Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Doris Watson
Neuvoja-Jack

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Doris Watson »

Talvi24 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 4:00 pm
Doris Watson kirjoitti: Su Loka 13, 2024 3:17 pm Talvi:
Erikoista että toistelet kuinka et tiedä mitään psykiatriasta, persoonallisuushäiriöistä, addiktioista. Olet "maallikko".
Kuitenkin kyseenalaistat toisten tietämystä.
Jos ei itse tiedä niinkuin annat ymmärtää niin luulisi olevan utelias kuulemaan niiltä jotka asioista tietävät ja joilla on omakohtaista kokemusta, elämän, työn kautta.
Mutta sinä tiedät ohi näiden asiantuntijoiden. Vaikka olet "maallikko" etkä tiedä mitään.
Enkä sinuna olisi noin ylimielinen. Et voi tietää mitä minä tai kukaan muukaan tietää esim lääkkeiden aloituksesta tai vaikka mistä.
Oletan sinun tietävän, että olen lastenneurologian erikoislääkäri. Stimulantit ja muut ADHD-lääkkeet ovat siten minulle erittäin tuttuja, kun - kuten olen aiemmin kertonut lasten ja nuorten ADHDn lääkehoidot aloitettiin kaikkialla Suomessa 1996 (HUS:ssa jkv aiemmin) nimenomaan lastenneurologien toimesta. Lastenpsykiatrit ja nuorisopsykiatrit rupesivat aloittamaan niitä noin 2004 ja aikuispsykiatrit 2005 vuoden jälkeen. Olen tutkinut ja hoitanut todella suuren määrän ADHD / ADD lapsia ja nähnyt sen todella ison hyödyn, mitä lääkkeillä saadaan verrattuna aiempiin aikoihin.

Olen siis lastenneurologian asijantuntija ja toki lääkärinä tiedän paljon muutenkin lääketieteestä. Psykiatriastakin tiedän aika paljon. Lääkeriippuvuuksista olen ottanut selvää vasta tämän ketjun aikana, kun en ole aiemmin tarvinnut sitä tietoa mihinkään.
Olen aiemmin kirjoittanut, etten tiedä persoonallisuushäiriöistä juurikaan muuten kuin käytännön kautta + myös kirjallisuudesta oppinut narsismista hyvin paljon oltuani 3 v ajan narsistisen esimiehen alaisena. Mutta en ole silläkään perusteella leimannut koskaan ketään narsistiksi. Minulla ei ole tarvetta yrittää ylittää omia rajojani lääketieteessä - edes tässä ketjussa yrittäen leimata vaikka Tikkasta joksikin persoonallisuushäiriöiseksi. Sitä harrastavat asian suhteen tässäkin ketjussa - monet täysin maallikot esim. luettuaan pari listausta psykopatian oireista (tällainen vaikutelma karkeimmillaan). Minä voin myöntää maallikkouteni siinä kohtaa kun sitä olen. Onko Tlla persoonallisuushäiriö vai ei on jo tutkittu. Mutta spekulokoot ne, jotka sitä tarvitsevat.

Toki olen halukas kuulemaan esim. kokemusperäisiä juttuja - juurihan eilen linkkasin ketjuun sen nuoren naisen haastattelun, joka oli hyvin valaiseva lääkeriippuvuuteen liittyen. Etkö huomannut. Et ehkä lukenut sitä. Se nuori nainen kertoi juurikin omasta kokemuksestaa, ettei kukaan ryhdy tietoisesti lääkkeiden väärinkäyttäjäksi. Onko vaikea ymmärtää tuota? Minusta ei.

Sinun luulosi selitti kyllä sen, että et voi tietää stimulanttien aloituksesta käytännössä mitään, koska jos noin luulee osuu tosiaan harhaan. Toitkin asian esille luulonasi etkä muuna voinut tuodakaan, koska tietoja ei ole (milloin teki ADHD-dg:n, milloin aloitti stimulantit, milloin ryhtyi käyttämään niitä väärin?) - eikä niitä tuon osalta varmaan julkisuuteen lisää tule.

Vaikutelmaksi jää, että sinun lienee ilmeisesti tarve nimetä T lääkkeiden väärinkäyttäjäksi - ekasta unilääkepilleristä + ekasta rauhoittavan lääkkeen pilleristä + ekasta stimulanttipilleristä lähtien! Se ei sovi mm. tuon nuoren naisen kokemuksiin. Nuo kokemukset kuulostavat minusta hyvin realistisilta. Kokemusperäset tiedot ovat tärkeitä.
Kellään muulla ei ole suuria intressejä tuoda omaa taustaansa koulutustaan, ammattiaan ja omasta mielestään erityisyyttänsä esiin ketjussa.
Minua ei henkilökohtaisesti edes kiinnosta kommentoijien taustat koska tässä ketjussa amatöörietsivät pohtivat ja spekuloivat rikosta.
Sitä paitsi tuo toistelemasi narsistinen esimies- keissi haiskahtaa ihan päinvastaiselta.
Ihan subjektiivinen kokemus. Kuinka päin olikaan? Esimiehesi saattaisi ajatella samoin että sinä olit narsistinen kiusaaja tms. Who knows.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Viesti Kirjoittaja Miss Holmes #1 »

Tikkanen pössytellyt opiskeluaikoina.

Ensimmäisen kerran ongelmia lääkkeiden väärinkäytön kanssa 2013.

Meinaatko, että on sen verran poikkeuksellinen tapaus, että ensimmäinen kerta käyttää lääkkeitä väärin, johti saman tien ongelmiin ja kiinnijäämiseen?
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Henkirikos Helsingin Ullanlinnassa - psykiatri vangittiin epäiltynä vaimonsa taposta

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

Ulrica kirjoitti: Su Loka 13, 2024 4:02 pm
Juridianom kirjoitti: Su Joulu 25, 2022 2:03 am Seuraava jouluaattona kuulemani tuskin tuo keskusteluun mitään uutta, mutta vahvisti ainakin itselle että Vicin lähipiirissä on ollut ainakin lievää huolenaihetta Tikkasta kohtaan jo ennen perheen uittamista ja mattosurmaa;
Vicin ystävä "ravintoloitsija nainen" oli varoittanut/ kehottanut harkitsemaan suhdetta Tikkasen kanssa, mutta sen tarkempaa syytä tähän en tiedä.
Ystävät harvoin puuttuvat puolisovalintoihin millään tavoin, sillä vastarakastunut voi kokea tälläisen väliintulon myös hyökkäyksenä omaa harkintakykyä ja parisuhdettaan kohtaan.
Käsittääkseni kyse ei ollut ollut kuitenkaan mistään epäilystä että Tikkanen olisi vaarallinen vaan enemmänkin jollain tapaa epäsopiva puolisoksi.
Ystävien nopea kadonneen etsintä ja poliisin aktivointi usuttaa partio vierailemaan Vicin asunnolla jo katoamispäivän iltana viittaa siihen että läheisillä oli laajemminkin vahva epäilys että Tikkasta olisi syytä puhuttaa.
Toinen syy voi poliisien vierailulle voi tosin olla että katoamisiltana operaattorilta saadut teletolppatiedot osoittivat Vicin matkapuhelimen tallentuneen viimeksi kotiosoitteeseensa.
Tulkitsen, että uhria on varoitettu Tikkasesta jo vuonna 2019. Olen samaa mieltä kirjoittajan kanssa, että mereenajo on aiheuttanut piireissä keskustelua ja tässä kohti, juuri avioliiton solmimisen aikaan Tikkanen on nimenomaan ollut tovin puheenaihe. Väitän, että Tikkanen ei ole uhrille totuutta kertonut lääkärinoikeuksien rajoitukseen liittyvistä oikeista syistä. Mereenajo tapahtumana on varmasti ollut sellainen, että ainakin ex-puolison, veljen, lähimpien ystävien ja uhrin lapsien korviin kantautunut tietoja Tikkasen hieman kyseenalaisesta historiasta. Olen samaa mieltä, että uhrin lähipiiri on ollut mereenajon jälkeen varautuneempi syystäkin Tikkasta kohtaan.
Juridianomin viestiä tulkiten, kuitenkin katson Tikkasen hyötyneen koronapandemiasta ja eristäytyneen kotiinsa toisista syistä, kuin masennuksen vuoksi. Katson eristäytymisen liittyvän enemmälti siihen, että faktat henkilöönsä liittyen jäisivät nopeasti pois kahvipöytäkeskusteluista.
Ei kai olisi voitu Victoriaa ”varoittaa” Tikkasesta jo 2019, kun V ja T ovat tavanneet deittisovelluksessa vasta 2020. Molemmat olivat eronneet 2019.

Tuo, että rs-yhteisössä Tn koettu olevan "jollain tapaa epäsopiva puolisoksi"- taisi jo selvitä sillä, ettei Tikkasen katsottu olevan mm. ”sosiaalisesti epäpäteväksi” kuvattuna sovelias puoliso sr-yhteisön Victoria Westinille?

>> Sekö mahtoi asettaa V:lle paineita, kun oli noin vuoden seiurustelun kohdalla miettinyt, lopettaako suhde vai ei. Saattaahan tuo sr-yhteisö olla aikamoinen ”voima”. Mutta sitten Tikkanen kosi ja ...

>> Vai oliko tuo asia ollut esillä vasta ennen naimisiin menoa, kun oli ystävälleen vatvonut mennäkkö näimisiin ollenkaan vai ei - no siinä taisi voittaa sekin, että sai Tn maksamaan kanssaan isot yhteishankinnat.

Mekään emme tiedä Tn lääkärin oikeuksien rajoittamisen syytä, kun sitä ei ole kerrottu julkisuuteen eikä päätöksestäkään ole ilmeisesti kerrottu keskeistä sisältöä?
Minusta on jopa mahdollista, ettei T olisi edes kertonut V:lle että lääkärin oikeuksiaan oli rajoitettu 13 kk ajan vuosia aiemmin. Mutta ei tiedetä tätäkään. Jos sr-yhteisö olisi tiennyt, olisi todennäköisesti lisännyt Tikkaseen kohdistyeita epäilyjä?

Victoria oli tosin ”painanut villaisella” (Vn lasten ilmaisu) koko vahingoksi selittämänsä mereenajon. Ihan mm. kaikille läheisilleen.
Viimeksi muokannut Talvi24, Su Loka 13, 2024 6:20 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 5:33 pm Tikkanen pössytellyt opiskeluaikoina.
Ensimmäisen kerran ongelmia lääkkeiden väärinkäytön kanssa 2013.
Meinaatko, että on sen verran poikkeuksellinen tapaus, että ensimmäinen kerta käyttää lääkkeitä väärin, johti saman tien ongelmiin ja kiinnijäämiseen?
Mistä T oli jäänyt kiinni? Onko sinulla jotain tietoa, jota muilla ei ole? Kerro ihmeessä.

Ei tiedetä todellakaan, milloin lääkkeiden väärinkäyttö on alkanut. On vain tieto, että sen jonkun 2013 sairaalahoidon jälkeen oli käyttänyt suuria unilääkeannoksia. Olen epäillyt väärinkäytön alkaneen noin 2013, niin perustan paitsi tuohon myös elämäntilanteeseensa, jota en tähän toista - sinun pitäisi se tietää.

Lääkkeiden väärinkäyttö alkaa jostain - pienemmässä mittakaavassa ja lisääntyy ajan myötä. Luulen perustellustim, että ensiun mainitsemiaan unilääkkeitä, jossain vaiheessa mukaan rauhoittavat lääkkeet ja viimeisenä stimulantit. Nämä ihan minun luuloja.

Kuten sanottu - pidä sinä omat luulosi.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Jos Tikkanen itse mainitsee mm tuon unilääkkeiden liian suuren käytön johtaneen rajoituksiin (VT) on sokeallekin selvää, ettei käyttö ole alkanut vasta tuolloin.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 5:13 pm Tikkanen ei myöskään keväällä 22 saanut hoidettua yrityksen tilinpäätöstä loppuun toukokuussa

Onko siis ollut työkuntoinen, mutta siitä huolimatta jätti firman returepälle.
Ihme toimintaa.
Miksei maksanut kirjanpitäjää tai vaikka kaveria auttamaan laskutusten viemisessä maaliin tai mikä ikinä jarruttikaan prosessin? Periaatteessa roikkumaan jäävät asiat ahdistavat masentunutta lisää. Tämä panostus olisi auttanut eteenpäin. Mutta ei ollut väliä.

Ja jos ei sitten jaksanut tuotakaan, niin jälleen ihmettelen, miksei mennyt hoitoon Ruotsiin kun sai sieltä asianajajankin näppärästi halutessaan? Ei olisi tarvinnut niin hävetä ja Ruotsissa on parempi ymmärryskin. Luulisi sitä paitsi, että tunsi terveydenhuollon kentän ja mahdollisuudet paremmin kuin asianajopiirit tai jos jälkimmäiset, niin miksi ne ja miksi oli halukas panostamaan niihin eikä edelliseen?

Kyllä kaikki pohdinnat ja pyörittelyt päätyvät aina tietoiseen toimintaan. Ihan on Tikkanen itse valintansa tehnyt ja juuri kuten on halunnutkin.
Talvi24
Jessica Fletcher

Doris Watson kirjoitti: Su Loka 13, 2024 5:18 pm
Talvi24 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 4:00 pm
Doris Watson kirjoitti: Su Loka 13, 2024 3:17 pm **********
Kellään muulla ei ole suuria intressejä tuoda omaa taustaansa koulutustaan, ammattiaan ja omasta mielestään erityisyyttänsä esiin ketjussa.
Minua ei henkilökohtaisesti edes kiinnosta kommentoijien taustat koska tässä ketjussa amatöörietsivät pohtivat ja spekuloivat rikosta.
Sitä paitsi tuo toistelemasi narsistinen esimies- keissi haiskahtaa ihan päinvastaiselta.
Ihan subjektiivinen kokemus. Kuinka päin olikaan? Esimiehesi saattaisi ajatella samoin että sinä olit narsistinen kiusaaja tms. Who knows.
Niinkö huonosti olet ketjua lukenut. Ainakin kaksi psykiatria ovat kertoneet koulutuksestaan ja hyvä niin. Muitakin ollut jnkl vihjeinä. Vain ja ainoastaan kirjoitin nyt sinulle tiedon, kun vaikutti, ettet tiennyt sitä, mistä minun asiantuntijuuteni koostuu ja minkä yli en ketjussa mene mestaroimaan muille aloille. Ja kirjoitin, koska vaikutti, ettet tiennyt. Ihan alunperin kerroin, siellä ketjuun kirjoittamisen alkumetreillä - kun oli syytä tuoda esille. Ensin kerroin olevani vain erikoislääkäri, mutta taisi olla yksi ketjun psykiatreista, joka ei lakannut tivaamasta asiasta, joten kerroin. Tämä ketjukin on poikkeuksellinen, kun tekijä on tohtoriksi väitellyt psykiatrian erikooislääkäri. Siksi täällä on ollut poikkeukseelisen paljon lääketieteeseen liittyviä keskusteluja.

Juu, sehän kyllä näkyy että monenlaiset amatoorit yrittävät tietää yhtä sun toista lääketieteestä ja mertsään menee useimmin. Eikä siinä mitään. Ei voi tietää, kun ei tiedä. Mutta silloin kannattaisi myöntää maallikon ajansa. Luuleminen ja spekulointi kuuluu asiaan, mutta todella kyseenalaista on joidenkin nikkien tapa esittää pokkana väitteitä lääketieteellisistä asioista, joista ei tiedä oikeasti mitään.

Heh - todella outoja ovat päätelmäsi. Ihan kuin tietäisit yhtään mitään minun kokemuksistani narsistisen esimiehen alaisena. Kerroit muuten arvostavasi ihmisten omia kokemuksia. Niinkö se käy - että yrirtät - jostain kumman syystä nyt tässä tapauksessa tehdä tyhjäksi minun kokemukseni. Manittakoon, etten ole jäänyt ”kiinni” niihin vuosien takaisiin kokemuksiin. Narsistisen esimiehen valta-vaikutus ei ulottunut onneksi minuun siten, kun oma ammatillinen identiteettini oli jo muotoutunut oltuani silloin jo pitkään ollut erikoislääkäri. Tosin oli esim. yhden kollegan kohdalla, kun tämä sama esimies oli aiemmin yo-sairaalassa tehnyt tuhojaan. Mutta ei tuosta sen enempää, ei kuulu ketjun aiheeseen.

Joo, mutta sinä voit luulla ihan mitä haluat - jos näköjään tarvitset tuollaistakin kuvittelua - nyt toisesta ketjuun kirjoittavasta, minusta. Mihin mahdat tarvita. Minusta tuo on erikoista. Luulosi ei mitätöi minun sinänsä ikäviä kokemuksia. Mainittakoon sen verran, että tässä tapauksessa ei todellakaan jäänyt epäselväksi, kuka oli narsistisena esimiehenä kiusaaja. Ja siis kahdessa sairaalassa sai paljon pahaa aikaan.
Mainittakoon, että minä en valehtele - edes anonyymissä keskusteluketjussa. Ihmettelen sellaisia kirjoittajia, joiden on tarve turvautua valehteluun. >> You really don`t know, but I know. Been there.
Viimeksi muokannut Talvi24, Su Loka 13, 2024 6:27 pm. Yhteensä muokattu 4 kertaa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 6:00 pm Jos Tikkanen itse mainitsee mm tuon unilääkkeiden liian suuren käytön johtaneen rajoituksiin (VT) on sokeallekin selvää, ettei käyttö ole alkanut vasta tuolloin.
Kuten sanottu - jos osaat lukea, niin olen toistuvasti kirjoittanut 2013 paikkeilla / noin 2013 - ymmärrätkö mitä se tarkjoittaa? Ja toki vuosikin on itsessään pitkä aika.

Se on selvä, että emme saa tietää, milloin tarkalleen ottaen lääkkeiden väärinkäyttö alkoi. Ei sitä varmaan kerrota julkisuuteen.
- Mutta onhan sinulla tässä taas yksi aihe mihin fiksoitua, mistä jankata.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Sissi kirjoitti: Su Loka 13, 2024 3:06 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 2:55 pm Koska T ei tehnyt kotihommia, olettaisin hyllyn olevan Vn jäljiltä.

Tosin kuva on asunnon myynti-ilmoituksesta, joten voi olla myös stailaajan jäljiltä.
Ei ole stailattu, asunnon myyjää haastaeltiin lehteen että onko huomannut että hyllyssä on "Body"- kirja.
Jutun otsikko on taattua Iltalehti-laatua.
Ullanlinnan murha-asunnon kirjahyllystä pilkistää kiusallinen yksityiskohta – Hinta putosi roimasti.
Kiinnostaisi kovasti mitä kaikkea muuta löytyy, mutta en osaa käsitellä kuvaa niin että saisin selvää valikoimasta. Kiinnostaa. :wink:

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/5061 ... 3198cdc879
https://www.adlibris.com/fi/kirja/the-b ... tsQAvD_BwE
Minä siirsin kuvan koneeni kuvankäsittelyohjelmaan, mutta sitä ei pystynyt käsittelemään muuten kuin zoomaamaan ja tulos oli se, että kuvaa ei pystytty tarkentamaan niin, että olisi voinut lukea kirjojen nimet. Oli kai jokin "esto" etteivät muut kuin kuvan "omistajat" voi sitä käyttää.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Talvi24 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 6:16 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 6:00 pm Jos Tikkanen itse mainitsee mm tuon unilääkkeiden liian suuren käytön johtaneen rajoituksiin (VT) on sokeallekin selvää, ettei käyttö ole alkanut vasta tuolloin.
Kuten sanottu - jos osaat lukea, niin olen toistuvasti kirjoittanut 2013 paikkeilla / noin 2013 - ymmärrätkö mitä se tarkjoittaa? Ja toki vuosikin on itsessään pitkä aika.

Se on selvä, että emme saa tietää, milloin tarkalleen ottaen lääkkeiden väärinkäyttö alkoi. Ei sitä varmaan kerrota julkisuuteen.
- Mutta onhan sinulla tässä taas yksi aihe mihin fiksoitua, mistä jankata.
Vuodessa ei vahingossa synny riippuvuutta, joka johtaisi noin radikaaleihin toimenpiteisiin valviran taholta.

Sitä paitsi Tikkanen itse sanoo ”mm unilääkkeitä”, joten jo tuolloin oli kehissä muutakin.
Talvi24
Jessica Fletcher

No voi hyvä ihminen. Etkö tosiaan ymmärrä lukemaasi vai miksi saivartelet. Noin vuosi 2013 linkkautuu minun luuloni mukaan vähintään tavalla tai toisella lääkkeiden väärinkäyttöön (Tn kertoma + se elämän tilanne, joka on ollut luuloni mukaan johtamassa väärinkäytön tielle).

Eikä ole 2013 vuodelta todellakaan tietoa yhtään mistään muista kuin suurista unilääke annoksista. Olen varma, että lääkkeiden järjestys on ollut kuvaamani, unilääkkeet -> rauhoittavat lääkkeet -> stimulantit.

>> Revi siitä sitten. Minulle on se ja sama, milloin tarkkaan ottaen väärinkäyttö oli alkanut. Kun tuokin on sinulle niin tärkeä asia, niin kysypä vaikka Tikkaselta itseltään. Hän on ainut joka sen edes tietää. Vastaisiko sinulle vaikka sähköpostilla (sarkasmivaroitus).

Niin, mikä olikaan Valviraan menneen ilmoituksen sisältö? Mikä olikaan Valviran päätöksen sisältö siltä oleelliselta osin, mikä on salattu?
>> Noistakaan et pääse edelleenkään eteenpäin. Valvira-asia on käyty varmaan ainakin kahteen kertaan, on loppuun kaluttu. Kannattaisiko sinun palata aiempiin keskusteluihin. Välttyisit täysi turhalta jankkaamiselta, johon sinulla näyttää olevan itsepintainen taipumus.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Talvi24 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 7:25 pm
toisella lääkkeiden väärinkäyttöön (Tn kertoma + se elämän tilanne, joka on ollut luuloni mukaan johtamassa väärinkäytön tielle)[/b].
Tikkasen uhriuttaminen se jatkaa antamistaan:

Taas korostetaan käyttäjän ulkopuolisia tekijöitä ilman, että huomioidaan yksilön omaa vastuuta. Tikkanen on 2013 ollut elämän tilanteen passiivinen uhri. Häneltä on puuttunut kontrolli omiin valintoihinsa. Väärinkäytön tie senkun vei.

Toisaalta samaa kyvytöntä ja vietävissä olevaa kaveria ei saa ammatillisesti kyseenalaistaa. Hienosti hoisi työtehtävät.

Vähintään jompi kumpi ei päde, koska ne eivät voi toteutua yhtäaikaa: reppana, keinoton olosuhteisen uhri lääkkeissään, mutta samaan aikaan päättäväinen, arvostelukykyinen ja luotettava lääkäri.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Kovin henkilökohtaisesti Talvi otat Tikkasen ongelmat.
Ja hyökkkäät ”puolustamaan” aivan kuin lääkkeiden väärinkäyttö olisi jotenkin sallittava ja ymmärrettävä asia. Koitat selkeästi myös kaunistella tuota vahingoksi.

Ymmärrän hyvin nuoren tytön ymmärtämättömyyden, mutta samaan aikaan kun Tikkanen käytti lääkkeitä väärin, hän kävi päivittäin potilaidensa kanssa läpi lääkkeiden vaikutusmekanismiä.

Aika outoa, että tuo ei pysäyttänyt, vaan päin vastoin kiihdytti kierrettä
Talvi24
Jessica Fletcher

Maiju kirjoitti: Su Loka 13, 2024 8:04 pm
Talvi24 kirjoitti: Su Loka 13, 2024 7:25 pm toisella lääkkeiden väärinkäyttöön (Tn kertoma + se elämän tilanne, joka on ollut luuloni mukaan johtamassa väärinkäytön tielle)[/b].
Tikkasen uhriuttaminen se jatkaa antamistaan:
Taas korostetaan käyttäjän ulkopuolisia tekijöitä ilman, että huomioidaan yksilön omaa vastuuta. Tikkanen on 2013 ollut elämän tilanteen passiivinen uhri. Häneltä on puuttunut kontrolli omiin valintoihinsa. Väärinkäytön tie senkun vei.
Toisaalta samaa kyvytöntä ja vietävissä olevaa kaveria ei saa ammatillisesti kyseenalaistaa. Hienosti hoisi työtehtävät.
Vähintään jompi kumpi ei päde, koska ne eivät voi toteutua yhtäaikaa: reppana, keinoton olosuhteisen uhri lääkkeissään, mutta samaan aikaan päättäväinen, arvostelukykyinen ja luotettava lääkäri.
Hyvin vaikea näyttää olevan yksiniittisestä - pahuus-teorian näkökulmasta edes ymmärtää yhtään jnkl ”lainalaisuuksia” siitä, miten lääkkeiden väärinkäyttö alkaa ja miten se etenee. Ei se vaan mene niin, että henkilö päättää ryhtyä käyttämään lääkkeitä väärin …

Mitä ihmeen ulkopuolisten tekijöiden korostamista väität olevan irroittaessasi tasan yhden vajaan lauseen kirjoittamastani. Tarkoituksenhakuisuus = tarkoituksenhakuisuutta.
Lääkeaddiktion kehittymisessä on sekä sisäsyntyisiä tekijöitä että ulkoisia tekijöitä / ympäristötekijöitä. Sisäsyntyisiä tekijöitä ovat juuri geenit, joiden pohjalta voi olla alttius riippuvuuksiin. Lisäksi epigenetiikka vaikuttaa. Ulkoisissa tekijöissä myös juuri ne tekijät, jotka saavat jostain syystä alkuun kokeilemaan ja ajan kanssa lisäämään käyttöä - vähitellen addiktioon johtaen. Mikä tuossa on vaikea ymmärtää?

Eihän T ole ollut millään tavoin ollut passiivinen uhri. Outo väite. Hän oli mm. tehnyt yliaktiivisesti, aivan liikaa töitä. Taloprojekti on ollut iso juttu ja sen olivat yhdessä aloittaneet. Toki lienee ollut ”avaimet käteen” periaatteella, mutta T tehnyt ilmeisimmin osansa haalimalla liikaa päivystyksiä. Se alkoi käydä terveydenkin päälle - hyvin ymmärrettävästi. Tuollainen, ilminen oravanpyörä kävisi kenen tahansa terveydelle. Tikkasella vuorokausirytmin, unen ongelmina ensimmäisenä. Mutta toki sinulla ei ole mitään kokemusta päivystävän lääkärin työstä - puhumattakaan, että päivystäisi todella paljon ilman että päivystyksen jälkeen olisi vapaa päivä. Vaimo lienee hoitanut lapsia jne.

Ehkä sinunkin kannattaisi edes vähän tutustua lääkkeiden väärinkäyttäjien omiin tarinoihin - joiden merkitystä noin yleensä ottaen olet tainnut korostaa - ainakin oman lähisuhdeväkivaääan kokemisen osalta. Jonkun verran löytyy netistä lääkeriippuvaisten omia kokemuksia.

Ahaa, sinullako on jotain tietoa, jota ei ole muilla, kun nimeät Tn ”kyvyttömäksi ja vietävissä olevaksi?” Nythän on aivan uutta ”tietoa” - varmaan kerrot, mistä tietosi sait. Joo on ilmeistä, että et sinä ole saanut tällaista tietoa, levität pelkkiä luulojasi.

Eihän sinua (näytä) yhtään mikään estävän asettaa milloin mitäkin Tn elämässä kyseenalaiseksi jne. Sitähän sinä teet aivan koko ajan. Tosin täysin ilman perusteita.
Mielenkiintoista olisi kuulla faktoihin perustuvaa tietoa siitä, miten yrität kyseenalaistaa Tn ammattitaitoa ja työtä. Faktaa on, että hänen sekä HUSn että Porvoon sairaalan esimiehensä ovat todenneet hänen tehneen työnsä hyvin ja myös sen totesivat, ettei T ollut vaarantanut potilasturvallisuutta. Koetko nuo faktat jotenkin hanlakina omaan agendaasi nähden. Etsi omaa agendaasi tukevia faktoja! Teoretisoivilla luuloillasi ei ole mitään tekoa.
Viimeksi muokannut Talvi24, Su Loka 13, 2024 9:01 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Miss Holmes #1
Alibin Kestotilaaja

Eikä ole 2013 vuodelta todellakaan tietoa yhtään mistään muista kuin suurista unilääke annoksista.
Kyllä on. Tikkanen itse sanoi oikeudessa, että hänen oikeuksiaan rajoitettiin mm unilääkkeiden liiallisen käytön vuoksi.

Mihin tuo mm sinusta viittaa? Vakaviin virheisiin potilastyössä vai?
Vastaa Viestiin