Mielenkiintoista! Mistä tuo tieto aineiston laajuudesta on tullut sinun tietoosi?Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 8:24 pm Tuomio, välituomio ja siihen liittyvä materiaali on kokonaisuudessaan noin tuhat sivua ja siitä on tuotu julkiseksi vain n 60 + 80 sivua.
Kaikki voi kuvitella kuinka paljon siellä on materiaalia, jonka olemassa olosta ei ole tietoa ja silloin on turha väittää, että jokin asia ei olisi mahdollinen.
Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022
Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Eikö se ole aika looginen päätelmä?
2suuntaiseen voi liittyä psykoottisia oireita
2suuntaiseen voi liittyä psykoottisia oireita
Tuohon viittaa myös dg muuttuminen/ tarkentuminen hoitojakson aikana.Maniaan, sekamuotoisiin ja vaikeisiin depressiojaksoihin voi liittyä aistiharhoja tai harhaluuloja.
Psykoottiset oireet voivat olla mielialan mukaisia (maniassa suuruusharhaluuloja tai yli-ihmiseksi kohottavia kuulohallusinaatioita ja depressiovaiheessa nihilistisiä harhaluuloja tai syyttäviä kuulohallusinaatioita) tai mielialasta riippumattomia (vainoamisajatukset, neutraali puhe kuulohallusinaationa).
https://www.kaypahoito.fi/hoi50076
"Kaikkia ihmisiä voi huijata jonkin aikaa,
joitakin ihmisiä voi huijata kaiken aikaa,
mutta kaikkia ihmisiä ei voi huijata kaiken aikaa."
Abraham Lincoln (12.2.1809 – 15.4.1865)
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Sivunumerotskoune kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 8:56 pmMielenkiintoista! Mistä tuo tieto aineiston laajuudesta on tullut sinun tietoosi?Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 8:24 pm Tuomio, välituomio ja siihen liittyvä materiaali on kokonaisuudessaan noin tuhat sivua ja siitä on tuotu julkiseksi vain n 60 + 80 sivua.
Kaikki voi kuvitella kuinka paljon siellä on materiaalia, jonka olemassa olosta ei ole tietoa ja silloin on turha väittää, että jokin asia ei olisi mahdollinen.
näkyvät esim välituomion sisällysluettelossa ja tuosta on täällä puhuttu moneen kertaan.
Joo, mutta kun jäi tyystin epäselväksi, mihin Detan kommenttiin viittasit. Vai oliko se vaan”ilmaan jäänyt” viitaus? Outoa ”lainailua."Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 8:25 pm Viittaan Detaan vain siksi, että olet itse kehunut häntä ketjun ammattilaiseksi ja sinun minet kommentit viittaavat Detan kirjoittamiin asioihin.
Tosin muuntaen niitä…..
Joo, ihan aiheesta olen Detaa kehunut. Oli meillä aluksi keskustellessamme jotain ehkä näkemyseroja - en muista terkemmin, eli ei varmaan mitään erityisempää. Deta toi hyvin ammatillisen psykiatrisen osaamisensa kautta hyödyllistä tietoa keskusteluihin. Ei ketjussa ole ollut ollenkaan liikaa psykiatrian ammattilaisia.
En toki ole mennyt takaisin katsomaan Detan kommentteja - miten tarkkaan ottaen oli kirjoittanut. Olen tuonut niistä oleellisen sisällön - ja toki muistinvaraisesti. Enkä todellakaan ole - tarkoituksellisesti muuntanut yhtään mitään. En edes kovin paljon ole hänen kanssaan esillä olleista asioista kirjoittanut, jotain mikä ollut johonkin kohtaan keskustelua oleellista. Toivottavasti Deta lukee vielä ketjua - edes joskus, niin voi korjata, jos olen muistanut väärin jotain asioita. Terveisiä vaan Detalle!
↑↑
Onhan siellä liitteenä Tn tekemät tutkimukset - vai valikoidut tutkimukset - mutta ei kai sellaiset liitteet voi kuulua noihin sivumääriin.
Kaikille on selvää, että tässä tapauksessa on paljon, ehkä tavallista enemmän salattua paitsi oikeuden välituomiossa, tuomiossa. Lisäksi siinäkin, miten vähän oikeudenistunnoista on ollut yleisölle mahdollista osallistua. Taitaa olla vain lähinnä naapureiden ja poliisien todistelut olleet yleisölle avoimia?
Ja se on selvää, että salattuna on varsin oleellisiakin tietoja kuten esim. SeRi-testin tulos. Ja aina kun salataa, sitä enemmän esim. ketjussa on spekuloitu. Minä ajattelen kuitenkin, että todennäköisyykisllä on merkitystä spekulaatioissa, samoin sillä, että luuloille / spekulaatioille löytyy jotain viitettä. Myös se on hyvä muistaa, että tavalliset asiat ovat tavallisia. Siitä on muistuttanut myös esim. rikosoikeuden emeritusprofessori Tolvanen.
Onhan siellä liitteenä Tn tekemät tutkimukset - vai valikoidut tutkimukset - mutta ei kai sellaiset liitteet voi kuulua noihin sivumääriin.
Kaikille on selvää, että tässä tapauksessa on paljon, ehkä tavallista enemmän salattua paitsi oikeuden välituomiossa, tuomiossa. Lisäksi siinäkin, miten vähän oikeudenistunnoista on ollut yleisölle mahdollista osallistua. Taitaa olla vain lähinnä naapureiden ja poliisien todistelut olleet yleisölle avoimia?
Ja se on selvää, että salattuna on varsin oleellisiakin tietoja kuten esim. SeRi-testin tulos. Ja aina kun salataa, sitä enemmän esim. ketjussa on spekuloitu. Minä ajattelen kuitenkin, että todennäköisyykisllä on merkitystä spekulaatioissa, samoin sillä, että luuloille / spekulaatioille löytyy jotain viitettä. Myös se on hyvä muistaa, että tavalliset asiat ovat tavallisia. Siitä on muistuttanut myös esim. rikosoikeuden emeritusprofessori Tolvanen.
Kiitos tiedosta. Täytyy tunnustaa, että en ole jaksanut lukea keskusteluja täällä tosi pitkään aikaan...Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:03 pmSivunumerotskoune kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 8:56 pmMielenkiintoista! Mistä tuo tieto aineiston laajuudesta on tullut sinun tietoosi?Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 8:24 pm Tuomio, välituomio ja siihen liittyvä materiaali on kokonaisuudessaan noin tuhat sivua ja siitä on tuotu julkiseksi vain n 60 + 80 sivua.
näkyvät esim välituomion sisällysluettelossa ja tuosta on täällä puhuttu moneen kertaan.🤦🏼♀️
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Minä toin ne tänne kokonaisuudessaan ihan vain tukemaan omia näkemyksiäni ja myös siksi, että kerroit hänen olevan ammattilainen näissä asioissa
Olen pohtinut kovasti havaintoja Tikkasesta. Etenkin kaksi on jäänyt vaivaamaan: analyyttinen, mutta ei kykenevä keskustelemaan.
Mitä tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa?
Olen miettinyt, että Tikkasella oli tapana takertua asioiden yksityiskohtiin ja ”tyssäyttää” keskustelu takertumalla yksittäiseen pointtiin jääden pyörittelemään sitä?
Vaiko sitä, että istui hiljaa ja sanoi lopulta jotain kaikkia hämmentävää, syvällistä keskustelun aiheesta?
Onko jollain joku hyvä idea?
Selkeäksi on tullut, ettei ollut sosiaalinen, eikä tilanteiden keskipiste, vaan enemmän ’sivustaseuraaja’.
Mielestäni.
Olen pohtinut kovasti havaintoja Tikkasesta. Etenkin kaksi on jäänyt vaivaamaan: analyyttinen, mutta ei kykenevä keskustelemaan.
Mitä tuo nyt sitten käytännössä tarkoittaa?
Olen miettinyt, että Tikkasella oli tapana takertua asioiden yksityiskohtiin ja ”tyssäyttää” keskustelu takertumalla yksittäiseen pointtiin jääden pyörittelemään sitä?
Vaiko sitä, että istui hiljaa ja sanoi lopulta jotain kaikkia hämmentävää, syvällistä keskustelun aiheesta?
Selkeäksi on tullut, ettei ollut sosiaalinen, eikä tilanteiden keskipiste, vaan enemmän ’sivustaseuraaja’.
Mielestäni.
No kun eipä se tietojen mukaan viittaa, koska psykiatri ei löytänyt potilaskertomuksista mitään maniajaksoihin viittaavaa. Jos tuossa olisi epäilty maniajakson jälkeiseksi psykoosiksi, niin tottakai olisi pitänyt olle kuvattu, minkälaisia maanisia oirieta olisi ollut. Mutta se on faktaa, ettei psykiatri ollut löytänyt tietoja maanisista oireista / - jaksosta - ei ollut siis löytänyt edes tuosta hoitojaksosta. Ei ollut löytänyt sen jälkeisistäkään potilaskestomuksista. Mutta psykiatri tiesi potilaskertomusten perusteella, että T oli sairastanut silloin psykoosin.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:00 pm Eikö se ole aika looginen päätelmä?
2suuntaiseen voi liittyä psykoottisia oireitaTuohon viittaa myös dg muuttuminen/ tarkentuminen hoitojakson aikana.Maniaan, sekamuotoisiin ja vaikeisiin depressiojaksoihin voi liittyä aistiharhoja tai harhaluuloja.
Psykoottiset oireet voivat olla mielialan mukaisia (maniassa suuruusharhaluuloja tai yli-ihmiseksi kohottavia kuulohallusinaatioita ja depressiovaiheessa nihilistisiä harhaluuloja tai syyttäviä kuulohallusinaatioita) tai mielialasta riippumattomia (vainoamisajatukset, neutraali puhe kuulohallusinaationa).
Ja toki osastolle mennessä voi alkuun olla ns. ”työdiagnoosi”, joka hoitojakson aikana voi tarkentua. Mutta edelleenkään ei tiedetä, mitkä dg:t numeroineen ovat ko. Epikriisissä. Suositan edelleen etsimään ketjun psykiatrin pohdinnan noista diagnooseista.
Tietysti voi kuulostaa liian niukat tiedot huomioiden, että oli ”osattu” diagnosoida 2-suuntainen - vai oliko niin, että dg oli väärä, kuten tietojen perusteella vaikuttaa.
En huomioi sinun psykiatrisen diagnostiikan yrityksistäsi, kun et ole alan ihminen. Todella vähän sairauskertomustasoista tietoa julkisuuteen annettu.
Edelleen jää epäselväksi mitä ihmettä ”niitä toit tänne kokonaisuutena”. En kylläkkään huomannut mitään "kokonaisuutena tuomaasi". Mainsitsit vain Detan - ihan irrallisena. Mutta antaa olla - älä jatka enää turhaa epämääräisyyttä. Kun ei sinulla näyttänyt olleen edes mitään asiaan liittyvää.Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:25 pm Minä toin ne tänne kokonaisuudessaan ihan vain tukemaan omia näkemyksiäni ja myös siksi, että kerroit hänen olevan ammattilainen näissä asioissa
Olisiko tuo ollut Tn ammattitauti, kuunteleva, sivustaseuraava psykiatri ja kiinnittänyt (potilaan) kanssaihmisten puheisiin huomiota sivustakatsojana ja kuuntelijana ja sitten pamauttaa oman mielessään löytyneen "ratkaisun" ääneen muille, eivätkä ne "muut" voineet ymmärtää mistä on kyse?Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 9:25 pm ...
Mielestäni.
↑
Hyvää pohdintaa skoune! Onhan se niinkin, että työ on aika iso osa ihmisen identiteettiäkin - omalla tavallaan. Ajallisestikin vie paljon aikaa. Toisilla ns. työminä voi vaikuttaa laajemmin kuin toisilla.
Sitä vaikutelmaa minulle ei tosin ole tullut, mitä MH mietit, että onko yksityiskohtiin takertunut ja onko "tyssäytellyt keskusteluja." Toki varmaan työssään on pitänyt huomioida yksityiskohtia.
Hyvää pohdintaa skoune! Onhan se niinkin, että työ on aika iso osa ihmisen identiteettiäkin - omalla tavallaan. Ajallisestikin vie paljon aikaa. Toisilla ns. työminä voi vaikuttaa laajemmin kuin toisilla.
Sitä vaikutelmaa minulle ei tosin ole tullut, mitä MH mietit, että onko yksityiskohtiin takertunut ja onko "tyssäytellyt keskusteluja." Toki varmaan työssään on pitänyt huomioida yksityiskohtia.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Tuo oli skoune hyvä pointti. En päässyt ajatuksissani vielä kovin pitkälle.
(Minun, jos jonkun, olisi pitänyt tuo ymmärtää, että psykiatrit kuuntelevat.)
Mutta tois’aalta myös laittavat ihmisen puhumaan. Se on vuorovaikutteista kanssakäymistä.
Ei siinä auta pelkkä kuuntelu. Se on terapeuttien ja psykologien hommaa, jotka antavat tarkkoja ”kotitehtäviä” ja potilaana sitten kerrot mitä olet viikon aikana pohtinut ja toinen kuntelee.
Tämä siis se paljon pilkattu ”kokemusasiantuntijan” näkemys
Suomemmin: enemmän minulle puhui/ kyseli psykiatri kuin muut ammattilaiset.
(Minun, jos jonkun, olisi pitänyt tuo ymmärtää, että psykiatrit kuuntelevat.)
Mutta tois’aalta myös laittavat ihmisen puhumaan. Se on vuorovaikutteista kanssakäymistä.
Ei siinä auta pelkkä kuuntelu. Se on terapeuttien ja psykologien hommaa, jotka antavat tarkkoja ”kotitehtäviä” ja potilaana sitten kerrot mitä olet viikon aikana pohtinut ja toinen kuntelee.
Tämä siis se paljon pilkattu ”kokemusasiantuntijan” näkemys
Suomemmin: enemmän minulle puhui/ kyseli psykiatri kuin muut ammattilaiset.
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
.
Olen tutkiskellut itse itseäni ja kysellyt läheisiltäni ja tullut tulokseen, että olen ’sekavertti’.
En siis introvertti, enkä extrovertti.
(Tämä on ollut minulle täysin uusi ’ahaa-elämys, koska olen luullut olevani hyvinkin introvertti.)
En ”pidä ihmisistä”(
), mutten myöskään hyljeksi ketään.
Pystyn olemaan äärimmäisen sosiaalinen, mutta luontoni on oikeasti kotisohvan nurkassa.
Minusta ei kuitenkaan (huvittavan kyselytutkimukseni mukaan) välity sulkeutunut tai tarkkaileva persoona.
Osaan kuulemma sopeutua joukkoon kuin joukkoon, enkä aiheuta käytökselläni koskaan hämmennystä tai vaivaannusta.
Siksi mietin nyt kovasti, että miksi psykiatri, joka oli tottunut olemaan kanssakäymisessä mitä erillisimpien ihmisten kanssa, vaikutti siltä, ettei ollut sosiaalisesti kyvykäs?
Toinen asia, johon olen viime päivinä päässäni jumittunut, on tuo mereenajon jälkeinen ’testamentti/valtuutus’.
Mitä V mietti, että teki tuon?
- totta kai lapsiaan ja heidän elämää.
Mutta miksi juuri tolloin? Miksei aiemmin?
Esim avioliittoa Tikkasen kanssa vuotta aiemmin solmiessaan?
*
Mikä sai hänet ajattelemaan, että hänelle ’sattuisi jotain’?
(Totta kai tuollainen on pelottava kokemus ja jos on luullut hukkuvansa, tuollaiset lasten edut yms nousevat tietenkin pintaan)
Vai oliko taustalla jotain muuta? Pelkäsikö V?
Toivon, että edes joku pystyisi poimimaan ajatukseni. Ymmärtämään mitä etsin Tikkasen tai Vn viimeisistä ajoista.
Olen tutkiskellut itse itseäni ja kysellyt läheisiltäni ja tullut tulokseen, että olen ’sekavertti’.
En siis introvertti, enkä extrovertti.
(Tämä on ollut minulle täysin uusi ’ahaa-elämys, koska olen luullut olevani hyvinkin introvertti.)
En ”pidä ihmisistä”(
Pystyn olemaan äärimmäisen sosiaalinen, mutta luontoni on oikeasti kotisohvan nurkassa.
Minusta ei kuitenkaan (huvittavan kyselytutkimukseni mukaan) välity sulkeutunut tai tarkkaileva persoona.
Osaan kuulemma sopeutua joukkoon kuin joukkoon, enkä aiheuta käytökselläni koskaan hämmennystä tai vaivaannusta.
Siksi mietin nyt kovasti, että miksi psykiatri, joka oli tottunut olemaan kanssakäymisessä mitä erillisimpien ihmisten kanssa, vaikutti siltä, ettei ollut sosiaalisesti kyvykäs?
Toinen asia, johon olen viime päivinä päässäni jumittunut, on tuo mereenajon jälkeinen ’testamentti/valtuutus’.
Mitä V mietti, että teki tuon?
- totta kai lapsiaan ja heidän elämää.
Esim avioliittoa Tikkasen kanssa vuotta aiemmin solmiessaan?
*
Mikä sai hänet ajattelemaan, että hänelle ’sattuisi jotain’?
(Totta kai tuollainen on pelottava kokemus ja jos on luullut hukkuvansa, tuollaiset lasten edut yms nousevat tietenkin pintaan)
Vai oliko taustalla jotain muuta? Pelkäsikö V?
Toivon, että edes joku pystyisi poimimaan ajatukseni. Ymmärtämään mitä etsin Tikkasen tai Vn viimeisistä ajoista.
Olet osittain vastannut itse kysymykseen "miksi juuri tuolloin?"Miss Holmes #1 kirjoitti: Ke Loka 16, 2024 11:41 pm ...
....
....
...
Ja saattoi olla, että eräs Vn sukulainen olisi itse asiaa Vlle ehdottanut (vrt korvausvaatimukset ...)
- Miss Holmes #1
- Alibin Kestotilaaja
Skoune:
Veikkaatko, että epäilys tahattomuudesta olisi herännyt ensin veljellä? Lasten puheiden takia?
Välit tuntuivat olevan tiiviit.
Että V olisi todella uskonut Tikkasen selityksen ’vahingosta’ ja luottanut siihen?
Ja kun äiti ei uskonut, puhuttiin äidin veljelle?
Voihan se olla.
Rakastunut ihminen on pölhö.
Veikkaatko, että epäilys tahattomuudesta olisi herännyt ensin veljellä? Lasten puheiden takia?
Välit tuntuivat olevan tiiviit.
Että V olisi todella uskonut Tikkasen selityksen ’vahingosta’ ja luottanut siihen?
Ja kun äiti ei uskonut, puhuttiin äidin veljelle?
Voihan se olla.
Rakastunut ihminen on pölhö.