Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Sissi
Roger Murtaugh

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Talvi24 kirjoitti: Su Syys 15, 2024 7:23 pm Jos suunnitelmallisuus ja/ tai motiivi olisi selvinnyt mt-tutkimuksessa niin olisi varmasti tuotu esille tuomion yhteydessä, koska vaikuttavat / voivat vaikuttaa oleellisesti tuomioon. Eivät olisi noita tietoja sentään pimittäneet.
Mitenköhän se juridisesti menee jos tutkittava puhuisikin mielentilatutkimuksessa jotenkin ohi suunsa ja tulisi paljastaneeksi jotain vaikka sunnitelmallisuudesta tai motiivista niin voiko sitä edes käyttää syytettyä vastaan? ja jos voi niin missä vaiheessa: tuli mieleen siitä "keskittyivät vain siihen puhunko totta vai en"-lausunto siltä kuin siellä olisi kuulustelujen jatkoa, missä menee raja kun mielentilaa tekohetkellä tutkitaan voisiko esim. hypnoosilla saada tutkittava puhumaan enemmän kuin haluaa?
Tai valvottamalla saaada tutkittava murtumaan?

Jos Tikkanen nyt olisi vaikka turhautuneena puuskahtanut että "okei, olin aikonut jo etukäteen että tapan sen" niin olisko siinä vaiheessa menny oikeudenkäynti uusiksi?
Olen katsonut paljon (liikaa) amerikkalaisia true crime-sarjoja ja siellä voi tapahtua mitä vaan mutta ei varmaan meillä. 8)
Erittäin mielenkiintoinen hovi tulossa aikanaan, jo siitäkin näkökulmasta onko lisää henkilötodistelua vai käydäänkö käsittely vain kirjallisten vastineiden perusteella.
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Hyviä näkökantoja. En tosin ole kuvitellut mt-tutkimusta sinänsä tutkittavaa "hiostavina' kuulustelujen sarjana, kun mt-tutkimus on kuitenkin (Suomen laajin) terveystarkastus.

Fokus toki teon hetken mielentilasta.

Sinänsä luulisin, että tuollaista kuvaamaasi puuskahdusta ei ehkä sellaisenaan voisi käyttää, vaan vaatisi lisäselvittelyä, keskusteluja, kuulustelujako myös?

En osaa kuvitella mt-tutkimuksen tekijöitä, terveydenhuollon ammattilailaisia varsinaisina 'kuulustelijoina'. Ennemminkin haastattelevst tutkittavaa. Voin olla ihan väärässä.

Hypnoosilla saattaisi hyvinkin saada henkilön puhumaan enemmän, jos kyseessä henkilö, joka vaipuu hypnoosiin. Voisin sen kuitenkin vaativan tutkittavan lupaa, jotta sitäv voisi kokeilla. Tässä tapauksessa voisin kuvitella, että olisi ollut perusteltuakin kokeilla Tn vedotessa tapahtumatiedoista muistinmenetykseen? Mutta ehkä eivät käytä hypnoosia ollenkaan minkäänlaisiin tapauksiin.

Vähän aikaa sitten oli vaan ketjussa esillä se, että joskus motiivi ja / tai suunnitelmallisuus selviää (vasta) mt-tutkimuksessa. En enää muista, mistä käsin ja kuka tiedon ketjuun toi. Aiemminhan oli luultu, että jos / kun olivat jo välituomioon nuijittu, niin ei edes voisi enää 'takakäteen' vaikuttaa. Mutta sekin kuulostaa oudolta. Erittäin oleellista tietoa selviäisi, eikä muka voisi käyttää?

Hovin käsittelystä tulee varmaan mielenkiintoinen.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Varmaa on, ettei Tikkanen ole tunnustanut. Se olisi tuotu kyllä esiin. Ja ei hän uutta mttsta siinä tapauksessa vaatisi.

Katsoitteko se pahan värit? Mä olen ymmärtänyt, että keskustelutilanteet siinä tutkittavien kanssa ovat hyvin autentisia. On konsultoitu ammattilaisia jne.

Mä en ajatellut tuloksessa sinällään olleen mitään tunnustuksen kaltaista, vaan pikemminkin persoonansa avausta niin, että sieltä olisi tullut esiin täydellinen välinpitämättömyys tai jopa uhrin halveksunta.
Jotain sellaista, joka saa paatuneenkin tutkijan ihon kananlihalle, kun tajuaa, ettei tutkittava ole teostaan moksiskaan.

Ja voihan ihan freudilainen lipsahdus tulla esim ajan kohtaa pyöriteltäessä. Tai tekotapaa. Tarpeeksi monta kertaa kun kysytään samasta asiasta, saattaa jo hermostua sen verran, että vaan lipsahtaa.

Voiko tuollaista sitten kirjata ja käyttää, on hyvä kysymys?
Käyttää lisätutkinnassa kyllä, mtta suoraan tuskin.
Vaikea sanoa. Pitää yrittää kaivaa huomenna.

Selvää kuitenkin varmasti on se, että Tilkasen satuilu on jatkunut tutkimuksessa. Tuskin sitä muuten olisi korostanut valituksessa.

Ja kyllähän tutkijoilla on ollut tiedossa asioita, joilla heti voi vastata ”kyllähän sä Roope tiedät, että mekin tiedetään, ettei tuo ole totta” (…..ja sillä Milka Ahlrothin äänellä….😂)
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Sissi
Roger Murtaugh

^ Luulenpa, että vielä joskus kuullaan Tikkaselta jonkunlaisessa muodossa mitä mieltä hän on Suomalaisesta mielentilatutkimuksesta. Tikkanen on sielultaan tutkijatyyppi ja pian on enemmän kuin hyvin aikaa esim. kirjoittaa jonkunlainen empiirinen tutkielma omista kokemuksistaa, ei varmaan haittaa ketään. Minulla tutka värähtää aina vähäsen jos jonkun asian sisäpiiriläiset julistaa oman tonttinsa olevan maailman paras. Suomessa on kautta aikojen ollut kaikki maailman parasta kunnes ei ehkä sittenkään ihan paras, tai ei edes kärkikymmenikössä.
Oikeuspsykiatri Alo Jüriloo:
Suomalainen mielentilatutkimus on maailman paras.
https://www.iltalehti.fi/uutiset/a/2015111920695479
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Syys 15, 2024 11:25 pm Varmaa on, ettei Tikkanen ole tunnustanut. Se olisi tuotu kyllä esiin. Ja ei hän uutta mttsta siinä tapauksessa vaatisi.

Katsoitteko se pahan värit? Mä olen ymmärtänyt, että keskustelutilanteet siinä tutkittavien kanssa ovat hyvin autentisia. On konsultoitu ammattilaisia jne.

Mä en ajatellut tuloksessa sinällään olleen mitään tunnustuksen kaltaista, vaan pikemminkin persoonansa avausta niin, että sieltä olisi tullut esiin täydellinen välinpitämättömyys tai jopa uhrin halveksunta.
Jotain sellaista, joka saa paatuneenkin tutkijan ihon kananlihalle, kun tajuaa, ettei tutkittava ole teostaan moksiskaan.
.............
Voiko tuollaista sitten kirjata ja käyttää, on hyvä kysymys?
............
Selvää kuitenkin varmasti on se, että Tilkasen satuilu on jatkunut tutkimuksessa. Tuskin sitä muuten olisi korostanut valituksessa.
............
Mitä tarkoitat "... ettei Tikkanen ole tunnustanut"? Hän on tunnustanut surmanneensa vaimonsa, mutta on väittänyt tekoa vahingoksi. On vedonnut muistihäiriöön.

Harmi, etten oli katsonut Pahan värit - sarjaa. Sissi taisi sitä mainostaa silloin, kun se oli alkamassa. Sitä ei taida voida katsoa enää mistään?

Vaikea kuvitella tulleen esille välinpitämättömyyttä teostaan, uhrin halveksuntaa ja ettei olisi teosta moksiskaan. Mutta, jos olisi tullut, viittaisi psykopatiaan ja jos se olisi todettu, pitäisi siitä tieto julkisuuteenkin tulla.

Onhan se ongelmallista, jos mt-tutkimukseen asti ulottuu se, että syytetyn ei tarvitse puhua totta (niin kuin oikeudessa). Mutta ei kai se ole noin? Luulisi, että oletetaan tutkittavan puhuvan totta.
Talvi24
Jessica Fletcher

↑↑

Juriloon mukaan Ruotsin mt-t on toiseksi paras. Minulle on tullut eri juttuja luettuani vaikutelma Suomen tutkimuksen hyvästä laadusta. Luulen myös, että seuraavat laatua jollain tavalla.

En ehkä ollut lukenut tätä juttua aiemmin, kun en muista tietoa, että tutkimus voidaan tehdä muillekin kuin henkirikoksen tekijöille, jopa talousrikoksen tehneille.

Aikamoinen ollut tuo Igor Bockin tapaus. Oikeasti oikeudenmukaisuuden toteutumisesta todella kaukana.

Lauerma on siis jossain jutussa sanonut, että vuosien varrella on joitain virheitä sattunut, mutta jonkin ajan kuluttua sitten ko. tapauksissa ohjattu vankisairaalaan, jonne olisivat kuuluneet jo alunperin.

Ehkä yllätys, että Niuvan keskimääräinen hoitoaika on vain 9 vuotta.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Totta kai siellä toivotaan tutkittavan olevan rehellinen. Mutta eihän tutkittavat tietenkään aina halua olla rehellisiä. Lauerma ja muut ovat todenneet useissa jutuissa tulkittavien joskus yrittävän huijata, useimmin kuitenkin yrittävän esittää terveempää kuin ovat.

Ja tarkoitan sitä, että esim tässä nimenomaisessa tapauksessa Tikkasen rehellisyys olisi silloin selvittänyt mm todellisen tilanteen ennen murhaa (mukava ilta?), varastettujen tavaroiden kätköpaikka, ikkunoiden pesun todenperäisyys, kuvien siirron syyn jne

Mtt artikkelissa oli moneen kertaan toistettu simuloinnin huomioiminen ja kirjaus.
Mä ymmärrän tuo niin, että tutkittava esittää tervettä/ sairasta tai yrittää pitäytyä omassa ’totuudessaan’ tilastaan teonhetkellä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Noinhan se on ja tutkittava todennäköisesti valehtelee niissä asioissa, joiden kuvittelee voivan lieventää tuomiota.

Ne, jotka simuloivat olevansa sairaampia kuin oikeasti ovat havittelevat paikasta vankisairaalassa vankilan sijaan. T ei ole onnistunut siinä. Olikohan tarkoittanut sitäkin ollessaan tyytymätön tuomioon?

Lauerma on ihmetellyt niitä, jotka yrittävät alennettua syyntakeisuutta päästäkseen vankisairaalaan, koska kakku saattaa sitä kautta olla jopa pidempi kuin vankilassa.

Edelleen ihmettelen, miksi tutkijapoliisit eivät ilmeisesti edes kysyneet, oliko T pessyt ikkunat ja miksi eivät tarkistaneet, oliko ne pesty. Helppo homma arvioida Tn kertoman todenperäilyys tässä asiassa. Tämä menee samaan sarjaan kuin tekovälineen hassaus, kun tutkivat sen kynttilänjalan, jossa oli verta vasta 13.1. Niinpä veren ikää ei oltu voitu määrittää.

Luulisin jo esitutkinnassa selvinneen kuvien siirtämisen syyn. Mustasukkaisuus. Toki aluksi selitteli, että ihan yhteisymmärryksessä siirtänyt kuvat.

OT:
Simuloinnista mainittakoon aiemmin kirjoittamastani nuoresta potilaasta, jonka kohdalla päädyttiin kokeilemaan sitä hypnoosi-hoitoakin. Se koko kehon vapinaoireisto oli todella kummallinen. Sitä oli kok valveilla olon ajan. Ei löytynyt vastaavaa kirjallisuudesta. Simulointiakin piti epäillä. Mutta ei se ollut. Alkoi heti unesta herättyä.

Omilla potilailla ei ollut, mutta lastenlääkärien tutkittavina seurasin sivusta kaksi Munchausen by proxy tapausta äitien aiheuttamilla oirella.
Viimeksi muokannut Talvi24, Ma Syys 16, 2024 10:17 am. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

(Mä olen aikoinaan 80-luvulla tavannut Iorin. Sillä perusteella en kyllä yhtään epäilisi tuota tappajan ”kannabis-psykoosia”. Iorin jatkuva polttelu oli kaikkien tiedossa ja todellisuus, jossa hän eli oli ”pyörryttävä”. Ulkopuoliselle ihan ufo-maailma)

Koska mtt tutkijoilla on ollut kaikki faktat tiedossa tapahtumista, on varmasti moneen kertaan törmätty siihen ”milka ahlrothin” lausahdukseen.
Ja jos T on paljon puhunut puppua, on tuo jatkuva totuuden pyytely varmasti korostunut Tikkasen päässä.

Hyvin todennäköisesti Tikkanen on tavoitellut syyntakeettomuutta ja yrittänyt olla sairaampi kuin on.

Tikkasen mukaan Suomessa hänelle tehdyssä mielentilatutkimuksessa oli keskitytty ”virheellisiin asioihin”, kuten siihen, oliko Tikkanen puhunut totta vai ei.

Tutkimuksessa ei murhaajan mukaan ollut keskitytty hänen sairauteensa ja masennukseen, josta hän kärsi.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

https://www.mtv.fi/ohjelma/aab846ea8b60 ... pahan-vari

Käsittäkseni löytyy edellen MTV katsomosta.
Juu, kyllä löytyy!
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Syys 16, 2024 10:14 am (Mä olen aikoinaan 80-luvulla tavannut Iorin. Sillä perusteella en kyllä yhtään epäilisi tuota tappajan ”kannabis-psykoosia”. Iorin jatkuva polttelu oli kaikkien tiedossa ja todellisuus, jossa hän eli oli ”pyörryttävä”. Ulkopuoliselle ihan ufo-maailma)
..........
Ja jos T on paljon puhunut puppua, on tuo jatkuva totuuden pyytely varmasti korostunut Tikkasen päässä.
Hyvin todennäköisesti Tikkanen on tavoitellut syyntakeettomuutta ja yrittänyt olla sairaampi kuin on.
Tikkasen mukaan Suomessa hänelle tehdyssä mielentilatutkimuksessa oli keskitytty ”virheellisiin asioihin”, kuten siihen, oliko Tikkanen puhunut totta vai ei.
Tutkimuksessa ei murhaajan mukaan ollut keskitytty hänen sairauteensa ja masennukseen, josta hän kärsi.
Onkin Ior eikä Igor. Erikoinen etunimi. Suomenruotsalainen ja ollut Suomenlinnassa museo-oppaana, joten monet varmaan tavanneet hänet. Ilmeisesti erikoinen persoona ollut.
..........

Niin, en tiedä, miten sitten yrittänyt, millä tavalla yrittänyt yli vuosi tapahtumasta saada tutkijoita vakuutettua, että oli ollut psykoosissa 16.12.22 vastaisena yönä teon hetkellä. Väitteensä, että olisi ollut teon hetkellä psykoosissa ei tarvitse mitään näyttelemistä ajankohtaisesti mt-tutkimuksessa. Jos olisi saanut tutkijat vakuutettua teon hetken psykoosista, niin olisivat todenneet syyntakeettomaksi teon hetkellä. Mutta oikeupsykologihan sanoi, ettei psykoosi teon hetkellä takaa automaattisesti syyntakeettomuutta. Varmaan T tuonkin tietää.

Onneksi totesivat syyntakeisksi, niin on mahdollisuus saada asianmukainen tuomio.

skoune jo oikasikin tuon lainauksesi viimeistä lausetta, joka on mitä ilmeisimmin toimittajan kirjoittamaa eikä Tn valitus-pyynnöstä otettua. Vai oliko tuo HBL.n käännöksestä? Masennus on sairaus, mielenterveydenhäiriö. Vai tarkoittaako T tuossa väittämäänsä teon hetken psykoosia joka on mielisairaus, ja pitkäaikaissairautensa masennus taustavaikuttajana.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä luulen, että Tikkanen tarkoittaa kaikkea mitä hänellä tai hän on diagnosoinut.

Ymmärtääkseni nuo psykiatriset + muut tutkimukset tutkittavasta tehdään heti alkuun, joten haastattelijoilla on hyvät esitiedot myös siltä osin.
Varmasti on myös tarkat tiedot Auroorasta lähtien tutkintavankeus ajalta.

Eli hyvin pitkän ajan analyysit tutkittavasta.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Syys 16, 2024 10:29 am https://www.mtv.fi/ohjelma/aab846ea8b60 ... pahan-vari
Juu, kyllä löytyy!
Kiitos! Vielä kun keksin, miten pääsen ohjelmaan. Muutama vuosi sitten olen MTV katsomosta jonkun jutun katsonut ja tunnuksetkin näköjään tallessa. Linkistä avautui kyllä sarjan tietoihin., muttei ohjelmaan. Siinä Plus-merkintä. Vaatinee ehkä jonkun maksun maksamista? En ole käyttänyt ensimmäistäkään maksullista tv-kanavaa, en myöskään Spotifya. Tavallisilla olen pärjännyt.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Syys 16, 2024 10:51 am Mä luulen, että Tikkanen tarkoittaa kaikkea mitä hänellä tai hän on diagnosoinut.
Ymmärtääkseni nuo psykiatriset + muut tutkimukset tutkittavasta tehdään heti alkuun, joten haastattelijoilla on hyvät esitiedot myös siltä osin.
Varmasti on myös tarkat tiedot Auroorasta lähtien tutkintavankeus ajalta.
Eli hyvin pitkän ajan analyysit tutkittavasta.
Minä puolestani luulen, että tarkoittaa nimeomaan (tässä valitus-pyynnössään) väittämäänsä psykoosia teon hetkellä ja kun se ei ollut mennyt läpi, niin yrittää hakea "Ruotisin mallin" mukaisesti vaikean / keskivaikean masennuksensa huomioimista, kun Ruorissa ketjuun tuotujuen tietojen (erittäin)vaikea masennus yhdistettynä itsetuhoisuuteen voisi vaikuttaa tuomioon lieventävästi toisin kuin Suomessa ja ilmeisesti Ruotsissa voi vaikuttaa syyntakeisuuteenkin.

Se, että asianmukaisesti ovat tutkineet, onko tekemälleen ADHD-diagnoosille perusteet ja vaikka olisi, ei se vaikuttaisi millään tavoin syyntakeisuuteen tai ei lieventäisi tuomiota. Ei ehkä ruotsissakaan, mun nimenomaan tuon masennuksen oli nostanut esille.

Ovat myös tutkineet Tn itsensä epäilemän autismikirjon mahdollisuuden. Senkin olisivat tutkineet, vaikkei T olisi epäilyään kertonut.

Niin varmasti nuo diagnoosinsa ja sairauksiensa hoidot on käyty heti alkumetreillä läpi. Eikä niihin paljoa aikaa saa kulumaan. Siksikin T:stä voi tuntua, ettei niihin olisi keskitytty mielestään tarpeeksi, mutta ovat keskittyneet juuri niin pitkään kuin on ollut tarve.
Sissi
Roger Murtaugh

Talvi24 kirjoitti: Ma Syys 16, 2024 10:53 am
Miss Holmes #1 kirjoitti: Ma Syys 16, 2024 10:29 am https://www.mtv.fi/ohjelma/aab846ea8b60 ... pahan-vari
Juu, kyllä löytyy!
Kiitos! Vielä kun keksin, miten pääsen ohjelmaan. Muutama vuosi sitten olen MTV katsomosta jonkun jutun katsonut ja tunnuksetkin näköjään tallessa. Linkistä avautui kyllä sarjan tietoihin., muttei ohjelmaan. Siinä Plus-merkintä. Vaatinee ehkä jonkun maksun maksamista? En ole käyttänyt ensimmäistäkään maksullista tv-kanavaa, en myöskään Spotifya. Tavallisilla olen pärjännyt.
Muistaakseni vaatii rekisteröistymisen mutta ei maksa mitään tuo peruskatselu, jotain lisämaksullisia sitten erikseen.
Vastaa Viestiin