Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
skoune
Rico Tubbs

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja skoune »

Sissi kirjoitti: Su Loka 13, 2024 1:52 pm Ihmisen kirjahylly on hänen henkisen tilansa symboli?

Kuva
Tämä on kuva kai Tn kirjahyllystä ? Kovin on järjestyksessä, mutta ei liian "pedantisti".

Säästän teidät omien kirjahyllyjeni kuvista!
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Poistettu kirjahyllykuvan toistoa. Löytyy ylempänä olevasta viestistä
-NILS-

Ja toiset, jotka kirjojaan työssään käyttävät, järjestää kirjansa niin, että usein käytettävät kirjat ovat helposti käteen saatavilla ja harvemmin tarvitut ylähyllyillä.

Vai että psykiatri järjestäisi kirjansa värien mukaan, on kyllä melko epätodennäköistä..
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Koska T ei tehnyt kotihommia, olettaisin hyllyn olevan Vn jäljiltä.

Tosin kuva on asunnon myynti-ilmoituksesta, joten voi olla myös stailaajan jäljiltä.
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Sissi
Roger Murtaugh

Viesti Kirjoittaja Sissi »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 2:55 pm Koska T ei tehnyt kotihommia, olettaisin hyllyn olevan Vn jäljiltä.

Tosin kuva on asunnon myynti-ilmoituksesta, joten voi olla myös stailaajan jäljiltä.
Ei ole stailattu, asunnon myyjää haastaeltiin lehteen että onko huomannut että hyllyssä on "Body"- kirja.
Jutun otsikko on taattua Iltalehti-laatua.
Ullanlinnan murha-asunnon kirjahyllystä pilkistää kiusallinen yksityiskohta – Hinta putosi roimasti.
Kiinnostaisi kovasti mitä kaikkea muuta löytyy, mutta en osaa käsitellä kuvaa niin että saisin selvää valikoimasta. Kiinnostaa. :wink:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5061 ... 3198cdc879
https://www.adlibris.com/fi/kirja/the-b ... tsQAvD_BwE
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Harvoin välittäjä stailaa, siihen on omat ammattilaiset. Kuten myös kuvaamiseen.

Aika harvoin enää arvoasuntoa välittäjä kuvaa.
Jos käy kurkkaamassa etuovessa, niin nopsaan erottuu välittäjän ottamat kuvat😬
Doris Watson
Neuvoja-Jack

Viesti Kirjoittaja Doris Watson »

Talvi:
Erikoista että toistelet kuinka et tiedä mitään psykiatriasta, persoonallisuushäiriöistä, addiktioista. Olet "maallikko".
Kuitenkin kyseenalaistat toisten tietämystä.
Jos ei itse tiedä niinkuin annat ymmärtää niin luulisi olevan utelias kuulemaan niiltä jotka asioista tietävät ja joilla on omakohtaista kokemusta, elämän, työn kautta.

Mutta sinä tiedät ohi näiden asiantuntijoiden. Vaikka olet "maallikko" etkä tiedä mitään.

Enkä sinuna olisi noin ylimielinen. Et voi tietää mitä minä tai kukaan muukaan tietää esim lääkkeiden aloituksesta tai vaikka mistä.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Mä haluisin palata tuohon Tikkasen työtekoon kesästä 2021 eteenpäin.

Monien pienten yksityiskohtien perusteella näyttää siltä, että heti ”hääkellojen” kumistua, alkoi ’lomailu’.

Toinen jo unholaan jäänyt pointti on lääkärikäynnit.
Ensimmäinen + mereenajo
Viimeinen + murha

…ja välillä hyvin epämääräisiä käyntejä/yhteyden pitoja lukunottamatta syksyä 2021…
Talvi24
Jessica Fletcher

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Doris Watson kirjoitti: Su Loka 13, 2024 3:17 pm Talvi:
Erikoista että toistelet kuinka et tiedä mitään psykiatriasta, persoonallisuushäiriöistä, addiktioista. Olet "maallikko".
Kuitenkin kyseenalaistat toisten tietämystä.
Jos ei itse tiedä niinkuin annat ymmärtää niin luulisi olevan utelias kuulemaan niiltä jotka asioista tietävät ja joilla on omakohtaista kokemusta, elämän, työn kautta.
Mutta sinä tiedät ohi näiden asiantuntijoiden. Vaikka olet "maallikko" etkä tiedä mitään.
Enkä sinuna olisi noin ylimielinen. Et voi tietää mitä minä tai kukaan muukaan tietää esim lääkkeiden aloituksesta tai vaikka mistä.
Oletan sinun tietävän, että olen lastenneurologian erikoislääkäri. Stimulantit ja muut ADHD-lääkkeet ovat siten minulle erittäin tuttuja, kun - kuten olen aiemmin kertonut lasten ja nuorten ADHDn lääkehoidot aloitettiin kaikkialla Suomessa 1996 (HUS:ssa jkv aiemmin) nimenomaan lastenneurologien toimesta. Lastenpsykiatrit ja nuorisopsykiatrit rupesivat aloittamaan niitä noin 2004 ja aikuispsykiatrit 2005 vuoden jälkeen. Olen tutkinut ja hoitanut todella suuren määrän ADHD / ADD lapsia ja nähnyt sen todella ison hyödyn, mitä lääkkeillä saadaan verrattuna aiempiin aikoihin.

Olen siis lastenneurologian asijantuntija ja toki lääkärinä tiedän paljon muutenkin lääketieteestä. Psykiatriastakin tiedän aika paljon. Lääkeriippuvuuksista olen ottanut selvää vasta tämän ketjun aikana, kun en ole aiemmin tarvinnut sitä tietoa mihinkään.
Olen aiemmin kirjoittanut, etten tiedä persoonallisuushäiriöistä juurikaan muuten kuin käytännön kautta + myös kirjallisuudesta oppinut narsismista hyvin paljon oltuani 3 v ajan narsistisen esimiehen alaisena. Mutta en ole silläkään perusteella leimannut koskaan ketään narsistiksi. Minulla ei ole tarvetta yrittää ylittää omia rajojani lääketieteessä - edes tässä ketjussa yrittäen leimata vaikka Tikkasta joksikin persoonallisuushäiriöiseksi. Sitä harrastavat asian suhteen tässäkin ketjussa - monet täysin maallikot esim. luettuaan pari listausta psykopatian oireista (tällainen vaikutelma karkeimmillaan). Minä voin myöntää maallikkouteni siinä kohtaa kun sitä olen. Onko Tlla persoonallisuushäiriö vai ei on jo tutkittu. Mutta spekulokoot ne, jotka sitä tarvitsevat.

Toki olen halukas kuulemaan esim. kokemusperäisiä juttuja - juurihan eilen linkkasin ketjuun sen nuoren naisen haastattelun, joka oli hyvin valaiseva lääkeriippuvuuteen liittyen. Etkö huomannut. Et ehkä lukenut sitä. Se nuori nainen kertoi juurikin omasta kokemuksestaa, ettei kukaan ryhdy tietoisesti lääkkeiden väärinkäyttäjäksi. Onko vaikea ymmärtää tuota? Minusta ei.

Sinun luulosi selitti kyllä sen, että et voi tietää stimulanttien aloituksesta käytännössä mitään, koska jos noin luulee osuu tosiaan harhaan. Toitkin asian esille luulonasi etkä muuna voinut tuodakaan, koska tietoja ei ole (milloin teki ADHD-dg:n, milloin aloitti stimulantit, milloin ryhtyi käyttämään niitä väärin?) - eikä niitä tuon osalta varmaan julkisuuteen lisää tule.

Vaikutelmaksi jää, että sinun lienee ilmeisesti tarve nimetä T lääkkeiden väärinkäyttäjäksi - ekasta unilääkepilleristä + ekasta rauhoittavan lääkkeen pilleristä + ekasta stimulanttipilleristä lähtien! Se ei sovi mm. tuon nuoren naisen kokemuksiin. Nuo kokemukset kuulostavat minusta hyvin realistisilta. Kokemusperäset tiedot ovat tärkeitä.
Ulrica
Andy Sipowich NYPD

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Juridianom kirjoitti: Su Joulu 25, 2022 2:03 am Seuraava jouluaattona kuulemani tuskin tuo keskusteluun mitään uutta, mutta vahvisti ainakin itselle että Vicin lähipiirissä on ollut ainakin lievää huolenaihetta Tikkasta kohtaan jo ennen perheen uittamista ja mattosurmaa;

Vicin ystävä "ravintoloitsija nainen" oli varoittanut/ kehottanut harkitsemaan suhdetta Tikkasen kanssa, mutta sen tarkempaa syytä tähän en tiedä.

Ystävät harvoin puuttuvat puolisovalintoihin millään tavoin, sillä vastarakastunut voi kokea tälläisen väliintulon myös hyökkäyksenä omaa harkintakykyä ja parisuhdettaan kohtaan.

Käsittääkseni kyse ei ollut ollut kuitenkaan mistään epäilystä että Tikkanen olisi vaarallinen vaan enemmänkin jollain tapaa epäsopiva puolisoksi.

Ystävien nopea kadonneen etsintä ja poliisin aktivointi usuttaa partio vierailemaan Vicin asunnolla jo katoamispäivän iltana viittaa siihen että läheisillä oli laajemminkin vahva epäilys että Tikkasta olisi syytä puhuttaa.
Toinen syy voi poliisien vierailulle voi tosin olla että katoamisiltana operaattorilta saadut teletolppatiedot osoittivat Vicin matkapuhelimen tallentuneen viimeksi kotiosoitteeseensa.
Tulkitsen, että uhria on varoitettu Tikkasesta jo vuonna 2019. Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että mereenajo on aiheuttanut piireissä keskustelua ja tässä kohti, juuri avioliiton solmimisen aikaan Tikkanen on nimenomaan ollut tovin puheenaihe. Väitän, että Tikkanen ei ole uhrille totuutta kertonut lääkärinoikeuksien rajoitukseen liittyvistä oikeista syistä. Mereenajo tapahtumana on varmasti ollut sellainen, että ainakin ex-puolison, veljen, lähimpien ystävien ja uhrin lapsien korviin kantautunut tietoja Tikkasen hieman kyseenalaisesta historiasta. Olen samaa mieltä, että uhrin lähipiiri on ollut mereenajon jälkeen varautuneempi syystäkin Tikkasta kohtaan.

Juridianomin viestiä tulkiten, kuitenkin katson Tikkasen hyötyneen koronapandemiasta ja eristäytyneen kotiinsa toisista syistä, kuin masennuksen vuoksi. Katson eristäytymisen liittyvän enemmälti siihen, että faktat henkilöönsä liittyen jäisivät nopeasti pois kahvipöytäkeskusteluista.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Talvi

Tiedät varmasti (minun inhokki) artistin Jari Sillanpää?
Sillanpää käytti huumeita.
Sillanpäällä ei ollut mahdollisuutta hankkia niitä reseptillä, vaan hän joutui ostamaan ne muita väyliä.

Sillanpään käyttö on alkuun liittynyt rentoutumiseen, hyvän fiiliksen saamisen silloin tällöin. Käyttö alkoi 2014 ja kiinni hän lopulta jäi jo 2018.
Vaikutukset näkyivät kuitenkin tuona aikana jo yleisöllekin.

Tikkanen on alunperin kaiken järjen mukaan saanut aivan normaalin, ei huumauskäyttöön sopivan, lääkityksen Lapinlahdessa 2000-luvun alussa.

Samaanaikaan hän oli juuri valmistunut yleislääkäriksi ja hänellä oli oikeudet kirjoittaa reseptejä.

Psykiatrian opintojen alettua, alkoi myös koulutus lääkkeisiin, joita hän myöhemmin käytti väärin.

Onkohan tuossa mitään siltaa siihen, että entinen pössyttely vaihtui reseptilääkkeisiin, joiden saanti hänelle oli laillista?

Ja miten tuo Siltsu tähän liittyy? Molempien tavoite, kuten huumeitakäyttävien yleensäkin, on ollut rentoutuminen, hyvät fiilarit silloin tällöin, kunnes käyttö riistäytyy lopulta käsistä.
Ja se on oma tietoinen valinta.

Kuten tyttönen linkkaamassasi jutussa kertoo.
Oma valinta.
Binohiiri
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Binohiiri »

Sissi kirjoitti: Su Loka 13, 2024 3:06 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 2:55 pm Koska T ei tehnyt kotihommia, olettaisin hyllyn olevan Vn jäljiltä.

Ei ole stailattu, asunnon myyjää haastaeltiin lehteen että onko huomannut että hyllyssä on "Body"- kirja.
Jutun otsikko on taattua Iltalehti-laatua.
Ullanlinnan murha-asunnon kirjahyllystä pilkistää kiusallinen yksityiskohta – Hinta putosi roimasti.
Kiinnostaisi kovasti mitä kaikkea muuta löytyy, mutta en osaa käsitellä kuvaa niin että saisin selvää valikoimasta. Kiinnostaa. :wink:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5061 ... 3198cdc879
https://www.adlibris.com/fi/kirja/the-b ... tsQAvD_BwE
Ota kuvasta screen shot, niin pystyt zoomaa kuvaa.
I´m multitasking. I can listen, ignore and forget at the same time.
Talvi24
Jessica Fletcher

ˆˆ
Kommenttina Miss Holmesille:

Vn paras ystävä (joka oli hyvin usein Ulliksessa viikonloppuisin) tietänee aika paljon pariskunnan elämästä. Hänen havaintonsa oli, että T ei halunnut lähteä kotoa mihinkään silloin kun koronan etätyösuositus purettiin 2/2022(tuo helmikuu on tarkastettu aika Uudenmaan osalta). Ei ole kuitenkaan mitään tietoa, olisiko tuo minkä kestoista ja mistä siinä oli kyse. Oliko samaa kuin monilla muilla etätyösuosituksen purkautuessa. Oletettavasti tuo ei kestänyt pitkään, koska jos olisi kestänyt, olisihan ystävä todistelussaankin maininnut.

Tikkasella oli ollut vähän ennen tuota 25.1.2022 puhelinvastaanotto psykiatrin kanssa - ja tieto, että oli voinut hyvin. Ei siis ollut sairauslomalla eikä kirjoitettu tuolloin sairauslomalle!

Kun Miss Holmes ja Ulrica kovin epäilette Tn olleen ties kuinka pitkään sairauslomilla, niin kenen lääkärin vastaaotolla olisi käynyt ”hakemassa” sairauslomaa? T:llä oli hoitosuhde 18.8.2021 alkaen ja edelleen olemassa. Jos olisi mennyt jonkun muun lääkärin vo:lle, niin kyllä heti olisivat ”palauttaneet” Tn omallle lääkärilleen. Ihan niin kuin syksyllä kävi. Yleislääkäri kirjoitti vain lyhyen 2 vk alun noin 21.9. - 5.10.2022.
Aika epätoivoiselta alkaa vaikuttamaan vakuutteluyrityksenne. ”Tämän täytyy olla näin, koska minä luulen näin.” Noille luuloille ei ole mitään perusteita.

Vn ja ystävän matka oli keväällä 2022 (ei vasta syksyllä 2022), muistaakseni välituomiosta tuo korjattu tieto.
Vn ja Tn yhteinen matka oli syksyllä ja varmaan osui Tn sl aikaan.

Mainittakoon, että Vn vetäytyminen oli siellä ihan loppupuolella, vain muutama viikko ennen surmaa. Eihän tuo vetäytyminen ihan totaalista sentään ollut, kun kävi ystävänsä glögijulhissa ilmeisesti joulukuun alussa ja pian tuon jälkeen oli ystävänsä kanssa tekemässä kutsuvierastistaa omiin pippaloihin. Tuo paras ystävä on kertonut, että heillä oli ollut tapana soitella lähes päivittäin. V vetäytynyt niin, ettei soitellut entiseen tapaan. Vetäytymisen syytä ei varmasti saada tietää. Ilmeisesti Vn veli ja lapset eivät sellaista edes huomanneet, kun eivät tuoneet todistelussaan esille. Veli jopa kertoi, että Vlla oli elämässään kaikki asiat kunnossa, ainoastaan työpaikan muutto stressasi.

Spekulaationa: täysin mahdollista on sekin, että jos V oli alkuun tosi stressaantunut, sitten kyllästynyt Tn vieläkin jatkuvaan sairauslomaan (kun ei tullut sitä palkkaakaan), ja jos olisi harkinnut eroa, niin olisi saattanut löytää vaikka työkaveristaan ”lohduttajan” ja siitä olisi lyhyt suhde kehkeytynyt (hlöX?). Selittäisi sen, ettei soitellut ystävälleen. Oli se kovin stressaava ja pitkittynyt työpaikan muuttokin meneillään.

Vn parhaan ystävän todistelusta selviää hänen syksyn - loppuvuoden havaintonsa - sekä Vn että Tn stressaantuneisuudesta ja siitä, miten ystävä oli nähnyt Tn menne jtk aiempaa huonompaan kuntoon (en tarkastanut vt:stä ihan tarkkoja tietoja).

Muutama kiinteä kohta:
>> Eli omansa tiedot ystävältä etätyösuoituksen purun jälkeisesdtä ajasta, 2/2022 jälkeen - ei ehkä kovin pitkä aika. Eikä tiedetä, josko olisi jonkin aikaa jatkanut etävastaanottoja kotoa käsin. Niin monet eri aloilla työtä tehneet tekivät tuolloin.
- Välissä Vn + ystävän matka keväällä
- Välissä pariskunnan hääjuhlat saaressa huvilalla kesällä.

Hakoo - jälleen vääristelet! Miksi? Minulla ei ole tässä tarinassa yhtään mitään omia ”syitä” - toisin kuin sinulla MH - ja sinulla niitä vasta vaikuttaakin olevan luuloja luulon perään. Faktat vaan rulaa yli luulojesi. En kyseenalaista hoitavan psykiatrin ammattitaitoa. Hän on kirjoittanut Tlle sairauslomaa sairautensa, masennuksen vuoksi. Ei minulla ole syytä epäillä tekemäänsä diagnoosia. Ihmettelen, millä perusteella sinä tyystin lääketieteen osalta maalliko kyseenalaistat hänen ammattitaitonsa. Vaikka yrität muuta väittää.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tikkasen lääkkeiden väärinkäyttö on ollut tuolloin jo niin rajua, ettei sieltä alta olisi edes mtt:ssä kyetty tekemään mitään paikaansa pitävää dgia. Sen tiedät itsekin.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Tikkanen ei myöskään keväällä 22 saanut hoidettua yrityksen tilinpäätöstä loppuun toukokuussa

Onko siis ollut työkuntoinen, mutta siitä huolimatta jätti firman returepälle.
Ihme toimintaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

ˆ
Vastauksena Miss Holmesille:

Kuulostaa samanlaiselta nuoruuden kokeilulta tuo pössyttely niin kuin HSn jutun nuorella naisella oli kertomansa mukaan parikymppisenä. Hän näytti kokeilleen tosin aika monia.
En ymmärrä, mitä kirjoitat sillasta. Minä tosiaan luulen edelleen perustellusti, että Tn lääkkeiden väärinkäyttö olisi alkanut noin 2013, koska siihen on selvät viitteet. Eli oli ehtinyt toimia jo pidempään lääkärinä ja psykiatrin pätevyyden taisi saada 2008, sitä seuraavana vuonna väitteli tohtoriksi. Taidat epäillä noiden kaikkien tapahtuneen jnkl jatkuvassa ”lääkepöllyssä?”
- Olen varma, ettei ollut tapahtunut. Kyllä kai tuo viihdekäyttö tavanomaisissa työajoissa olevalla ihmisella rajoittuu nimenomaan viikonloppuihin.

Sinä olet yrittänyt esittää aikaisempaa ajankohtaa - mutta aivan ilman perusteita pelkän luulosi varassa. Mutta sinä tarvitset luulosi - johonkin, niin pidä ne ihmeessä.

Luitko tuon naisen jutusta ”tietoisen valinnan”? ”Valitsen nyt tietoisesti ryhtyväni lääkeaddiktiksi.” Minulle jäi ihan toisenlainen vaikutelma. Sitten kun vielä osuu kodalle vahvasti perinnöllinen geeneihin paikantuva taipumus riippuvuuksiin - niin siinäpä sitä on sairautensa kanssa.
Ok. Kuka mitenkin lukee ja / tai kuka mitenkin ymmärtää lukemansa.
Vastaa Viestiin