Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Suomessa tapahtuneet henkirikokset.
Talvi24
Jessica Fletcher

Re: Helsinki Ullanlinna - psykiatrille elinkautinen vaimon murhasta 12/2022

Viesti Kirjoittaja Talvi24 »

^
Lainaus ei nyt onnistunut. Vastauksena DW:lle:
Tasoissa ollan. Minä en ole huomannut sinun sarkasmiasi.

Niinhän tuonne kirjoitin, että neurologian ja psykiatrian suhteen maallikkona. Eli, jos epäilevät tutkittavalla mt-tutkimuksessa frontaalidementiaa tai tulee esim. Siihen sopivia löydöksiä magneettikuvauksessa, niin konsultoivat neurologia.

En tietenkään ota vakavasti - tässä tapauksessa psykiatrian suhteen- maallikkojen 'dg'-ehdotuksia. Lähinnä ihmetyttää ne jutut, mitä niiden 'perusteeksi' on joutuneet kehittelemään. Toki vaikuttaa se, että tietoa on kuitenkin osin niukasti.

Lääkeaddiktot ovat diagnooseja myöten selvät. Minun oli aluksi vaikea 'ottautua' niihin vaiheessa, jolloin oli esitetty melkoisia tarinoita siitä, kuinka T olisi hankkinut kassikaupalla lääkkeitä pimeiltä markkinoilta. Sitten, kun ketjussa oivallettiin se mahdollisuus, että pystyykin käyttämään omilla laillisilla resepteillä lääkkeitä väärin (tietyillä konsteilla), oli homma selvä.

Onko patologinen valehtelu diagnoosi? Ehkä ei. Mutta onhan se jnkl käyttäytymismalli tms. Minä en ole vakuuttunut tuosta. Se on faktaa, että T on valehdellut henkirikoksen tapahtumista ja sen jälkeen. Mutta aiemman elämänsä osalta minulla ei ole tietoja sellaisesta. Enkä lue tähän Tn epäasiallista käytöstä huoltajuus/lasten tapaamiset - sovittelussa. Ero on aina poikkeustilanne ja ilmeisen usein niissä riidoissa kumpikin osapuoli käyttää niitä 'aseita', joita hänellä on.
Talvi24
Jessica Fletcher

skoune kirjoitti: To Marras 14, 2024 9:08 pm
Sissi kirjoitti: To Marras 14, 2024 5:55 pm
Miss Holmes #1 kirjoitti: To Marras 14, 2024 5:25 pm Ulrican tiedot pitävät paikaansa.
Ylriikka ja hänen hovinarrinsa, kuinka kukaan enää edes uskoo sen juttuja kun on jäänyt valheista kiinni monta kertaa tai on edes uskovinaan. Voi ziisus tätäkin sirkusta. :mrgreen:
Sans muuta, sanos turkulainen. Että nyt on sitten suomalaisen yhteiskunnan pahin ja vaarallisin vihollinenkin löydetty....
Hyvä, kun löysivät. Tuon vuoksi Tn asema tippuukin Suomen toisiksi vaarallisimmaksi vangiksi :?

Niinpä - nyt kaikkien Tikkasen suvun serkun kummin kaimojen nimet, synt. ajat ja valokuvat ketjuun esille -> 'tuomiolle' - > jalkapuuhun sitten ko. ihmiset. Aivan kelvottomia geenejä ehkä lähes koko suku täynnä? :mrgreen: Ympäristövaikutuksista puhumattakaan - erityisesti kriittisinä kolmena ensimmäisenä elinvuotena. (Sarkasmi-varoitus).

Ihan kaikilla meillä on mm. joitakin haitallisia tautigeenejä. Kun ovat peittyvästi periytyviä eivät juurikaan tule esille jälkeläisissäkään tautina, koska sama tautigeeni pitäisi saada molemmilta vanhemmilta. Esim. kohtalaisen varhain (7-9 v) kuolemaan johtavan INCL-taudin geeni on noin joka 70. suomalaisella. Ei tule ilmi tautina geenin omaavalla. Mutta jos molemmilla vanhemmilla on tuo geeni - on joka raskaudessa 25 % mahdollisuus taudin ilmenemiseen.

En ole tutustunut tarkemmin Tn tutkimusryhmiensä kanssa löytämiin väkivalta- ja rähinäkänni-geeneihin, mutta eivät ehkä ole peittyvästi periytyviä.
Talvi24
Jessica Fletcher

Miss Holmes #1 kirjoitti: To Marras 14, 2024 2:45 pm ........
Paluu Ullikseen Tikkasella.
Eikös se Tn paluu Ullikseen ollut tiedossa jo ketjun alkupuolella? Jos sitä paluuta tarkoitat. (Tulevaisuudessa ei varmaan palaa enää sinne).
Talvi24
Jessica Fletcher

Ulrica kirjoitti: To Marras 14, 2024 2:13 pm Vahvistan, että 27.10.1980 lukien Roope Tikkasen nimi muutettiin molempien vanhempien hakemuksella Bob Tikkaseksi.
..........
Tämä kuulostaa kummalliselta (ja on ehkä jollain tavoin merkittävä asia? - vähintään Roopen itsensä kannalta). Muutos tehty eskarivuoden syyskaudella vähän ennen 7 v syntymäpäivää.

Kuten aiemmin kirjoitin, oli jostain aiemmista 'tiedoista' käynyt ilmi - tai ymmärsin väärin, että tuossa nimen muutoksessa Roope nimikin olisi jätetty joko 1. Tai 2. nimeksi ja oli kummin tahansa, kutsumanimeksi Bob.

Mutta että pelkkä Bob. Ja 6-vuotiaan ikäiselle tuo tehdään. Oli ehtinyt jo tosi hyvin ja pitkään identifioitua Roopeksi.

Luulen, että alaikäisen lapsen nimen muutosta haettaessa tarvitaan aina molempien vanhempien allekirjoitus.

Kun oli pelkäksi Bobiksi muutettu, niin ilmeisesti Roope on joutunut aikuisena anomaan / hakemaan etunimen muutosta Roope Bobiksi?

Yksi esimerkki aikuisikäisenä etunimen muuttaneesta tuttavasta. Oli saanut kasteessa kaksi etunimeä, mutta kutsuttiin eri nimellä heti syntymästä lähtien. Vanhemmat ajattelivat - vielä siihen maailman aikaan- ettei kutsumanimen kaltaista nimeä voisi antaa viralliseksi nimesi. Hän koki viralliset nimet täysin vieraina, vaikka kutsumanimi olisi voinut olla väännös 2. nimestä.

Koulun aloitettuaan kertoi joutuneensa 'kamppailemaan' opettajien kanssa siitä, että sai todistukseen kutsumanimensä. Opettajat suostuivat, vaikka kyse ns. virallisista papereista.
Seinä oli tullut vastaan, kun laillistettiin lääkäriksi. Leimaan olisi pitänyt laittaa ne itselleen täysin vieraat nimet, joten vaihtoi etunimensä siihen kutsumanimeen, joka oli ollut jo noin neljännes vuosisadan käytössä.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

Ulrica kirjoitti: To Marras 14, 2024 2:13 pm Vahvistan, että 27.10.1980 lukien Roope Tikkasen nimi muutettiin molempien vanhempien hakemuksella Bob Tikkaseksi. Äidin ammatti on grundskolelärarinnan.

..
Kysyisin mikä nimi oli tällä naispuolisella vanhemmalla, joka haki Roopen nimenmuutosta?
Ehkä löytyisi toinen nimenmuutoshakemus, jossa tuo äiti olisi hakenut nimenmuutosta Päivistä joksikin muuksi nimeksi. Ehkä halusi vaihtaa ruotsinvoittoiseksi nimeksi, mikä olisi sopinut paremmin ruotsinkieliseen kouluun menevien lastensa äidin nimeksi.

Ja oliko tuo "lärarinna" samasta ilmoituksesta peräisin? Ehkä hän haki virkaa siitä samasta koulusta, minne lapsensa olivat menossa?

Sitten se asioista ja nimenmuutoksista tietämätön profiilintekijän geniin antamat tiedot perheestä oli mennyt vikaan - eli siinä oli kaksosten äidin nimi ollut vielä se entinen (Päivi) ja omasukukin oli väärä. - Minuakin kutsuttiin koulun alkamiseen saakka "väärällä" sukunimellä,
jota osa mun tutuista ja sukulaisista vieläkin käyttää

Itselläni on kokemusta erään serkkupuoleni "sukututkimuksesta". Hän on antanut isoäidilleni väärän sukunimen (Y) "tutkimuksissan". Siis: Isoisäni X kuoli ja isoäitini oli mennyt sittemmin naimisiin tämän serkkupuoleni äidinisän Yn kanssa (siksi tää sekoilija on mun serkkupuoli).

Pahinta on, että siellä serkkupuolen profiileissa on mun os sukunimeksi annettu vallan väärä nimi ja etunimikin on väärä valinta. - En ole niitä päästänyt mun profiileihin, olen ne estänyt.
Neo7
Javier Pena

Viesti Kirjoittaja Neo7 »

Talvi24 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 9:31 am Niinpä - nyt kaikkien Tikkasen suvun serkun kummin kaimojen nimet, synt. ajat ja valokuvat ketjuun esille -> 'tuomiolle' - > jalkapuuhun sitten ko. ihmiset. Aivan kelvottomia geenejä ehkä lähes koko suku täynnä? :mrgreen: Ympäristövaikutuksista puhumattakaan - erityisesti kriittisinä kolmena ensimmäisenä elinvuotena.
Olkoonkin sarkasmivaroituksen kera.

Kyllä se on aivan ymmärrettävää, että julman murhaajan vanhempia pohditaan ja selvitellään. Usein ne vanhemmat on lapsensa kasvattajia, tai vähintäänkin toinen vanhemmista.

Kun lapsesta tulee murhaaja ja lääkeriippuvainen (väärinkäyttöön asti), ja kun elämän alun olosuhteet on näillä vähillä tiedoilla olleet kunnossa, niin kiinnostaahan se kuinka ne asiat on oikeasti olleet. Ja minkälaisen kasvatuksen on saanut. Kyllä ne lapsuuden ajan kasvuolosuhteet vaikuttaa kehitykseen ja mahdollisiin traumoihin, jotka muokkaavat ihmistä.

Sillä tavalla kunnossa olleet Roopen asiat, että on pystynyt opiskelemaan lääkäriksi ja psykiatriksi. Miksei ole osannut itseään auttaa, vaikka pään ongelmat on omaa erikoisalaa. Väkisinkin tulee mieleen, että kasvuolosuhteissa on saattanut olla jotakin erikoista. Ei välttämättä, mutta on voinut olla. On luonnollista olla kiinnostunut murhaajan vanhemmista, vaikka he ovat tekoon syyttömiä.
Maiju
Harjunpää

Viesti Kirjoittaja Maiju »

Neo7 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 1:30 pm

Kyllä se on aivan ymmärrettävää, että julman murhaajan vanhempia pohditaan ja selvitellään. Usein ne vanhemmat on lapsensa kasvattajia, tai vähintäänkin toinen vanhemmista.

Kun lapsesta tulee murhaaja ja lääkeriippuvainen (väärinkäyttöön asti), ja kun elämän alun olosuhteet on näillä vähillä tiedoilla olleet kunnossa, niin kiinnostaahan se kuinka ne asiat on oikeasti olleet. Ja minkälaisen kasvatuksen on saanut. Kyllä ne lapsuuden ajan kasvuolosuhteet vaikuttaa kehitykseen ja mahdollisiin traumoihin, jotka muokkaavat ihmistä.

Sillä tavalla kunnossa olleet Roopen asiat, että on pystynyt opiskelemaan lääkäriksi ja psykiatriksi. Miksei ole osannut itseään auttaa, vaikka pään ongelmat on omaa erikoisalaa. Väkisinkin tulee mieleen, että kasvuolosuhteissa on saattanut olla jotakin erikoista. Ei välttämättä, mutta on voinut olla. On luonnollista olla kiinnostunut murhaajan vanhemmista, vaikka he ovat tekoon syyttömiä.
Minulle ei millään aukea, miten yhtäältä henkirikokseen mahdollisesti myötävaikuttavana tekijänä on voitu spekuloida syvään loukkaavuuteen saakka uhriin liittyviä seikkoja, mutta toisaalta äitisuhdetta eivät suostu pohtimaan ne, jotka nimenomaan tekijää pyrkivät ymmärtämään.

Tutkimuksissa on todettu, että varhainen kiintymyssuhde äitiin voi olla merkittävä tekijä tunnesäätelyssä. Jos lapsi ei saa asianmukaista hoivaa tai jos kiintymyssuhde on häiriintynyt (esimerkiksi välinpitämättömyyden tai laiminlyönnin vuoksi), se voi olla riskitekijä empatian puutteelle ja tunnekylmille piirteille.

Myös isäsuhde on tärkeä, erityisesti mallina sosiaalisille normeille ja auktoriteetille. Isän rooli voi liittyä esimerkiksi käyttäytymismallien oppimiseen ja impulssikontrolliin. Lapsi, joka kokee väkivaltaa, autoritaarisuutta tai poissaoloa, voi kehittää käyttäytymismalleja, jotka liittyvät riskinottoon ja normien rikkomiseen. Tutkimusten mukaan myös esimerkiksi syrjäytymistyyppinen elämäntapa periytyy vahvasti erityisesti isiltä pojille.

Kuten olen selväksi tehnytkin, ovat minun kiinnostukseni tapaukseen liittyen muualla kuin itse tekijän ymmärtämisessä. Poikkeavat suhteet vanhempiin ja usein nimenomaan äitiin voivat kuitenkin olla yksi hälytysmerkki epäterveestä ihmisestä ja epäterveestä suhteesta muiden jo usein mainitsemieni joukossa.
Talvi24
Jessica Fletcher

Talvi24 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 9:31 am Niinpä - nyt kaikkien Tikkasen suvun serkun kummin kaimojen nimet, synt. ajat ja valokuvat ketjuun esille -> 'tuomiolle' - > jalkapuuhun sitten ko. ihmiset. Aivan kelvottomia geenejä ehkä lähes koko suku täynnä? :mrgreen: Ympäristövaikutuksista puhumattakaan - erityisesti kriittisinä kolmena ensimmäisenä elinvuotena.
Eiköhän ketjussa lähes kaikkia / kaikkia ketjussa kiinnosta se, minkälaisen lapsuuden T ja kaksoisiskonsa ovat eläneet, miten heitä on kasvatettu jne. Yhteisen lapsuuden ovat eläneet. Toinen päätyi 48 vuotiaana surmaamaan vaimonsa oikeuden mukaan ennalta suunnittelematta eikä oikeus motiiviakaan löytänyt. Toisen elämän puitteet ainakin tiettävästi kunnossa. Koska tutkimusetkin kertovat omaa kieltään henkirikoksia tekevien taustoista - selvittävät kaiken juurta jaksain - äidin kaksoisraskaudesta lähtien mt-tutkimuksessa - ja hyvä niin.

Kyse oli tietenkin - sarkasmivaroituksessa - siitä, että minkä asteisten epäiltyjen / mahdollisten sukulaisten hlö-tietoja kuvien kera on asiallista tuoda ketjuun. Sekin on hyvä muistaa, että paitsi T:llä ja siksollaan on omat elämänsä historiat, tausta, geeniperimät - niin ne on myös heidän vanhemmillaan. Kaikilla ihmisillä. Se on hyvä muistaa ennen kun alkaa mahdollisesti ”taivastelemaan” jotain mahdollisia tietoja. Vihjailujen varassa - ja sellaisiksi jätettyjen tietojen tuominen ketjuun ei ole mielestäni asiallisia. Tämä on vain minun mielipiteeni. Nuo jättävät niin paljon arvailujen varaan. Niin kuin joku ehdotti, olisi em. sisäpiiriläisten tietojen vaihto voinut tapahtua yksäreillä, jos ei ollut tarkoitustaan tuoda sen enempää tietoja ketjuun. Ja voi ollakin, ettei ole asiallista ns. lähisukulaisten mahdollisten tietojen tuominen keskusteluun. Toki on tuotu jo hlö-tiedot kuvien kera.

Lääkeriippuvuudenosalta voi perustellusti epäillä geeniperimän vaikutusta, joka voi olla lääkeriippuvuuksissa jopa sen - olikohan noin 50 % osuus / mahdollisuus). Ja kuten tiedetään geenit vaikuttavat yhdessä ympäristötekijöiden kanssa. Isästä on kuitenkin sen verran ollut tietoja esillä.

Epäilen, että Tn ilmeisen vaikea lääkeriippuvuus on ollut moneen asiaan vaikuttamassa - kun ei ollut mitä ilmeisimmin edes itselleen sitä tunnustanut. Niinpä ei ollut hakeutunut sen suhteen hoitoon. Addiktiot olleet liian vahvat samoin todennäköisesti ”kasvojen menettämisen pelko.” - jonka joku nosti eilen esille kommentissaan.

Sekin tiedetään ja ymmärretään, että jos jollain henkirikoksen tekijällä olisi ollut vaikea lapsuus / nuoruus, jäänyt (mahdollisia) traumoja - niin ei se poista vastuuta henkirikoksen tekemisestä. Ei sillä saa alennusta tuomioon.

Minä ymmärrän rajoituksen sen suhteen, että mitä kukaan ulkopuolinen (kuten ketjussa kirjoittavat) millään omilla ”tutkimuksilla” saakaan selville Tn lapsuuden perheesta ja / tai lähisuvustaan - niin se tieto tulee jäämään todennäköisesti hyvin rajalliseksi - päätelmien tekoon nähden. Mt-tutkimuksessa pääsevät noiden suhteen paljon pidemmälle. Niistä ei varmaan tulla kertomaan mitään julkisuuteen (Tn lapsuus ja nuoruus) - siis yhtään sen enempää kuin tähän mennessä.

Netti / some jne aikakausi on muuttanut hyvin monia asioita - eikä kaikki ole ollenkaan positiiviseen suuntaan. Ei, vaikka paljon hyvääkin niisä on.
skoune
Rico Tubbs

Viesti Kirjoittaja skoune »

...
...
Ensinnäkin, olen edelleen sitä mieltä, että T tappoi vaimonsa, ei julmasti murhannut.
Tiedän, että syyttäjät ja muut tutkijat ovat eri mieltä. Ja ilmeisesti tuomio tulee oikeudenmukaisesti, jos murhan kriteerit täyttyy, niin silloin siitä tuomitaan.

Näin se on virallisesti esitetty, mutta olen ikäni ollut ns vastarannan kiiski ja joskus olen ollut jopa oikeassa. Ja please, ei tarvitse esittää pitkiä puolustuspuheita minua vastaan. Minä en tunne Ta enkä ole myöskään minkäänlaista sukua hänelle.

Mielestäni tämä tapaus ei selity yksinomaan äiti ja isä Tn huonolla kasvatuksella, sillä Rlla on kaksoissisar, jolla on samat vanhemmat (anteeksi sarkasmi..). Sisar on pärjännyt tosi hyvin elämässään (oli juuri uutinen uuden hienon viran saannista). - Toisaalta T on pärjännyt opinnoissa jne vielä paremmin. Ehkä hänelle kuitenkin on asetettu lapsesta saakka liikaa suoriutumispaineita, ja tämä on uuvuttanut hänet?

Joten ilmeisen tarkkaan kaksoset ovat saaneet samanlaisen kasvatuksen ainakin vanhempiensa eroon saakka, jolloin he olivat, täälläkin esitettyjen tietojen mukaan, 10-11 -vuotiaita.

Ja vaikka en olekaan lääkäri (enkä erikoislääkärikään ;)) niin olen lukutaitoinen ;) ja olen ollut aina (jostain syystä) kiinnostunut kaksostutkimuksesta. Ja yksinkeraistettuna olen löytänyt seuraavanlaisia tietoja.

Mm. identtisiä kaksosraskauksia tutkittaessa on havaittu, että jo kohdussa moni kaksospari on eri asemassa, toinen kaksosista saattaa olla "vahvempi" ja viedä "tilaa" siltä toiselta siellä kohdussa. Ja syntymän jälkeen he saattavat olla pitkään erikokoisia.

En osaa paremmin selittää, mutta voisi olla, että sillä pienemmällä on saattanut syntyä jonkinlaisia"selviytymistaistelukokemuksia kohdussa" ja jo siinä vaiheessa.

Tämä on ihan spekua ja toisekseen T ja siskonsa eivät ole luonnollisestikaan identtiset..eikä sitä tiedetä miten tuo synnytys oli aikoinaan mennyt jne

Tässä siis tahdoin esittää spekun, että kasvatus sinänsä ei olisi mitään traumoja synnyttänyt, vaan lapsilla olisi alussa ollut vähän eri paikassa lähtöviiva..
Ulrica
Andy Sipowich NYPD

Viesti Kirjoittaja Ulrica »

Kansallisarkiston sähköisestä asiointipalvelu Astiasta voi kätevästi tilata erilaisia digitaalisia aineistoja adoptiopäätöksistä nimenvaihdoksiin ja sukututkimuksiin ketjun asiassa:

https://astia.narc.fi/uusiastia/
Neo7
Javier Pena

skoune kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 2:43 pm
...
...
Ensinnäkin, olen edelleen sitä mieltä, että T tappoi vaimonsa, ei julmasti murhannut.
Tiedän, että syyttäjät ja muut tutkijat ovat eri mieltä. Ja ilmeisesti tuomio tulee oikeudenmukaisesti, jos murhan kriteerit täyttyy, niin silloin siitä tuomitaan.

Näin se on virallisesti esitetty, mutta olen ikäni ollut ns vastarannan kiiski ja joskus olen ollut jopa oikeassa. Ja please, ei tarvitse esittää pitkiä puolustuspuheita minua vastaan. Minä en tunne Ta enkä ole myöskään minkäänlaista sukua hänelle.

Mielestäni tämä tapaus ei selity yksinomaan äiti ja isä Tn huonolla kasvatuksella, sillä Rlla on kaksoissisar, jolla on samat vanhemmat (anteeksi sarkasmi..). Sisar on pärjännyt tosi hyvin elämässään (oli juuri uutinen uuden hienon viran saannista). - Toisaalta T on pärjännyt opinnoissa jne vielä paremmin. Ehkä hänelle kuitenkin on asetettu lapsesta saakka liikaa suoriutumispaineita, ja tämä on uuvuttanut hänet?

Joten ilmeisen tarkkaan kaksoset ovat saaneet samanlaisen kasvatuksen ainakin vanhempiensa eroon saakka, jolloin he olivat, täälläkin esitettyjen tietojen mukaan, 10-11 -vuotiaita.

Ja vaikka en olekaan lääkäri (enkä erikoislääkärikään ;)) niin olen lukutaitoinen ;) ja olen ollut aina (jostain syystä) kiinnostunut kaksostutkimuksesta. Ja yksinkeraistettuna olen löytänyt seuraavanlaisia tietoja.

Mm. identtisiä kaksosraskauksia tutkittaessa on havaittu, että jo kohdussa moni kaksospari on eri asemassa, toinen kaksosista saattaa olla "vahvempi" ja viedä "tilaa" siltä toiselta siellä kohdussa. Ja syntymän jälkeen he saattavat olla pitkään erikokoisia.

En osaa paremmin selittää, mutta voisi olla, että sillä pienemmällä on saattanut syntyä jonkinlaisia"selviytymistaistelukokemuksia kohdussa" ja jo siinä vaiheessa.

Tämä on ihan spekua ja toisekseen T ja siskonsa eivät ole luonnollisestikaan identtiset..eikä sitä tiedetä miten tuo synnytys oli aikoinaan mennyt jne

Tässä siis tahdoin esittää spekun, että kasvatus sinänsä ei olisi mitään traumoja synnyttänyt, vaan lapsilla olisi alussa ollut vähän eri paikassa lähtöviiva..
Tapon on käräjäoikeus jo kertaalleen murhaksi arvioinut, joten saat ihan vapaasti ajatella kyseessä olevan tappo, jos niin haluat, ei se mitään muuta. Hovioikeus voi muuttaa, mutta silti tekoa on pidetty julmana, olihan siinä raakaa pitkäkestoista väkivaltaa, päähän hakkaamista astalolla niin että henki lähti. Pahoinpitelyn on todettu olleen pitkäkestoista. Se oli myös muutakin kuin ne päähän kohdistuneet lyönnit, kun uhrin kylkiluitakin (vai kylkiluu?) oli murtunut.

Ei välttämättä selity kasvatuksella, mutta se on mahdollisesti voinut vaikuttaa siihen miten Roopen elämä on mennyt.

Kyllä omassa suvussanikin on nähtävissä, kuinka samanlaisen kasvatuksen saaneista tulee erilaisia, kaikki sisarukset hyvin erilaisia, jopa lähes toistensa vastakohtia, vaikka kaksosia ei olekaan.
Neo7
Javier Pena

Talvi24 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 2:17 pm
Eiköhän ketjussa lähes kaikkia / kaikkia ketjussa kiinnosta se, minkälaisen lapsuuden T ja kaksoisiskonsa ovat eläneet, miten heitä on kasvatettu jne. Yhteisen lapsuuden ovat eläneet. Toinen päätyi 48 vuotiaana surmaamaan vaimonsa oikeuden mukaan ennalta suunnittelematta eikä oikeus motiiviakaan löytänyt. Toisen elämän puitteet ainakin tiettävästi kunnossa. Koska tutkimusetkin kertovat omaa kieltään henkirikoksia tekevien taustoista - selvittävät kaiken juurta jaksain - äidin kaksoisraskaudesta lähtien mt-tutkimuksessa - ja hyvä niin.

Kyse oli tietenkin - sarkasmivaroituksessa - siitä, että minkä asteisten epäiltyjen / mahdollisten sukulaisten hlö-tietoja kuvien kera on asiallista tuoda ketjuun. Sekin on hyvä muistaa, että paitsi T:llä ja siksollaan on omat elämänsä historiat, tausta, geeniperimät - niin ne on myös heidän vanhemmillaan. Kaikilla ihmisillä. Se on hyvä muistaa ennen kun alkaa mahdollisesti ”taivastelemaan” jotain mahdollisia tietoja. Vihjailujen varassa - ja sellaisiksi jätettyjen tietojen tuominen ketjuun ei ole mielestäni asiallisia. Tämä on vain minun mielipiteeni. Nuo jättävät niin paljon arvailujen varaan. Niin kuin joku ehdotti, olisi em. sisäpiiriläisten tietojen vaihto voinut tapahtua yksäreillä, jos ei ollut tarkoitustaan tuoda sen enempää tietoja ketjuun. Ja voi ollakin, ettei ole asiallista ns. lähisukulaisten mahdollisten tietojen tuominen keskusteluun. Toki on tuotu jo hlö-tiedot kuvien kera.

Lääkeriippuvuudenosalta voi perustellusti epäillä geeniperimän vaikutusta, joka voi olla lääkeriippuvuuksissa jopa sen - olikohan noin 50 % osuus / mahdollisuus). Ja kuten tiedetään geenit vaikuttavat yhdessä ympäristötekijöiden kanssa. Isästä on kuitenkin sen verran ollut tietoja esillä.

Epäilen, että Tn ilmeisen vaikea lääkeriippuvuus on ollut moneen asiaan vaikuttamassa - kun ei ollut mitä ilmeisimmin edes itselleen sitä tunnustanut. Niinpä ei ollut hakeutunut sen suhteen hoitoon. Addiktiot olleet liian vahvat samoin todennäköisesti ”kasvojen menettämisen pelko.” - jonka joku nosti eilen esille kommentissaan.

Sekin tiedetään ja ymmärretään, että jos jollain henkirikoksen tekijällä olisi ollut vaikea lapsuus / nuoruus, jäänyt (mahdollisia) traumoja - niin ei se poista vastuuta henkirikoksen tekemisestä. Ei sillä saa alennusta tuomioon.

Minä ymmärrän rajoituksen sen suhteen, että mitä kukaan ulkopuolinen (kuten ketjussa kirjoittavat) millään omilla ”tutkimuksilla” saakaan selville Tn lapsuuden perheesta ja / tai lähisuvustaan - niin se tieto tulee jäämään todennäköisesti hyvin rajalliseksi - päätelmien tekoon nähden. Mt-tutkimuksessa pääsevät noiden suhteen paljon pidemmälle. Niistä ei varmaan tulla kertomaan mitään julkisuuteen (Tn lapsuus ja nuoruus) - siis yhtään sen enempää kuin tähän mennessä.

Netti / some jne aikakausi on muuttanut hyvin monia asioita - eikä kaikki ole ollenkaan positiiviseen suuntaan. Ei, vaikka paljon hyvääkin niisä on.
No jos se ei sinusta ole asiallista, etkä halua siihen osallistua, niin hyppää sellaisten viestien yli.

Tottakai tuollaiset perheen sisäiset asiat jäävät aina vaillinaisiksi, kun ei täällä ole perheenjäseniä kertomassa, eikä tarvitse ollakaan.

Miksi yrität tukahduttaa muiden keskustelua, jos se on spekulaatiota? Et vaan osaa ohittaa jos aihe ei sinua kiinnosta, vaan pyrit estämään ja tukahduttamaan spekulatiivista keskustelua. Antaa niiden keskustella, joita sellainen kiinnostaa, et ole mode tai varajeesus tällä foorumilla.
Talvi24
Jessica Fletcher

skoune kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 2:43 pm
Neo7 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 1:30 pm ...
...
……….

Hovissa (ja tarvittaessa / mahdollisesti korkeimmassa oikeudessa) tulee seuraava arvio rikoksen nimikkeestä. Murha vai tappo? Pitkä tuomio joka tapauksessa ja oikeuden toimia lääkärinä on jo menettänyt - toistaiseksi.

Kaksosraskauksista en tiedä kovinkaan paljon, kun ne on synnytyslääkäreiden ja lastenlääköreiden alaa. Sivusta olen kuullut feto-fetaalisesta transfuusiosta, jossa käsittääkseni verenkierrolliset asiat ovat pielessä - ja se voi olla joskus jopa hengenvaarallinen tila. Vaatii synnytyslääkäreiltä erityisseurantaa jne. Nimenomaan siinä(kin) vauvat ovat / voivvat olla olla hyvinkin eri kokoisia. Tämän enempää en tästä tiedä.

Sen sijaan ”eriparisia” kaksosia olen nähnyt esim. selkeimmillään yhdessä pieninä keskosina syntyneiden tapauksessa. Toinen vammautui hyvin vaikeasti; vaikea liikuntavamma, kehitysvammaisuus (kokonaiskehityksen viivästymä), kuulovamma (kuulolaitteet), näkövamma ja epilepsia. Toinen kehittyi puolestaan ihan normaalisti. Ehkä sektiolla syntyivät - en enää muista.

Yksi tapaus oli kollegalla, jossa toisella kaksosista fetaali-alkoholi.oireyhtymä ja toisella ei. Tosi kummallista.

>> "Tasan ei ole käyneet onnen lahjat" noissa tapauksissa - ihan lääketieteelliseltä kannalta.

En ole kasvatuksen - kirjaviisas - asijantuntija, mutta omakohtaista kokemusta on tietysti omasta lapsuudesta / nuoruudesta, samoin omien lasteni kasvattajana. Ja toki lähisuvussa ja muutenkin asioita nähnyt. Myös työssäni jkv ns. sivuhuomioina. Olen nähnyt mm. esim. neljä lapsisessa perheesä äitdin ja lapsen / lapsien varsin erilaiset keskinäiset suhteet. Isovanhemmista puhumattakaan.

Jokainen lapsi on omanlaisensa persoona heti alusta alkaen - ja suhde vanhemman / vanhempien kanssa on vastavuoroinen.
Omalta kohdaltani olen tunnistanut omien lasten varsin erilaisten persoonallisuuksien vaikutuksen keskinäiseen suhteeseemme. Toki olen yrittänyt olla tasapuolinen ja ehkä siinä onnistunutkin kohtalaisesti.

Yksi lapsi voi olla jo vauvana ”vaikea”, hyvin vaativa - esim. vaikea koliikki, ylimääräistä itkuisuutta jne. Vanhempienkin yöunet voivat kärsiä. Koko porukka voi joutua ”koville”. Kun sitten toinen (oli kaksonen tai ei) voi olla hyvinkin ”helppohoitoinen”.

Olen nähnyt ja kokenut aseman sisarussarjassa myös vaikuttavan ja kokenutkin ihan omalta osaltani. Muutamaankin asiaan olen havainnut vaikuttaneen. Mutta Tikkasilla olivat kaksosia. Mahtoivatko asua/elää sisaruspuolten kanssa miten tiiviisti - ketjussa taisi olla aiemmin tieto, että isällä olisi toisesta liitosta lapsia?
Talvi24
Jessica Fletcher

Neo7 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 3:25 pm
Talvi24 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 2:17 pm
Neo7 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 1:30 pm **********
Kyse oli tietenkin - sarkasmivaroituksessa - siitä, että minkä asteisten epäiltyjen / mahdollisten sukulaisten hlö-tietoja kuvien kera on asiallista tuoda ketjuun. Sekin on hyvä muistaa, että paitsi T:llä ja siskollaan on omat elämänsä historiat, tausta, geeniperimät - niin ne on myös heidän vanhemmillaan. Kaikilla ihmisillä. Se on hyvä muistaa ennen kun alkaa mahdollisesti ”taivastelemaan” jotain mahdollisia tietoja. Vihjailujen varassa - ja sellaisiksi jätettyjen tietojen tuominen ketjuun ei ole mielestäni asiallisia. Tämä on vain minun mielipiteeni. Nuo jättävät niin paljon arvailujen varaan. Niin kuin joku ehdotti, olisi em. sisäpiiriläisten tietojen vaihto voinut tapahtua yksäreillä, jos ei ollut tarkoitustaan tuoda sen enempää tietoja ketjuun. Ja voi ollakin, ettei ole asiallista ns. lähisukulaisten mahdollisten identifioivien tietojen tuominen keskusteluun. Toki on tuotu jo hlö-tiedot kuvien kera.
No jos se ei sinusta ole asiallista, etkä halua siihen osallistua, niin hyppää sellaisten viestien yli.
Tottakai tuollaiset perheen sisäiset asiat jäävät aina vaillinaisiksi, kun ei täällä ole perheenjäseniä kertomassa, eikä tarvitse ollakaan.
Miksi yrität tukahduttaa muiden keskustelua, jos se on spekulaatiota? Et vaan osaa ohittaa jos aihe ei sinua kiinnosta, vaan pyrit estämään ja tukahduttamaan spekulatiivista keskustelua. Antaa niiden keskustella, joita sellainen kiinnostaa, et ole mode tai varajeesus tällä foorumilla.
Sinulta meni näköjään pointti asian suhteen ohi.
Kyse on minun mielestäni tosiaan siitä, että onko ylipäänsä kenenkään lähisukulaisen henkilötietoja (nimi + syntymä - ja mahdollinen kuolinaika) + valokuva tarpeen tuoda ketjuun? Tarvitseeko joku tosiaan noita tietoja? Kun on aivan mahdollista puhua äidistä, isästä, sedästä, tädistä, serkusta, mahdollisista adoptiovanhemmista jne.

Kukaan lähisukulainen ei ole vastuussa siitä, että T surmasi vaimonsa. Vastuu on vain ja ainoastaan Tikkasen, kun hänet on todettu syyntakeiseksi. Eivät henkirikoksedta ole siis suoraan vastuussa vanhempansakaan. Kukaan ei voi esim. valita geenejään.

Kouluampumisissa tuomitaan vanhempia, lähisukulaisia tms. silloin, jos kouluampuja on saanut aseen lko. ähisukulaiseltaan.

Enkä ole millään tavoin yrittämässä tukahduttaa keskustelua. Miksi ihmeessä olisin. Jokaisella on ketjussa oikeus tuoda esille näkemyksiään. Niin minnullakin tätä ihmettelyä. Outoa kokea esim. tämä puoli asiasta yritykseksi tukahduttaa keskustelua. Minä en näitä asioita ketjussa ratkaise. En tiedä, miten yp yleensä on tämän tyyppiseen suhtautunut m-infossa.

Mietin ainoastaan noiden sivullisten ihmisten oikeusturvaa. Eihän heidän noita hlö-tietoja taida kukaan oikeasti tarvita? Juoruiluun? Mihin? Mihin ihmeeseen siis tarvitsisi? Kannattaa miettiä sitäkin, mitä itse ajattelisi, jos tällainern tapaus olisi lähisuvussa ja omia lähisukulaisia vedettäisiin ketjuun henkilötietoineen ja kuvineen.
Talvi24
Jessica Fletcher

Maiju kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 2:15 pm
Neo7 kirjoitti: Pe Marras 15, 2024 1:30 pm **********
Minulle ei millään aukea, miten yhtäältä henkirikokseen mahdollisesti myötävaikuttavana tekijänä on voitu spekuloida syvään loukkaavuuteen saakka uhriin liittyviä seikkoja, mutta toisaalta äitisuhdetta eivät suostu pohtimaan ne, jotka nimenomaan tekijää pyrkivät ymmärtämään. ……...
Myös isäsuhde on tärkeä, erityisesti mallina sosiaalisille normeille ja auktoriteetille. Isän rooli voi liittyä esimerkiksi käyttäytymismallien oppimiseen ja impulssikontrolliin. ……….
Olitko loukkaantunut jostain uhrin puolesta? Jopa syvästi loukkaantunut? Vai mitä tarkoitit?

Kuka ja missä ei ole ”suostunut” pohtimaan äitisuhdetta. Kerro ihmeessä, jos olet sellaista havainnut. Minä en ole havainnut.
Jos osoitat minua sormellasi, niin olet ymmärtänyt (tahallasiko?) väärin - ihan selvän suomen kielisen tekstini.

Minä ihmettelen pelkästään sitä, mihin joku / kuka ja miksi tarvitsisi lähisukulaisen nimen, synt. ajan, mahdollisen kuolinajan ja jopa valokuvan. Mihin sinä Maiju tarvitsisit noita henkilöä identifioivia tietoja?Vastaatko kysymykseen. Kuten toisessa kommentissa jo kirjoitin, pystyy lähisukulaisita kirjoittamaan ja keskustelmaan ilman identifioivia hlö-tietoja. Kun voi helposti kirjoittaa, mikä sukulaisuussuhde tms. on kyseessä.

skoune nosti aiemmin esille moraalin em. asiassa (tunnistettavat hlö-tiedot) sitäkin kannattaa miettiä - myös niiden, jotka ovat ketjussa moralisoimassa milloin mitäkin.

Mitä ajattelisit, jo vastaava tapaus olisi omassa lähisuvussasi ja joku jostain syystä toisi omat ko. hlö- tietosi + jopa kuvan m-infoon - esim. jonkun tosi epämääräisen tiedon perusteella? Asiallista? Vai ei?
Viimeksi muokannut Talvi24, Pe Marras 15, 2024 4:58 pm. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vastaa Viestiin