Kyllikki Saari - Isojoki 1953 (ketju 1)
Näinhän asiat varmasti ovat, kuten edellä kirjoittaneet sanovat.
Noin kyllä mietin itsekin, mutta kun oikein poliisimies on asian selvittänyt, niin olisihan jonkinlainen informaatio kenties ollut paikallaan, eli sellainen, että asia on tutkittu ja myöskin selvitetty, mutta tekijöiden poismenon johdosta emme voi kertoa asiasta enempää.
Olisiko joku tuon tapainen lausunto ollut asiallinen, sillä kait vieläkin asian johdosta naapurit ja muutamat suvutkin saattavat kärttää toisiaan, sillä seutuhan on Pohjanmaata jossa kaikki on isoo.
Omalta kohdaltani lopetan keskustelun ja tämän asian käsittelyn tähän.
Noin kyllä mietin itsekin, mutta kun oikein poliisimies on asian selvittänyt, niin olisihan jonkinlainen informaatio kenties ollut paikallaan, eli sellainen, että asia on tutkittu ja myöskin selvitetty, mutta tekijöiden poismenon johdosta emme voi kertoa asiasta enempää.
Olisiko joku tuon tapainen lausunto ollut asiallinen, sillä kait vieläkin asian johdosta naapurit ja muutamat suvutkin saattavat kärttää toisiaan, sillä seutuhan on Pohjanmaata jossa kaikki on isoo.
Omalta kohdaltani lopetan keskustelun ja tämän asian käsittelyn tähän.
Lokakuun Nykypostissa 1980 on neljän sivun juttu "ISOJOKI EI UNOHDA KYLLIKIN MURHAA" (kirjoittanut Seppo Porvali), jossa on haastateltu lyhykäisesti Kyllikin veljeä Kalevia sekä isää Einoa. Tuohon aikaan Kalevi Saari on ryhtynyt viljelemään Kyllikin Heikkilän kylässä sijaitsevaa kotitilaa ja vanhemmille oli tuossa vaiheessa rakennettu tilan läheisyyteen oma pieni talo. (Kyllikin vanhemmat elivät muuten kumpikin yli 90-vuotiaiksi). Paljoa Kalevi Saari ei asiasta puhu:Kylli kirjoitti:Vanhassa Alibin jutussa (lähde kotona, sorry) isä kertoo aavistelleensa, kuka teon takana on, muttei lähtenyt mainitsemaan nimiä. Miten mahtaa olla sisarusten kanssa, siis sisarusten aavistusten? En tiedä, kuinka suuret olivat ikäerot, mutta luultavasti tunsivat mm. samoja kirkonmiehiä jne. kuin sisarensa. Kyllikillähän oli viisi sisarusta, mahtavatko olla elossa?
"Olen minä joskus antanut haastatteluja, mutta kun se on tahtonut mennä sellaiseksi, että aivan tahallaan vääristävät, mitä olen sanonut niin ajattelin, että antaa olla. Sitten vielä jotkut lehdet ovat tehneet Kyllikistä ja hänen tapauksestaan melkoisen farssin, jossa asiallisuus on tykkänään unohdettu. Kaikkein pahin rimanalitus oli se näytelmä...se oli jotain niin hirveää, ettei sitä voi edes arvostella, kun on alapuolella kaiken arvostelun. Mutta toisaalta on hyvä, että asiasta puhutaan ja kirjoitetaan, kunhan se vain pysyy asiallisuuden rajoissa.
Kyllikin isä Eino Saari sanoo samassa haastattelussa vain pari lausetta:
- Kyllä se ihminen, joka Kyllikin kuolemasta jotain olisi tiennyt, on jo haudassa, eikä tule sieltä tietojaan kertomaan. Kyllä minä olen jo uskoni menettänyt, että Kyllikin murhaaja saataisiin selville.
"Jos tahtoo jotain sydämestään, sen voi saavuttaa"
-
Urho
Hessu harmituksen vallassaHessu52 kirjoitti:Jos tämä poliisi olisi murhan selvittänyt, niin miksi asiaa ei ole julkistettu, vaikka tekijät ovatkin kuiolleet.
Luulisi tämän suuruusluokan verityön ratkaisun paljastettavan heti, kun on tarpeeksi näyttöä ja sitähän tämän poliisimiehen mukaan on ja hän oli sen huomannut lähes heti.
Tuolla suuruusluokalla tarkoitan lähinnä julkisuutta, vaikka kaikki surmatyöt ovat onnettomia tapahumia.
Isän sanotaan tunteneen tekijän, mutta ei paljastanut tekijän nimeä?
Mkä voi olla niin kova syy, jotta OMA ISÄ ei paljasta tekijää?
Isäähän myös huhujen mukaan kaiketi jossain vaiheessa epäiltiin tekijäksi, sillä hän taisi olla melko ankara kasvattaja, mutta minkälaiset kasvatusmetodit hänellä sitten oli olleetkaan ja sovellettiiko samanlaisia muihin sisaruksiin.
Kyllikin velipoikakin myöntää tietävänsä surmaajan, mutta hänkään ei sitä kerro.
Omituisia lähisukulaisia totta vieköön, en muuta voi sanoa.
Noitten lähisukulaisten käytöstä on turha ihmetellä. Ihan samoin ovat menetelleet käytännössä kaikki vastaavassa tilanteessa olleet. Päinvastaista mallia ovat näyttäneet sitten jotkut Bodomin uhrien omaiset.
täältä löytyisi pari kuvaa Kyllikki Saaren suohaudalta kuvattuna tämän vuoden heinäkuussa.
http://s220.photobucket.com/albums/dd26 ... 2_1201.jpg
http://s220.photobucket.com/albums/dd26 ... 2_1202.jpg
http://s220.photobucket.com/albums/dd26 ... 2_1201.jpg
http://s220.photobucket.com/albums/dd26 ... 2_1202.jpg
"Jos tahtoo jotain sydämestään, sen voi saavuttaa"
-
C Starling
- Alibin satunnaislukija
Minäkin olen käynyt tuolla suohaudalla. Ja tunnelma siinä polulla oli kyllä aikas outo. Käytiin samalla katsomassa myös kirkkomaassa oleva hauta. Kyllikin kotitalo, ja meijerin tienhaara, josta tie ei enää kuljekaan.
Lellulaaksoa etsittiin, muttei "löydetty" ainakaan mitään järisyttävää paikkaa. On muuttunut maisemat niin paljon vanhoista valokuvista.
Tämä Kyllikki Saaren tapaus on se, mikä minut on jotenkin saanut viehtymään näihin murhajuttuihin. Taisin olla 14 vuotias ( nyt reippaasti yli 30v), kun luin ensimmäisen kerran isoveljeni Kyllikki Saaren arvoitus kirjan.
Sen jälkeen aihe ei ole rauhaan jättänyt, ja kaikki mitä vähänkin löytyy, tulee luettua/katsottua suurella mielenkiinnolla.
Muistampa kun saimme ekan tietsikan joskus, ja kun hakutoiminnot olivat aika uusia, eka hakusana oli takuulla Kyllikki Saari
Lellulaaksoa etsittiin, muttei "löydetty" ainakaan mitään järisyttävää paikkaa. On muuttunut maisemat niin paljon vanhoista valokuvista.
Tämä Kyllikki Saaren tapaus on se, mikä minut on jotenkin saanut viehtymään näihin murhajuttuihin. Taisin olla 14 vuotias ( nyt reippaasti yli 30v), kun luin ensimmäisen kerran isoveljeni Kyllikki Saaren arvoitus kirjan.
Sen jälkeen aihe ei ole rauhaan jättänyt, ja kaikki mitä vähänkin löytyy, tulee luettua/katsottua suurella mielenkiinnolla.
Muistampa kun saimme ekan tietsikan joskus, ja kun hakutoiminnot olivat aika uusia, eka hakusana oli takuulla Kyllikki Saari
-
Merivuokko
- Jane Marple
Tuo on Isojoella varsin yleisesti "tiedossa". Tosin itse en tarkkaan muista oliko se itse pappi vai papin poika?Merivuokko kirjoitti:![]()
Pikkuserkkuni vaimon sisar oli siellä Kalevi- veljen kaupassa kauppa-
apulaisena, kertoi, että se pappi sen teki...
Tiedossa siksi lainausmerkeissä, että totuuttahan me emme tiedä..
When I die I don't want no part of heaven
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
I would not do heaven's work well
I pray the devil comes and takes me
To stand in the fiery furnaces of hell
(B.Springsteen - Youngstown)
-
Merivuokko
- Jane Marple
-
EuroJR
- Jessica Fletcher
Vaikka nämä klassiset (Tulilahti, Bodom, Kylliki Saari..) eivät minua niin kiinnosta, lähinnä iänikuisen kinastelun takia, postaan tänne mielenkiintoisen kohdan kirjasta. Mielestäni tällaiset kohdat kirjoista ja lehdistä pitäisi heti laittaa harrastusmielessä "talteen". Tuolla kirjahyllyissä ovat vain lähellä, mutta kaukana...
Sanoivat Urpon Sammuneen - Erkki Napi Lepokorpi
Kirjassa Urpo Lehtinen muistelee uransa alkuaikoja:
"Kyllikki Saaren murha oli silloin - on vieläkin - kuuma peruna. Olen tietävinäni siitä totuuden, mutta en ikinä pysty todistamaan sitä. Olen kuullut näiltä jutun tutkijoilta, jotka tulivat tutuksi kun pari kuukautta metsästin samaa aihetta... siihen liittyi jotenkin semmonen nuoren tytön raiskaustapaus vai mitenkä sitä nyt kutsuisi. Se tapahtu Kihniössä. Kihniön kirkkoherraa syytettiin, mutta se oli suljettujen ovien takana pidetty istunto. Lehtimiehet ja muu yleisö ajettiin ulos huoneesta.
Mutta minä huomasin, että eräästä viereisen huoneen siivouskomerosta portaitten alta saattoi aivan mukavasti kuunnella oikeudenkäyntiä. Pujahdin sinne ja tein töitä kunnes joku jämerä knstaapeli huomasi minut, kun hiukan raotin ovea että sain ilmaa pikkukomerooni, otti niskasta kiinni ja poisti. Mutta minulla oli jo aineistoa aika paljon.
Kirkkoherran juttua käsiteltiin Parkanon käräjillä. Istunnon jälkeen hänet vietiin välittömästi poliisiautoon kiihtyneen väkijoukon läpi. Minä ajattelin, että tässä on jotain outoa. Mitä varten poliisit ottivat kirkkoherran haltuunsa, vaikka hänet oli ainakin toistaiseksi vapautettu.
En muista mikä se tuomio täsmälleen oli, mutta kuitenkin juttu oli jo käsitelty siltä osaltaan. Minä ajattelin, että mitäs tässä tehdään. Kirjoittelin ensin rutiiniosuuden ja sitten mitä olin kuullut komerossa. Kello oli aika rumasti, muistaakseni runsaat yksitoista illalla. Sain päähäni soittaa paikalliselle nimismiehelle. En kysynyt mitään mitä tapahtui istunon jälkeen, vaan esitin kysymykseni niin kuin olisin tiennyt asia. Sanoin, että vietiinkö kirkkoherra uudelleen tutkittavaksi ja otettiin uudelleen pidätetyksi sitä varten, että häntä epäillään Kyllikki Saaren murhasta. Nimismies ei huomannut kysymyksen kieroutta, vaan sanoi että juu, hänet saatettiin Kakolaan poliisiautolla ja on nyt siellä pidätettynä kuulusteluja varten.
No mitäänhän tästä ei myöhemmin seurannut, mutta kuitenkin ainoa lehti, joka seuraavana aamuna kertoi, että kirkkoherra vapautettiin ja pidätettiin uudelleen Kyllikki Saaren murhan kuulustelujen tähden, oli meidän lehti. Se oli tietysti uutisvoitto."
Sanoivat Urpon Sammuneen - Erkki Napi Lepokorpi
Kirjassa Urpo Lehtinen muistelee uransa alkuaikoja:
"Kyllikki Saaren murha oli silloin - on vieläkin - kuuma peruna. Olen tietävinäni siitä totuuden, mutta en ikinä pysty todistamaan sitä. Olen kuullut näiltä jutun tutkijoilta, jotka tulivat tutuksi kun pari kuukautta metsästin samaa aihetta... siihen liittyi jotenkin semmonen nuoren tytön raiskaustapaus vai mitenkä sitä nyt kutsuisi. Se tapahtu Kihniössä. Kihniön kirkkoherraa syytettiin, mutta se oli suljettujen ovien takana pidetty istunto. Lehtimiehet ja muu yleisö ajettiin ulos huoneesta.
Mutta minä huomasin, että eräästä viereisen huoneen siivouskomerosta portaitten alta saattoi aivan mukavasti kuunnella oikeudenkäyntiä. Pujahdin sinne ja tein töitä kunnes joku jämerä knstaapeli huomasi minut, kun hiukan raotin ovea että sain ilmaa pikkukomerooni, otti niskasta kiinni ja poisti. Mutta minulla oli jo aineistoa aika paljon.
Kirkkoherran juttua käsiteltiin Parkanon käräjillä. Istunnon jälkeen hänet vietiin välittömästi poliisiautoon kiihtyneen väkijoukon läpi. Minä ajattelin, että tässä on jotain outoa. Mitä varten poliisit ottivat kirkkoherran haltuunsa, vaikka hänet oli ainakin toistaiseksi vapautettu.
En muista mikä se tuomio täsmälleen oli, mutta kuitenkin juttu oli jo käsitelty siltä osaltaan. Minä ajattelin, että mitäs tässä tehdään. Kirjoittelin ensin rutiiniosuuden ja sitten mitä olin kuullut komerossa. Kello oli aika rumasti, muistaakseni runsaat yksitoista illalla. Sain päähäni soittaa paikalliselle nimismiehelle. En kysynyt mitään mitä tapahtui istunon jälkeen, vaan esitin kysymykseni niin kuin olisin tiennyt asia. Sanoin, että vietiinkö kirkkoherra uudelleen tutkittavaksi ja otettiin uudelleen pidätetyksi sitä varten, että häntä epäillään Kyllikki Saaren murhasta. Nimismies ei huomannut kysymyksen kieroutta, vaan sanoi että juu, hänet saatettiin Kakolaan poliisiautolla ja on nyt siellä pidätettynä kuulusteluja varten.
No mitäänhän tästä ei myöhemmin seurannut, mutta kuitenkin ainoa lehti, joka seuraavana aamuna kertoi, että kirkkoherra vapautettiin ja pidätettiin uudelleen Kyllikki Saaren murhan kuulustelujen tähden, oli meidän lehti. Se oli tietysti uutisvoitto."
-
Merivuokko
- Jane Marple
-
Merivuokko
- Jane Marple
Kirjassa Kyllikki Saaren arvoitus s.13 kerrotaan:
..."[ylikonstaapeli] Jorma Kuula sai selville, että joku auto oli liikkunut Päntäneen tiellä ja ollut pysäköitynä Karhunkankaan tienhaarassa katoamispäivänä. Autossa oli silloin ollut takavalot päällä. Myös Kyllikin veli oli ohittanut kyseisen paikan ja tuntenut outoa ahdistusta paikan ohitettuaan.lihavointi kirjassa
Tietääkö joku enempi tästä? Siis oliko K:n veli ohittanut paikan samana (katoamis)iltana vai miten. Oliko hän sellainen tyyppi, jolla oli 'tuntemuksia' yleensä vai oliko tämä kerta ainutlaatuinen?
..."[ylikonstaapeli] Jorma Kuula sai selville, että joku auto oli liikkunut Päntäneen tiellä ja ollut pysäköitynä Karhunkankaan tienhaarassa katoamispäivänä. Autossa oli silloin ollut takavalot päällä. Myös Kyllikin veli oli ohittanut kyseisen paikan ja tuntenut outoa ahdistusta paikan ohitettuaan.lihavointi kirjassa
Tietääkö joku enempi tästä? Siis oliko K:n veli ohittanut paikan samana (katoamis)iltana vai miten. Oliko hän sellainen tyyppi, jolla oli 'tuntemuksia' yleensä vai oliko tämä kerta ainutlaatuinen?
Nothing is quite what it seems
off topiccina.. äitini nyk.80v. oli silloin kyllkin hautajaisissa ja äskettäin näytin hänelle tuon ylen elävä arkiston hautajais filminpätkän muisti vielä aika tarkkaan mitä siellä tapahtui.ja melkein löyisi itsensä yleisön seasta,varma ei sentään ollut missä hän siskonsa kanssa silloin seisoi.onhan jo n.50v aikaa siitä.jo silloin puhuttiin papista ja hänen tekosistaan...