pasi kirjoitti:Sariola kirjoitti:Kannattaa vilkaista vaikkapa aivovammaliiton sivuja.
Minä vilkaisin, mutta en löytänyt esim. liiton kannanottoa, jonka mukaan Tenovuo olisi Suomen johtava aivovamma-asiantuntija. .....
Eihän sitä valita vuosittain kuin "oskaria". Se on selvä. Mutta aivovammojen yhteydessä törmää aina tähän nimeen. Hän on mm. laatinut luokituksia aivovammojen vaikeusasteista.
Kyseisessä seminaarissa olivat luonnoitsijoina mm. Juha Öhman ja Olli Tenovuo. Ei siitä pääse mihinkään, että Tenovuota pidetään yleisesti arvostetuimpana aivovammojen asiantuntijana. Ainakin minä olen saanut sen käsityksen, vaikka jollakin sivulla ei niin sanotakaan. Se on sanomattakin selvää ja vaikka jollakin sivulla ei niin lukisikaan.
Kyllä myös Espoon käräjäoikeus antoi suuren merkityksen sille, mitä Tenovuo sanoi asiasta. Ja varmaan hän on myös tuon arvostuksen ansainnut.
Oliko se niin, että awa ja Oulunmies ovat vanhasta kaukaa otetusta valokuvasta tehneet diagnoosin, että NG:llä ei ole ollut "Brillen hematoomaa" vaan tavallinen musta silmä. Kumpaa uskoa enemmän. Diagnoosin tehnyttä pätevää hammasklinikan röntgenlääkäriä, vai awaa ja Oulunmiestä, jotka ovat perehtyneet asiaan vanhan valokuvan avulla.
Arvatkaapa kumpaa minä pidän pätevämpänä ja paremmin asiaan perehtyneenä?
Kyllä myös Tenovuo on perehtynyt NG:tä koskeviin asiatietoihin ja muodostanut oman käsityksensä laajaan kokemukseensa ja teoriatietoihinsa perustuen, kun on nähnyt potilaan tiedot. Tenovuon arvio on ollut "keskivaikea aivovamma" ja hänen mukaansa muistiaukko on ollut hyvin mahdollinen. Hän ei nähnyt siinä mitään ristiriitaa. Tätä ei ratkaistu äänestämällä. Syyttäjän monet todistajat kärsivät tappion 6-0.
Määrä ei ratkaise vaan laatu. Valitettavasti demokratiassa usein ratkaisee määrä, ja siinäkin tapauksessa, että enemmistö on väärässä. Näin ei käynyt onneksi käräjäoikeudessa. Kyllä se niin oli, että Tenovuon ja Ytin lausunnot olivat niitä ratkaisevia lausuntoja. Ja hyvä niin.