Kouluampuminen Vantaan Viertolassa 2.4.2024 - 1 kuoli, 2 loukkaantui
Re: Kouluampuminen Vantaan Viertolassa 2.4.2024 - 1 kuoli, 2 loukkaantui
Onko tekijän nimeä vielä tiedossa? Oishan se kiva tietää, millanen mukelo tällaista tekee.
Nyt mä vittu kävelen täällä rannalla yksinäni.
Mä vähän veikkaan, että tämä ampuja on saanut suodattamatta ja sensuroimatta, rajoittamatta, katsoa kaikkea paskaa, mitä Internet sisältää. Oli ampujanakin vasta lapsi, mutta jo hyvin tietoinen siitä, mitä mistäkin löytyy.
-
Riippakivi
- Poliisikoira Rex
Oikeus ennen kaikkea - voitko laatia pienen yhteenvedon havainnoistasi. Muuten samaa mieltä, nimi ja kuva esim. luokkakuvasta julki. Miksi näitä hirviöitä suojellaan?
-
maxi
- Andy Sipowich NYPD
Jassoo, mitähän mahtoi tapahtua Utsjoen koulukeskuksessa 2014?K9Wifey kirjoitti: To Loka 24, 2024 2:17 pm
Juttelin tästä apulaisrehtorin kanssa pian kun tää sattui. Hän oli vähän silleen, et 'no, sattuuhan sitä'. Nyt, ku oon itse opettanut tuon ikäisiä - mixed-luokkia, ja mixed tarkoittaa tässä yhteydessä kaikkea mitä se pitää sisällään niin tällaista vois hyvinkin tapahtua koko Suomen alueella, jos nyt ihan pohjoisin Lappi luetaan pois. Kun Ahvenanmaallikin on minfon mukaan 'kulttuureiden monimuotoisuutta' - jag menar int bara Svenskarna.
Aikuisopiskelija 31vuotias puukotti 16 vuotiasta lukiolais poikaa, että se siitä mitä missäkin voi milloinkin tapahtua. Lintukotoa ei ole missään.
Elämä on laiffii
Huomasitteko, että ainakin yhdestä kohtaa esitutkintapöytäkirjoja oli jäänyt sensuroimatta ilmeisesti se pikku paikkakunta, jossa oli aiemmin asunut toisen vanhempansa luona? Mielestäni tätä ei ole aiemmin julkisuuteen kerrottu epäillyn henkilöllisyyden suojaamiseksi, kun on niin pieni paikka.
Mikä sivu pöytäkirjasta?Pillervo kirjoitti: To Loka 24, 2024 3:54 pm Huomasitteko, että ainakin yhdestä kohtaa esitutkintapöytäkirjoja oli jäänyt sensuroimatta ilmeisesti se pikku paikkakunta, jossa oli aiemmin asunut toisen vanhempansa luona? Mielestäni tätä ei ole aiemmin julkisuuteen kerrottu epäillyn henkilöllisyyden suojaamiseksi, kun on niin pieni paikka.
-
viivahattu
- Watson itse
Se paikkakunta on Myrskylä. Mikä helvetti siinä on että sitä ei voi yksinkertaisesti vaan sanoa, kun se poliisin yleisöjulkiseksi määrittelemässä asiakirjassa lukee? 
Asukasmäärän perusteella mahdollisten paikkakuntien joukko oli jo muutenkin rajattu hyvin pieneksi, ja taisipa joku ketjun alkupuolella juuri tuon Myrskylän heittääkin "varmana" tietona.
Asukasmäärän perusteella mahdollisten paikkakuntien joukko oli jo muutenkin rajattu hyvin pieneksi, ja taisipa joku ketjun alkupuolella juuri tuon Myrskylän heittääkin "varmana" tietona.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2fc4 ... 0a16c09d37
Kylmäävä kysymys
Kun poliisi kertoi Viertolan kouluampujalle rikosnimikkeet, joista tätä epäillään, poika reagoi kylmäävällä tavalla.
Tiistaiaamuna poika otti aseen makuuhuoneensa kaapista, jonne hän oli sen piilottanut, ja suuntasi kahvilan kautta koululleen.
Matkalla hän kohtasi koulumatkalla olleen pikkuveljensä. Poika antoi veljelleen kaikki rahansa ja pyysi tätä toivottamaan itselleen ”onnea”.
Pikkuveli ei tiennyt, mistä hyvästä. Ampuja kertoi itse poliisille pyytäneensä onnentoivotuksen juurikin ampumiseen.
Pojan läheisille ampuminen tuli täytenä järkytyksenä. Vanhempi kertoi poliisille, ettei lapsi ollut vuosiin ollut vihainen tai suuttunut. Viime aikoina hän oli ollut entistä sulkeutuneempi ja flegmaattinen.
Vanhempi kertoi pojan olevan herkkä luonteeltaan. Pojalla oli tapana ottaa asiat henkilökohtaisesti ja loukkaantua ”pienistäkin asioista”.
Omiin oloihinsa poika oli alkanut vetäytyä jo syksyllä 2023. Pojan tuolloisen koulun rehtori oli ilmoittanut huolensa pojan huoltajille. Huoltajat epäilivät, että syynä muuttuneelle käytökselle on voinut olla lähestyvä muutto Vantaalle.
Poliisi piti mahdollisena, että poika on havitellut tietynlaista ”ampujalookia”, mahdollisesti matkien aiempien kouluampujien pukeutumistyyliä.
Pojan puhelimesta taltioitiin kymmeniä kuvia, joissa hän poseeraa aseen kanssa ja eri tavoin naamioituneena. Poika kertoi poistaneensa kuvat, sillä ne olivat ”liian huonoja julkaistaviksi”.
– No mä en kauheest tykänny niistä, mä poistin ne.
Poliisi kysyi kuulusteluissa, miksi poika on peittänyt kasvonsa huivilla.
– Mä katoin vaa, et mikä näyttäs parhaimmalta, hän sanoi ja lisäsi kokeilleensa ”muitakin tyylejä”.
Noin puoli kymmenen aikaan, jo koululta poistuttuaan, poika vieraili Ylen verkkosivuilla.
– Mä kävin kattoo uutisia, et ooks mä viel siellä.
Ei ollut.
Poika kertoi poliisille pettyneensä tästä. Hän oli toivonut näkevänsä itsensä uutisissa. Se olisi ollut ”aika siistiä”.
Poliisi tiedotti asiasta ensimmäisen kerran kello 9.43.
Kello 9.58 poliisit ottivat Helsingin Siltamäkeen hortoilleen pojan kiinni. Poika oli poliisit nähtyään laskenut aseensa maahan ja nostanut kätensä ylös.
Kiinniotto tuntui ”aika kivalta”, poika kertoi myöhemmin poliisille.
Poliisit puhuttivat ampujan ensi kertaa pian teon jälkeen. Ensimmäinen virallinen kuulustelu pidettiin iltapäivällä. Tuolloin poliisilla on jo selkeä käsitys uhrien tilasta.
Kun pojalle kerrottiin rikosnimikkeet, joista häntä epäillään, poika kysyi: "Ai vain yksi murha ja kaksi yritystä?".
Esitutkintapöytäkirjan mukaan poika ei kertaakaan kysellyt uhrien vointia tai ollut heistä huolissaan. Tekoaan hän kertoi katuvansa.
Kylmäävä kysymys
Kun poliisi kertoi Viertolan kouluampujalle rikosnimikkeet, joista tätä epäillään, poika reagoi kylmäävällä tavalla.
Tiistaiaamuna poika otti aseen makuuhuoneensa kaapista, jonne hän oli sen piilottanut, ja suuntasi kahvilan kautta koululleen.
Matkalla hän kohtasi koulumatkalla olleen pikkuveljensä. Poika antoi veljelleen kaikki rahansa ja pyysi tätä toivottamaan itselleen ”onnea”.
Pikkuveli ei tiennyt, mistä hyvästä. Ampuja kertoi itse poliisille pyytäneensä onnentoivotuksen juurikin ampumiseen.
Pojan läheisille ampuminen tuli täytenä järkytyksenä. Vanhempi kertoi poliisille, ettei lapsi ollut vuosiin ollut vihainen tai suuttunut. Viime aikoina hän oli ollut entistä sulkeutuneempi ja flegmaattinen.
Vanhempi kertoi pojan olevan herkkä luonteeltaan. Pojalla oli tapana ottaa asiat henkilökohtaisesti ja loukkaantua ”pienistäkin asioista”.
Omiin oloihinsa poika oli alkanut vetäytyä jo syksyllä 2023. Pojan tuolloisen koulun rehtori oli ilmoittanut huolensa pojan huoltajille. Huoltajat epäilivät, että syynä muuttuneelle käytökselle on voinut olla lähestyvä muutto Vantaalle.
Poliisi piti mahdollisena, että poika on havitellut tietynlaista ”ampujalookia”, mahdollisesti matkien aiempien kouluampujien pukeutumistyyliä.
Pojan puhelimesta taltioitiin kymmeniä kuvia, joissa hän poseeraa aseen kanssa ja eri tavoin naamioituneena. Poika kertoi poistaneensa kuvat, sillä ne olivat ”liian huonoja julkaistaviksi”.
– No mä en kauheest tykänny niistä, mä poistin ne.
Poliisi kysyi kuulusteluissa, miksi poika on peittänyt kasvonsa huivilla.
– Mä katoin vaa, et mikä näyttäs parhaimmalta, hän sanoi ja lisäsi kokeilleensa ”muitakin tyylejä”.
Noin puoli kymmenen aikaan, jo koululta poistuttuaan, poika vieraili Ylen verkkosivuilla.
– Mä kävin kattoo uutisia, et ooks mä viel siellä.
Ei ollut.
Poika kertoi poliisille pettyneensä tästä. Hän oli toivonut näkevänsä itsensä uutisissa. Se olisi ollut ”aika siistiä”.
Poliisi tiedotti asiasta ensimmäisen kerran kello 9.43.
Kello 9.58 poliisit ottivat Helsingin Siltamäkeen hortoilleen pojan kiinni. Poika oli poliisit nähtyään laskenut aseensa maahan ja nostanut kätensä ylös.
Kiinniotto tuntui ”aika kivalta”, poika kertoi myöhemmin poliisille.
Poliisit puhuttivat ampujan ensi kertaa pian teon jälkeen. Ensimmäinen virallinen kuulustelu pidettiin iltapäivällä. Tuolloin poliisilla on jo selkeä käsitys uhrien tilasta.
Kun pojalle kerrottiin rikosnimikkeet, joista häntä epäillään, poika kysyi: "Ai vain yksi murha ja kaksi yritystä?".
Esitutkintapöytäkirjan mukaan poika ei kertaakaan kysellyt uhrien vointia tai ollut heistä huolissaan. Tekoaan hän kertoi katuvansa.
-
Amandalooni
- Olivia Benson
Miten voi noin pieni ihmismieli olla noin sairas? On häl ollu paha olo.
Haluisin kuul ammattilaiselta selityksen, et mitä tapahtunut.
Ja elääkö hän nyt laitokses kunnes täyttää 18v.? Sejjälkee tepastelee muin maunoin ihmisten joukossa? Terapiaa siihen asti? Mitä ku kiusataan laitokses, ni listii sielki porukkaa? Voiko ton ikäst eristää jonneki pakkohoitoon?
Mitä vastuit häne vanhemmil on?
Haluisin kuul ammattilaiselta selityksen, et mitä tapahtunut.
Ja elääkö hän nyt laitokses kunnes täyttää 18v.? Sejjälkee tepastelee muin maunoin ihmisten joukossa? Terapiaa siihen asti? Mitä ku kiusataan laitokses, ni listii sielki porukkaa? Voiko ton ikäst eristää jonneki pakkohoitoon?
Mitä vastuit häne vanhemmil on?
-
QwertyKeyboard
- Javier Pena
Eli häntä on kuulemma kiusattu ja syrjitty, mutta hän ei ole kuulusteluissa osannnut kertoa edes yhtä esimerkkiä tilanteesta missä ja millä tavalla häntä on syrjitty tai kiusattu. En ole ainakaan itse ennen tavannut "kiusattua", joka ei osaisi tarkkaan kertoa tilanteita miten häntä on kiusattu ja millä tavalla kuten esim. tavaroita viemällä, naureskelemalla, sylkemällä, tönimällä ja niin edelleen, mutta mielestäni on eriskummallista jos joku kokee olleensa "kiusattu", mutta ei osaa kertoa ainuttakaan esimerkkiä siitä miten häntä on kiusattu.Epäilty ei ole kuulusteluissaan osannut selittää, mitä syrjiminen ja kiusaaminen on konkreettisesti
ollut tai antaa tarkempia tapahtumakuvauksia tällaisista tilanteista. Epäilty ei myöskään
kertomansa mukaan ole ollut varma siitä, tiesivätkö oppilaat hänen kokeneen näiden kiusanneen
häntä. Selittämisen vaikeus voi johtua siitä, ettei Epäilty osaa sanoittaa omia virheellisiä
tulkintojaan kiusatuksi tulemisesta tai siitä, että Epäillyn on haastavaa sanoittaa vaikeita
kiusaamiskokemuksiaan.
Minulle on vieläkin epäselvää oliki tekijä oikeasti kiusattu vaiko ei. Kuulustelun perusteella tuntui vain selittelevän että on kokenut "syrjimistä ja nimittelyä" oikein mitään muuta ei osannut sanoa, ei edes sitä miten on nimitelty. Eli onko kiusaaminen ollut sitten vain tekosyy tälle teolle? Vai häpeääkö kiusatuksi tulemista eikä halua sanoa edes poliisille mitään tarkentavaa asiasta. Opettajiin tai uhrien+tekijän vanhempien sanaan en luota koska näistä ei lapset puhu ja opettajat ei luonnollisesti näitä asioita kuule tai näe.
Asia joka pisti silmään oli muistaakseni uhri1 eli tämä kuollut poika. Opettajat kuvaili suosituksi ja mukavaksi pojaksi. Omista kouluajoista muistan että ne mukavat ja ennenkaikkea suositut oli yleensä vähän v*ttuiluun taipuvaisia henkilöitä jotka tykkäsi herjailla outolintuja ja epäsuosittuja tyyppejä.. tämä vain tällainen oma havainto, saattaa olla että homma muuttunut parissakymmennessä vuodessa.
Asia joka pisti silmään oli muistaakseni uhri1 eli tämä kuollut poika. Opettajat kuvaili suosituksi ja mukavaksi pojaksi. Omista kouluajoista muistan että ne mukavat ja ennenkaikkea suositut oli yleensä vähän v*ttuiluun taipuvaisia henkilöitä jotka tykkäsi herjailla outolintuja ja epäsuosittuja tyyppejä.. tämä vain tällainen oma havainto, saattaa olla että homma muuttunut parissakymmennessä vuodessa.
Truth is the first chapter in the book of wisdom.
-Mozzie
-Mozzie
^ jossain uutisessa oli, että tämä kuollut poika oli huonoissa väleissä tekijän kanssa.
Itsekään en ymmärrä miten voi olla edes syrjimällä ja nimittelemällä kiusattu, eikä osaa antaa mitään esimerkkiä, millaista se on ollut.
Itsekään en ymmärrä miten voi olla edes syrjimällä ja nimittelemällä kiusattu, eikä osaa antaa mitään esimerkkiä, millaista se on ollut.
Pieni, mutta tapahtumien kannalta välttämätön asia oli se, että ampuja sai lähisukulaiselta tehtäväkseen viedä sekä aseen että patruunat kaiketi ase- tai turvakaappiin, jonka jälkeen ampumakuntoisen aseen anastaminen oli mahdollista. Siinä kumoutui koko kaapin merkitys.
Toki poika onnistui itse puhumaan patruunat samaan paikkaan revolverin kanssa.
Paljon täytyy olla 12-vuotiaalla päässä vialla, että ihmisten tappaminen ei herätä tunteita.
Paljon täytyy olla 12-vuotiaalla päässä vialla, että ihmisten tappaminen ei herätä tunteita.
-
QwertyKeyboard
- Javier Pena
Tutkintapöytäkirja osaa kertoa, että epäilty on vienyt teossa käytetyn aseen ja ammukset pikkuveljensä kaapin hyllyltä eli jos tekijä on 12v pikkuveljen on oltava tätä nuorempi. Eli tämä sukulainen kenen asetta teossa on käytetty on säilyttänyt aseita ja ammuksia alle 12v lapsen kaapinhyllyllä, koska aselupaa tälläiseen käsiaseen ei voi olla alle kaksitoistavuotiaalla on aseen oltava jonkun toisen sukulaisen.Villeri kirjoitti: To Loka 24, 2024 6:50 pm Pieni, mutta tapahtumien kannalta välttämätön asia oli se, että ampuja sai lähisukulaiselta tehtäväkseen viedä sekä aseen että patruunat kaiketi ase- tai turvakaappiin, jonka jälkeen ampumakuntoisen aseen anastaminen oli mahdollista. Siinä kumoutui koko kaapin merkitys.
"Epäilty on kertonut heränneensä tapahtuma-aamuna klo 06.30 ja lähteneensä kotoa noin klo
07.20 etsimään avoinna olevaa ravintolaa saadakseen jotain syötävää. Epäilty ei ollut ottanut
koulureppuaan mukaan. Epäilty on kertonut ottaneensa aseen ja patruunarasian pikkuveljensä
huoneen kaapin hyllyltä ja laittaneensa ne housujensa taskuun. "
Että tälläistä aseen ja ammusten säilyttämistä.
Minä siis puhuin revolverin alkuperäisestä anastamisesta lähisukulaiselta, jonka jälkeen kotiin palattuaan ampuja oli pannut sen ilmeisesti pikkuveljensä kaappiin, josta oli aseen ottanut koululle lähtiessään.QwertyKeyboard kirjoitti: To Loka 24, 2024 6:54 pmTutkintapöytäkirja osaa kertoa, että epäilty on vienyt teossa käytetyn aseen ja ammukset pikkuveljensä kaapin hyllyltä eli jos tekijä on 12v pikkuveljen on oltava tätä nuorempi. Eli tämä sukulainen kenen asetta teossa on käytetty on säilyttänyt aseita ja ammuksia alle 12v lapsen kaapinhyllyllä, koska aselupaa tälläiseen käsiaseen ei voi olla alle kaksitoistavuotiaalla on aseen oltava jonkun toisen sukulaisen.Villeri kirjoitti: To Loka 24, 2024 6:50 pm Pieni, mutta tapahtumien kannalta välttämätön asia oli se, että ampuja sai lähisukulaiselta tehtäväkseen viedä sekä aseen että patruunat kaiketi ase- tai turvakaappiin, jonka jälkeen ampumakuntoisen aseen anastaminen oli mahdollista. Siinä kumoutui koko kaapin merkitys.
"Epäilty on kertonut heränneensä tapahtuma-aamuna klo 06.30 ja lähteneensä kotoa noin klo
07.20 etsimään avoinna olevaa ravintolaa saadakseen jotain syötävää. Epäilty ei ollut ottanut
koulureppuaan mukaan. Epäilty on kertonut ottaneensa aseen ja patruunarasian pikkuveljensä
huoneen kaapin hyllyltä ja laittaneensa ne housujensa taskuun. "