Eihän sitä sinun hautaa sinua varten tehdä vaan niitä ihmisiä varten, jotka tulevat muistelemaan sinua. Ethän sinä ole mikään jeesus, joka nousee kuolleista ihailemaan omaa hautaasi. Se, että kaikki sukulaiset haudataan samaan paikkaan / samalle alueelle maailmankatsomuksesta huolimatta on kätevin ratkaisu niiden kannalta ketkä käyvät haudalla muistelemassa kuollutta.Sipi kirjoitti: Ke Marras 13, 2024 7:25 pm Mielenkiintoinen näkökulma. Itse en ole asiaa kovin edes pohtinut, mutta uskonnottomana pidän tärkeänä sitä, että pääsen rakkaideni viereen sen sijaan, että pääsisin jonkin tietyn tahon omistamaan maahan. Kuolema on kuitenkin jokaiselle väistämätön, ei valinta. Eikös kuitenkin eri uskontokunnilla ole omia hautausmaita? (Esim. muslimit ja juutalaiset). Ruotsissa nyt on ainakin, sen opin jengiväkivallasta kertovasta dokumentista, jossa vierailtiin tässä jengisodassa kuolleiden haudalla islamilaisella hautausmaalla. Onko asia Suomessa järjestetty siten, että ev.lut. kirkkomaasta on erotettu jokin erillinen muslimialue, vai ovatko he ostaneet omaa maata?
Ja lisäksi sitäkin mietin, että tuskin se ruumiden kuoppaaminen ihan ongelmatonta on, eli kuka tahansa ei voi ostaa tonttia mistä tahansa ja päättää sitten alkaa hautoja kaivelemaan -vaikka rahaa olisikin. Eihän niitä tuhkiakaan saa ihan joka nurkaan viskellä.
Kuten sanottu, ei minua kylmäisi maata aikanaan hautausmaalla, jossa on muitakin ruumiita. Heidän elinaikainen vakaumuksensa tuskin tuottaa enää siinä vaiheessa minulle mitään päänvaivaa. Jos kirkkoon kuulumaton haudataan kirkon maalle, onko omaisilla korkeammat haudan ylläpitokulut kuin seurakunnan jäsenillä? Tätä pidän epätasa-arvoisena niin kauan, kuin uskonnottomille on omat hautausmaat. Jos ainoa mahdollisuus on hautautua kirkon maille, vakaumuksesta ei saisi enää siinä vaiheessa tehdä ongelmaa tai rahastusmahdollisuutta. Ruumis kun on pakko johonkin dumpata, uskoi tai ei. No, kunhan spekuloin. Toivottavasti asia ei ole ihan tämän vuoden puolella ajankohtainen.
Tietysti jos on elänyt niin, että ei omaa yhtään sukulaista eikä kukaan välitä pätkääkään oletko kuollut vai elossa niin silloin lienee ihan sama minne haudataan tai vaikka hautaa ei olisi ollenkaan, koska ei sitä hautaa silloin kukaan tarvitse eikä se ole ketään varten.