Romanisurma Tampereen keskustassa 12.9.2024 - Terno Hedmanille elinkautinen murhasta

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Sverdlov
Javier Pena

Re: Ampuminen Tampereen keskustassa 12.9.2024 - uhri kuoli sairaalassa

Viesti Kirjoittaja Sverdlov »

Juulia Hakulisen kirjoittamassa tarinassa IS:ssa ohimennen mainitaan nahistelijoitten mustalaisuudesta, mutta kaikkinensa koko kirjoituksesta minulle jää kuva nimenomaan miehen tekemästä naisen ampumisesta.
Anteeksi nimimerkkini, mutta en tiedä mihin päin sen pitäisi viitata?
Millavaan
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:17 pm Mitä sanoo tähän "Minnavaan", sillähän on kokemuksia kumppanina mustalainen?
Ihailee myös komeita manneja.
Kertoisitko jotain meille kokemuksistasi ja sivistäisit meitä tavallisia tasamaan tallaajia.
Mua varmaan tarkoitit. Sellaisia kokemuksia että oli väkivaltainen eikä sitä väkivaltaa pysäyttänyt edes se jos mulla oli lapsi sylissä. Mutta mun seuraava mies oli ihan valkoinen ja teki samaa että ei se nyt kulttuurista johdu vaan ihmistyypistä. Veikkaan silti tän olevan romaneilla tyypillisempää koska heillä on niin paljon niitä sääntöjä mitä naisen pitää noudattaa ollakseen kunnollinen ja jos ei noudata niin miehen pitää laittaa se ruotuun.
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Millavaan kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:25 pm
Oikeus ennen kaikkea kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:17 pm Mitä sanoo tähän "Minnavaan", sillähän on kokemuksia kumppanina mustalainen?
Kertoisitko jotain meille kokemuksistasi ja sivistäisit meitä tavallisia tasamaan tallaajia.
Mua varmaan tarkoitit. Sellaisia kokemuksia että oli väkivaltainen eikä sitä väkivaltaa pysäyttänyt edes se jos mulla oli lapsi sylissä. Mutta mun seuraava mies oli ihan valkoinen ja teki samaa että ei se nyt kulttuurista johdu vaan ihmistyypistä.
Jos kulttuurilla ei ole mitään tekemistä asian kanssa, niin onko se sitten ihan ällistyttävää sattumaa vaan, että mustalaiset tappavat väkilukuun suhteutettuna vuodesta toiseen yli 20 kertaa enemmän ihmisiä kuin valkolaiset?
URSA
James Bond (Roger Moore)

Viesti Kirjoittaja URSA »

^^Ai ihmistyypistä joka aina päätyy nyrkkeilysäkiksi? On maailmassa muuten olemassa muitakin tummia miehiä kuin mustalaiset.

Outoa jos tekoa edelleen tutkitaan tappona, mikäli on jo varmistunut ampujan kytänneen turvakodin lähellä aseen kanssa milloin nainen lähtee sieltä ulos.

Siinä tapauksessa on pakko olettaa, että romaneja pidetään niin kykenemättöminä suunnittelemaan tekojaan etukäteen, että se on ainoa selitys tappotutkinnalle.

En tiedä onko romaneilla enää heimon vanhinta tai muuta johtajaa, mutta silloin kun oli, heistä ei saanut kukaan tehdä mitään tutkimuksia ilman johtajan lupaa. Siksi kukaan ei oikein tiedä Suomessa, mitä romanit itse ajattelevat verikostoistaan sun muista perinteistä nykyään tai mitä ongelmia heillä itse asiassa on. Epäilen kaiken väkivallan taustalla kuitenkin olevan romanien oma ajattelutapa, jonka mukaan tällaisille riidoille ja kostoille ei voi mitään, kun sellainen vain kuuluu romaniluonteeseen.
sivusta_seuraaja
Jane Marple

Viesti Kirjoittaja sivusta_seuraaja »

Pad kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:02 pm Kunnon paskahousu. Ampuu naista ymmärtääkseni selkäpuolelta. Naista, jolla oli pieni lapsi sylissään. Ensiksi, raukkamaisesti selkäpuolelta. Toiseksi samalla altisti lapsen vaaraan ja varmasti traumatisoi lapsen. Lapsi menetti mitä ilmeisemmin äitinsä (oletan, että hän kantoi omaa lastaan) kaiken lisäksi. Hyi saatana mikä säälittävä taliaivo! Poliisi on tiedottanut, että uhri ja tekijä tunsivat toisensa. Motiivina todennäköisesti tekijän heikko ego ei kestänyt sitä, että hänet oli jätetty.

Näitä on helvetin ikäviä tapauksia on tapahtunut yllättävän tiuhaan missä todella nuori lapsi on menettänyt äitinsä henkirikoksen takia. Nopeasti laskettuna ainakin neljä ja jokainen tapaus on liikaa.
Näin on, ei tuollaista kusipäisyyttä selitä edes se, että kuuluu romaniyhteisöön.
Cavis
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Cavis »

Selkäpuolen laukaus. Ai jai mikä luuseri.

Extramiinuksena saattaa tulla lapsestakin kostonhimoinen taparikollinen kun elämä on lähtenyt näin traumaattisesti käyntiin. Toivottavasti lapsen asiat hoidetaan mahdollisimman hyvin.
Oikeus ennen kaikkea
James Bond (Daniel Graig)

Viesti Kirjoittaja Oikeus ennen kaikkea »

Mua varmaan tarkoitit. Sellaisia kokemuksia että oli väkivaltainen eikä sitä väkivaltaa pysäyttänyt edes se jos mulla oli lapsi sylissä. Mutta mun seuraava mies oli ihan valkoinen ja teki samaa että ei se nyt kulttuurista johdu vaan ihmistyypistä. Veikkaan silti tän olevan romaneilla tyypillisempää koska heillä on niin paljon niitä sääntöjä mitä naisen pitää noudattaa ollakseen kunnollinen ja jos ei noudata niin miehen pitää laittaa se ruotuun.
Kyllä, anteeksi panovirheen! Tarkoitin tietysti "Millavaan", josta tykkään jostain syystä.
Tiedän kyllä noista säännöistä, koska olin taannoin yhdessä puoliromanin kanssa. Iisalmen mahtisukujen jälkeläisiä.
Muistan kuinka kaljakuppilassa käydessämme, antoi minulle rahaa ovella, että voin maksaa hänen juomansa, koska ei ole sopivaa, että nainen maksaa itse.
Mieshän vastaa tässä kulttuurissa vaimonsa teoista.
Make69

Viesti Kirjoittaja Make69 »

Kyllä näistä kulttuurisista erityispiirteistä pitää pystyä puhumaan, yhtälailla on totta että suomalaiset tekevät rikoksia naisia vastaan sietämättömän paljon. Romaaneilla se tuntuu vain olevan niin paljon yleisempää että tarkempi selvitys olisi tarpeen, mitä siinä porukassa oikein tapahtuu.
Vade retro, satana
Scooby-Doo

Viesti Kirjoittaja Vade retro, satana »

Että jengi jaksaa länkyttää jostain mustalaisten riidoista ja tapoista päivätolkulla. Lukasin lehdestä tappamisesta ja heti tuli mieleen, että *mustalaiset' kärhämöi. Näitähän riittää. Ihan sama. Täysin yhden tekevää kuka tappoi tällä kertaa.
Make69

Viesti Kirjoittaja Make69 »

Vade retro, satana kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:37 pm Että jengi jaksaa länkyttää jostain mustalaisten riidoista ja tapoista päivätolkulla. Lukasin lehdestä tappamisesta ja heti tuli mieleen, että *mustalaiset' kärhämöi. Näitähän riittää. Ihan sama. Täysin yhden tekevää kuka tappoi tällä kertaa.
Jos ei kiinnosta niin olet vaan vastaamatta, liian vaikeaa? Mitä keskustelupalstalla tehdään? Ollaan hiljaa?
Millavaan
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Millavaan »

Mun mielestä tää on tärkeä aihe puhua koska ei oo kyse mistään miesten välisistä ammuskeluista vaan naisesta joka mitä ilmeisimmin on paennut tuota väkivaltaa. Useimmat romaninaiset sen vaan hiljaa sietää. Heille tarvis pitää joku koulutus siitä että miehellä ei oo oikeus käydä käsiksi.
remede
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja remede »

Kokeilihan Terno hieman "työntekoa". Oli Tampereella ViaDia:lla töissä.
"Nothing matters but the facts. Without them, the science of
criminal investigation is nothing more than a guessing game."
-Blake Edwards
viivahattu
Watson itse

Viesti Kirjoittaja viivahattu »

Millavaan kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:42 pm Mun mielestä tää on tärkeä aihe puhua koska ei oo kyse mistään miesten välisistä ammuskeluista vaan naisesta joka mitä ilmeisimmin on paennut tuota väkivaltaa. Useimmat romaninaiset sen vaan hiljaa sietää. Heille tarvis pitää joku koulutus siitä että miehellä ei oo oikeus käydä käsiksi.
Ensin selität, että kyse ei ole kulttuurista ja sitten suunnittelet romaninaisille koulutusta, että miehellä ei ole oikeutta käydä käsiksi. Eli kulttuurissa ei ole mitään ongelmia, mutta miehet ovat väkivaltaisia ja naiset niin idiootteja, että eivät ilman koulutusta tajua sen väkivallan olevan väärin?
Cavis
Nikke Knatterton

Viesti Kirjoittaja Cavis »

Vade retro, satana kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:37 pm Että jengi jaksaa länkyttää jostain mustalaisten riidoista ja tapoista päivätolkulla. Lukasin lehdestä tappamisesta ja heti tuli mieleen, että *mustalaiset' kärhämöi. Näitähän riittää. Ihan sama. Täysin yhden tekevää kuka tappoi tällä kertaa.
Kiva että kommentoit kuitenkin. Ehkä huomenna valkoinen mies tappaa valkoisen naisen, jään odottamaan empaattisia kommenttejasi aiheeseen.
Sipi
Perry Mason

Viesti Kirjoittaja Sipi »

Millavaan kirjoitti: Pe Syys 13, 2024 12:25 pm Mutta mun seuraava mies oli ihan valkoinen ja teki samaa että ei se nyt kulttuurista johdu vaan ihmistyypistä.
On tutkittu, että väkivaltaisesta suhteesta eroon päässyt nainen hankkii itselleen eron jälkeen uuden, väkivaltaisen miehen. Tietty naistyyppi koukuttuu tällaiseen valtapeliin, kuvittelee rakastavansa nämä sekopäät ehjiksi ja kun lähipiiri huokaisee helpotuksesta suhteen päätyttyä, nainen ilahduttaa kaikkia hankkiutumalla pian uudelleen samanlaiseen tilanteeseen.

Väkivaltaiset miehet ja tämä "kaiken se kestää, kaiken se uskoo" -naistyyppi päätyvät jonkin ihmeellisen magneettisen kemian kautta aina yhteen.

Ongelma on siinä, että parisuhteen alussa nainen on vakuuttunut, että pystyy muuttamaan miehen paremmaksi ja mies puolestaan vakuuttunut, että mikään ei koskaan muutu.

Mustalaisten kohdalla tilanne on hiukan monimutkaisempi, koska muuttujia on enemmän ja vaihtoehtoja vähemmän.

Tämä Tampereen tapaus on sikäli hämmentävä, että kuka terve nainen alkaa suhteeseen tuollaisen miehen kanssa? Mustalaisten mittapuulla ei ole ihan rumimmasta päästä, mutta tuo CV on niin karua luettavaa, että naisen on aika vaikeaa puolustautua sanomalla, että "kaikki tuli ihan yllätyksenä, en olis hänestä uskonut...."

Noiden vähemmistöjen suhteenmuodostuksesta ongelmallista tekee se, että pitää otta huomioon monia rajaavia tekijöitä. Kuten se, miten suvut tulevat toimeen ja minkälaisen statuksen suhde tulee osapuolille antamaan. Turvaa, uskottavuutta vai halveksuntaa? Kun väestöpooli,jonka joukosta puoliso on löydettävä on pienehkö. Lisäksi maantieteelliset etäisyydet haittaavat. Täysin vapaata, esteetöntä pariutumisikäistä mustalaista tuskin on olemassakaan tässä maassa. Jokaisella on suhteita jonkun kanssa jo aiemmin. Ja näin ollen jonkinlainen draama on ikään kuin vakio-oletus suhteen kylkiäisenä.

Jos ikäryhmässä on yksi superkaunis nainen hyvästä suvusta tai vastaavasti yksi komea ja haluttu poikamies, alkaa siinä välitön kieroilu, valehtelu, manipulointi ja lopulta joku saa kuulan päähänsä.
Vastaa Viestiin