Voit kohdistaa moitteesi ja vastaväitteesi Kontulalle (Kimmo Kaleva Kontula (s. 13. lokakuuta 1950 Helsinki) on suomalainen sisätauteihin ja endokrinologiaan erikoistunut lääkäri ja professori). Minä ehdottomasti yhdyn hänen mielipiteensä ja olen kiitollinen tästä uudesta palasta tekijän profiiliin.Talvi24 kirjoitti: Pe Loka 11, 2024 4:17 pmAi, suhde kaksoissikoon ei olekaan henkilökohtainen suhde? Minusta se on todellakin henkilökohtainen ihmissuhde.Maiju kirjoitti: Pe Loka 11, 2024 3:58 pmVäitöskirjan aihepiiri ja sen kiitososa tarjoavat kiinnostavan mutta synkän ikkunan ihmiseen, jolta myöhemmin rajoitettiin oikeuksia yleispäteväksi fraasiksi väitetyllä potilasvaarallisuudella ja joka lopulta murhasi vaimonsa.
Kiitososassa ei mainita henkilökohtaisia suhteita, mikä voi viitata kirjoittajan eristyneisyyteen ylipäätään tai siihen, että hänen ammatillinen elämänsä on ollut eristyksissä hänen henkilökohtaisista suhteistaan tai ne ovat olleet ongelmallisia. Tämä saattaa kaikkiaan heijastaa hänen kyvyttömyyttään luoda syvempiä ihmissuhteita, mikä voisi olla merkittävä osa hänen psykologista profiiliaan.
Eipä tiedetä Tn henkilökohtaisista suhteista muuta kuin että kaksi suhdetta johti avioliittoon. Toinen päätyi eroon ja toinen vaimon surmaan. Tiedetään myös olleen ennen ekaa avioliittoa seurustelusuhteita. Tikkasen tuntevat ihmiset ja hänen kanssaan seurustelusuhteissa olleet tietävät enemmän. Jotain pientä tiedetään muutamien hänen entisten potilaidensa kertomana ja hoitavan psykiatrin kertomana.
Sinä et tiedä hänen ihmissuhteidensa syvyydestä yhtään mitään. Psykologinen profilointiyrityksesi jää täysin arvailuksi. Tn kyvystä muodostaa syvempiä ihmissuhteita tietävät Tn ex ja hänen aiemmat seurustelukumppaninsa, kaksoisiskonsa sen ystäväporukkansa 4 ystäväänsä. T on itse kertonut olevansa introvertti (ainakin verratessaan itseään vaimoonsa V). Niin kuin ihmiset yleensäkin olemme erilaisia.
KIMMO KONTULA, tuolloin apulaisprofessori HYKS:n sisätautien klinikka, 00290 Helsinki kirjoittaa:
Väitöskirjan kiitosjaksossa on kuitenkin vetovoimaa: se kertonee aina jotain väittelijän persoonallisuudesta ja tieteellis-sosiaalisesta verkostosta, ja sillä on myös kulttuurihistoriallista merkitystä oman aikansa tiedemaailman kuvaajana. Päätinkin selvitellä lääketieteellisten väitöskirjojen kiitosjakson sisällön yleisiä piirteitä tänä päivänä ja 40 vuotta sitten.