Kellään muulla ei ole suuria intressejä tuoda omaa taustaansa koulutustaan, ammattiaan ja omasta mielestään erityisyyttänsä esiin ketjussa.Talvi24 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 4:00 pmOletan sinun tietävän, että olen lastenneurologian erikoislääkäri. Stimulantit ja muut ADHD-lääkkeet ovat siten minulle erittäin tuttuja, kun - kuten olen aiemmin kertonut lasten ja nuorten ADHDn lääkehoidot aloitettiin kaikkialla Suomessa 1996 (HUS:ssa jkv aiemmin) nimenomaan lastenneurologien toimesta. Lastenpsykiatrit ja nuorisopsykiatrit rupesivat aloittamaan niitä noin 2004 ja aikuispsykiatrit 2005 vuoden jälkeen. Olen tutkinut ja hoitanut todella suuren määrän ADHD / ADD lapsia ja nähnyt sen todella ison hyödyn, mitä lääkkeillä saadaan verrattuna aiempiin aikoihin.Doris Watson kirjoitti: Su Loka 13, 2024 3:17 pm Talvi:
Erikoista että toistelet kuinka et tiedä mitään psykiatriasta, persoonallisuushäiriöistä, addiktioista. Olet "maallikko".
Kuitenkin kyseenalaistat toisten tietämystä.
Jos ei itse tiedä niinkuin annat ymmärtää niin luulisi olevan utelias kuulemaan niiltä jotka asioista tietävät ja joilla on omakohtaista kokemusta, elämän, työn kautta.
Mutta sinä tiedät ohi näiden asiantuntijoiden. Vaikka olet "maallikko" etkä tiedä mitään.
Enkä sinuna olisi noin ylimielinen. Et voi tietää mitä minä tai kukaan muukaan tietää esim lääkkeiden aloituksesta tai vaikka mistä.
Olen siis lastenneurologian asijantuntija ja toki lääkärinä tiedän paljon muutenkin lääketieteestä. Psykiatriastakin tiedän aika paljon. Lääkeriippuvuuksista olen ottanut selvää vasta tämän ketjun aikana, kun en ole aiemmin tarvinnut sitä tietoa mihinkään.
Olen aiemmin kirjoittanut, etten tiedä persoonallisuushäiriöistä juurikaan muuten kuin käytännön kautta + myös kirjallisuudesta oppinut narsismista hyvin paljon oltuani 3 v ajan narsistisen esimiehen alaisena. Mutta en ole silläkään perusteella leimannut koskaan ketään narsistiksi. Minulla ei ole tarvetta yrittää ylittää omia rajojani lääketieteessä - edes tässä ketjussa yrittäen leimata vaikka Tikkasta joksikin persoonallisuushäiriöiseksi. Sitä harrastavat asian suhteen tässäkin ketjussa - monet täysin maallikot esim. luettuaan pari listausta psykopatian oireista (tällainen vaikutelma karkeimmillaan). Minä voin myöntää maallikkouteni siinä kohtaa kun sitä olen. Onko Tlla persoonallisuushäiriö vai ei on jo tutkittu. Mutta spekulokoot ne, jotka sitä tarvitsevat.
Toki olen halukas kuulemaan esim. kokemusperäisiä juttuja - juurihan eilen linkkasin ketjuun sen nuoren naisen haastattelun, joka oli hyvin valaiseva lääkeriippuvuuteen liittyen. Etkö huomannut. Et ehkä lukenut sitä. Se nuori nainen kertoi juurikin omasta kokemuksestaa, ettei kukaan ryhdy tietoisesti lääkkeiden väärinkäyttäjäksi. Onko vaikea ymmärtää tuota? Minusta ei.
Sinun luulosi selitti kyllä sen, että et voi tietää stimulanttien aloituksesta käytännössä mitään, koska jos noin luulee osuu tosiaan harhaan. Toitkin asian esille luulonasi etkä muuna voinut tuodakaan, koska tietoja ei ole (milloin teki ADHD-dg:n, milloin aloitti stimulantit, milloin ryhtyi käyttämään niitä väärin?) - eikä niitä tuon osalta varmaan julkisuuteen lisää tule.
Vaikutelmaksi jää, että sinun lienee ilmeisesti tarve nimetä T lääkkeiden väärinkäyttäjäksi - ekasta unilääkepilleristä + ekasta rauhoittavan lääkkeen pilleristä + ekasta stimulanttipilleristä lähtien! Se ei sovi mm. tuon nuoren naisen kokemuksiin. Nuo kokemukset kuulostavat minusta hyvin realistisilta. Kokemusperäset tiedot ovat tärkeitä.
Minua ei henkilökohtaisesti edes kiinnosta kommentoijien taustat koska tässä ketjussa amatöörietsivät pohtivat ja spekuloivat rikosta.
Sitä paitsi tuo toistelemasi narsistinen esimies- keissi haiskahtaa ihan päinvastaiselta.
Ihan subjektiivinen kokemus. Kuinka päin olikaan? Esimiehesi saattaisi ajatella samoin että sinä olit narsistinen kiusaaja tms. Who knows.