Sotilaspoliisi ampui koiran varuskunta-alueella

Sana on vapaa jos netiketti on hallussa.
Ludvig Dorka
Harjunpää

Re: Sotilaspoliisi ampui koiran varuskunta-alueella

Viesti Kirjoittaja Ludvig Dorka »

TosiJees kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 5:00 pm
HiljainenTodstaja kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 4:40 pm Mikäs se on spollin virka-ase? Rynkky vaiko joku muu? Oon funtsinu,että missä
vaiheessa on ase viritetty? Vai kuljetaanko ase ladattuna ja varmistin päällä?
Meinaan,jos hurtta hyökkää siinä tulee kiire vedellä kuti piippuun.
Spolleilla varmaan joku taisteluhaulikko tai RK.
Muinoin 90-luvulla oli ainakin Belgialainen 9 millinen FN HP-DA. Tarpeen mukaan sitten rynkky tai pumppuhaulikko.
Calabash
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Calabash »

Jos pitkään kenttätyötä tehneeltä poliisilta tätä asiaa kysyisi, hän varmaan ihmettelisi, miksi asiasta edes keskustellaan. Hyökkäävältä koiralta lähtee henki.
jokusen koira ressu
Sabrina Duncan

Viesti Kirjoittaja jokusen koira ressu »

Private dick kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 10:18 am
jokusen koira ressu kirjoitti: Su Loka 27, 2024 1:06 pm
Aikuinen mies, joka ei keksi mitään muuta tapaa vastata koiran hyökkäykseen kun ampuminen.
Ei voi kun ihmetellä.
Kerropa sitten mitä itse tekisit jos schäferi hyökkkää kimppuusi ja puree käteen ja olet aseeton?
Ottanut sen hallinta otteeseen ryhtynyt kokeilemaan sen kipukynnystä tai että miten kauan liikkuu kun ilma ei kulje.
Kun koira kerran on kädessä kiinni laita toinen käsi koiran niskaan ja taita vähän. Voit myös lyödä joko päälaelle tai leuan alle kurkkuun.
Koiran selkäranka etenkin sakemannin ei kestä reipasta lyöntiä. Voit myös kaataa koiran allesi ja ryhtyä murjomaan sitä.
Tilanteestä riippuen tärkeintä on että itse muistat hengittää olla panikoimatta.
Huomioidaan se seikka että meillä on ollut koiria lähes aina. Ollut myös jaksoja kun olen tehnyt koiran kanssa töitä.
Joten en jännitä koiraa oli se minkä rotuinen vain. Kokoinen tai painoinen aina se tuntee kipua.
Tällä SPOL:lilla oli aivan varmasti myös sumutin ja tele. Molemmat olisivat käyneet tilanteeseen oikein hyvin.
Koiran kanssa otellessa tulee aika varmasti purruksi. Se on itsestä kiinni miten tilanne päättyy.
Mielestäni tämä on tyyppi esimerkki tehtävään soveltumattomasta henkilöstä joka hakee turvaa aseesta.
Tieto, taito ,tekniikka ja taktiikka hukassa. Minulla on neljänkymmen vuoden kokemus ampuma-aseista.
Harrastamisesta ja myös ammatissa käyttämisestä. Ja olen siitä mieltä, että tässä kohdassa tuli SPOL:lilta virhe arvio.
Rckhrd
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Rckhrd »

Huutonaurua, voin kuvitella lööpit kun sotilaspoliisi hakkasi koiran hengiltä. Nyt on ehkä hieman katsottu liikaa leffoja...
töölöläinen
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja töölöläinen »

lammas1 kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 8:08 am
Minämies kirjoitti: Su Loka 27, 2024 6:21 pm
töölöläinen kirjoitti: Su Loka 27, 2024 4:52 pm

Jos pelkää koiria, kannattaa vältellä koirapuistoja. Jos pelkää sotilaspoliiseja, kannattaa vältellä varuskunta-alueita.
Nyt lähtee tölikään terkkuja! Harvinaisen hyvä ja tyhjentävä vastaus.
Itse en juurikan pelkää koiria, vieraat arvaamattomat koirat ja joidenkin omistajien käytös koiriensa kanssa saa kyllä vähän arvelemaan koiran käytöstä. Tietenkin siis voin joutua koiran raatelemaksi tai tappamaksi ennenmin kuin sotilaspoliisin. Pitäisikö siis kantaa asetta varmuuden vuoksi. Sotilaspoliiseja en pelkää. Tapaus jossa vahdittiin rynkyn kanssa ei tapahtunut sotilasalueella eikä varuskunta alueella, vaan ihan yleisellä paikalla.
Minäkään en pelkää koiria. En pelkää myöskään sotilaita, poliiseja enkä sotilaspoliiseja. Siitä huolimatta noudatan omaa neuvoani enkä mene koirapuistoon tai varuskunta-alueelle, ellei siihen ole jotain erityistä syytä. Aggressiiviseen koiraan tai aggressiiviseen koirapoliisiin voi huonolla onnella toki törmätä muuallakin.

Vastaus kysymykseesi: Suomessa ei pidä kantaa asetta varmuuden vuoksi sen enempää koirien kuin sotilaspoliisienkaan varalta.
SatuSetä
Jack Bauer

Viesti Kirjoittaja SatuSetä »

jokusen koira ressu kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 7:14 pm
jokusen koira ressu kirjoitti: Su Loka 27, 2024 1:06 pm
Aikuinen mies, joka ei keksi mitään muuta tapaa vastata koiran hyökkäykseen kun ampuminen.
Ei voi kun ihmetellä.
Kerropa sitten mitä itse tekisit jos schäferi hyökkkää kimppuusi ja puree käteen ja olet aseeton?
Ottanut sen hallinta otteeseen ryhtynyt kokeilemaan sen kipukynnystä tai että miten kauan liikkuu kun ilma ei kulje.
Kun koira kerran on kädessä kiinni laita toinen käsi koiran niskaan ja taita vähän. Voit myös lyödä joko päälaelle tai leuan alle kurkkuun.
Koiran selkäranka etenkin sakemannin ei kestä reipasta lyöntiä. Voit myös kaataa koiran allesi ja ryhtyä murjomaan sitä.
Tilanteestä riippuen tärkeintä on että itse muistat hengittää olla panikoimatta.
Huomioidaan se seikka että meillä on ollut koiria lähes aina. Ollut myös jaksoja kun olen tehnyt koiran kanssa töitä.
Joten en jännitä koiraa oli se minkä rotuinen vain. Kokoinen tai painoinen aina se tuntee kipua.
Tällä SPOL:lilla oli aivan varmasti myös sumutin ja tele. Molemmat olisivat käyneet tilanteeseen oikein hyvin.
Koiran kanssa otellessa tulee aika varmasti purruksi. Se on itsestä kiinni miten tilanne päättyy.
Mielestäni tämä on tyyppi esimerkki tehtävään soveltumattomasta henkilöstä joka hakee turvaa aseesta.
Tieto, taito ,tekniikka ja taktiikka hukassa. Minulla on neljänkymmen vuoden kokemus ampuma-aseista.
Harrastamisesta ja myös ammatissa käyttämisestä. Ja olen siitä mieltä, että tässä kohdassa tuli SPOL:lilta virhe arvio.
Miksi ihmeessä pitäisi tälleen alkaa kikkailemaan ja omaa terveyttään vaarantamaan, kun päällekäyneen rakin saa ihan ampua?

Tilannetta ei yhtään helpota se, että joku ulkomaalainen mölisee vieraalla kielellä jotain. Mistä sen tietää, käskeekö se koiraa hyökkäämään tai onko sillä jotain kättä pidempää... Ja pitäisi koiran kanssa alkaa painimaan sitten? Ei hyvää päivää taas.
jokusen koira ressu
Sabrina Duncan

Rckhrd kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 7:38 pm Huutonaurua, voin kuvitella lööpit kun sotilaspoliisi hakkasi koiran hengiltä. Nyt on ehkä hieman katsottu liikaa leffoja...
Ehkä kannattaisi tuon huutonaurua. Sijaan lukea uudestaan juttu.
Tai voihan se olla että ymmärrä että ei tarvitse hakata yhtään sen enempää kun tarve vaatii.
Tai ehkä sinulle on ainut referenssi joku elokuva.
Kyse voimankäytön mitoittamisesta siitä että voimaa tulee käyttää vain sen verran että tilanne saadaan laukeamaan.
Ei tavoite ole mahdollisen vastustajan tappaminen vaan vain sen toimintakyvyn rajaaminen jotta se voidaan ottaa haltuun/hallintaan.
da-n7007

Viesti Kirjoittaja da-n7007 »

------

No huhhuh. Täällähän alkaa olla ihan eläinrääkkäysneuvot ilmoilla. Alkaa kuulostaa kuin peesattaisiin suojelukoirakoulutusta ja Kennelliittoa. Niiden yhteydessähän on ollut melkoista kalabaliikkia ns. koirien koulutuksesta, joka rääkkäykseksi todettiin. Ne sähköpannat ja pamputukset yms. yms.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/95ed ... adc548f442

Paras keino vihaista koiraa kohtaan on rauhallinen asenne, ei provosoiva, ei silmiin tuijottelu tai pakeneminen. Voi puhua rauhoittavasti ja toisinaan jopa käskyttää, jos on kotikoira vastassa. Jos hyökkää, anna käsivarsi/hiha hampaille ja yritä kaataa oman ruumiisi voimalla koira kyljelleen. Varo omaa päätä ja kasvojasi! Hankala kaato isommalle, mutta pienempi alistuu helpommin. Ne rodut, joilla leuat lukittuvat (mm. mäyräkoirat), irrottavat hätätilanteessa otteen takajaloista ilmaan nostamalla. Ei riuhtoen vaan varmaotteisesti.
Kun minua on koira purrut, yleensä haava on ollut syvä ja vaatinut lääkärin hoitoa ja antibiootit. Ikävä homma, muttei aikuiselle ylivoimainen. Nekin puremat ovat tulleet koiratappeluiden aikana, kun menin isojen koirien väliin kuin "reippaasti rekkain alle". Ei tullut ruumiita kestään.
Tärkeä on sekin hoksata, että koiran adrenaliinitaso on huipussaan tappelutilanteessa. Eläin ei oikeastaan tunne kipua, siksi käytös voi olla aivan päätöntä. Vasta tilanteen rauhoituttua alkaa haavojen putsit ja hoidot. Siksikin on aivan turhaa raivota koiralle tai käyttää väkivaltaa. Ei se mene perille.

Lainaukset korjattu
-NILS-
Viimeksi muokannut da-n7007, Ma Loka 28, 2024 8:45 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
jokusen koira ressu
Sabrina Duncan

SatuSetä kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 8:18 pm

Miksi ihmeessä pitäisi tälleen alkaa kikkailemaan ja omaa terveyttään vaarantamaan, kun päällekäyneen rakin saa ihan ampua?

Tilannetta ei yhtään helpota se, että joku ulkomaalainen mölisee vieraalla kielellä jotain. Mistä sen tietää, käskeekö se koiraa hyökkäämään tai onko sillä jotain kättä pidempää... Ja pitäisi koiran kanssa alkaa painimaan sitten? Ei hyvää päivää taas.
No. Ei ole mitään väliä mitä se omistaja komentaa tai käskee.
Tarvetta koiran ampumiseen ei kuitenkaan ole. Ei tässä tilanteessa.
Meillä ei ole mitenkään poikkeustila päällä suomessa joten ihan mitä vaan ei voi tehdä.
Rckhrd
Sofia Karppi

Viesti Kirjoittaja Rckhrd »

jokusen koira ressu kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 8:23 pm
Rckhrd kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 7:38 pm Huutonaurua, voin kuvitella lööpit kun sotilaspoliisi hakkasi koiran hengiltä. Nyt on ehkä hieman katsottu liikaa leffoja...
Ehkä kannattaisi tuon huutonaurua. Sijaan lukea uudestaan juttu.
Tai voihan se olla että ymmärrä että ei tarvitse hakata yhtään sen enempää kun tarve vaatii.
Tai ehkä sinulle on ainut referenssi joku elokuva.
Kyse voimankäytön mitoittamisesta siitä että voimaa tulee käyttää vain sen verran että tilanne saadaan laukeamaan.
Ei tavoite ole mahdollisen vastustajan tappaminen vaan vain sen toimintakyvyn rajaaminen jotta se voidaan ottaa haltuun/hallintaan.
Minkä ihmeen vastustajan? Ei tuo ole mikään rehti matsi vaan uhkaava tilanne. Haluaisin niin kovasti nähdä miten nämä oman elämänsä actionsankarit hoitaisivat tilanteen ilman oletuksia kiltteydestä ja jälkiviisastelua.

Poliisi on aikanaan ampunut koiran jota käskytettiin puremaan poliiseja, ei edes käynyt vielä kiinni. Eikä tullut syytteitä, niin mitähän kuvittelet että tässä tapauksessa mahtaapi käydä?
jokusen koira ressu
Sabrina Duncan

Näetkö mitään eroa siinä kun Poliisi suorittaa kotietsintää tai tehtävää kohdistuen henkilöön joka käskyttää koiran kimppuun.
Tai tässä kyseisessä tapauksessa.
Private dick
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Private dick »

Kun koira kerran on kädessä kiinni laita toinen käsi koiran niskaan ja taita vähän.
Samalla kun koira on sun kädessä kiinni 600kg puruvoimalla aiot yrittää tehdä jotain?!
Sinä et muuta tee kuin ulvot tuskasta kun kätesi luut rutisee.
Vemppa
Susikoski

Viesti Kirjoittaja Vemppa »

Ludvig Dorka kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 6:29 pm
TosiJees kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 5:00 pm
HiljainenTodstaja kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 4:40 pm Mikäs se on spollin virka-ase? Rynkky vaiko joku muu? Oon funtsinu,että missä
vaiheessa on ase viritetty? Vai kuljetaanko ase ladattuna ja varmistin päällä?
Meinaan,jos hurtta hyökkää siinä tulee kiire vedellä kuti piippuun.
Spolleilla varmaan joku taisteluhaulikko tai RK.
Muinoin 90-luvulla oli ainakin Belgialainen 9 millinen FN HP-DA. Tarpeen mukaan sitten rynkky tai pumppuhaulikko.
Glock 17 on heillä virka-aseena. Ja tokihan vartiotehtävää suorittaessa ase on aina ampumakunnossa, tai ainakin sen on oltava. Onneksi jutun päähenkilö noudatti ohjeistusta, ja piti omaansa ladattuna.
jokusen koira ressu
Sabrina Duncan

Private dick kirjoitti: Ma Loka 28, 2024 9:10 pm
Kun koira kerran on kädessä kiinni laita toinen käsi koiran niskaan ja taita vähän.
Samalla kun koira on sun kädessä kiinni 600kg puruvoimalla aiot yrittää tehdä jotain?!
Sinä et muuta tee kuin ulvot tuskasta kun kätesi luut rutisee.
Jotenkin tuntuu siltä että et taida ihan tietää kaikkea tuosta joskus mitatusta 600kg puruvoimasta.
Ja sitten vaan ihan tiedoksi, että ei taida olla yhtään sakemania joka olisi purrut jonkun käden poikki.
Mitä jos menisit vaikka johonkin kenneliin katsomaan niitä koiria? Ja vähän tutustumaan, että minkä näköinen koira on.
Niin kauan kun koira ei ole joutunut metsästämään omaa ruokaansa, elikkä on niin sanottu kotikoira. Siitä puuttuu varsinainen taistelija.
Muutaman vuoden päästä tulee 60 vuotta ikää täyteen. Tähän ikään mennessä on jo muutaman kerran koirapuraissut.
Ei ole niin ihmeellinen asia. Kun on lueskellut näitä juttuja mitä tähän ketjuun on kirjoitettu?
On alkanut tuntua siltä että koiraa pelätään yleisesti. Ei koira mikään uhka ole isäntä päättää ja koira pelkää ihmistä.
K9Wifey
Adrian Monk

Viesti Kirjoittaja K9Wifey »

∆∆∆
Eikös se koira jo kerran ehtinyt purra, ja tämä kuolemanlaukaus sattui toisen yrityksen kohdalla?
RL11/6 kirjoitti: Ma Tammi 13, 2025 7:22 pm Poistettu mielipuolista mölinää.
-NILS-
Vastaa Viestiin