Amy kirjoitti: Ti Loka 08, 2024 12:27 pm
En yleensä halua edes keskustella ihmisten kanssa, joiden keskustelutyyli on noin kaukana rakentavasta, mutta nyt on pakko kysyä että ottaako sulla jotenkin koville jos jotkut kykenee valvomaan lapsiaan enemmän kuin sinä? Jotkut perheet vaan on varovaisempia kuin toiset.
, mutta fakta on, että 5- ja 6-vuotiaiden kyky arvioida vaaroja on heikko. Ja sen takia ihmettelen kuinka joillakin ottaa noin koville, jos kaikissa perheissä tämän ikäisiä ei vielä työnnetä ilman aikuisia ulkoilemaan.
Keskustelutyyli, jossa ensin valehdellaan ja sen pohjalta väitetään olevan parempia vanhempia, oli niin heikko avaus tyylin pohjalta, että siihen ei paljoa rakentavaa kantaa saa asetettua.
Minua ottaa päähän kuvitelmasi siitä, että olet jotenkin varovaisempi, tai läsnäolevampi vanhempi. Se on naurettavaa. Et tunne minua pätkääkään, joten lopeta tuollainen.
Jos asut kaupungin keskustassa kerrostalossa, niin onhan se luonnollista, että et heitä "työnnä ovesta ulos". Minulla taas on OKT, jossa sattuu olemaan 4 ulko-ovea eri puolilla taloa (+toisessa kerroksessa parvekkeen ovi), jotka nuo minun kaksi vanhempaa kyllä osaa jo avata itse ja ovat 3 sekunnissa ulkona halutessaan. Se nyt vaan on luonnollista ja tärkeää jo iham niiden vahinkojen välttämiseksi, eträ ovat tottuneet siihen, että pihalta ei lähdetä, vaikka valvova silmä hetken välttäisikin sen sijaan että kun ekaa kertaa ilman lupaa lähtisivätkin ulos itse, niin uteliaisuuttaan käyttäisivät tilaosuutta hyväksi lähtemällä kauemmas. Näen, että tilanteen normalisointi on turvallisempikin vaihtoehto.
Nimenomaan alussa kun vähän aloin pysyä hieman sivussa, pari kertaa menivät rajojen ulkopuolelle. Puskurina meillä ennen suht rauhallista tietä on vielä naapuri (kirvesvaraitontti) ja sen hetken tiukemmassa valvonnassa jöivät nopeasti ja turvallisesti kiinni. Siihen loppui ne karkailut ja hieman pidemmät hetket ulkona ilman joka askeleen valvontaa alkoivat olla mahdollisia silloin kun itse ei voinut olla paikalla.
Minulle ei ota koville, jos sinulla ja muilla eibole edes sitä turvallista pihaa, mihin lapsen voisi jättää. Se on lähinnä surullista lapsen kannalta.
Mutta väite, että 6-vuotias einksokaan missään ole minuuttiakaan ollut valvomatta, kertoo joko siitä, että valehtelee, tai sitten lapsilla on aivan sairas kasvupaikka joko alueen, vanhempien, tai molempien kannalta.