LexVeritas kirjoitti: La Syys 14, 2024 6:59 pm
Useinhan taitaa olla niin, että nämä ilmoitukset myrkky- partateräsyöteistä jäävät huhun asteelle. Silloin voisi olettaa, että huhun on laittanut liikkeelle ihminen, joka haluaa vähentää koirien ulkoilutusta lähiympäristössään. Saattaa esim. pelätä koiria.
Tätä olen myös miettinyt. Koiranomistajien somealustoilla usein lähtee juttu lapasesta vähän samaan tyyliin kuin mammapalstoilla. Joku on nähnyt maahan oksennetut makkaraperunat, ja iltaan mennessä kyseessä onkin joku hirvittävä koiranvihaajan miksaama seos, jonka on oltava tappavaa ja kaikkien on varottava ulkonaliikkumista.
Tämä huhujen levittäminen sopisi siihen kuvaan joka on erikoista tässä: Näitä oikeita syöttien levittäjiä ei juuri koskaan saada kiinni tai tuomiolle. Kun näiden rikosten (mikä on edes rikosnimike? Vahingonteko? Ilkivalta?) tekijöitä ei päästä haastattelemaan ja kuulustelemaan, jäävät motiivitkin huhujen asteelle. Joten päätelmä: Olisiko osa motiivia nimenomaan tuo pelon lietsominen ja "vartti julkisuudessa"? Pidän mahdollisena, että tämä syyllinen itse saattaa itse jopa osallistua tähän pelonlietsontakeskusteluun ja lyödä löylyä vain seuratakseen ihmisten sekoilua.
Kiinnostaisi ihan aidosti jutella edes yhten sellaisen ihmisen kanssa joka tällaista tekee. Puhtaasta mielenkiinnosta ja uteliaisuudesta.