita, joilla esim. myös vaikea, lääkeresistentti epilepsia oli - olivat ns. monilääkittyjä. Aina enemmän ongelmia, esim. mitä useampia epil.lääkkeitä potilas tarvitsi lääkeaineiden yhteisvaikutusten vuoksi.
Tn kohdalla on toinen tilanne. Olisihan lääkityksensä ollut keveämpi, jos noita olisi riittänyt kutakin yksi. Olisi mielenkiintoista tietää, minkälaisella lääkityksellä on pärjännyt mt-tutkimuksen jälkeen.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Ihan tiedoksi sinulle Talvi, ettei 2suuntaiseen noin yleisesti liity mitään psykoottisia jaksoja.

Taudin kuva muodostuu maanisista ja depressiivisistä jaksoista.
Joskus maaniset jaksot saattavat olla psykoottisia, mutta tuo ei ole mikään bipon yleinen oire.

Kannataa tutustua bipoon tarkemmin.
Kuten olen kertonut, siitä minulla on erittäin paljon kokemusta.
Ei itseltä, vaan läheiseltä.
Sitä kumoamista ei tietysti ole voinut tehdä ihan tekemällä tyhjäksi, jos oli asetettu 2-suuntaisen mielialahäiriön psykoottinen jakso. Se / ne dg:t pysyvät siellä, minne ne on laitettu. Hoitava psykiatri on laittanut potilaskertomukseen merkintänsä, millä perusyeella dg:n kun onnut, kun se on kuitenkin käsittääkseni elämän kestoinen dg sinänsä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 5:43 pm Toistona välituomiosta:
Ja sinä Talvi kirjoitat ”Kahta stimulanttia käyttänyt väärin.”
Tikkanen oli käyttäytynyt Etelä-Euroopan matkalla psykoottisesti ja hakeutunut hoitoon reissusta palattuaan. Tuolloin hän oli hämmentynyt, eikä muistanut tapahtumista mitään. Ei kuitenkaan enää psykoottinen.
Niin kirjoitan ihan sen mukaisesti, kun välituomiosta tieto asetetusta diagnooseista, joissa mm.
- Riippuvuus uni- ja rauhoittaville lääkkeille
- Stimulanttien väärinkäyttö

EikÖ tuo kiinnittänyt sinun huomiotasi välituomiosta? Ihmettelin tuota silloin nähtyäni, miksi on noin eroteltu, mutta eipä kukaan lääkäri (psykiatri) vastannut, enkä pääse näkemään tautiluokituskirjaa (ICD11). Johonkin tuo perustuu, kun lääkkeiden väärinkäytöstä on kyse noissa riippuvuutta aiheuttaneissakin. Päihdelääkäreiden alaahan nämä tietysti on, mutta varmaan on ainakin psykiarian potilaissa näitä.

Mietin jopa sitä, etteikö stimulanttien väärinkäytöstä seuraa niille riippuvuutta?
En tiedä näistä, kun ei ollut omilla eikä kollegojen potilailla stimulanttien(kaan) väärinkäyttöä.

Mutta et kai nyt sekoita Tn Etelä-Euroopan matkalla tulleita oireita siihen, että olisi silloin muka käyttänyt väärin kahta stimulanttia? Mistä ihmeestä sen tuohon repäsit? Eihän Tikkasella ollut silloin stimulanttilääkitystä eikä ollut varmasti siinä lääkäriksi valmistumisen vaiheissa vielä diagnosoinut itseltään ADHDtä. Se diagnosointi ollut periaatteessa mahdollista aikaisintaan 2005, jolloin hoitotakuulaki määräsi aikuisten ADHD / ADD diagnostiikan aikuispsykiatrien tehtäväksi. <- Tuokin tieto ollut ketjussa vähintään kaksi kertaa.

Vai sitäkö ajat takaa, ettei osastolla olisi pitänyt laittaa Psykoottinen masennus-diagnoosia? OIreita oli ollut, ailahtelivatko ne, ettei välillä niin selviä. Tietojen mukaan nimenomaan psykoosin vuoksi oli hoidossa. ja toki lukevat siihen nekin oireet, joita matkalla ollut.
Eikö sinulle tosiaan riitä tuosta osastohoidosta jankkaaminen. Tiedot on tasan niin niukat kuin on. Eikä tuolla sairausjakosolla ole suoranaista yhteyttä henkirikokseen.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Syys 12, 2024 5:53 pm Ihan tiedoksi sinulle Talvi, ettei 2suuntaiseen noin yleisesti liity mitään psykoottisia jaksoja.
Taudin kuva muodostuu maanisista ja depressiivisistä jaksoista.
Joskus maaniset jaksot saattavat olla psykoottisia, mutta tuo ei ole mikään bipon yleinen oire.
Kannataa tutustua bipoon tarkemmin.
Kuten olen kertonut, siitä minulla on erittäin paljon kokemusta.
Ei itseltä, vaan läheiseltä.
Niin, harvemmin liittyy. Luulitko kirjoittaneesi minulle jotain uutta tietoa 2-suuntaisesta? Olen suorittanut psykiatrian peruskurssin ryhmäopetuksineen. Minullakin sattuu olemaan hyvin paljon kokemusta melko läheisen ihmisen ja parin tuntemani osalta. Psykiatria on yksi lääketieteen aloista, joista tiedän jkv, lisäksi lastenpsykiatriasta, lastentaudeista ja neurofysiologiasta.

Jos sinulle ei käynyt selväksi, niin se ei todellakaan ollut minun näkemykseni, että olisi kuulemma ja jos oikein muistan voinut olla 2-suuntaisen mielialahäiriön psykoottinen jakso. Tuo on sen tason psykiatriaa, josta sinä ja minä emme tiedä mitään.

Tapaus Tikkasesta ei tiedetä, oliko palautettu 2-suuntiaisen dg tai 2-suuntainen hypomaanisin jaksoin - tai ei kumpaakaan. Sekin taitaa olla jo ohitettu aihe tästä ketjusta.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Bipossa myös psykoottisten maniajaksojen välttäminen onnistuu melko hyvin oikealla lääkityksellä.
(Riippuu tietenkin tarkemmasta luokituksesta, mutta viitaten Tikkasen toimintakykyyn 2000-luvulta eteen päin, voisin veikata, ettei kyse ole pahimmasta versiosta)

Masennus lääkkeet puhtaasti masennukseen määrättyinä voivat toki aiheuttaa psykoottista maniaa. Bipo potilaan maniajakso saattaa kääntyä psykoottiseksi mielialaa kohottavilla lääkkeillä.

Se mitä masennuslääkkeitä Tikkanen on käyttänyt, ei ole tiedossa.

Mutta kaikkineen lääkitys ei mitenkään vastaa minun käsitystä 2suuntaisen depressiojakson lääkityksestä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Maiju kirjoitti: To Syys 12, 2024 5:26 pm
Talvi24 kirjoitti: To Syys 12, 2024 4:26 pm Eikä taatusti hakeutunut psykiatrin hoitoon vain "muodon vuoksi", vain saadakseen jotain tiettyjä reseptejä.
Väitteesi, jonka mukaan henkilö ei olisi hakeutunut psykiatrin hoitoon 'vain muodon vuoksi' tai saadakseen tiettyjä reseptejä, vaatisi tuekseen objektiivista näyttöä. Tällä hetkellähän tilanne on nimenomaan se, että mtt ei todennut ainakaan Tikkasen väittämää vakavaa mielenterveyden häiriötä eikä mitä ilmeisimmin hoitavakaan, koska ei tarttunut käypä hoitosuositusten mukaisiin toimiin, eikä mtt:kaan saanut hänen tekemistään havainnoista ja diagnooseista tukea.
Psykiatrisen hoidon motiiveja koskevia oletuksia ei voida pitää todennettuna ilman luotettavaa diagnoosia ja siihen liittyviä tutkimuksia. Se, että väitetty vakava häiriö ei saanut vahvistusta mielentilatutkimuksessa, ja että Tikkanen itse ilmaisi tyytymättömyyttä tutkimukseen, erityisesti sen keskittymiseen hänen valehteluunsa, antaa huomattavasti enemmän perusteita kyseenalaistaa hänen hoitoonsa hakeutumisen taustalla olleet motiivit kuin olettaa hänen toimineen vilpittömästi.
Unihäiriöt tulevat muuten jo tyypillisenä sivuvaikutuksena tuosta lääkityssetistä.
Väitteesi, että T olisi hakeutunut psykiatrien hoitoon "vain muodon vuoksi" tai saadakseen tiettyjä reseptejä vaatii tuekseen objektiivista näyttöä! Tuohan on se lähtöasetelma eli jospa sinä kerrankin itse vastaisit. Minä vastaan sen jälkeen.

Mt-tutkimuksessa ei siis oltu todettu psykoosia eikä skitsofreniaa. Noita vakavia mielisairauksia. Nikki Deta valisti aiemmin ketjussa, että nimenomaan noista kahdesta on kyse silloin kun syyntakeettomuus voitu todeta. Toki olihan oikeuspsykiatrin maininta, ettei psykoosi automaattisesti merkitsisi syyntakeettomuutta. Psykoosi ja skitsofrenia on luettu mielisairauksiksi. Onko ne muut sitten mielenhäiriöitä vai mitä?

Muitakin vakavia psykiatrisia sairauksia on olemassa. Esim. 2-suuntiaseen liittyy iso itsemurhasriski ja elinikä on huomattavasti keskimääräistä alhaisempi. Tuo Psykoottinen masennuskaan ei taida ihan helppo juttu olla ja masennuksista osa on vaikeita, kroonistuneita. Myös masennukseen, erityisesti vaikeaan liittyy merkittävä itsemurhariski.

Osoitatko, missä hoitava psykiatri ei olisi huomioinut käypä-hoito-suosituksia. Ja Muistaneet, että ne ovat suosituksia, joita toki voi soveltaa tilanteen mukaan. Ja tiedät, että hoitosuhteen 8 kk tauko oli Tikkasesta johtuva. Et tunnu hahmottaneen hoitosuhteen ongelmien syytä.

Mitä mahdat tarkoittaa tällä? "... eikä mtt:kaan saanut hänen (minun lisäys: tarkoitat hoitavaa psykiatria?) tekemistään havainnoista ja
diagnooseista tukea." Onko sinulla jotain sellaista tietoa mt-tutkimuksen tuloksesta, jota meillä muilla ei ole?

Ei mennyt tosiaan läpi Tn yritys psykoosista teon hetkellä. Etkö nähnyt nikki mielistelijän? pari päivää sitten ketjuun tuomaa tietoa Ruotsin mielentilatutkimuksista ja erityisesti suhteutettuna masennukseen? Riittää, kun sen lukee, niin tietää, miksi T yrittää masennukseensa vedoten uutta mt-tutkimusta Ruotsissa tai ruotsalaisen oikeuspsykiatrin tekemänä Suomessa.

Viimeinen lauseesi on täysin luuloa luulon päälle. Elinkautisen murhatuomion saanut T yrittää saada lievennystä tuomioonsa näköjään myös Ruotsin käytänteisiin vedoten. Ei tule onnistumaan, ainakaan uusi mt-t. Suomessa tehdään niin kuin täällä tehdään. Se, että T itse itsensä ajamassa ahdingossa alkoi valehtelemaan heti henkirikoksen jälkeen keksien täysin oman tarinansa tapahtumista - jatkaen tarinaansa johdonmuksesti ei tietenkään oikeuta kyseenalaistamaan sitä millä perusteilla hän on joskus aikanaan ehkä melko kauan sitten hakeutunut hoitosuhteeseen psykiatrin kanssa ja jatkanut hoitosuhteita.

T oli elämänsä hyvin poikkeuksellisessa tilanteessa tehdessään suunnittelemattoman henkirikoksen. Suunnittelematon henkirikos ilman motiivia ei vaan leimaa koko hänen elämäänsä - muuten kuin sinun ja MHn kehittämässänne tarinassa. Ei leimaa - ennen kun toisin todistetaan. Kun noin väität, niin sinulla lienee esittää perusteet; ei siis mitään yleistä höpinää linkkeineen vaan ihan tapaus Tikkasesta.

Onko sinulla kokemusta vastaavasta lääkesetistä, kun tiedät, että uniongelmia voisi tulla? Minulla ei ole kokemusta, mutta saattanee tulla?.Yksilöllistä lienee kuitenkin. Tn uniongelmat eivät ole olleet juurikaan esillä ja olen ihmetellyt, miksi ei ollut erillistä unihäiriö-diagnoosia.

Ainoat maininnat oli, että 2013 sairaalahoidon jälkeen oli käyttänyt isoja unilääkeannoksia. Pidätyksen jälkeen Aurorassa oli heti myöntänyt bvain ylisuuret unilääkeannokset (pitkään varmaan käyttänyt, ehkä 2013 alkaen), muut selvisi vähän myöhemmin. Lisäksi oli 23.11.22 kertonut psykiatrille voineensa paremmin, nukkuneensa paremmin. Tuossa taisi olla kaikki vähätuntaan koskevat maininnat. Mahtoiko viimeisillä unilääkkeillään nukkua hyvin / kohtalaisesti?
Vastaa Viestiin